جاذبه های توریستی و دیدنی جزیره هرمز چیست؟

  شنبه، 03 آبان 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
جاذبه های توریستی و دیدنی جزیره هرمز چیست؟
جزیره هرمز جزیره‌ای بیضی‌شکل و گنبدی نمکی در خلیج فارس است و به دلیل مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس نامیده می‌شود. با مساحت ۴۲ کیلومتر مربع، این جزیره در هشت کیلومتری بندرعباس قرار دارد. وجود کانی‌ها و سنگ‌های زيبا، لقب موزه زمین‌شناسی و بهشت زمین‌شناسان را به اين جزيره بخشیده است.

جزیره هرمز

همان طور که می دانید ایران جزایر زیادی دارد. یکی از زیبا ترین جزایر ایران جزیره هرمز است. که جزء دیدنی های قشم است جزیره ای بیضی شکل و گنبدی نمکی در خلیج فارس که به دلیل مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس نامیده می شود. با مساحت ۴۲ کیلومتر مربع، این جزیره در هشت کیلومتری بندرعباس قرار دارد. وجود کانی ها و سنگ های زيبا، لقب موزه زمین شناسی و بهشت زمین شناسان را به اين جزيره بخشیده است. بیاید باهم برای بازدید از جزیره هرمز در خلیج فارس اطلاعاتی را مرور کنیم. این سرزمین پهناور دارای جنگل ها، بیابان ها، کوه ها و شگفتی های زیادی است. این شهر همچنین دارای گروهی از جزایر زیبا و دیدنی در قسمت جنوبی است که غالبا در برنامه های سفر گنجانده می شوند. بازدید از جزیره هرمز برای مسافرانی که مایل به مسافرت و بازدید از مکان های دیدنی بدون سختی های راه هستند بسیار مناسب است. شما برای دیدن مکان های شگفت انگیز در جزیره هرمز نیازی به پیاده روی های طاقت فرسا ندارید. این جزیره دارای جمعیتی در حدود 7000 نفر است. مردم این جزیره غالبا با زبان فارسی و تعداد کمی به زبان انگلیسی صحبت می کنند. همچنین از پول ایران برای مبادلات استفاده می کنند.

تاریخچه هرمز

هرمز در ابتدا بندری در دهانه رود میناب به خلیج فارس بوده است. با یورش مغولان اهالی هرمز به جزیره کنونی کوچ کردند و به تدریج این شهر را ساختند و توسعه دادند. هرمز بعدها توسط پرتغالی ها اشغال شد و پرتغالی ها که اولین اروپاییان استعمارگر بودند، نزدیک به یک قرن هرمز را در اختیار داشتند. در زمان صوفیان شاه عباس، به امامقلی خان دستور داد جنوب ایران را از دست پرتغالی ها خارج کند. پس از پیروزی امامقلی خان، بندر گمبرون به نام بندرعباس تغییر نام داد.

مناطق دیدنی جزیره هرمز

  • کوه های خوراکی هرمز

تصویر

در هرمز جنس تپه ها اغلب از نمک خوراکی است که به آن ها کوه های خوراکی هم می گویند. در بین آن ها کوه سرخی وجود دارد که خاکش خوراکی است و «گِلَک» نامیده می شود و محلی های آنجا از آن به عنوان ادویه در طبخ غذا و تهیه ترشی و مربا استفاده می کنند.
  • دره رنگین کمان

تصویر

جذاب ترین جاذبه جزیره هرمز، دره رنگین کمان است. رسوبات معدنی متفاوت در این منطقه از هرمز، باعث به وجود آمدن طیف رنگ های متفاوت شده اند. هرکسی از دیدن اینهمه رنگ روی خاک کنار هم شگفت زده می شود. رنگ های قرمز، مشکی، نقره ای و زرد بیشترین رنگی است که در خاک دره رنگین کمان به چشم می خورد. این رنگ ها مانند فرشی طبیعی روی زمین گسترده شده و چشم ها را نوازش می دهد.
  • قلعه پرتغالی ها

