حمام مصباح کرج و جاذبه های آن!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
حمام مصباح کرج و جاذبه های آن!
در میان محله قدیمی مصباح در کرج، ساختمان تاریخی حمامی را خواهید دیدید که با نام همین محله مشهور است. این حمام از اواسط دوره قاجار باقی مانده است و معماری عجیب و خیره‌کننده‌ای در نوع خود دارد و اما حمام مصباح کرج کجاست؟ با ساعد نیوز در ادامه همراه باشید .

حمام مصباح مربوط به اوایل دوره قاجار است و در کرج، محله قدیمی مصباح واقع شده و این اثر در تاریخ 12 شهریور 1380 با شمارهٔ ثبت 3790 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه حمام مصباح کرج

این حمام متفاوت که در محله قدیمی مصباح کرج واقع شده است قدمتی دیرینه دارد و از بناهای تاریخی دوران قاجاریه محسوب می شود. معماری و سبک ساخت این حمام و ظرافت آن نشان دهنده ارزش تاریخی بنا و هنر دست معماران آن زمان می باشد.

این حمام در دل کوچه پس کوچه های تنگ محله مصباح در گذشته رونق فراوانی داشت و بسیاری از مردم از آن استفاده می کردند اما امروزه با تغییر سبک زندگی مردم دیگر حمام مصباح رونق گذشته را ندارد.

سقف، دیواره ها و به طور کلی ساختمان حمام مصباح به نحوی طراحی و ساخته شده است که کاملا بیانگر سبک معماری سنتی ایرانی در زمان قاجار می باشد و با تماشای آن می توان سفری کوتاه به دل تاریخ داشت.

این اثر تاریخی به عنوان نمادی از حمام هایی که در زمان قاجاریه ساخته می شد در سال 1380 با شماره 3790 به ثبت ملی رسید و به یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی – گردشگری شهر کرج تبدیل شد.

حمام مصباح کرج

معماری حمام مصباح

مصالحی که در ساخت این حمام به کار رفته آجر ختایی به ابعاد 20 در 20 در 5 سانتی متر، ملات گل و آهک بوده است. برای ورود به حمام مصباح باید هشت پله (3/5 متر) پایین بروید تا به کف حمام برسید. حمام مصباح از طاق‌های آجری گنبدی شکل و تودرتو و دریچه‌های دایره‌ای شکل تماشایی تشکیل شده است. بر روی گنبدها روزنه‌هایی آن‌چنان هنرمندانه تعبیه شده که نور از آن‌ها عبور کرده و در تمام قسمت‌های حمام پخش می‌شود و روشنایی حمام را به طور کامل تامین می‌کند. این روزنه‌ها علاوه بر تامین نور به بنای حمام زیبایی خاصی داده است.

حمام مصباح از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که از میان آن‌ها می‌توان بخش‌های رختکن، گرمخانه، شاه‌نشین و محل شستشو را نام برد. هم‌چنین طاقچه‌های حفره‌مانندی در کنار حوض و رختکن قرار دارد. گویا از آن‌ها به عنوان محلی جهت گذاشتن کفش‌های افرادی که به حمام می‌آمدند استفاده می‌شده است.

سربینه یا رختکن حمام مصباح شامل یک گنبد مرکزی است که در طرفین آن چهار طاق چشمه، آجر با گنبدهای کوچک‌تر یا گره‌پوش است و گنبد مرکزی و طاق‌چشمه‌ها برروی چهار ستون آجری به ابعاد 70 در 70 سانتی متری استوار است.

گرمخانه‌ی این حمام نیز شامل شاه‌نشین در سمت شمال با پوشش گهواره‌ای، نظافتخانه در سمت جنوب با پوشش طاق گهواره‌ای، محل شستشو در سمت شمال شرقی و جنوب غربی و محل خزینه در سمت غرب است.

حمام مصباح کرج

نقشه و معرفی بخش های مختلف حمام مصباح کرج

معماری بنای این حمام زیبا بسیار زیبا است. در قسمت ورودی درب حمام چندین پله وجود دارد که با عبور از آن ها به کف حمام خواهید رسید. در این قسمت آنچه که بیش از همه نظر بازدید کنندگان را به خود جلب می کند طاق های آجری گنبدی شکل هستند که به زیبایی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

طراحان بنا حفره هایی بر روی این طاق ها ایجاد نموده اند. این حفره و روزنه ها علاوه بر اینکه موجب زیبایی و جذابیت ساختمان شده بلکه در تامین نور مورد نیاز حمام نیز نقش اساسی و تعیین کننده ای دارند.

روزنه های روی گنبدها به صورت کاملا دقیق و مهندسی ایجاد شده اند به طوری که به خوبی نور و روشنایی داخل حمام را تامین می کنند و هیچ گوشه ای از حمام تاریک نمی باشد.

حمام با شکوه مصباح از بخش های مختلفی تشکیل شده است که از جمله آن می توان به بخش شاه نشین، رختکن، محل شستشو، گرمابه و … اشاره نمود. در کنار قسمت حوض و رختکن حمام طاقچه هایی ایجاد شده است که افراد بتوانند وسایل خود را در آنجا قرار دهند.

بخش عمده مصالحی که در ساخت حمام مصباح به کار رفته اند از جنس آجر و ملات گل و آهک هستند و برای طراحی آن نیز از معماری بناهای دوره قاجاریه الهام گرفته اند. این اثر هنری بسیار ارزشمند به خوبی می تواند هنر معماری عصر قاجار را به تصویر بکشد و نظر هر بیننده ای را به خود جلب نماید.

اگر چه نام این حمام در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است اما متاسفانه به دلیل معرفی خوبی که از آن صورت نگرفته و عدم توجه کافی به آن از سوی سازمان میراث فرهنگی این سازه تاریخی برای بسیاری از مردم ایران و حتی کرج نا آشنا است و نام آن را نشنیده اند.

در صورتی که حمام مصباح بنای تاریخی بسیار زیبا و ارزشمندی است. به شما پیشنهاد می کنیم که در سفر به کرج حتما به بازدید از این حمام بروید و خودتان از نزدیک شاهد ساختار بی نظیر آن باشید.

خلاصه

حمام مصباح در یکی از محله‌های قدیمی شهر کرج به نام محله‌ی مصباح قرار گرفته است. کرج در استان البرز واقع شده است.حمام مصباح، به جامانده از دوره‌ی قاجار است. این حمام تاریخی در زمان پدید آمدن محلات مسکونی در اواسط دوره‌ی قاجار در این منطقه ساخته شده است. این اثر در 12 شهریور سال 1380 با شماره‌ی 3790 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (511 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (264 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (119 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (63 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (36 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (18 نظر) حال خوش بهاره رهنما با چشمان گریان بعد از زیارت امام حسین(ع) در بین الحرمین+عکس/ قبول باشه (16 نظر) میزبانی سیدمحمد خاتمی از مسعود پزشکیان و فرزندان و نوه هایش در ضیافتی به صرف افطاری +عکس (15 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (14 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 27 خرداد 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
فواید فوق العاده پوست پرتقال برای قلب🍊 + فواید دیگر
فال ابجد روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
بازداشت شکارچی عروسک های شهر | او دختر بچه ها را می ربود و ...
فال انبیاء روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
به کوری چشم مجاهدین خلق حمید نوری آزاد شد‎
لامبورگینی خاندان سلطنتی عربستان رکوردشکنی کرد+عکس
پیشنهاد ازدواج دوم پارسا پیروزفر به خانم همسایه جوان در خلوت دونفره شان+فیلم
ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه
ناگفته هایی جالب از زندگی فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ از استفاده نکردن از امکانات مملکتی تا وام گرفتن از صندوق های کوچک!
روایت شنیده نشده از خواهر داغدار شهید سید ابراهیم رئیسی از کارکردن رئیس جمهور همزمان با تحصیل بعد از فوت پدرشان/ دلسوز و صبور+عکس
گران بهاترین ماده جهان که قیمتش 1000 برابر نفت است +عکس/ ماده ای که جان انسان ها را نجات داد