هزینه های تحصیل و زندگی در کشور ارمنستان

  سه شنبه، 23 آبان 1396 ID  کد خبر 594
هزینه های تحصیل و زندگی در کشور ارمنستان
ساعد نیوز: میانگین و محدوده هزینه های زندگی و شهریه های دانشگاه ها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در کشور ارمنستان به چه صورتی است؟

هزینه های زندگی در کشور ارمنستان نیز مانند هر کشور دیگری، وابسته به سبک زندگی فرد است. این هزینه ها به عوامل مختلفی مانند اینکه شخص در خوابگاه زندگی کند و یا در آپارتمان شخصی، غذای خود را در خوابگاه، دانشگاه و یا رستوران مصرف کند، میزان تفریحات فردی و گروهی، مسافرت هایش به کشورهای اطراف, تعداد روزهایی که به ایران باز می گردد، نوع رفت و آمد درون شهری و برون شهری و بسیاری از عوامل دیگر وابسته است. اما برای یک زندگی معمولی دانشجویی، معمولا هزینه ماهانه ای در حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ دلار در ماه در نظر گرفته می شود. هزینه خوابگاه ها در این کشور بسته به نوع خوابگاه و یا نوع سرویسی که در خوابگاه انتخاب می کنید مانند اتاق اختصاصی و یا اتاق شریکی و…بستگی دارد. اما هزینه یک خوابگاه دو تخته، ماهانه در حدود ۱۵۰ دلار است و اگر خواهان اجاره یک آپارتمان مستقل هستید هزینه ای ماهانه بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ دلار باید بپردازید که البته دانشجویان معمولا آپارتمان را به صورت شریکی اجاره می کنند.

 

هزینه های تحصیل در دانشگاه های ارمنستان

دانشگاه دولتی ایروان

این دانشگاه، معروفترین و بزرگترین دانشگاه کشور ارمنستان است و دانشگده های زیادی دارد؛ من جمله:
دانشکده علوم ریاضیات، دانشکده انفورماتیک، دانشکده فیزیک، دانشکده مکانیک، دانشکده زبان که رشته های مانند زبان روسی، زبان انگلیسی و زبان ارمنی را در مقاطع مختلف و در گرایشات مختلف ارائه می کند؛ دانشکده انسانی و الهیات که رشته هایی مانند فلسفه، روابط بین الملل و …را ارائه می دهد؛ دانشکده مدیریت که انواع گرایشات مدیریتی را ارائه می کند؛ دانشکده علوم که رشته هایی مثل زیست شناسی، شیمی و … را ارائه می کند.
هزینه دوره ی لیسانس در این دانشگاه در حدود سالانه ۱۹۰۰ دلار است. (با یک تلورانس ۱۰ درصدی بین رشته های فنی و مهندسی و رشته های انسانی)
دوره های فوق لیسانس در این دانشگاه سالانه ۲۱۰۰ دلار هزینه دارد که همانند مقطع لیسانس یک تلورانس ۱۰ درصدی بین رشته های مختلف وجود دارد.
این دانشگاه همچنین دوره های دکتری را با هزینه ی سالانه ۳۲۰۰ دلار در سال ارائه میکند که باز هم بین رشته های مختلف بیش از ۱۰ درصد تفاوتی ندارد.البته امکان اخذ بورسیه تحصیلی نیز در این کشور وجود دارد.

دانشگاه دولتی کشاورزی ارمنستان :

این دانشگاه، از دانشگاه های بزرگ این کشور است و دارای شش دپارتمان مختلف است. همچنین دارای لابراتوار کامپیوتر، کلینیک دام شناسی و همینطور یک مرکز مختص به تفریحات است.
هزینه دوره ی لیسانس در این دانشگاه در حدود سالانه ۲۱۰۰ دلار است. (با یک تلورانس ۱۰ درصدی بین رشته های رشته های مختلف)
دوره های فوق لیسانس در این دانشگاه سالانه ۲۲۰۰ دلار هزینه دارد که همانند مقطع لیسانس یک تلورانس ۱۰ درصدی بین رشته های مختلف وجود دارد.معمولا رشته هایی مثل دامداری حد بالایی از نمودار  قیمتی دارد.
این دانشگاه، همچنین دوره های دکتری را با هزینه ی سالانه ۳۴۰۰ دلار در سال ارائه می کند که باز هم بین رشته های مختلف بیش از ۱۰ درصد تفاوت ندارد. البته امکان اخذ بورسیه تحصیلی نیز در این مقطع وجود دارد.

دانشگاه هنر ایروان:

این دانشگاه، با اینکه از دانشگاه های قبلی کمی گران تر است اما در بین کشورهای اطراف برای تحصیل در رشته های هنری تقریبا دانشگاهی به این ارزانی پیدا نمی کنید.
رشته هایی مانند نقاشی، مجسمه سازی، گرافیک، هنرهای تجسمی ، نمایش نامه نویسی ، کارگردانی ، طراحی، دکوراسیون و هنرهای کاربردی، مد و طراحی پارچه فیلمنامه نویسی، تاریخ و تئوری هنر، تئاتر و…. در این دانشگاه قابل انتخاب است.
هزینه تحصیل در رشته های هنری و عملی در این دانشگاه حدود ۲۳۰۰ دلار در سال برای مقاطع لیسانس  است. دوره ی لیسانس و فوق لیسانس در این دانشگاه تفاوت هزینه زیادی با هم ندارند.
رشته هایی که در این دانشگاه در مقطع دکتری ارائه می شوند از وسعت کمتری نسبت به رشته های قابل ارائه در مقطع لیسانس و فوق لیسانس برخوردارند و هزینه ای در حدود سالانه ۳۵۰۰ دلار را برای شما دربر خواهند داشت البته اگر در این مقطع فاند نگیرید.

آکادمی ملی علوم ارمنستان :

این دانشگاه نیز در اعتبار سنجی وزارت علوم تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، در گروه اول قرار گرفته است و از حیث اعتبار در رده دانشگاه های قبلی قرار می گیرد.در این دانشگاه ۵ دپارتمان وجود دارند:

  • دپارتمان  مطالعات ارمنستان و علوم اجتماعی
  • دپارتمان شیمی و خاک شناسی
  • دپارتمان ریاضیات و علوم تخصصی
  • دپارتمان  فیزیک و نجوم
  • دپارتمان  علوم طبیعی و پایه

هزینه ها در این دانشگاه به دلیل اینکه تفاوت رشته ها زیاد محسوس نیست دارای تفاوت زیادی نیست.مگر در رشته هایی خاص مانند نجوم و شیمی که به دلیل داشتن واحد های عملی و آزمایشگاهی بیشتر نسبت به رشته های دیگر کمی گران ترند. می توان گفت هزینه ها در دوره لیسانس و فوق لیسانس در حدود سالانه ۲۰۰۰ دلار و در مقطع دکتری سالانه ۳۰۰۰ می باشد.البته بین رشته های مختلف در این دانشگاه اختلاف قیمتی در حدود ۵ درصد وجود دارد.

هزینه کالج زبان (زیرو کورس)

هزینه کالج زبان برای مهندسی ها بین ۱۹۰۰ تا۲۳۰۰ و مهندسی عمران و معماری حدود ۲۰۰۰تا۲۵۰۰ دلار در سال است
هزینه در رشته پزشکی ۴۰۰۰و دندان پزشکی۴۵۰۰تا۵۰۰۰دلار در سال ودارو سازی ۳۰۰۰تا۳۵۰۰دلار در سال است.
دوره تخصص پزشکی (انگلیسی یا روسی) ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار درسال است.
دوره فوق لیسانس ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار درسال است.
هزینه دوره دکترا در سایر رشته ها به جزء پزشکی ۲۵۰۰تا ۴۰۰۰دلار درسال است.
دوره لیسانس حدود ۱۵۰۰تا۲۰۰۰ دلار در سال.
شایان ذکر است است که این هزینه ها با توجه به دانشگاه ها متفاوت می باشد.

هزینه های زندگی در ارمنستان:

هزینه خوراک: ماهیانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار

هزینه ی خوابگاه: ماهیانه حداقل ۹۰دلار

اجاره ی مسکن (آپارتمان) ۲ تا ۳ نفره (باامکانات): ماهیانه ۲۵۰ تا ۳۵۰ دلار
در نتیجه با ماهیانه مبلغ ۵۰۰ دلار میتوان در ارمنستان زندگی کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (359 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (209 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (86 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (57 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (44 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
بغض و غم شبنم مقدمی، داور برنامه "صداتو"، بر سر مزار استاد آواز ایران/ نگاه به خانه ابدی استاد شجریان با سنگ مزار ساده و نوشته ی کوتاه برای مردم سرزمینشان
رونمایی محسن کیایی از دختر ناز و همسر جوانش به مناسبت 22مین سالگرد ازدواجشان/ مجری برنامه "صداتو"، برای اولین بار، خاطره ای از ازدواج زودهنگامش تعریف کرد
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
گزارش ظریف از انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم
شاعرانه ترین سکانس عاشقانه سینمای ایران/ عاشقانه بی تکرار پارسا پیروزفر و نیکی کریمی/ عاشقانه ای که رودست نداره
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