ایرادات و معایب خودروی آریزو ۵ توربو

  جمعه، 17 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
ایرادات و معایب خودروی آریزو ۵ توربو
آریزو ۵ توربو یکی از محصولات پرطرفدار شرکت چری است که درواقع نمونه تقویت شده آریزو 5 معمولی به‌حساب می‌آید. این خودرو با نام چری آریزو 5TE نیز شناخته می‌شود و در ایر یکی از محصولات پرطرفدار شرکت چری است که درواقع نمونه تقویت شده آریزو 5 معمولی به‌حساب می‌آید. این خودرو با نام چری آریزو 5TE نیز شناخته می‌شود و در ایران نیز طرفداران خاص خود را دارد.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز، حدود یک سال پس از معرفی نسخه اولیه چری آریزو5 در بازار ایران، مدیران خودرو تصمیم به عرضه مدل توربو در نسخه اتوماتیک گرفت. پیشرانه این مدل با کراس اور پرچمدار چری، یعنی تیگو7، کاملا یکسان است و به همین دلیل نیز از مشخصات فنی قابل توجهی بهره می برد. البته برخلاف تیگو7، چری آریزو5 توربو از جعبه دنده CVT برای انتقال قدرت به چرخ های جلو سود می برد که تا حدی با عملکرد اسپرت و قدرتمند پیشرانه، در تضاد است. آریزو5 توربو به لحاظ ظاهری، تفاوتی با آریزو5 ندارد و تنها در تیپ «اکسلنت» عرضه شده است.

تصویر
طراحی ظاهری چری آریزو ۵ توربو

معرفی چری آریزو ۵ توربو

کمپانی چری در سال 1997 فعالیت خود را آغاز کرد و تا به امروز انواع کلاس های خودرو را به بازار جهانی عرضه کرده است. این شرکت محبوب نخستین بار در سال 2014 در نمایشگاه خودرو پکن، آریزو 5 توربو را به نمایش عموم درآورد. نسخه نهایی این سدان جذاب و تازه وارد با طراحی مدرن تر و به روزتر نسبت به سایر خودروهای شرکت چری در سال 2015 در نمایشگاه گوانگژو چین رونمایی و در همان سال نیز به بازار جهانی عرضه شد. بعد از گذشت مدت زمانی شرکت چری تصمیم گرفت تا آریزو 5 را با پیشرانه قوی تر و شتاب بیشتر با نام آریزو 5 توربو به بازار عرضه کند. آریزو ۵ توربو یکی از محصولات پرطرفدار شرکت چری است که درواقع نمونه تقویت شده آریزو 5 معمولی به حساب می آید. این خودرو با نام چری آریزو 5TE نیز شناخته می شود و در ایران نیز طرفداران خاص خود را دارد. در سال 1396 شرکت مدیران خودرو مونتاژ چری آریزو 5 توربو را آغاز و این سدان چینی را مهمان جاده های کشورمان کرد. علاوه بر مزایای آریزو 5 توربو، این خودرو از معایبی نیز برخوردار است که در ادامه مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

تصویر
طراحی داخلی چری آریزو ۵ توربو

معایب فنی آریزو ۵ توربو

آریزو 5 توربو به پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ مجهز است که توان تولید حداکثر 147 اسب بخار قدرت در 6150 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 210 نیوتن متر در 3500 دور در دقیقه را دارد. نیروی تولید شده توسط پیشرانه به وسیله یک گیربکس اتوماتیک 7 سرعته CVT به چرخ های جلو منتقل می شود. متاسفانه این گیربکس CVT از عملکرد نسبتا کندی برخوردار است و در بسیاری از مواقع اندکی با تاخیر نسبت به فشرده شدن پدال گاز عکس العمل نشان می دهد.

عملکرد نه چندان رضایت بخش گیربکس در کنار وزن بالای این سدان جمع وجور باعث شده تا برخلاف آن چه انتظار می رود شاهد چالاکی قابل قبولی از پیشرانه توربوشارژاین خودرو نباشیم.

معایب کابین آریزو 5 توربو

طراحی فضای کابین آریزو 5 توربو هیچ تفاوتی با نمونه تنفس طبیعی ندارد و درواقع شرکت سازنده تنها به تغییر رنگ دوخت اجزای چرمی کابین این خودرو بسنده کرده است و با توجه به تفاوت قیمت چشمگیر میان این دو برادر، چنین شباهتی ممکن است برای خریداران آریزو 5 توربو چندان خوشایند نباشد.

از بحث شباهت ها که بگذریم، به فضای کابین این خودرو می رسیم که برای یک خانواده 5 نفره چندان مناسب به نظر نمی رسد؛ البته سرنشینان ردیف جلو با هیچ گونه محدودیتی از نظر فضای سر یا پا مواجه نیستند، اما در ردیف عقب فضای چندان مناسبی برای نشستن سه سرنشین بالغ در نظر گرفته نشده است. علاوه بر این شیب قابل توجه سقف در این ناحیه باعث می شود که افراد بلند قد تمایل چندانی برای نشستن در ردیف عقب این خودرو نداشته باشند.

یکی دیگر از مواردی که درون کابین آریزو 5 TE می تواند آزاردهنده باشد، کیفیت پایین دوربین دنده عقب این خودرو است. این دوربین از خطوط داینامیک بهره می برد و گستره دید مناسبی را در اختیار راننده قرار می دهدٰ اما کیفیت پایین تصاویر این دوربین مخصوصا در شب یا فضاهای تاریک باعث می شود که فکر استفاده از آن را از سرتان بیرون کنید.

نداشتن برخی امکانات در آریزو 5 توربو

هر چند که اکثر خودروهای چینی موجود در بازار از امکانات خوبی برخوردار هستند و مزیت مهم این خودروها بیشتر در این موضوع خلاصه می شود، اما باید گفت که سازندگان آریزو ۵ توربو از این لحاظ کمی خساست به خرج داده اند. به نحوی که خریداران انتظار دارند در این رنج قیمتی از امکاناتی همچون سانروف و استارت دکمه ای نیز بهره مند شوند. از طرفی نبود سیستمی برای ورود و خروج سرنشینان به خودرو بدون کلید، یکی دیگر از معایب آن در بخش امکانات به شمار می رود. نبود برخی امکانات دیگر مانند گرمکن صندلی، آیینه تاشو به همراه صندلی برقی،حس خوشایندی برای خریدار ایجاد نمی کند.

همچنین اکثر خودروهایی که در این رنج قیمتی هستند از چراغ مطالعه یا دریچه تهویه برای سرنشینان عقب برخوردار هستند، اما برای آریزو 5 توربو چنین امکناتی در نظز گرفته نشده است. نداشتن این امکانات در حالی است که نقطه قوت اکثر خودروهای چینی وجود امکانات و آپشن های متعدد است. به نحوی که معمولا خودروسازان چینی تلاش می کنند تا ضعف در سایر نقاط را با این مزیت پوشش دهند. بنابراین نداشتن این مزیت برای یک خودرو چینی کمی ناامیدکننده خواهد بود.

بازار دست دوم نامناسب

در چند ماه اخیر و بعد از آغاز تحریم ها در کشور، شاهد بالا رفتن بیش از حد قیمت تمامی خودروها و کمبود قطعات خودروهای داخلی و خارجی هستیم، علاوه بر این واردات خودرو و بسیاری از قطعات آن نیز با مشکل مواجه شده است. از طرفی بسیاری از خودروسازان و قطعه سازان داخلی نیز به علت مشکلات گوناگون توان تولید قطعات را ندارند. همین مسئله باعث شده تا در یکی دو سال اخیر کمبود برخی قطعات و البته افزایش قیمت آن ها رانندگان و مالکان را به دردسر بیندازد. در این میان بسیاری از خودروهای چینی ازجمله آریزو ۵ توربو نیز از این قضیه مستثنی نیستند.

تمامی این مسائل در کنار طرح های بسیار منعطف فروش اقساطی شرکت مدیران خودرو بر روی قیمت این سدان چینی در بازار دست دوم نیز تاثیر منفی گذاشته است؛ درواقع اکثر مشتریان ترجیح می دهند تا در این رنج قیمتی به جای خرید نمونه دست دوم آریزو 5 توربو به سراغ نمونه های صفر کیلومتر این خودرو بروند. وجود این گونه مشکلات باعث می شود در بسیاری از مواقع نمونه های دست دوم آریزو 5 توربو روی دست فروشنده بماند یا آن که مجبور شود با قیمت پایین تر از ارزش واقعی خودرو، آن را به فروش برساند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان