ساعدنیوز
ساعدنیوز

همه چیز درباره دروغگویی پاتولوژیک

  چهارشنبه، 12 بهمن 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
همه چیز درباره دروغگویی پاتولوژیک
دروغگوهای پاتولوژیک دروغ‌های اجباری بدون انگیزه مشخص می‌گویند. این نوع از دروغگویی‌ها متفاوت از دروغگویی‌های غیرپاتولوژیک که اغلب به نوعی سودمند است، می‌باشد. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با دروغگویی پاتولوژیک آشنا شویم.

اکثر انسان ها در بعضی از لحظات زندگی دروغ می گویند . فهمیدن دروغگویی دیگران اصلا کار سختی نیست . گاهی اوقات دروغ گویی راحت تر از اعتماد کردن و گفتن حقیقت است اما دروغگویی هم می تواند انواع مختلفی داشته باشد که در این قسمت انواع مختلف آن را به شما معرفی می کنیم . یکی از این دروغگویی ها دروغگویی پاتولوژیک است که به طور مفصل در این مقاله راجع به آن صحبت می شود.

دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

به زبان ساده می توان گفت دروغگویان پاتولوژیک افرادی هستند که نمی توانند دروغگویی خود را کنترل کنند . آن ها بدون توجه به نتایج کار دروغ می گویند ؛ حتی اگر فرد مقابل به اندازه کافی به آن ها اعتماد داشته باشد . در حالت طبیعی انسان ها زمانی دروغ می گویند که دروغگویی را لازم ببیند اما افراد دروغگوی پاتولوژیک این گونه نیستند .

انواع دروغگویی پاتولوژیک

  • دروغگویی رویایی:این نوع دروغگویی یک نوع دروغگویی رویایی است که اشخاص بین خیالات و واقعیت گیر می کنند و دروغگویان مبتلا به این نوع دروغگویی نمی توانند مشخص کنند که چه چیزی واقعیت دارد و چه چیزی در رویای آن ها است.
  • دروغگویی عادتی :همانگونه که از اسمش پیداست، این دروغگویی پاتولوژیک نتیجه عادت شخص می باشد زیرا همیشه تلاش کرده یک دروغ را تکرار کند و در طولانی مدت این رفتار به یک عادت تبدیل شده است .
  • دروغگویی تکانشی :خیلی از اشخاص به علت اثر اختلالات کنترل تکانه دروغ می گویند. در حقیقت در عمق درون خود یک احتیاج اساسی دارد که احتیاج به دروغ گویی است.

دلایل دروغ پاتولوژیک

در دروغگویی پاتولوژیک فرد بدون رسیدن به هیچ منفعتی دروغ می گوید. در برخی از مطالعاتی که انجام شده نشان می دهد که مواردی که بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد ممکن است فرد را به دروغگویی بیمارگونه مبتلا کند.مشخص نیست که دروغ پاتولوژیک خود نشانه یک بیماری روانی است و یا خود یک نوع اختلال روانی است. به عنوان مثال دروغگویی بیمارگونه از ویژگی های اختلالات روانی مانند اختلال ساختگی و اختلال شخصیت است.

اختلال ساختگی (Factitious disorder)

اختلال ساختگی که گاهی اوقات سندروم مونشهاوزن نامیده می شود، نوعی اختلال روانی جدی است. در این نوع اختلال فرد طوری رفتار می کند که بیماری روانی و جسمی دارد. سندروم مونشهاوزن با وکالت زمانی رخ می دهد که شخص بیمار درباره اینکه دیگران اختلالات روانی و یا جسمی دارند اظهار نظر می کنند. از دلایل ابتلا به این نوع اختلال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علل بیولوژیکی یا ژنتیکی
  • سوء استفاده و یا بی توجهی در دوران کودکی
  • عزت نفس پایین
  • مبتلا بودن به اختلال شخصیت
  • سوء مصرف الکل و مواد مخدر
  • افسردگی

اختلالات شخصیت (Personality disorders)

دروغ پاتولوژیک می تواند یکی از نشانه های ابتلا به اختلالات شخصیت از جمله اختلالات زیر باشد:

  • اختلال شخصیت مرزی
  • اختلال شخصیت خودشیفته
  • اختلال شخصیت ضداجتماعی

اختلال شخصیت مرزی نوعی اختلال روانی است که در آن فرد توانایی تنظیم احساساتش را از دست می دهد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ممکن است دچار تغییرات خلقی شدید شوند، احساس بی ثباتی و ناامنی را تجربه کنند و از نظر احساسی تعادل نداشته باشند.اختلال شخصیت خودشیفته اختلالی است که در آن فرد تمایل غیرعادی به تحسین خود دارد.

محققان بر این باورند در حالی که ممکن است دروغ بیمارگونه یکی از نشانه های اختلال شخصیت ضداجتماعی باشد اما افرادی که به این اختلال مبتلا هستند معمولا از دروغ برای لذت و منافع خود استفاده می کنند.یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و یا اختلال شخصیت خودشیفته ممکن است از دروغگویی بیمارگونه برای تناسب آن دروغ با احساسات خود استفاده کنند.این اختلالات شخصیتی می تواند با روابط بین فردی به چالش های قابل توجهی منجر شود.

فراموشی پیشانی گیجگاهی

مطالعاتی نشان داده است که دروغگویی بیمارگونه می تواند یکی از نشانه های این بیماری باشد. فراموشی پیشانی گیجگاهی نوعی زوال عقل است که بر نواحی پیشانی و گیجگاهی مغز تاثیر می گذارد و باعث تغییر رفتار و تغییر زبان گفتاری می شود. این تغییرات رفتاری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رفتار اجتماعی نامناسب
  • عدم همدلی
  • از دست دادن بینش در مورد رفتار دیگران و خود
  • تغییر در اشتها
  • رفتار اجباری
  • دلزدگی
  • تحریک پذیری

دروغگو

علائم دروغگویان پاتولوژیک​

انواع مختلفی از این دروغگویی ها وجود دارد که آن را به شما معرفی کردیم که هر کدام تعریف متفاوتی دارند اما تمام آن ها معمولا علائم یکسانی را از خودشان نشان می دهد که می توان با مشاهده این علائم در طولانی مدت این افراد را شناسایی کرد . البته بعضی از افراد این علائم را به طور کاملا واضح در خودشان نشان می دهند اما بعضی دیگر نیاز به تحقیق و بررسی بیشتر دارند .

  • اغراق​:اول این که دروغگویان پاتولوژیک سخنوران خوبی هستند . آن ها مهارت استفاده از موقعیت های مختلف را دارند که آن هم مهارت دروغگویی است و می توانند هر زمان و هر جایی دروغ بگویند . آن ها معمولاً در مکالمات خود بیش از حد اغراق می کنند .
  • ایجاد حاشیه امن​:این علامت مربوط به محیط می شود. این افراد عاشق این هستند که در اطراف خود تا جایی که می توانند راحتی را فراهم کنند . در واقع زمانی که احساس ریلکس بودن و راحتی کنند ، می توانند با فراغ بال دروغ های بزرگی بگویند . قدرت تصور و خیال پردازی آن ها نیز افزایش پیدا می کند. در واقع بعضی از آن ها با ایجاد این حاشیه امن و دروغگویی دوست دارند از افراد دیگر مثلاً جنس مخالف خود امتیاز کسب کنند و به خودشان افتخار کنند .
  • جلب توجه​:یکی از علامت های خاص در مورد دروغگویان پاتولوژیک این است که آن ها مدام به دنبال جلب توجه هستند و شبیه به یک کودک که برای جلب توجه مادرش گریه می کند ، او هم برای جلب توجه دیگران هر دروغی را می گوید تا عاملی برای جذابیت بیشترش باشد .
  • بهتر کردن اوضاع​:گاهی اوقات دروغگویان پاتولوژیک از کلمات فیک و تقلبی برای ایجاد احساس بهتر استفاده می کنند . در واقع آن ها نمی توانند لحظات سخت و ناخوشایند زندگی را بپذیرند و در نتیجه تمایل دارند دوباره از دیدگاه خودشان آن اتفاقات را بازسازی کنند و به دروغ هم که شده احساس ارامش پیدا کنند .
  • عزت نفس پایین​:این افراد معمولاً دیدگاه خوبی نسبت به خودشان ندارند و از مشکلاتی مثل اختلالات شخصیتی ، اختلالات دو قطبی ، افسردگی و هرگونه اختلال ذهنی رنج می برند که همین امر باعث ایجاد عزت نفس پایین در آن ها می شود .
  • برآورده کردن تمایلات خود در گذشته​:بعضی از این افراد ترجیح می دهند دروغ بگویند تا دیگران آن ها را تایید کنند و با این کار به خودشان افتخار کنند . در واقع آن ها دوست دارند تمایلات سرکوب گذشته خود را جبران کنند.
  • دفاع از خود​:یکی از تفاوت هایی که بین یک دروغگوی معمولی با یک دروغگوی پاتولوژیکال وجود دارد ، این است که این افراد اصلاً برنمی تابند که کسی مانع صحبت کردن آن ها شود . این افراد دوست دارند همیشه در حاشیه امن و راحتی خود دروغ بگویند و در نتیجه زمانی که صحبت آن ها را قطع کنید، به شدت عصبانی می شوند و از خودشان دفاع می کنند .
  • احساس درک​:دروغگویان پاتولوژیک احساس درک بسیار خوبی دارند . در واقع آن ها می دانند که چه زمان هایی باید دروغ بگویند . اگر احساس کنند که حرف های آن ها توسط دیگران پذیرفتنی نیست ، به سرعت یک دروغ جدید می گویند تا دروغ قبلی را پوشش دهند .
  • اعتیاد های خاص​:مطالعات در مورد علائم دروغگویی پاتولوژیک نشان می دهد که این دروغگویان اغلب یک یا چند اعتیاد دارند که آن ها را مجبور به دروغگویی می کند . مثلاً اعتیاد به الکل ، اعتیاد به دارو اعتیاد به شرط بندی جزو این اعتیاد هاست .

تشخیص دروغ پاتولوژیک

تشخیص دروغ پاتولوژیک برای روانشناسان سخت بوده است چون این می تواند علامتی از مشکل دیگری یا عادت از بچگی باشد. بیشتر ، روانشناسان به جای اینکه تنها افسانه پردازی کنند ، به دنبال دلیل اصلی این اتفاق می گردند و برای رفع آن کوشش می کنند. بیماری های روانی که بعضی وقتها به دروغ پاتولوژیک مربوط می شوند شامل اختلال استرس بعد از سانحه ، اختلال شخصیت خودشیفته و اختلال دو قطبی هستند.

درمان دروغگویان پاتولوژیک​

علائم دروغگویی پاتولوژیک نیازمند درمان هستند . این افراد همیشه افراد بدی نیستند و بعضی از آن ها نمی توانند خودشان را کنترل کنند و بنابراین بسیار مهم است که به آن ها کمک کنیم.اولین قدم ، برای شروع درمان این است که این فرد وضعیت و شرایط خودش را بپذیرد زیرا بسیاری از دروغگویان در دنیای فانتزی خودشان زندگی می کنند و از دروغگویی خود آگاه نیستند . بنابراین باید اول مشکل خود را بپذیرند .فرقی ندارد که تکنولوژی چقدر پیشرفت کرده باشد ، در هر صورت برای درمان دروغگویی پاتولوژیک باید کاری کرد که این افراد خودشان تمایلی به انجام این کار داشته باشند و در کنار آن روان درمانی هم کمک کننده خواهد بود .متخصص روان درمانی علائم فرد را شناسایی می کند و کم کم آن ها را ریشه یابی می کند . اگر این علائم مرتبط با بیماری ذهنی و هرگونه اختلال باشد ، متخصص احتمالاً از تراپی های مختلف استفاده خواهد کرد .