تصویر

حتما می دانید که بندرعباس و منطقه تنگه هرمز، جزو اولین مناطق ایران بودند که به دام استعمار افتادند. پرتغالی ها با لشکرکشی به تنگه هرمز و تصرف آن، قصد داشتند بر مناطق استراتژیک دنیا مسلط شوند. نتیجه این روند استعماری، اشغال هرمز به مدت طولانی بود. هنوز هم بقایای لشکر پرتغالی ها در بندرعباس، جزیره قشم و جزیره هرمز قابل مشاهده است. یکی از این بقایا، قلعه پرتغالی ها است. بنایی جالب که از دوران استعمار پرتغال در خلیح فارس باقی مانده است. توپ ها و دیوارهای سنگی و مستحکم، اولین چیزی است که با ورود به قلعه پرتغالی ها توجه تان را جلب خواهد کرد. در ورودی قلعه پرتغالی ها هم بازارچه ای محلی دایر است که بهترین مکان برای خرید سوغاتی هرمز است. می توانید صنایع دستی زنان هرمز، مانند سوزن دوزی های زیبا را با قیمت های مناسب از این بازارچه بخرید. اگر گذارتان به قلعه پرتغالی ها خورد، بازدید آب انبار این قلعه را از دست ندهید.
  • غار مراقبه، دره سکوت الهه نمک فیروزه ای

تصویر

دره سکوت یکی دیگر از شگفتی های جزیره هرمز است. این دره دارای بلورهای نمکی و گنبدهای بسیار زیبایی است که پیاده روی در آن می توانند بسیار شگفت انگیز باشد. الهه فیروزه ای یک گنبد نمکی است که توسط آب باران صیقل خورده و بسیار زیبا سر برافراشته است. کف دره، روخانه ای فصلی نمکی در حال جریان است. این رودخانه که به رنگ طلایی و نارنجی بوده، دارای نمک بسیار بالایی می باشد به طوری که اگر دستتان را درون آب رودخانه فرو ببرید، پوست دستتان کشیده خواهد شد و لایه ظریفی از نمک روی دستتان نقش خواهد بست. غار مراقبه نیز که در غرب جزیره قرار گرفته است، برای گردشگران بسیار جذاب است. البته مسیر پیمودن این غار نسبتا سخت است و نیاز به لباس اضافه، دستکش، کلاه ایمنی و تجهیزات روشنایی دارد. لازم به ذکر است که بخشی از این غار را باید سینه خیز طی کنید. اگر به دنبال هیجان هستید، این غار می تواند سفر شما را هیجان انگیزتر و جذاب تر نماید.
  • فرش خاکی هرمز

تصویر

کمی که از دره سکوت فاصله بگیرید، یا یک ساحل بسیار بزرگ روبه رو می شوید که محل گستردن فرش رنگی جزیره هرمز است. جشنواره ای که به مناسبت نوروز و یا روز خلیج فارس اغلب در نیمه دوم سال و اردیبشهت برگزار می شود، بومیان جزیره، این فرش را با خاک های رنگی در جزیره می گسترانند. طرح هایی که برای ایجاد فرش به کار می رود، همگی از عناصر و اسطوره های هرمزگان، اشعار خیام، تصویر لاک پشت پوزه عقابی، جبیر، نقوش پوشاک زنانه و نماد موسیقی بومی و ساز های محلی هستند که طرح بسیار زیبایی را به وجود می آورند.متاسفانه بارش باران پس از مدتی نقش های این فرش را شسته و رنگ ها را به دریا می برد. البته عده ای از حامیان محیط زیست مخالف این اقدام هستند و حفاظت از خاک جزیره را گام بسیار مهمی در رونق صنعت گردشگری این منطقه می دانند.
  • دشت آهوان جزیره هرمز

یکی از جالب ترین جاذبه های دیدنی در جزیره هرمز، دشت آهوان آن است. باورش کمی سخت به نظر می رسد که در چنین جزیره کوچکی آهو وجود داشته باشد و جالب تر اینکه این آهو ها بومی همین منطقه هستند! در سفر به جزیره هرمز می توانید به سمت دشت آهوان حرکت کرده و به دیدار از آهوی های زیبای جزیره هرمز بپردازید.

  • ساحل و پرندگان زیبای هرمز، زیباترین ترکیب طبیعت

هرمز جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی دارد و مهمترین آنها همین خاک های رنگی اش است. قدم زدن در ساحل های رنگی جزیره هرمز مسلما متفاوت ترین تجربه شما از قدم زدن در کنار دریا خواهد بود. البته قبل از هرچیزی باید به این نکته اشاره کنیم که بهتر است در فصل های پاییز و زمستان به شهرهای جنوبی کشور سفر کنید، اما هوا در چنین مکان هایی به قدری بهاری است خاطراتی بسیار زیبا برایتان رقم خواهد زد. در مسیرتان وقتی درحال قدم زدن در ساحل هستید پرنده های بومی و مختلف بسیاری هم خواهید دید که همانند خاک جزیره رنگارنگ و زیبا هستند.

غذا و خوشمزه های هرمز

در کافه و رستوران های محلی هرمز، طعم های متفاوتی را تجربه خواهید کرد؛ طعم هایی که در هیچ رستوران دریایی پیدا نمی شود چرا که ادویه این غذاها از خاک های خوراکی جزیره تهیه شده است. به خاک سرخ خوراکی گِلَک می گویند و ادویه ای که همراه با پودر ماهی کیلکا از آن تهیه می شود سوراغ نام دارد که در بسیاری از غذاها استفاده می شود.

صبحانه های هرمز: وقتی سوراغ را روی نان تنوری همراه با پنیر و کره محلی می مالند خوراکی خوشمزه ای به نام نان تُموشی آماده می شود که یک صبحانه بومی در هرمز و اطراف آن است.

خورش قلیه ماهی و میگو: معروف ترین غذای جنوب کشور است که از ماهی یا میگو و سبزیجات تهیه می شود و طعم تمبر هندی و تندی فلفل، آن را بسیار جذاب می کند.

انواع ماهی و میگو: شاید بارها میگو یا ماهی برشته یا سرخ شده را در رستوران های مختلف خورده باشید؛ اما در هرمز این آبزیان تازه هستند و ادویه های جنوبی و ویژه جزیره طعم دیگری به آنها می دهند.

هواری: این غذا هم انواع مختلفی دارد؛ برای مثال هواری چک میگ با میگوهای ریز درست می شود و در صورت استفاده از ماهی به آن هواری ماهی می گویند. یک پلوی مخلوط و مقوی که طعم ادویه های جنوبی را می توانید در آن حس کنید و از خوردن میگو یا ماهی در میان آن لذت ببرید.

کلمبا: این غذا که با عنوان حلیم ماهی شناخته می شود را از آب، گندم، ماهی، پیاز، سبزی(گشنیز)، سیر، فلفل سبز تند و ادویه تهیه می کنند.

خرچنگ و صدف: در هرمز می توانید طعم گوشت خرچنگ و صدف را هم بچشید و لذت ببرید. یادتان باشد که خرچنگ برای مردم جزایر جنوبی تنها یک میان وعده است و نمی تواند جای غذای اصلی را پر کند.

پودینی: نام این غذا بسته به اینکه در تهیه آن از گوشت کدام آبزی استفاده شود ،تغییر می کند. در قشم و هرمز بیشتر پودینی کوسه سرو می شود که به صورت گوشت له شده کوسه است که آن را با لیموعمانی، ادویه، پیاز، رب و پیاز طعم دار کرده اند.

محیاوه: نانی است که با ادویه ماهی تهیه می شود و آن را در کنار ناهار و شام سرو می کنند.

نکته مهم: به هنگام دیدن منوی غذایی حتما از بومی ها بخواهید که راهنمایی تان کنند چرا که برخی از این غذاها بسیار تند هستند و یا ممکن است شامل موادی باشند که خیلی به مزاج شما خوش نیایند. یادتان باشد که گوشت در جزیره چندان تازه نیست بنابراین خوردن کباب پیشنهاد نمی شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (164 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (73 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (62 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (54 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (47 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...