همه چیز درباره ضرب المثل خواندنی آب نطلبیده مراد است

  پنجشنبه، 17 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
همه چیز درباره ضرب المثل خواندنی آب نطلبیده مراد است
آیا تا به حال ضرب المثل آب نطلبیده مراد است را شنیده اید؟ ضرب المثل آب نطلبیده مراد است یکی از زیباترین ضرب المثل های زبان فارسی است که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

ضرب المثل جالب و خواندنی آب نطلبیده مراد است

در فرهنگ ما ایرانیان آب نشانه روشنی و آبادانی و مقدس است. به همین دلیل آب ارج و منزلت خاصی در میان مردم ما دارد و معمولاً هنگام نوشیدن، مردم ابتدا آن را به دیگران تعارف می کنند؛ به خصوص افراد کوچکتر را برای نوشیدن آب بر خود مقدم می دارند، حتی اگر خود به شدت تشنه باشند. معمولاً هنگام تعارف کردن آب گاهی به طور اتفاقی انسان آب را به کسی تعارف می کند که تشنه هم هست. این اتفاق خوشایند است و آن را به فال نیک می گیرند. در ادامه با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با ساعدنیوز همراه باشید.

آب

کاربرد ضرب المثل آب نطلبیده مراد است

  • زمانی این ضرب المثل را به کار می برند که کسی بدون اینکه از دیگری درخواست آب کند، به او آب دهند. در اینصورت این اتفاق را به فال نیک می گیرند و می گویند به زودی به مراد دلت هم می رسی!

  • معنی واژه مراد: آرزو، حاجت، خواسته قلبی، مطلوب / یعنی آبی که به صورت نطلبیده به دستت دهند، نشان از حاجتی دارد که برآورده خواهد شد.

  • معمولا این اصطلاح بین ایرانی ها رواج دارد. در فرهنگ ایرانی، آب نماد پاکیزگی، حیات و به طور کلی نماد مثبتی محسوب می شود. برای احترام، معمولا وقتی کسی در جمعی آب می نوشد، به دیگران هم تعارف می کند. یا وقتی کسی از راه می رسد، برای رفع خستگی اش سریع به او یک لیوان آب می دهند.

حالا اگر کسی تشنه باشد یا اصلا تقاضای آب هم نکرده باشد اما همان لحظه کسی برایش آب بیاورد، خوشحال خواهد شد و از آن برداشت خیر و نیکی می کند. البته ممکن است چنین چیزی حقیقت نداشته باشد اما همین که انسان به امید زنده است، خیلی ارزشمند است.

جایگاه آب در فرهنگ ایرانی اسلامی

آب آبادانی می آورد . کنار دريا ، رود ونهر هميشه زندگي جاری است . از همين رو جربان آب همراه حيات خاکی به حيات فکری امان نيز راه برده است. « صافی» ،« روشنی » ، « پاکی» با ابن مايع حيات بخش در باورمان عجين شده است. جداي از اين باور جهان شمول ، « آب » در آيين ما ايرانيان مقدس است که هستی از آن مي جوشد، نطلبيده اش مراد است و بر راه مسافر و پشت پايش که ريخته مي شود روشنی راهش خواهد شد. قصه ها و غصه ها داريم ما از اين آب که گاه افسانه وار ما را از هفت دريا می گذراند و به دريای جاودانگی می برد و دل می سوزاند و ديده پرآب می کند گاهی که از تشنه لب کربلا دريغ میشود.

عنصر آب، اساس هستی و سنگ زيرين خلقت بشری است. آب در دفتر هستي و عالم وجود، اولين آفريده خداوند و عنصر اوليه حيات مادي و نيز آشناترين واژه برای هر انساني است كه در اين عالم زيسته و میزيد. همان گونه كه خداوند در قرآن در اين باره میفرمايد: وجعلنا من الماء كل شیء حی(از آب هر چيزی را زنده گردانيديم. سوره انبيا، آيه30). بنابراين آب در حيات انسان، حيوان و نبات نقشي اساسی دارد. همان گونه كه آب منشأ حيات معرفی شده، همچنين نشانه صفا و پاكيزگی درون است و كنايه از تحرك و پويايی و جوشش معرفت ذاتی است. آب دارای جايگاهی ويژه در دستگاه خلقت و نظام آفرينش دارد و محل استقرار عرش الهی است.

موقعيت جغرافيايی ايران و كمبود منابع طبيعی آب در اين سرزمين باعث شده است كه ايرانيان براي آن مقام ويژه اي قائل شوند. آب در آيين زردشت مقدس بوده و پس از آمدن اسلام به ايران نيز حرمت خود را حفظ كرده است. رواج تشيع در ايران و عموميت يافتن عزاداري سالار شهيدان، همچنين تكرار مداوم وقايع تاريخي كربلا و تكيه خاصي كه در نقل آن وقايع بر موضوع ممانعت از رسيدن آب به خاندان امامت میشود، و ماجرای شهادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) كه در آن واقعه جان خود را در راه رساندن آب به تشنگان كربلا از دست می دهد، همگی سبب شد بار ديگر آب نزد ايرانيان و اين بار به دليلی ديگر، مورد احترام قرار گيرد كه البته اين حرمت، بيشتر جنبه مذهبی داشته است.

به هر حال اهميت آب نزد ايرانيان بسيار بالا بوده است و هميشه به آن به ديده احترام نگريسته اند. ايرانيان از گذشته، آب را منشأ خير و بركت دانسته، از در سپاس از آن برآمده و آيين هايی ويژه برای آن داشته اند. از تقدس آب نزد ايرانيان همين بس كه ميهن و زادگاه را «آب و خاك» مینامند.

همراهان عزیز ساعدنیوز ، امیدواریم استفاده لازم را از این مطلب برده باشید. خواهشمندیم نظرات خود را درباره این ضرب المثل با ما به اشتراک بگذارید. بی صبرانه منتظر نظرات مفید و ارزشمندتان درباره ضرب المثل آب نطلبیده مراد است هستیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (557 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (145 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (45 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان