ایرادات و معایب خودروی پراید

  یکشنبه، 26 مرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
ایرادات و معایب خودروی پراید
رینگ پیستون ضعیف پراید باعث می‌شود که این خودرو در کارکردهای بالا کارایی خود را از دست دهد و نیاز به تعویض داشته باشد. کم شدن روغن موتور خودرو و حتی خارج شدن دود آبی از اگزوز از علائم خرابی این قطعه است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، پراید به عنوان یک خودرو اقتصادی به بخشی از زندگی مردم ایران تبدیل شده است؛ به طوری که بیشتر افراد در یک مقطعی از زمان مالک این خودرو پرحاشیه و پردردسر بوده اند. پراید به عنوان یک خودروی ارزان قیمت در دهه ۷۰ شمسی به بازار داخلی عرضه شد و تولید آن تا چندی پیش ادامه داشت.

معایب فنی خودرو پراید

پراید به پیشرانه 4 سیلندر خطی 8 سوپاپ با حجم 1323 سی سی مجهز شده است که توان تولید حداکثر 71 اسب بخار قدرت در 5250 دور در دقیقه و حداکثر 108 نیوتن متر گشتاور در 2750 دور در دقیقه را دارد. پراید نیروی تولید شده توسط پیشرانه را به وسیله یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می کند. شتاب صفر تا 100 این خودرو در حدود 14 ثانیه و حداکثر سرعت آن 160 کیلومتر بر ساعت گزارش شده است. البته سعی کنید به هیچ وجه این سرعت ها را با خودروی پراید تست نکنید.

دردسرها و مشکلات موتور پراید، چه انژکتوری و چه کاربراتوری، همیشه حرف همه خریداران این خودرو بوده است. به گونه ای که بعد از مدتی استهلاک موتور بالا رفته و ممکن است از خرید این خودرو پشیمان شوید. مشکلات فراوان موتور پراید مانند خاموش کردن زیاد و ناگهانی، ریپ زدن موتور، خفه کردن و استارت نزدن و… حتی در برخی از مواقع بعد از تحویل گرفتن از نمایندگی نیز رخ می دهد. در این مواقع شما باید با پرداخت مبلغی به نمایندگی به تعمیر آن اقدام کنید. درصورتی که شرکت خودروساز باید تا چند سال خدمات پس از فروش را رایگان در اختیار خریداران قرار دهد.

تصویر
طراحی ظاهری پراید

ساختار جلوبندی و تعلیق پراید ساده و ضعیف است و اصلاً مناسب شرایط جاده های ناهموار نیست. به دلیل عدم وجود رام جلوبندی و نصب مستقیم اجزای اکسل جلو بر روی دهنه شاسی پراید شاهد وجود مشکلاتی همچون لرزش فرمان، استهلاک لاستیک ها، عملکرد پایین ترمزها و… هستیم. درواقع جلوبندی و بدنه ضعیف پراید باعث شده تا این خودرو بسیار آسیب پذیر باشد، به گونه ای که حتی در برخوردهای کم شدت نیز مشکلات بسیاری برای آن به وجود می آید.

مطمئنا سیستم تعلیق خودرو در میزان پایداری، فرمان پذیری نرم و شتاب گیری آن تاثیر دارد. به همین دلیل معمولاً خودروها را باید به سیستم تعلیق و فنربندی محکم و کارآمدی تجهیز کنند تا علاوه بر تحمل وزن اضافی، توانایی دفع ضربات وارد شده از سوی جاده را نیز داشته باشند. از این رو به علت ضعف سیستم تعلیق پراید، شاهد تکان های زیاد کابین خودرو در هنگام رانندگی خواهید بود.

رینگ پیستون ضعیف پراید باعث می شود که این خودرو در کارکردهای بالا کارایی خود را از دست دهد و نیاز به تعویض داشته باشد. کم شدن روغن موتور خودرو و حتی خارج شدن دود آبی از اگزوز از علائم خرابی این قطعه است.

وزن پراید 915 کیلوگرم است. شاید این وزن پایین را علت شتاب خوب پراید بدانید، اما باید گفت که یکی از نقطه ضعف های مهم و خطرناک پراید همین وزن کم آن است. این خودرو خیلی سریع تحت تاثیر جریان باد و عوامل محیطی تغییر مسیر می دهد. تصور کنید که کنترل پراید در جاده های لغزنده و در مسیرهای خلاف جریان باد چه میزان دشوار خواهد بود. علاوه بر این با عبور خودرو های سایز بزرگ مانند تریلی جریان هوای ایجاد شده به شدت می تواند کنترل خودرو را دچار مشکل کند.

درمورد تولید تیپ ها و مدل های متنوع پراید باید گفت که تفاوت خاصی در تیپ های بالاتر مشاهده نمی شود. درکل در ایران بین انتخاب چند تیپ یک خودرو تفاوت زیادی وجود ندارد و همه مدل ها تقریبا یکسان هستند.

اما اگر بخواهیم نقاط ضعف پراید را در این عنوان به طور کلی بیان کنیم باید گفت که پراید یک خودروی از رده خارج، پیشرانه کم بازده و قدیمی، کیفیت بسیار پایین در مونتاژ و دوام بسیار کم، ترمز ضعیف و دارای پایین ترین سطح امکانات ایمنی است.

معایب طراحی خودرو پراید

داشبورد پراید از پلاستیک خشک و بی کیفیت ساخته شده است. درواقع بعد از نزدیک به 3 دهه، تولید این خودرو هنوز به تطابق تریم کابین و طراحی درست داشبورد منجر نشده است. کیفیت متریال به کار رفته در کابین پراید بسیار پایین است و همین امر باعث لزوم استفاده از روکش برای کابین می شود. در مورد قطعات رگلاژ درب ها و دستگیره ها نیز کاملاً متوجه کیفیت پایین خواهید شد. پس از تحویل پراید از نمایندگی به احتمال زیاد باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا خودروی صفر کیلومتر شما را در قسمت درب ها ریگلاژ کند تا بتوانید به راحتی درب های خودرو را باز و بسته کنید.

با توجه به آنچه راجع به کابین ای خودرو گفته شد، لرزش، نفوذ صدا و ورود هوا به داخل کابین پراید خیلی دور از انتظار نخواهد بود. درواقع تنظیمات بدنه پراید به صورتی است که حتی امکان نفوذ آب به داخل صندوق نیز وجود دارد. ورق بدنه خودرو به میزان استحکام و ضخامت خودروهای دیگر چون پژو پارس نیست، به همین دلیل هر نوع صدایی چون برخورد باران به سقف، به داخل کابین نفوذ می کند. این شنیدن صدا تاحدی برای برخی از افراد ناخوشایند است که بعد از مدتی سقف خودرو را باز می کنند و به عنوان عایق، پشم شیشه در سقف خودرو قرار می دهند. با این کار دیگر نفوذ صدا و به خصوص سرما و گرما بسیار کمتر می شود.

تجربه رانندگی با خودرو پراید

آمار تصادفات جاده ای نشان از ناامنی و تجربه رانندگی بسیار بد این خودرو دارد. وزن سبک خودرو و کیفیت پایین قطعات پراید مطمئنا بر رانندگی شما تاثیر خواهد داشت. به دلیل کم حجم بودن و کم توان بودن پیشرانه و همچنین ضعیف بودن گیربکس پراید می توان این گونه نتیجه گرفت که این خودرو یک سدان قدیمی، از دور خارج شده و ناامن است که متاسفانه هنوز در دور رقابت با قیمتی غیرقابل قبول در بازار ایران خریدوفروش می شود.

دقت داشته باشید که این خودرو بسیار سبک با پیشرانه نسبتاً ضعیف و همچنین سیستم تعلیق نامناسب است که فقط می توان برای سفرهای شهری آن هم با سرعت های پایین و با احتیاط بسیار زیاد بر روی آن حساب کرد و درصورتی که قصد سفرهای برون شهری دارید باید بدانید که ریسک سفر شما به دلیل مسائلی که در پراید وجود دارد بسیار بالا خواهد بود. چنانچه تصمیم گرفته اید سفر برون شهری را با پراید انجام دهید بهتر است با سرعت های پایین و حتی کمتر از 100 کیلومتر بر ساعت در جاده ها سفر کنید. برای سفری ایمن، مسیرهای خود را طوری انتخاب کنید که از جاده های چند لاین با عبور خودروهای سنگین دور باشید و بدون مشکل و خطرات سفر خود را به پایان برسانید.

مقایسه تجهیزات و آپشن های رفاهی خودرو پراید با قیمت آن

تولید پراید زمانی در بازار به صورت یک نیاز درآمد که وجود یک خودرو مدرن و ارزان کاملاً احساس می شد. درواقع طراحی جدید پراید و وجود تجهیزاتی نظیر کولر، شیشه های بالابر برقی، پیشرانه کم مصرف با قدرت بالا و… به سرعت توانست توجهات بسیاری از افراد و به خصوص جوانان را در دهه ۷۰ جلب کند.

در مورد تجهیزات و آپشن های رفاهی خودرو پراید تنها می توان به سیستم رادیو پخش 4 باندی مجهز به سیستم حافظه و سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 و پورت USB، سیستم تهویه مطبوع دستی، درب بازکن باک و صندوق عقب از داخل، آینه های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل، گرمکن شیشه عقب، چراغ جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور (Levelling slSwitch) و چراغ عقب مجهز به مه شکن اشاره کرد.

فرمان هیدرولیکی در مدل های جدید تولید خودرو به صورت سفارش و درخواست مشتری در خودرو نصب می شود. همچنین پراید در بخش تجهیزات ایمنی دارای 2 کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز دیسکی در چرخ های جلو و سیستم ترمز کاسه ای در چرخ های عقب، سیستم ترمز ABS، سیستم امنیتی قفل مرکزی و چراغ هشداردهنده عیب موتور است.

البته یک نکته در مورد تجهیزات و آپشن های رفاهی پراید واقعاً مورد توجه است که هر کدام از این امکانات در مدل های مختلف رو به کم شدن هستند. در برخی از تیپ های پراید اصلاً سیستم پخش صوتی روی این خودرو نصب نمی شود و در مدل های جدید نیز زه روی درب و ستون به عنوان آپشن خودرو ارائه خواهند شد و درصورتی که بخواهید این آپشن ها را داشته باشید باید هزینه اضافه پرداخت کنید؛ پس اگر در زمان تحویل خودرو با فقدان هر یک از آپشن ها و تجهیزات روبرو شدید اصلاً تعجب نکنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان