همه‌چیز درباره خسارت تاخیر در تحویل خودرو

  یکشنبه، 17 دی 1402   زمان مطالعه 9 دقیقه
همه‌چیز درباره خسارت تاخیر در تحویل خودرو
وقتی شما در قرعه‌کشی خودرو اسمتان مشخص شده است یا تصمیم گرفته‌اید از نمایندگی خودرو، خودرویی را خریداری کنید، اما این تحویل در زمانی که مقرر شده است، تحویل داده نشده است. در این قسمت می‌خواهیم تا در این باره بیشتر آشنا شویم.با ساعد نیوز همراه باشید.

در عصر حاضر، داشتن خودرو برای افراد از جمله الزامات مهم زندگی محسوب می‌شود و افراد با توجه به سرمایه خود، اقدام به خرید خودرو از بازار آزاد یا طرح های فروش خودرو و نیز شرکت های خودروساز می‌نمایند. به منظور خرید خودرو از شرکت های خودروساز، در ابتدا، قراردادی میان خریدار و فروشنده (شرکت خودروساز) منعقد شده که به موجب آن، شرکت خودروساز، موظف است خودرو را در قبال دریافت مبلغ تعیین شده در قرارداد، در موعد مقرر، به متقاضی تحویل دهد.

دراین میان، در برخی موارد، ممکن است که شرکت خودروساز مرتکب کارشکنی شده و خودرو را به دلایل مختلف،درموعدمقرر به متقاضی تحویل ندهد. از آن جایی که عدم دریافت خودرو در موعد مقرر، می‌تواندخریداران را با خسارات زیادی مواجه سازد، لازم است که اشخاص از میزان و نحوه دریافت خسارت تاخیر در تحویل خودرو اطلاع داشته باشند.

دریافت خسارت تاخیر در تحویل خودرو در مواردی که خودرو در بورس معامله می‌شود، از طریق ارسال اعتراض کتبی به کارگزاری خریدار صورت می‌گیرد، اما برای خودروهای غیر بورسی، متقاضی باید دادخواست مطالبه خسارت تاخیر را برای دریافت درصد جریمه و سود به طرفیت ایران خودرو و سایپا تکمیل نماید.

خسارت تاخیر در تحویل خودرو


طرح فروش یکپارچه خودرو، از جمله طرح های پر متقاضی در کشور می باشد و در هر نوبت، افراد زیادی برای خرید خودرو از این طرح، اقدام به ثبت نام در آن می نمایند. بر مبنای این طرح، شرکت های خوروساز مکلف گردیده اند که خودروی موردنظر خریدار را در موعد مقرر شده در قرارداد به وی تحویل دهند.

با این حال، ممکن است که شرکت های خودروساز، بنابر دلایل مختلف، من جمله کمبود یا نبود قطعات، در تحویل خودرو به متقاضی تاخیر داشته و در نتیجه موجب وارد آمدن ضرر به خریدار گردند. در این میان، ممکن است که این پرسش در ذهن برخی افراد مطرح شود که آیا امکان دریافت خسارت ناشی از تاخیر در انجام تعهد در مقابل شرکت های خودروسازی، برای متقاضیان وجود دارد یا خیر؟

در پاسخ به این پرسش می توان بیان نمود که بله، امکان دریافت خسارت تاخیر در تحویل خودرو از شرکت های خودروساز، وجود دارد. خسارت تاخیر یا همان خسارت تاخیر تادیه، خسارتی است که به دلیل تاخیر در پرداخت یک بدهی یا انجام یک التزام یا تعهد به وجود می‌ آید. افراد می توانند بر مبنای قرارداد منعقده با شرکت خودروساز برای تحویل خودرو، نسبت به طرح شکایت و دریافت خسارت تاخیر خود اقدام نمایند.

نحوه محاسبه خسارت، جریمه و سود تاخیر در تحویل خودرو


در قسمت گذشته، در خصوص نحوه محاسبه خسارت، جریمه و سود تاخیر در تحویل خودرو صحبت نموده و در این خصوص بیان نمودیم که، افراد می توانند در صورت تخلف شرکت خودروساز در تحویل خودرو و بر مبنای قرارداد منعقده، خسارت تاخیر تادیه خود را از شرکت خودروساز دریافت نمایند.

در این میان، ممکن است که این سوال برای برخی افراد مطرح شود که نحوه محاسبه خسارت، جریمه و سود تاخیر در تحویل خودرو به چه صورتی می باشد و در صورت تاخیر در تحویل خودرو، شرکت خودروساز می بایست چه مقدار هزینه، به عنوان خسارت تاخیر به افراد پرداخت نماید؟

در پاسخ به این پرسش، به صورت کلی می توان بیان نمود که نحوه محاسبه خسارت، جریمه و سود تاخیر در تحویل خودرو کاملا بستگی به قرارداد منعقده با شرکت خودروساز داشته و بسته به نوع قرارداد منعقده، شرکت خودروساز و تعداد روزهای تاخیر متفاوت می باشد.

به طور مثال، در قرارداد پیش فروش خودرو در شرکت ایران خودرو، اینطور مقرر شده است که در صورت عدم تحویل به موقع خودرو از سوی فروشنده و درخواست مشتری، مبلغی معادل (یک در صد ماهیانه) به عنوان خسارت تاخیر مطابق شرایط مندرج در این قرارداد به مشتری تعلق خواهد گرفت.

چنین، در مواردی که خودرو در بورس مورد معامله قرار می گیرد، متقاضی می تواند خسارت تاخیر تادیه را بر مبنای دستورالعمل‌ های تسویه بورس کالا، محاسبه نموده و هزینه مربوطه را اخذ نماید. جریمه تاخیر هر نوع کالا در بورس (من جمله خودرو) 0.25 درصد در روز است که در سال 50 تا 60 درصد یا حتی بیشتر می گردد.

بنابراین، افراد می بایست در هنگام خرید خودرو از شرکت خودروساز به مفاد قرارداد توجه نمایند، زیرا خسارت تاخیر بر اساس مندرجات متن آن محاسبه خواهد شد و شخص نمی تواند شرکت را به مقدار بیش تر از آن، ملزم نماید.

بررسی خسارت تحویل در تاخیر خودرو

درصد جریمه و سود تاخیر در تحویل ایران خودرو


در بخش های پیشین مقاله به بیان چیستی و ماهیت خسارت تاخیر در تحویل خودرو و نحوه محاسبه سود و جریمه آن پرداخته و در این خصوص بیان نمودیم که نحوه محاسبه جریمه و خسارت تاخیر در تحویل خودرو با توجه به مندرجات قرارداد تعیین می‌شود.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و وجود تورم، عدم تحویل خودرو در موعد مقرر به خریدار می تواند وی را با خسارات بسیاری از جمله رشد قیمت خودرو مواجه سازد. یکی از مسائل مورد بحثی که در زمان تاخیر تحویل خودرو از جانب شرکت ایران خودرو، برای زیان دیدگان مطرح می‌شود، درصد جریمه و سود تاخیر در تحویل ایران خودرو می‌باشد.

در خصوص این که درصد جریمه و سود تاخیر در تحویل ایران خودرو چه مقدار است، باید بیان نمود که این میزان به توجه به نوع قرارداد و تعداد روزهای تاخیر متغیر می‌باشد و شخص می‌بایست برای اطلاع از درصد جریمه و سود تاخیر در تحویل ایران خودرو به قرارداد خود با شرکت مراجعه نماید.بطورمثال، در قراردادهای فروش فوری شرکت ایرانخودرو، این شرکت تعهد نموده است که خودروی موضوع این قرارداد را مطابق مشخصات اعلام شده به مشتری، مطابق با تاریخ اعلامی در جدول صدر قرارداد تحویل نماید.

در صورت عدم تحویل به موقع خودرو از سوی فروشنده و درخواست مشتری، مبلغی معادل 2.5 درصد ماهیانه به عنوان خسارت تاخیر، مطابق بر اساس شرایط مندرج در این قرارداد، به مشتری تحویل داده می شود. هم چنین همانطور که پیش تر بیان شد، این درصد، در قراردادهای پیش فروش، به میزان یک درصد ماهیانه تعیین شده است.

درصد جریمه و سود تاخیر در تحویل خودرو سایپا


در بخش پیشین مقاله به بیان درصد جریمه و سود تاخیر در تحویل ایران خودرو پرداخته و جزئیات لازم در خصوص شرایط دریافت خسارت تاخیر تادیه را بیان نمودیم. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به بیان درصد جریمه و سود تاخیر در تحویل خودرو سایپا بپردازیم.

همانند فروش خودرو در شرکت ایران خودرو، خرید خودرو از شرکت سایپا نیز، به روش های گوناگون و در قالب قراردادهای مختلف صورت می گیرد که از جمله آن می توان به فروش فوری، پیش فروش و یا روش های اعتباری، لیزینگ و ... اشاره نمود. بدیهی است که درصد جریمه و سود تاخیر در تحویل خودرو سایپا با توجه به نوع قرارداد و مدت تاخیر تعیین می شود.

توجه به این نکته ضروری است که ملاک و تاریخ محاسبه درصد جریمه و سود تاخیر در تحویل خودرو سایپا، تاریخ صدور فاکتور می باشد و فاصله زمانی بعد از صدور فاکتور تا تخصیص و نصب پلاک راهنمایی و رانندگی در محاسبات درصد جریمه و سود تاخیر لحاظ نمی گردد.

نحوه دریافت خسارت تاخیر در تحویل خودرو


ممکن است که بسیاری از افراد، نسبت به واریز وجه به حساب شرکت خودروساز اقدام نموده، اما خودروی خود را در موعد مقرر از شرکت تحویل نگرفته باشند. به جهت آشنایی این افراد با نحوه دریافت خسارت تاخیر در تحویل خودرو، این قسمت از مقاله به بیان فرآیند اخذ خسارت تاخیر تادیه تحویل خودرو از شرکت های خودروساز اختصاص داده شده است.

در خصوص نحوه دریافت خسارت تاخیر در تحویل خودرو می بایست میان دو حالت تفاوت قائل شد. اگر شخص قرار است که خودروی مدنظر خود را از طریق بورس دریافت نماید، لازم است که برای اخذ خسارت تاخیر تادیه، لازم است که ظرف 30 روز از تاریخ سررسید، اعتراض و شکایت خود را به شکل مکتوب به کارگزار خریدار اعلام نمایند. خودروسازانی که جریمه دیرکرد را پرداخت نکنند، از جانب سازمان حمایت به تعزیزات معرفی می گردند.

در صورتی که افراد به رغم ثبت اعتراض، نتوانند جریمه دیرکرد را دریافت نمایند، می توانند به سازمان صمت استان تهران و یا سایر استان‌ ها مراجعه کرده و از طریق این سازمان شکایت خود را ثبت نمایند. به منظور دریافت خسارت تاخیر تادیه در تحویل خودرو خارج از بورس، شخص می بایست در ابتدا، از طریق ارسال اظهارنامه قضایی، پرداخت خسارت را از شرکت خودروساز مطالبه نماید.

در صورتی که شرکت، به درخواست فرد ترتیب اثر ندهد، زیان دیده می تواند با پر نمودن نمونه دادخواست مطالبه خسارت تاخیر تادیه به طرفیت شرکت خودروساز و ثبت آن از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی؛ در سامانه ثنا، دریافت خسارت خود را از دادگاه صالح خواستار شود. پس از ثبت دادخواست، متقاضی می تواند از طریق سامانه عدلیران یا همان ثنا، روند پیگیری دادخواست خود را دنبال نماید.

علت تاخیر در تحویل محصولات ایران خودرو و سایپا


همانطور که پیش تر بیان شد، شرکت های خودروساز ممکن است که به دلایل مختلف در تحویل محصول به خریدار تاخیر داشته و در نتیجه، موجب وارد آمدن ضرر به وی شوند.

علت تاخیر در تحویل محصولات ایران خودرو و سایپا به طور کلی شامل، موارد قید شده در قسمت زیر می‌شود:

یکی از مهم ترین دلایل تاخیر در تحویل محصولات ایران خودرو و سایپا به مصرف کنندگان، مشکل قیمت گذاری عنوان شده است، زیرا قیمت گذاری خودروها نیازمند طی کردن مراحلی می‌باشد که از جمله آن می‌توان به ارسال درخواست از جانب شرکت خودروساز به سازمان حمایت و سپس به شورای رقابت اشاره نمود. در این مسیر، ممکن است که در هماهنگی میان دستگاه های ذی ربط مشکل ایجاد شده و قیمت به سرعت مورد تصویب قرار نگیرد.

دلیل دیگر، در تاخیر تحویل خودروهای شرکت های ایران خودرو و سایپا، نبود تعامل مناسب بین دستگاه‌ های درون‌ سازمانی عنوان شده است. هم چنین، مشکلات در تولید قطعات و نیز واردات تجهیزات لازمه، از دیگر علت های تاخیر در تحویل محصولات ایران خودرو و سایپا عنوان شده است.

بررسی موضوع تاخیر در تحویل خودرو

تاخیر در ارسال فراخوان واریز وجه


منظور از فراخوان واریز وجه، پیامکی است که از جانب شرکت های خودروساز، نظیر ایران خودرو و ساپیا مبنی بر تکمیل و واریز کامل وجه خودرو، به متقاضیان ارسال می‌شود. معمولا روال کار در ارسال فراخوان واریز وجه به این صورت است که خودروساز سه ماه قبل از تحویل خودرو برای متقاضی دعوت نامه ارسال می‌کند تا متقاضی برای شروع فرآیند دریافت خودرو و تکمیل وجه اقدام کند.

در این میان، ممکن است که برخی افراد مبلغ اولیه را در حساب وکالتی خود بلوکه نموده و با تقاضای آن ها برای خرید خودرو در طرح فروش خودرو موافقت صورت گرفته باشد، اما پیامک فراخوان واریز وجه را دریافت نکرده باشند.

تاخیر در ارسال فراخوان واریز وجه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از جمله آن می توان به ایجاد تغییرات در سیستم خودرو و ارتقای آن اشاره نمود. این امر سبب شده است که خریداران گلایه مندی و شکایت هایی را مبنی بر تاخیر در ارسال فراخوان تکمیل وجه داشته باشند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (223 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (156 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (147 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (135 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (81 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (77 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW