ساعدنیوز
ساعدنیوز

مناسبترین زمان برای شکایت علیه مجرم / قاعده مرور زمان

  دوشنبه، 06 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
مناسبترین زمان برای شکایت علیه مجرم / قاعده مرور زمان
در بحث حقوقی در برخی موارد، پس از گذشت مدت معینی دعوی شنیده نمی‌شود و صاحب حق یا مدعی، حق اقامه‌ی دعوی خود را از دست می‌دهد. همراه ما باشید تا با تعریف مرور زمان در حقوق بیشتر آشنا شوید و بدانید در چه شرایطی به رسمیت شناخته می‌شود.

تعریف مرور زمان

باید گفت که مرور زمان در قوانین ایران تعریف نشده است، ولی می توان آن را این گونه تعریف کرد: «مرور زمان عبارت از گذشتن مدتی است که به موجب قانون پس از انقضای آن مدت، دعوی شنیده نمی‫ شود.» بنابراین براساس این تعریف بعد از گذشتن مدتی معین که آن هم باید در قوانین پیش بینی شده باشد، صاحب حق یا مدعی، حق اقامه ی دعوی خود را از دست خواهد داد.

به زبان ساده، مرور زمان بدین معنی است که واقعه ای رخ داده است و شخص زیان دیده که ممکن است خواهان یا شاکی باشد (چراکه مرور زمان هم در دعوای حقوقی و هم در دعوای کیفری وجود دارد)، باید پس از واقعه در مدت معقولی اقامه ی دعوا کند و درصورتی که سهل انگارانه یا به صورت عمدی طرح دعوا نکند، حق خود برای اقامه ی دعوی را از دست خواهد داد.

اما آیا مرور زمان در همه ی دعاوی ایران پذیرفته شده است؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم در حقوق ایران باتوجه به این مهم که کلیه ی قوانین و مقررات در هر حوزه ای باید با اصول و مبانی فقهی و اسلامی هماهنگ باشد، مرور زمان به طور کلی پذیرفته نشده است. درواقع اصل این است که در نظام حقوقی ما مرور زمان وجود ندارد؛ مگر در بعضی موارد محدود و استثنایی که در قوانین ذکر شده است.

انواع مرور زمان

قانونگذار در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سه نوع مرور زمان را مختص جرایم تعزیری پذیرفت.

  • مرور زمان شکایت: در گذشته فقط برای جرم صدور چک بلا محل به رسمیت شناخته شده بود. عدم رعایت مرور زمان شکایت، یعنی عدم توجه به مهلت قانونی برای طرح شکایت، سبب اسقاط حق شکایت می شود. برای جرایم تعزیری و قابل گذشت، مهلت شکایت، یکسال از تاریخ اطلاع از وقوع جرم است. اگر دلایل شما محکمه پسند باشد ولی توجه به مهلت مذکور نداشته باشید، مقام قضایی امکان قانونی برای احقاق حق ندارد.
  • مرور زمان تعقیب: این مرور زمان دو حالت عمده دارد: یا اصلا شکایت نشده و یا شکایت شده است اما از تاریخ آخرین اقدام تعقیبی، حسب عنوان مجرمانه 3 تا 15 سال سپری شود و رای قطعی صادر نشده باشد. مرور زمان شکایت در خصوص تمام جرایم تعزیری قابل گذشت، اثر دارد اما مرور زمان تعقیب شامل جرایم تعزیری قابل گذشت و غیر قابل گذشت میشود، البته مواردی استثناء شده است: جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، جرایم اقتصادی با مبلغ یک میلیارد ریال و بیشتر و جرایم مواد مخدر.
  • مرور زمان مجازات: در صورتی که از تاریخ قطعی شدن حکم، تا انقضای مهلت مقرر قانونی که برای مرور زمان لازم است، حکم اجرا نشده باشد در این صورت اجرای حکم متوقف می‏شود. بر اساس قاعده مرور زمان، تمام احکام کیفری از نوع مجازاتهای بازدارنده که مدت قانونی از قطعی شدن آنها گذشته باشد، و به هر دلیلی حکم اجرا نشده باشد، دیگر قابل اجرا نیست.

قطع کننده مرور زمان

مرور زمان بر اثر هر اقدام تعقیبی یا تحقیقی قطع میشود. قطع مرور زمان 3 اثر دارد:

  1. وقتی که مرور زمان به موجب یکی از اقدامات تعقیبی یا تحقیقی قطع شود، مرور زمان جدیدی آغاز میشود که مدت آن همان مدت مرور زمان قبلی است و مدت زمان سپری شده قبل از انقطاع، جزو مرور زمان جدید محاسبه نخواهد شد.
  2. انقطاع مرور زمان مطلق و غیرشخصی است یعنی نسبت به همه شرکت کنندگان در ارتکاب بزه – اعم از مباشر و شریک و معاون جرم – موثر است، هرچند که تعقیب فقط علیه یکی از آنان یا حتی علیه شخصی ناشناس که به اصطلاح آن را «تعقیب از شخص» مینامند، صورت پذیرفته باشد.
  3. انقطاع مرور زمان فقط ناظر به عملی است که تعقیب و تحقیق نسبت به آن به عمل آمده است.

جرائم مشمول مرور زمان

برخی از جرائم به هیچ عنوان مشمول مرور زمان از تاریخ وقوع جرم نمی شوند مانند جرم مستمر.

همانطور که می دانیم جرم مستمر هر لحظه از زمان در حال تکرار است پس مبدا وقوع این قبیل از جرائم قابل محاسبه و تشخیص نیست مانند جرم تصرف عدوانی .

در بسیاری از موارد دیده شده نسبت به این قبیل از جرائم موقوفی تعقیب به علت مرور زمان صادر شده است لیکن این امر از منظر برخی حقوقدانان ناصحیح می باشد.

برخی از جرائم هستند که به هیچ عنوان مشمول مرور زمانهای 3 گانه از تاریخ وقوع جرم، تعقیب و اجرای مجازت نمیشوند که ماده 109 قانون مجازات اسلامی این جرائم را مشخص نموده که شامل :

  1. جرائمی که علیه امنیت داخلی و خارجی کشور باشد
  2. جرائم اقتصادی بالاتر از 100 میلیون تومان که عناوین آن شامل کلاهبرداری ، اعمال نفوذ بر خلاف حق ، امور مالیاتی ، پولشویی و گمرکی و جرائم کارمندان علیه دولت باشد .
  3. جرائم مربوط به مواد مخدر با توجه به این امر که قانون مبارزه با مواد مخدر قانون خاص بوده و قواعد مربوط به خود را داشته است .
  4. جرائم حدود الهی و قصاص و دیات شامل مرور زمان نخواهد بود .

چگونه مرور زمان جرم را محاسبه کنیم

قانون مرور زمان

همانطور که میدانیم جرایم برابر ماده 19 قانون مجازات اسلامی به 8 درجه تقسیم شده است برای یادگیری راحتر مرور زمان جرائم از فرمول زیر استفاده کنید:

  • جرائم درجه 1 الی 3

که برای مرور زمان وقوع جرم و تعقیب متهم 15 سال و برای مرور زمان اجرا مجازت 20 سال در نظر گرفته شده است .

  • جرم درجه 4

به ترتیب 10 و 15 سال

  • جرم درجه 5

به ترتیب 7 و 10 سال

  • جرم درجه 6

به ترتیب 5 و 7 سال

  • جرائم درجه 7 و 8

به ترتیب 3 و 5 سال

همانطور که مشخص است درجات مجازات 1 الی 3 در یک ردیف بوده و درجات 7 و 8 نیز در یک ردیف می باشد و شروع مرور زمان از 15 سال و 20 سال بوده شما صرفا فاصله اعداد 15 ، 10 ، 7 ، 5 و 3 سال را در ذهن بسپارید و بدانیم حداقل مدت مرور زمان 3 سال می باشد و حداکثر آن 20 سال .

نکته : جرائم قابل گذشت مرور زمان دیگری داشته اند و آن عدم طرح شکایت است که مطابق ماده 106 قانون مجازات اسلامی قانون گذار عنوان نموده در این دسته بندی از جرائم اگر شاکی خصوص ظرف مدت 1 سال از اطلاع خود از وقوع جرم سکوت نماید و اقدام به طرح شکایت ننماید این جرم مشمول عدم طرح شکایت گردیده و امکان شکایت مجدد امکان پذیر نیست .

جرائم قابل گذشت در قوانین متعدد بر شمرده شده است و در قانون مجازات اسلامی نیز در ماده 104 به این جرائم اشاره شده است

مرور زمان صدور حکم از چه زمانی شروع می شود؟

اگر از تاریخ نخستین اقدام تعقیبی، تا انقضاء مهلت زمانی که برای مرور زمان لازم است درباره موضوع حکمی صادر نشود، پس از انقضای مهلت قانونی موضوع مشمول مرور زمان خواهد شد. در ماده ۱۰۵ قانون مجازات اسلامی نیز مرور زمان را از تاریخ آخرین اقدام تعقیبی یا تحقیقی تا انقضای مواعد مذکور در این ماده در صورتی که به صدور حکم قطعی منتهی نگردیده باشد مرعی می داند.

اقدام تعقیبی یا تحقیقی که در ماده ۱۰۵ قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است به معنای هر نوع اقدامی است که مقامات قضایی در راستای عمل به وظایف قانونی خود انجام می دهند مانند احضار، جلب، بازجویی، استماع اظهارات شهود و مطلعان، تحقیقات یا معاینه محلی و نیابت قضایی. بنابراین، هرگاه مدیر دفتر یک مرجع کیفری دستور احضار متهم را صادر کند یا دستور تجدید اوراق احضاریه و ابلاغ مجدد آنها را بدهد، این اقدامات قاطع مرور زمان کیفری نخواهد بود.

آیا مرور زمان در جرام حدی اجرا می شود؟

مرور زمان در جرایم حدی که مستوجب قصاص و دیه است مشمول مرور زمان نشده و گذشت این مدت موجب از بین رفتن حق نمی شود. همچنین قانونگذار مرور زمان را تنها در تعزیرات پذیرفته است، زیرا حاکم این اختیار را دارد که تعزیرات را اجرا کند یا خیر، از این جهت دست او نیز به منظور پذیرفتن مرور زمان باز است.

همچنین هرگاه در مورد یک شخص به موجب حکم یا احکامی محکومیت های قطعی متعدد صادر شود، شروع به اجرای هر یک از محکومیت ها، نسبت به دیگر محکومیت ها، قاطع مرور زمان است. به عبارت دیگر، هرگاه برای شخصی بر اساس یک یا چند حکم، محکومیت های قطعی متعدد صادر شود، در صورت شروع به اجرای هر یک از محکومیت ها، مرور زمان محکومیت های دیگر قطع می شود و به پایان می رسد. به علاوه، در مواردی که اجرای مجازات فرد محکوم، معلق شده یا به صورت مشروط آزاد شده باشد اما پس از مدتی قرار تعلیق اجرای مجازات یا حکم آزادی مشروط او لغو شود، آغاز مرور زمان، تاریخ لغو قرار یا حکم است و مرور زمان از این تاریخ محاسبه می شود.

آیا گذشت زمان می تواند نشانه توبه متهم باشد؟

گاهی گذشت زمان می تواند اماره توبه باشد و البته در حدود نیز این موضوع وجود دارد که توبه قبل از اثبات، حد را ساقط می کند. مجازات داغ ننگی است که بر پیشانی مجرم زده می شود و مجرمی که پس از سال ها مرتکب نشدن جرم، مجازات شود، ممکن است به دلیل این داغ ننگ، خود به طور مجدد به ارتکاب جرم اقدام کند؛ به همین دلیل باید گفت که فلسفه مرور زمان بر فلسفه مجازات ها غالب است و موضوع مجازات را منتفی می کند.

اعتراض ها‍‍‍ی مرور زمانی

در ماده ۳۸۸ آیین دادرسی کیفری آمده است که «متهم و شاکی یا مدعی خصوصی یا وکلاء آنان باید تمام ایرادها و اعتراضهای خود از قبیل مرور زمان، عدم صلاحیت، رد دادرس یا قابل تعقیب نبودن عمل انتسابی، نقص تحقیقات و لزوم رسیدگی به ادله دیگر یا ادله جدید و کافی نبودن ادله را ظرف مهلت مقرر به دفتر دادگاه تسلیم کنند. پس از اتمام مدت مذکور، هیچ ایرادی از طرف اشخاص مزبور پذیرفته نمیشود، مگر آن که جهت ایراد پس از مهلت، کشف و یا حادث شود. در هر حال، طرح پرونده در جلسه مقدماتی دادگاه، پیش از اتمام مهلت ممنوع است.»

قانون و توقف اجرای مجازات

ماده ۱۳ آیین دادرسی کیفری: «تعقیب امر کیفری که طبق قانون شروع شده است و همچنین اجرای مجازات موقوف نمیشود، مگر در موارد زیر:

  • فوت متهم یا محکومٌ علیه
  • گذشت شاکی یا مدعی خصوصی در جرایم قابل گذشت
  • شمول عفو
  • نسخ مجازات قانونی
  • شمول مرور زمان در موارد پیش بینی شده در قانون؛
  • توبه متهم در موارد پیش بینی شده در قانون
  • اعتبار امر مختوم.»

تبصره۱- هرگاه مرتکب جرم پیش از صدور حکم قطعی مبتلا به جنون شود، تا زمان افاقه، تعقیب و دادرسی متوقف میشود. مگر آنکه ادله اثبات جرم به نحوی باشد که فرد در حالت افاقه نیز نمیتوانست از خود رفع اتهام کند. در این صورت به ولی یا قیم وی ابلاغ میشود که ظرف مهلت پنج روز نسبت به معرفی وکیل اقدام نماید.

ماده ۳۸۹ آیین دادرسی کیفری: «پس از اتمام مهلت اعم از آن که ایراد و اعتراضی واصل شده یا نشده باشد، مدیر دفتر، پرونده را به دادگاه ارسال میکند. رییس دادگاه، پرونده را شخصاً بررسی و گزارش جامع آن را تنظیم و یا به نوبت به یکی از اعضای دادگاه ارجاع میکند. عضو مذکور حداکثر ظرف ده روز، گزارش مبسوط راجع به اتهام و ادله و جریان پرونده را تهیه و تقدیم رییس میکند. دادگاه به محض وصول گزارش، جلسه مقدماتی اداری را تشکیل میدهد و با توجه به مفاد گزارش و اوراق پرونده و ایرادها و اعتراضهای اصحاب دعوی به شرح زیر اقدام میکند:
الف- در صورتی که تحقیقات ناقص باشد، قرار رفع نقص صادر میکند و پرونده را نزد دادسرای صادرکننده کیفرخواست میفرستد تا پس از انجام دستور دادگاه،آن را بدون اظهار نظر اعاده کند…

آیا اعمال مرور زمان نسبت به همه شرکا و معاونان جرم میباشد؟

قطع مرور زمان، مطلق است و نسبت به همه شرکا و معاونان جرم اعم از آنکه تعقیب شده یا نشده باشند، اعمال می شود، هر چند تعقیب فقط درباره یکی از آنها شروع شده باشد.

همچنین شروع به اجرای حکم در مورد برخی از شرکا یا معاونان جرم، قاطع مرور زمان نسبت به دیگر محکومان است. متوقف شدن تعقیب، صدور حکم یا اجرای مجازات، مانع از پرداخت و ادای حقوق مدعی خصوصی نیست و متضرر از جرم می تواند دعوای خصوصی را در مرجع صالح اقامه کند.

به این معنا که مرور زمان موجب از بین رفتن حق مدعی خصوصی نمی شود. به عنوان مثال اگر ۳۰ سال پیش سرقتی اتفاق افتاده باشد، مدعی خصوص می تواند با مراجعه به دادگاه، ضرر و زیان مالی خود را جبران کند؛ اما اعمال مجازات و جنبه عمومی جرم مشمول مرور زمان می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (273 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (60 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تبدیل تَشت به قایق حماسه آفرید +ویدئو/رفتی جزایر هاوایی سوغاتی ما فراموش نشه🤣 (58 نظر) خلاقیت خنده دار راننده پراید در به چالش کشیدن دیگر راننده ها حماسه آفرید/ هیتلر هم مغز اینو نداشت+ عکس (55 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (39 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (37 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (35 نظر) امکانات هوش پرون اتاق میکاپ اشرافی فرح پهلوی در کاخ نیاوران /کاش اینقد که به فکر بَزَک دوزَک بود به فکر مردمم بود +عکس (31 نظر) انتشار غزل زیبایی از رهبر معظم انقلاب با دستخط ایشان/ طفلم و بنهاده سر، بر سر دامان عشق+عکس (24 نظر) تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش (18 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (13 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (12 نظر) حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (14 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: با خنده سه تا قله رو فتح کردم از صدا و سیما تلویزیونو گرفتم از آیت الله گلپایگانی قم رو گرفتم و از رهبر پول رو گرفتم +ویدئو😂👌 (11 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی بهم گفت آیت الله، گفتم من طلبه ام گفت بنشین این کُت شلواریا الکی به هم دکتر مهندس میگن بذار ما آخوندا هم به هم آیت الله بگیم +ویدئو😂👌 (11 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(عکس) تاج عروس آزاده صمدی در سریال جنگل آسفالت با گل محبوب ژیکسوفیلا متفاوت ترین تصویر از المیرا شریفی مقدم با کلاه قزاقستانی/ خانم مجری همه را شوکه کرد خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 دانلود آهنگ جدید «تاج سر» محمد علیزاده+فیلم/ بدتو نمیشه گفت بذار بزنن حرفای مفت (فیلم) سکانسی از سریال افعی تهران با بازی پژمان جمشیدی در نقش خودش / به شاگرد کلاسش گفت بیشعور! رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم تصاویر ترسناک : کشف بقایای اسکلت یک خون‌ آشام زن / علت دفن غیرمعمول جسد جشن خلوت و عاشقانه سالگرد ازدواج سحر ولدبیگی و نیما فلاح در ایوان باصفا و دلباز خونشون+عکس این 10 زوج پولدارترین زوج‌های دنیای فوتبال هستند! نسبت فامیلی مائده طهماسبی با مهسا طهماسبی چیست؟ / ولی اصلا شبیه هم نیستن! سلفی جذاب مرضیه سریال آوای باران همراه با پسرش بعد برگشت از چین/ همیشه به مسافرت و شادی+عکس نوزاد مومیایی که قرار بود یک میلیارد تومان معامله شود عکسی شاد و پرانرژی از تولد 2 سالگی فاطیما بهارمست بازیگر نغمه سریال از سرنوشت / زیبایی اش ماشاالله داره میز شام عاشقانه و رژیمی شاهرخ استخری و همسر باسلیقه‌اش در خانه/ مثل همیشه فست فود سالم و مقوی+عکس خواسته های خنده دار و جالب یک ایرانی از خدا با انداختن یک بربری در آب برای ماهی‌ها+ویدئو/ مرد حسابی خواسته هات با اندازه کُمکت همخوانی نداره آخه😂 مادرانه های زیبای گلوریا هاردی، همسر فرانسوی و خوش انرژی ساعد سهیلی برای کوچولوهای نازش+عکس روایت دردناک و تکاندهنده مسئول بهشت زهرا از اقدام یک مادری که دختر 14 ساله اش را از دست داده+ویدئو/ یک ساله که هر روز میاد اینجا میگه دخترم از تاریکی میترسه نباید شبها تنها باشه ماجرای جنجال جدید علیه پارسا پیروزفر و حمایت مجله معروف سینمایی از آقای بازیگر/ بهاره مصدقیان نامتعادل است؟+عکس فال قهوه با نشان روز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 + فیلم رونمایی رضا گلزار از وسیله نقلیه کیوت و بانمک جدیدش/ چجوری دلش اومده سوارش بشه؟+عکس کله‌پاچه‌خوری سفیر کره‌جنوبی در ایران به همراه همسرش/ واکنش غافلگیرکننده آقای سفیر به غذای محبوب ایرانی‌ها فال ابجد روزانه یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 فال شمع روزانه امروز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در تغییر کاربری در قابلمه به روشویی حماسه ساز شد+ عکس/ راضی به بریز و بپاش نبودیم مادر من😂 ایده خنده دار نقی معمولی برای ایرانیت کشیدن روی ماشین لوکس و سانروف دار بهرام افشاری بازیگر سریال پایتخت/هیچ وقت ایرانی رو از تحریم نترسون😂+فیلم وقتی علی ضیا آشنایی خواهرزاده فسقلیش با چهره علمی ایرانی رو به رخ همه میکشه+ویدیو/ من که کلی حظ کردم👌 فال روزانه امروز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه 1403 ابتکار هوشمندانه یک مغز متفکر در طراحی قفل دَر به این شکل+ عکس/ هنرمند تویی، استعداد کشف نشده تویی....+ عکس (فیلم) شوخی خنده دار احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت با همسر سابقش بعد از سالها در یک مراسم/ برادر زناش هم پیدا شد😂 عضویت دانشجویان در شبکه‌های مجازی فقط با کسب مجوز از دانشگاه امکان‌پذیر است عاشقانه سنگین و رنگین حامد سلطانی و همسر دومش در روز دختر/چه پیامایی رد و بدل شده... پسر جوان برای مهاجرت دست به قتل عام خانواده اش زد + عکس و جزییات جنایت هولناک در مریوان حرف های خنده دار بهرام افشاری بازیگر سریال پایتخت در حضور سید جواد هاشمی: پاشو بریم عرق بخوریم/ شیاف نیست که همون لحظه اثر کنه!😂+فیلم تشبیه بیشرمانه زن‌ها به مگس توسط محمدرضا شاه+ عکس تغییر چهره محمود احمدی نژاد در گذر 10 ساله عمرش/ گرد پیری بر موهای آقای سیاستمدار +عکس چهره باورنکردنی سوسانو در دوران دبیرستان +عکس تمرینات سفت و سخت اکرم بانو همسر بیرانوند در باشگاه باکلاسش/ چه خانوم ورزشکاری+عکس حضور گلوریا هاردی همسر فرانسوی ساعد سهیلی در مسجد و پختن غدای نذری+عکس/ قبول باشه شیطنت بامزه پسر ستاره سادات قطبی اینبار با پاپوش های نمدی مامانش+ ویدیو/ ولی آدم دوست داره این بچه رو بچلونه بس که بانمکه😍
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه 1403
دانلود آهنگ جدید «تاج سر» محمد علیزاده+فیلم/ بدتو نمیشه گفت بذار بزنن حرفای مفت
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 + فیلم
تصاویر ترسناک : کشف بقایای اسکلت یک خون‌ آشام زن / علت دفن غیرمعمول جسد
این 10 زوج پولدارترین زوج‌های دنیای فوتبال هستند!
نسبت فامیلی مائده طهماسبی با مهسا طهماسبی چیست؟ / ولی اصلا شبیه هم نیستن!
نوزاد مومیایی که قرار بود یک میلیارد تومان معامله شود
فال ابجد روزانه یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه 1403
عضویت دانشجویان در شبکه‌های مجازی فقط با کسب مجوز از دانشگاه امکان‌پذیر است
پسر جوان برای مهاجرت دست به قتل عام خانواده اش زد + عکس و جزییات جنایت هولناک در مریوان
برای اولین بار در تاریخ انتخابات رقم خورد؛ راه یافتن همزمان خواهر و برادری به مجلس+ عکس
پیام ارسالی یارانه معیشتی از طرف بستگان یک میلیارد ریال برای شاکی آب خورد
راز کوکو سبزی خوشمزه که کسی به شما نمی‌گوید!