ساعدنیوز
ساعدنیوز

همه چیز در مورد دیه پستان

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
همه چیز در مورد دیه پستان
جسم و جان انسان، دارای حرمت و احترام بوده و هیچ کس حق ندارد، عامدانه، به جسم و جان دیگری آسیبی وارد آورد. اهمیت و حرمت جسم و جان افراد به اندازه ای می باشد در ادامه در خصوص دیه پستان و نرخ ارش آن در سال اخیر صحبت میکنیم. ابتدا، دیه انواع جراحات این عضو را بررسی کرده و سپس در خصوص میزان دیه کبودی، تورم، فلج و قطع شدن پستان در سال اخیر بررسی میکنیم.

یکی از اعضای بدن بانوان که ممکن است، بر اثر جنایات عمدی یا حوادث و وقایع غیر عمدی، آسیب ببیند یا از بین برود، پستان آن ها می باشد. قانون گذار، در قانون مجازات اسلامی، برای انواع آسیب ها و جراحات وارده به پستان زنان، دیه جداگانه ای را پیش بینی کرده است که میزان آن، گاهی، به مبلغ دیه کامل انسان نیز می رسد. از آنجا که دیه این عضو، با توجه به نوع آسیب وارده، متفاوت می باشد و بر اساس نرخ دیه سال اخیر نیز تغییراتی داشته ، بررسی دیه پستان و نرخ ارش آن، ضروری است.

پوستر مسائل حقوقی

دیه جراحات پستان

پستان، یکی از مهم ترین اعضای بدن بانوان است که هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ تغذیه فرزندانشان در دوران نوزادی، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. لذا، قانون گذار، در خصوص انواع آسیب های وارده به این عضو از بدن بانوان، دیه و در مواردی، ارش را پیش بینی کرده است. عمدی یا غیر عمدی بودن جنایت وارده بر پستان، بر عدم تعلق دیه به آن، تاثیری نخواهد گذاشت و مسئول پرداخت دیه، فارغ از عمدی بودن یا غیر عمدی بودن جنایت و جراحت وارده بر پستان، باید، دیه آن را به زیان دیده از جرم و آسیب یا اولیای دم او، بپردازد. با توجه به اهمیت دیه پستان ، در این قسمت از محتوا، قصد داریم، در خصوص دیه جراحات پستان ، صحبت کنیم. برای بررسی انواع جراحات وارده به پستان، باید به ماده 709 قانون مجازات اسلامی، رجوع کرد. ماده 709 قانون مجازات اسلامی، انواع جراحات وارده بر اعضای بدن که پستان نیز یکی از آن ها می باشد را به همراه میزان دیه آن ها، پیش بینی کرده است. شایان ذکر است، بر اساس ماده 710 قانون مجازات اسلامی، میزان دیه جراحات ماده 709، در خصوص هر عضوی، غیر از سر و صورت، بر حسب دیه آن عضو، محاسبه خواهد شد و در صورت عدم وجود دیه مقدر برای آن عضو، ارش، در نظر، گرفته می شود. دیه هر پستان، در صورت از بین رفتن، نصف دیه کامل، یعنی، 300 میلیون تومان است و بنابراین، بر اساس ماده 709 قانون مجازات اسلامی و با در نظر گرفتن ماده 710 این قانون، همچنین، میزان دیه مقدر پستان، انواع جراحات پستان و دیه این جراحات، عبارتند از:

  • حارصه: حارصه، جراحتی است که سبب خراشیدگی پوست پستان، به نحوی که خونی جاری نگردد، می شود. دیه حارصه، برای سر و صورت یک صدم دیه کامل است و در خصوص پستان که عضوی غیر از سر و صورت می باشد، به نسبت دیه پستان ، محاسبه خواهد شد، نه به نسبت دیه کامل. بر این اساس، با توجه به اینکه دیه هر پستان، نصف دیه کامل (300 میلیون) است، دیه پستان ، برای حارصه، یک صدم نصف دیه کامل، یعنی، 3 میلیون تومان می باشد.
  • دامیه: دامیه، جراحتی که به میزان کم، وارد گوشت پستان شده و خونریزی و جریان خون کم یا زیادی را ایجاد می کند. دیه دامیه، برای سر و صورت، دو صدم دیه کامل و برای پستان، دو صدم نصف دیه کامل که دیه مقدر پستان است، می باشد و بر این اساس، دیه پستان ، برای دامیه، دو صدم نصف دیه کامل، یعنی، 6 میلیون تومان خواهد بود.
  • متلاحمه: متلاحمه، جراحتی که بریدگی عمیق گوشت پستان را به همراه دارد. دیه متلاحمه برای سر و صورت، سه صدم دیه کامل و برای پستان، سه صدم نصف دیه کامل که دیه مقدر پستان است، می باشد. بر این اساس، دیه پستان ، برای متلاحمه، سه صدم نصف دیه کامل، یعنی، 9 میلیون تومان خواهد بود.

دیه کبودی پستان

قانون گذار، در قانون مجازات اسلامی، علاوه بر دیه دست، دیه کبودی و تغییر رنگ اعضای بدن را نیز پیش بینی کرده است و با توجه به اینکه، ممکن است پستان، بر اثر جنایت عمدی یا غیر عمدی وارده بر آن، دچار کبودی و تغییر رنگ شود، در این قسمت، قصد داریم، در خصوص دیه کبودی پستان و نرخ ارش آن، صحبت کنیم. برای بررسی دیه پستان ، در خصوص آسیبی مانند کبودی، باید، به ماده 714 قانون مجازات اسلامی و تبصره های آن، مراجعه کرد. ماده 714 قانون مجازات اسلامی، در خصوص دیه کبودی و تغییر رنگ اعضای بدن و صورت، مقرر می دارد:

  • "دیه صدماتی که موجب تغییر رنگ پوست می شود، به این شرح است: ( الف)- سیاه شدن پوست صورت، شش هزارم، کبود شدن آن، سه هزارم و سرخ شدن آن، یک و نیم هزارم دیه کامل" می باشد "(ب)- تغییر رنگ پوست سایر اعضا، حسب مورد، نصف مقادیر مذکور در بند (الف)" است.
  • بر اساس این ماده و تبصره های آن، دیه پستان که عضوی، غیر از سر و صورت است، برای آسیب و تغییر رنگ آن، به صورت کبودی، یک و نیم هزارم دیه کامل می باشد که مبلغ آن، بر اساس نرخ دیه سال اخیر، برابر با 900 هزار تومان خواهد بود و باید، توسط مسئول پرداخت دیه، به مجنی علیه یا اولیای دم او، داده شود.

دیه تورم پستان

صدمات عمدی یا غیر عمدی وارده بر پستان، ممکن است، سبب تورم آن، شوند. قانون گذار، همانند دیه زیبایی صورت، دیه تورم را نیز در خصوص صورت و اعضای بدن، در قانون مجازات اسلامی، پیش بینی کرده است. ماده 715 قانون مجازات اسلامی، در خصوص دیه تورم صورت و اعضای بدن، مقرر می دارد:

  • "صدمه ای که موجب تورم بدن، سر یا صورت گردد، ارش دارد و چنانچه، علاوه بر تورم، موجب تغییر رنگ پوست نیز گردد، حسب مورد، دیه و ارش تغییر رنگ، به آن افزوده می شود." بر اساس این ماده، چنانچه پستان، بر اثر آسیب و صدمات عمدی یا غیر عمدی، دچار تورم گردد، به آن، ارش، تعلق خواهد گرفت که مبلغ آن، بر اساس نرخ ارش محاسبه می گردد.
  • ارش، دیه غیر مقدری است که برای آسیب هایی که دیه آن ها، در قانون مجازات اسلامی، به طور دقیق، ذکر نشده است، به عبارتی، دیه مقدر ندارند، در نظر، گرفته شده و تعیین آن، توسط قاضی پرونده، با در نظر گرفتن نظر پزشکی قانونی و در نظر گرفتن نرخ ارش ، خواهد بود.

دیه فلج کردن پستان

چنانچه، آسیب وارده بر پستان، سبب فلج شدن این عضو از بدن بانوان گردد، مرتکب جنایت، باید، دیه فلج کردن پستان را بر اساس نرخ دیه در سال اخیر، به فرد آسیب دیده بپردازد. دیه فلج کردن اعضای بدن، از جمله پستان، در ماده 564 قانون مجازات اسلامی، پیش بینی شده است. این ماده، مقرر می دارد:

  • "فلج کردن عضو دارای دیه معین، دو سوم دیه آن عضو و از بین بردن عضو فلج، یک سوم دیه همان عضو را دارد. در فلج کردن نسبی عضو که درصدی از کارایی آن از بین می رود، با توجه به کارایی از دست رفته، ارش تعیین می گردد."
  • بر اساس این ماده، چنانچه فلج شدن پستان، در خصوص یکی از پستان ها، اتفاق بیفتد، دیه پستان در سال اخیر، برای فلج شدن آن، برابر با دو سوم نصف دیه کامل که دیه مقدر از بین رفتن یک پستان است، خواهد بود که بر اساس نرخ دیه سال اخیر، برابر با 100 میلیون تومان می شود. در صورتی که پستان، به طور نسبی، فلج شود و بخشی از کارایی خود را از دست بدهد، بر اساس نرخ ارش ، به آن، ارش، تعلق، خواهد گرفت.

دیه قطع کردن پستان

در قسمت های قبل، در خصوص دیه جراحات پستان، کبودی، تورم و فلج شدن آن، بر اساس قانون مجازات اسلامی، صحبت کردیم. در این قسمت از مقاله، قصد داریم، درباره دیه قطع کردن پستان، صحبت کنیم و نرخ دیه پستان را در سال اخیر، در صورت قطع شدن آن، بگوییم. ماده 699 قانون مجازات اسلامی، دیه از بین بردن کامل هر یک از پستان ها را بر اساس مبلغ دیه کامل انسان، پیش بینی کرده است. این ماده، مقرر می دارد:

  • "قطع و از بین بردن هریک از دو پستان زن، موجب نصف دیه کامل زن و از بین بردن مقداری از آن، به همان نسبت، موجب دیه است و اگر، همراه با از بین رفتن تمام یا بخشی از پستان، مقداری از پوست یا گوشت اطراف آن هم، از بین برود یا موجب جنایت دیگری گردد، علاوه بر دیه پستان، دیه یا ارش جنایت مزبور نیز باید پرداخت شود."
  • دیه اندام تناسلی زن، در صورتی که مرتکب اقدام به قطع و از بین بردن هر یک از دو طرف اندام تناسلی زن کند، برابر با نصف دیه کامل انسان یعنی 300 میلیون تومان و در صورت قطع کامل، معادل دیه کامل یعنی 600 میلیون تومان، می باشد. بر اساس این ماده، در صورتی که هر یک از پستان ها، از بین برود، دیه آن، نصف دیه کامل زن، یعنی 300 میلیون تومان، تعیین خواهد شد و اگر هر دو پستان از بین بروند، این مبلغ، برابر با دیه کامل، یعنی 600 میلیون تومان، خواهد بود.

بنابراین دیه پستان در سال اخیر، بسته به نوع جراحت و آسیب وارده، متفاوت می باشد و در مواقعی، آسیب، سبب تعلق ارش، به این عضو می شود. دیه کبودی پستان، یک و نیم هزارم دیه کامل، دیه قطع کردن هریک از پستان ها، نصف دیه کامل، دیه فلج کردن هر پستان، دو سوم نصف دیه کامل و دیه تورم پستان، ارش بوده که بر اساس نرخ ارش ، توسط قاضی، تعیین می گردد. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (522 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (298 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (122 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (74 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (73 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (54 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (40 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (37 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (32 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (29 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (28 نظر) تصویر دیده نشده و قدیمی از آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در کنار دریا با کاپشن و کلاه +عکس (26 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و خارجی محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (25 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (24 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (23 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تعطیلات آخرهفته دلچسب شاهرخ استخری سعید سریال دلنوازان با دختر خوشگلش در پارک جنگلی+عکس خلاقیت خنده دار حامد آهنگی برای لباس پوشیدن با ترکیب مانتو مجلسی و زیرشلواری/ اون زیرشلواری کجا گیر کرده😂😂 خلاقیت خنده دار راننده کامیون شیرازی برای نشون دادن ادب و شخصیتش/ چه فکر بکری کرده😂👌 بایدن : آدمخوارها دایی ام را خوردند ! ناهار فصل خوشمزه و خوشرنگ مینا مختاری برای همسرش بهرام رادان/ با بچه کوچیک چجوری میرسه اینهمه کار خونه میکنه تغییر چهره دختر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها بعد از فوت پدرش/ راسته که میگن خاک سرده اولین روز پدر شدن رضا قوچان نژاد/ ماشالا خدا حفظش کنه😍+عکس شام عزای شبانه منوچهر هادی برای خانواده پرجمعیتش در یک رستوران شیک و لاکچری بدون حضور یکتا ناصر/ خدا بهش صبر بده دختر 11 ساله فسیل بزرگترین هیولای دریاها را کشف کرد+عکس خونه پدری لوکس و هوش پران محسن تنابنده نقی سریال پایتخت که عین کاخ میمونه/ چه مبلمان خوشگلی جشن عروسی فرزندان رهبر معظم انقلاب در منزل پدری بدون میوه و تنوع شام که اشرافی نبود آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ سخنگوی سپاه: ادعای آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا عملیات روانی است محدودیت‌های پروازی فرودگاه‌های کشور رفع شد رونمایی از برادر قد بلند و دومتری لیلا بلوکات/ چقدر شبیه به هم هستن ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است (ویدئو) لو رفتن سوالات آزمون سمپاد در برنامهٔ تلویزیونی! (ویدئو) اعتراف باورنکردنی سلبریتی‌های محبوب در برنامهٔ اسکار/ در کنکور تقلب کردیم! بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید رونمایی از برادر خوش تیپ و قدبلند آزاده زارعی، باران آوای باران +عکس/ته چهره هاشون شبیه هم هست افشاگری شهاب حسینی از برخورد قابل تامل پدرش با او؛ بابام بهم گفت دیگه نمیخوامت و ...+ویدیو فوری: گزارش لحظه به لحظه از انفجارهای اصفهان / پاسخ اسرائیل بود؟ + فیلم لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان بغض و گریه لیلا حاتمی درباره پدرش؛ ناگفته‌های جدید خانم بازیگر درباره علی حاتمی+ویدیو غوغای صدای بهشتی و اجرای عاشقانه بی‌نظیر امیرحسین مدرس با آهنگ شجریان/ غلام نرگس مست تو تاجدارانند😍+ویدیو مراسم سالگرد ازدواج ساده و خلوت شاهرخ استخری و خانومش در حیاط باصفا و دلباز خونشون/ عجب کیک شیک و منحصر به فردی+عکس نگاهی به خانه لوکس و باکلاس ارسلان قاسمی، وحید سریال فاصله ها با چیدمان شیک و منحصر به فرد+عکس کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای گرفتن اولین عکس نوزادی از فرزندش حماسه آفرید/ کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت عکس خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال نون خ/ از سلمان تا... صحبت های عاشقانه محسن کیایی با روح پاک مادرش در برنامه صداتو اشک همه داوران رو درآورد!+فیلم حضور غیرقابل باور عادل فردوسی پور در جشن خانوادگی علی دایی/ عکس مشترک عادل فردوسی پور با همسر علی دایی در یک مجلس خصوصی سناریوهای علمی مختلف برای پایان جهان! هدیه خنده دار سلمان سریال نون خ برای هادی چوپان / پای هادی چوپان به نون خ باز شد+فیلم (ویدئو) درس اخلاق فوق خنده‌دار استاد محسن قرائتی/ وقتی خدا برای وزیر مملکت در مستراح کلاس میذاره! خلاقیت منحصربفرد شهرداری بوشهر برای زیباسازی خونه های قدیمی حماسه آفرید/ این زیبایی رو فقط تو ایران میشه دید😍 آخرین جشن تولدی که حامد سلطانی برای همسر اولش در خانه ابدی او گرفت/ حیف جوونیش که سهم خاک شد درخت میوه حیاط خانه حامد سلطانی با حال و هوای بهاری/ چه عکس خوشگلی انداخته👌😍 ایده های خلاقانه چیدمان میز صبحانه برای یک پذیرایی شیک و دل انگیز+عکس
تیتر امروز   
بایدن : آدمخوارها دایی ام را خوردند ! دختر 11 ساله فسیل بزرگترین هیولای دریاها را کشف کرد+عکس جشن عروسی فرزندان رهبر معظم انقلاب در منزل پدری بدون میوه و تنوع شام که اشرافی نبود آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ سخنگوی سپاه: ادعای آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا عملیات روانی است محدودیت‌های پروازی فرودگاه‌های کشور رفع شد ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید فوری: گزارش لحظه به لحظه از انفجارهای اصفهان / پاسخ اسرائیل بود؟ + فیلم لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403