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (600 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (297 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (158 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (137 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (121 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (64 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (57 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و خارجی محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (55 نظر) نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران حسن یزدانی، قهرمان کشتی ایران/ این ماشین نیست هواپیماست+ویدیو (55 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (52 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (48 نظر) خلاقیت و هوش بالای نصاب در وصل کردن سینک ظرفشویی حماسه ساز شد +عکس/ اُستاد، برای نکات ریز جزوه میدین یا خودمون بنویسیم؟🤣 (46 نظر) کارت عروسی متفاوت و خاص رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی با یک نوشته منحصر به فرد/ روز عروسی یه تیم بسیج گفتن آدرس شدند!+عکس (37 نظر) مراسم عقد شیک و منحصربفرد برادرزاده سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان/ ایشالا عروسی خودت+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار شهرداری در نصب بنر برای تبریک تولد یک آقا به خانومش+عکس/ماشالله استعداد🤣 (29 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ سخنگوی سپاه: ادعای آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا عملیات روانی است محدودیت‌های پروازی فرودگاه‌های کشور رفع شد رونمایی از برادر قد بلند و دومتری لیلا بلوکات/ چقدر شبیه به هم هستن ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است (ویدئو) لو رفتن سوالات آزمون سمپاد در برنامهٔ تلویزیونی! (ویدئو) اعتراف باورنکردنی سلبریتی‌های محبوب در برنامهٔ اسکار/ در کنکور تقلب کردیم! بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید رونمایی از برادر خوش تیپ و قدبلند آزاده زارعی، باران آوای باران +عکس/ته چهره هاشون شبیه هم هست افشاگری شهاب حسینی از برخورد قابل تامل پدرش با او؛ بابام بهم گفت دیگه نمیخوامت و ...+ویدیو فوری: گزارش لحظه به لحظه از انفجارهای اصفهان / پاسخ اسرائیل بود؟ + فیلم لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان بغض و گریه لیلا حاتمی درباره پدرش؛ ناگفته‌های جدید خانم بازیگر درباره علی حاتمی+ویدیو غوغای صدای بهشتی و اجرای عاشقانه بی‌نظیر امیرحسین مدرس با آهنگ شجریان/ غلام نرگس مست تو تاجدارانند😍+ویدیو مراسم سالگرد ازدواج ساده و خلوت شاهرخ استخری و خانومش در حیاط باصفا و دلباز خونشون/ عجب کیک شیک و منحصر به فردی+عکس نگاهی به خانه لوکس و باکلاس ارسلان قاسمی، وحید سریال فاصله ها با چیدمان شیک و منحصر به فرد+عکس کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای گرفتن اولین عکس نوزادی از فرزندش حماسه آفرید/ کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت عکس خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال نون خ/ از سلمان تا... صحبت های عاشقانه محسن کیایی با روح پاک مادرش در برنامه صداتو اشک همه داوران رو درآورد!+فیلم حضور غیرقابل باور عادل فردوسی پور در جشن خانوادگی علی دایی/ عکس مشترک عادل فردوسی پور با همسر علی دایی در یک مجلس خصوصی سناریوهای علمی مختلف برای پایان جهان! هدیه خنده دار سلمان سریال نون خ برای هادی چوپان / پای هادی چوپان به نون خ باز شد+فیلم (ویدئو) درس اخلاق فوق خنده‌دار استاد محسن قرائتی/ وقتی خدا برای وزیر مملکت در مستراح کلاس میذاره! خلاقیت منحصربفرد شهرداری بوشهر برای زیباسازی خونه های قدیمی حماسه آفرید/ این زیبایی رو فقط تو ایران میشه دید😍 آخرین جشن تولدی که حامد سلطانی برای همسر اولش در خانه ابدی او گرفت/ حیف جوونیش که سهم خاک شد درخت میوه حیاط خانه حامد سلطانی با حال و هوای بهاری/ چه عکس خوشگلی انداخته👌😍 ایده های خلاقانه چیدمان میز صبحانه برای یک پذیرایی شیک و دل انگیز+عکس شام مفصل و سفره غذای رنگی خواهر ساره بیات برای خانواده پر جمعیت رضا قوچان نژاد/ چه ضیافتی برای خانواده شوهر به پا کرده فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 31 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 31 فروردین 1403 + فیلم حضور جالب خانم معلم همدانی با لباس عروس در کلاس درس/ این لحظه تا ابد برای دانش آموزاش خاطره شد+عکس (تصاویر) معماری استثنایی و تخیلی یک رستوران در ژاپن/ با این ویوی جذاب غذا چه میچسبه! (ویدئو) شوخی بانمک نعیمه نظام‌دوست با سن نیما شعبان‌نژاد (تصاویر) تغییر چهره حیرت انگیز فرزانه سریال "بزنگاه" بعد 16 سال/ کلا یه نفر دیگه شده که! شباهت متحیرکننده و خارق‌العاده آنجلینا جولی و دخترش! (فیلم) آشنایی با یاقوت ارغوانی میلیون دلاری از اعماق تاریخ / سنگ آمتیست 26 تنی
تیتر امروز   
آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ سخنگوی سپاه: ادعای آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا عملیات روانی است محدودیت‌های پروازی فرودگاه‌های کشور رفع شد ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید فوری: گزارش لحظه به لحظه از انفجارهای اصفهان / پاسخ اسرائیل بود؟ + فیلم لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 31 فروردین 1403 + فیلم فال ابجد روزانه جمعه 31 فروردین 1403 شرط عجیب همسر فریبا متخصص، مادر گلنار سریال گیلدخت برای ازدواج با خانم بازیگر/ قراری که 8 ماه نگذشته فسخ شد!