جبران تحقیر ناشی از طوفان الأقصی برای نتانیاهو کار بسیار دشواری است

  شنبه، 15 مهر 1402 ID  کد خبر 358675
جبران تحقیر ناشی از طوفان الأقصی برای نتانیاهو کار بسیار دشواری است
تحولات طوفانی در سرزمین های اشغالی به تیتر یک رسانه های جهان تبدیل شده است. حماس در یک عملیات پردامنه و وسیع اسرائیل را حیرت زده کرده است و تلافات زیادی را به شهرک نشینان تحمیل کرده است. دکتر رحمن قهرمانپور کارشناس مسائل بین الملل در یادداشتی کوتاه عواقب این تحولات برای منطقه و دولت نتانیاهو را می کاود.

عملیات بی سابقه فلسطینی ها در داخل اسرائیل در زمان دست راستی ترین دولت اسرائیل انجام شد که خواهان شدید ترین برخورد با فلسطینی ها بود. نتانیاهو اعلام جنگ کرده است و تلاش خواهد کرد از این شرایط برای تحکیم جایگاه خود و تضعیف اپوزیسیون استفاده کند.

دکتر رحمن قهرمانپور

لذا احتمال تداوم درگیری زیاد است. عملیات طوفان الاقصی بعد از جنگ یوم کیپور بزرگ ترین غافل گیری نظامی اسرائیل بود. با این تفاوت که جنگ یوم کیپور جنگ دولتی و متقارن بود و جنگ کنونی یک جنگ نامتقارن است. ادامه درگیری و ورود بازیگران بیشتر به صحنه سرنوشت عادی سازی را در هاله ای از ابهام فروخواهد برد.

مصر و قطر همواره در توقف درگیری ها در غزه نقش اصلی را داشته اند. باید دید که آیا این بار هم آنها می توانند عملیات اسرائیل را در غزه متوقف کنند یا نه؟ اگر نتوانند و درگیری ها ادامه پیدا کند دیگر بازیگران منطقه ای و مخصوصا عربستان و امارات خواهند کوشید با بازیگران حامی خود زمینه آتش بس موقت را فراهم کنند. زیرا تداوم درگیری بیشتر از هر بازیگر دیگری به ضررآنهاست.

اما این بار نتانیاهو برای تضعیف مخالفان و حتی تضعیف متحدان دست راستی خود در کابینه نیازمند تدوام درگیری هاست. از طرف دیگر جبران تحقیر ناشی از این عملیات کار بسیار دشواری است.

ملاحظات کلیدی:

1- توان نظامی حماس بیشتر از میزانی بود که اسرائیل ارزیابی می کرد. عمده تلاش اسرائییل معطوف به مهار حزب الله بود و با توجه به محاصره غزه تصور نمی کرد حماس چنین توانی داشته باشد.

2- عملیات رعد آسا و همراه با ورود نیروهای نظامی حماس به داخل اسرائیل بود.

3- پوشش رسانه های عملیات بسیار گسترده و به قصد تحقیر نتانیاهو و تشدید اختلاف در داخل نیروهای سیاسی و حتی امنیتی اسرائییل بود.

4- گروگان گرفتن سربازان و اسیر گرفتن غیر نظامیان باعث درگیر شدن طولانی مدت جامعه اسرائیل با موضوع خواهد شد. یعنی اختلافات داخلی ادامه خواهد داشت.

5-حماس بخاطر گروگان گرفتن اسرائیلی ها دست برتر را در مذاکرات احتمالی آتش بس خواهد داشت و بعد از حزب الله دومین تهدید امنیت ملی اسرائیل خواهد شد.

6- با توجه به نزدیکی حماس و محور اخوانی در سال های اخیر باید دید که آیا این بار هم قطر می تواند با میانجی گری آتش بس برقرار کند؟

آیا ایران و اسرائیل وارد جنگ مستقیم می شوند؟

عملیات طوفان الاقصی بار دیگر این پرسش را مطرح می کند که آیا ایران و اسرائیل از درگیری نیابتی وارد درگیری مستقیم می شوند؟ ایران و اسرائیل درگیری مستقیم را به نفع خود نمی دانند و تا جایی که امکان دارد از آن خودداری می کنند. در نتیجه، درگیری نیابتی همچنان گزینه اول آنهاست. توانایی دو طرف بیشتر از آنکه در جنگ مستقیم باشد در جنگ نیابتی است. ایران از طریق محور مقاومت و اسرائیل از طریق عملیات خرابکارانه هسته ای و ترور نظامیان ایرانی و هدف قرار دادن آنها در سوریه این جنگ نیابتی را پیش می برند. اکنون به نظر می رسد با عملیات طوفان الاقصی جنگ نیابتی آنها وارد سطح و فاز جدیدی خواهد شد که ممکن است در مواردی از کنترل هم خارج شود. سرنوشت این عملیات تعیین خواهد کرد دو طرف درگیری نیابتی آینده را چگونه طراحی خواهند کرد. نحوه پایان جنگ برای هر دو طرف بسیار مهم و تعیین کننده است.


3 دیدگاه
  دیدگاه ها
س
9 ماه پیش

مرگ بر اسرائیل.
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (228 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (161 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (16 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر) عکسی از شوهر کم سن و سال فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس