جسدی که ماجرایش در «حماسه‌ای قدیمی» نقل شده بود در یک «چاه» پیدا شد

  یکشنبه، 06 آبان 1403 ID  کد خبر 415412
جسدی که ماجرایش در «حماسه‌ای قدیمی» نقل شده بود در یک «چاه» پیدا شد
ساعدنیوز: تجزیه و تحلیل DNA یک مرد قرون وسطایی که درون یک چاه افتاده بود، نشان می‌دهد داستانی که در یکی از حماسه‌های شمال اروپا آمده است، ممکن است واقعاً رخ داده باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فرادید، تجزیه و تحلیل جدید نشان می‌دهد که بقایای انسانی یافت شده در یک چاه در نروژ مربوط به حمله‌ای در سال 1197 است که در حماسۀ روایت شده در یک کتاب تاریخ سلطنتی ذکر شده است.

تجزیه و تحلیل علمی جدید از بقایای 800 ساله این مرد در نروژ با داستانی که می‌گوید در آن زمان جسد یک مرد برای مسموم کردن آب به چاه انداخته شده بود، همخوانی دارد.

بقایای اسکلت این مرد در سال 1938 در یک چاه در قلعه‌ای در نروژ پیدا شد. اکنون، مطالعه‌ای جدید که در روز جمعه (24 اکتبر) در ژورنال iScience منتشر شده، با ترکیب تاریخ‌گذاری کربن و تجزیه و تحلیل DNA نشان می‌دهد که این مرد احتمالاً در سال 1197 در حمله‌ای به قلعه شاه نروژی، سورره سیگوردسن، در نزدیکی تروندهایم در مرکز نروژ کشته شده است. این وقایع در حماسه «سورریس» ثبت شده که یکی از «حماسه‌های پادشاهان» یا شعرهای منثور نوشته شده در نروژ و ایسلند بین قرون دوازدهم تا چهاردهم برای تجلیل از پادشاهان اسکاندیناوی است.

مایکل مارتین، یکی از نویسندگان این مطالعه و متخصص ژنتیک تکاملی در دانشگاه علوم و فناوری نروژ، گفت که این ممکن است اولین بار باشد که فردی از شخصیت‌های حماسه‌های اسکاندیناوی شناسایی شده است.

او اشاره کرد که از تجزیه و تحلیل ژنتیکی برای شناسایی بقایای ریچارد سوم، پادشاه انگلستان، نیز استفاده شد، اما آن بقایا مربوط به سال 1485 بود. در حالی که جسد این چاه مربوط به قرن‌ها قبل، یعنی سال 1197 است. مارتین افزود: «این اولین باری است که از روش‌های ژنتیکی برای این دوره استفاده می‌شود».

 محققان برای برداشتن نمونه‌های تازه به محل کشف جسد در سال 1938 بازگشتند

تجزیه و تحلیل اینDNA باستانی همچنین نشان داد که اجداد این مرد مرده احتمالاً از جنوب نروژ بوده‌اند که این فرض را به چالش می‌کشد که او یکی از مدافعان قلعه از مرکز نروژ بوده است. به جای آن، یا این مدافع اصلیت جنوبی داشته یا حمله‌کنندگان یکی از مردگان خود را به چاه انداخته بودند.

باستان‌شناسان معتقدند «حماسه سورریس» در حدود زمان رخ دادن این وقایع نوشته شده و شاید تحت نظارت خود سورره که از حدود سال 1177 تا مرگش در سال 1202 حکومت می‌کرد، تألیف شده باشد.

بر اساس این مطالعه، این شعر منثور 182 بیتی به افزایش قدرت سلطنتی سورره در نیمه دوم قرن دوازدهم در نروژ می‌پردازد. دشمنان اصلی سورره، جناحی رقیب به نام «بگلرها» بودند. نویسندگان این مطالعه نوشتند که در طی حمله بگلرها در سال 1197، مردی مرده در چاه بیرون قلعه در نزدیکی تروندهایم انداخته شد تا آب آن را برای سورره و مدافعان قلعه مسموم کند.

نویسندگان این مطالعه نوشتند: «اگرچه نمی‌توانیم به طور قطعی ثابت کنیم که بقایای بازیابی شده از چاه در ویرانه‌های قلعه سوررسبرگ متعلق به فردی است که در حماسه سورریس ذکر شده است، اما شواهد موجود این نتیجه‌گیری را تأیید می‌کند».

تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان می‌دهد که احتمالاً مرد داخل چاه چشمانی آبی و موهایی بلوند یا قهوه‌ای روشن داشته و از تبار معمول مردمانی که در منطقه جنوبی آگرد بزرگ شده‌اند، بوده است.

رودریک دیل، باستان‌شناس و تاریخ‌دان دانشگاه استاوانگر و متخصص ادبیات قدیم اسکاندیناوی که در این مطالعه شرکت نداشته است، موافقت کرد که این تحلیل به نظر می‌رسد وقایع توصیف شده در حماسه را تأیید می‌کند. اما او اشاره کرد که «حماسه سورریس»، مانند بسیاری از حماسه‌های پادشاهان، «بیشتر تبلیغات بوده تا تاریخ».


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پزشک رهبر معظم انقلاب: به رهبری توصیه کردیم که میوه بخورند اما ایشان بعد از پرسیدن قیمت میوه‌ها ارزانترین میوه را انتخاب کردند که همه مردم توان خرید آن را دارند+ویدئو (777 نظر) بهاره رهنما: آدمی که بعد 30 سال کار کردن نتونه رفاه مالی داشته باشه آدم بی دست و پاییه! ما راننده تاکسی‌ها و پاکبان‌ها بابت بی دست و پایی‌مان از شما معذرت می‌خواهیم خانم بهاره رهنما+فیلم (513 نظر) ارژنگ امیرفضلی در کانادا: آدم‌ها می‌گن بریم خارج عشق و حال کنیم اما وقتی میان اینجا میگن بریم همون ایران، من خودم بخوام نفسی از ته دل بکشم میرم ایران+فیلم (147 نظر) المیرا شریفی مقدم خطاب به شاهزاده امارات: زیاد حرف بزنی باید 2 تا جزیره دیگه رو هم پس بدی +عکس (144 نظر) هادی چوپان در برنامه علی ضیا: قهرمان جهان شدم صبحش رفتم سر ساختمون گچکاری؛ صاحبکارمون بنر یک در یک زده بود آقا قهرمان جهان شدی مبارکه!/ از شیراز تا تهران رو با اتوبوس می اومدم (137 نظر) محمدرضا شریفی نیا: رهبر معظم انقلاب در زمینه ادبیات متبحّر هستند خصوصا ادبیات روس؛ خیلی جالب بود که یک روحانی چقدر مسلط بر ادبیات کشورهای دیگه هستند+ویدیو (88 نظر) الهام حمیدی: تا حالا بوتاکس نکردم؛ مخالف عمل زیبایی نیستم اما احساس می‌کنم برای من زوده+ ویدیو (86 نظر) محمدرضا گلزار برای اولین بار با انتشار عکس مادر جوان و باکلاسش در اینستاگرام تولدش را تبریک گفت+عکس/ مادرشوهر جوان آیسان خانوم چه چهره مهربونی داره (84 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می‌کنم، ده و نیم دلم میخواهد بخوابم +ویدیو/ شرح یک روز کاری پُربار از زبان رهبری (75 نظر) حضور بازیگران مشهور ایرانی در ورژن ایرانی افسانه جومونگ/ رضا عطاران در نقش موپالمو، امین حیایی در نقش یونگ بو، الناز شاکردوست در نقش سوسانو و جواد عزتی در نقش جومونگ+فیلم (71 نظر) محمود احمدی‌نژاد: مهران مدیری به من پیغام داد که من یه سریال ساختم و مجوز نمیدن پرسیدم و به من گفتند این داره دوره ریاست‌جمهوری تو رو نقد میکنه+ویدیو (62 نظر) زهرا خواهر رضا داوودنژاد: روز اول مهر صبح با مادرم رفتم مدرسه و بعد از ظهرش دیگه مادرم رو ندیدم، به خاطر اینکه ایشون سکته قلبی کردند و از دنیا رفتند (60 نظر) ناصرالدین‌شاه: این شهر زن‌های بسیار خوشگل دارد /دخترهای مثل حوری را نگاه می‌کردم و افسوس‌ها می‌خوردم (52 نظر) قاب نوستالژی؛ نگاهی به تصاویر خاطره انگیز بچه های دهه شصتی که تا عمر دارن یادشون نمیره (49 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران امین زندگانی، بازیگر جوکر که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (47 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
علائم و درمان عفونت واژن با روش‌های‌خانگی / از کجا بفهمم عفونت واژن دارم؟
ورود خانم‌ها ممنوع! فقط آقایان بخوانند / همه چیز در مورد پریود مردان و راهکارهای تسکین آن
برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی نیروی انتظامی در تبریز
6 حقیقت عجیب درباره زنان قاجار؛ علت سبیل زنان قاجار چه بود؟ / چرا مردان به زنان چاق علاقه داشتند؟
انتخاب هئیت داوران ششمین جشنواره تئاتر  خیابانی آذربایجان شرقی
تلف شدن 21 راس گوسفند در تصادف هولناک با کامیونت
برگزاری مراسم تشییع شهید شاهرخی‌فر
دومین دوره مسابقات قهرمانی شوتو کاپ1403 به میزبانی کلانشهر اهواز
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: شاهد دور جدید درگیری بین اسرائیل و ایران نخواهیم بود/ نتانیاهو انگیزه زیادی برای تداوم جنگ دارد
رقابت عشقی دو پسر جوان رنگ خون گرفت
پشت پرده شهر ممنوعه چین و رازهایی که در قلب پکن نهفته‌ است!
ضرب المثل های کهن ایرانی ؛ داستان ضرب المثل با همه بله با ما هم بله !!!
آیا موجودات فضایی و فرازمینی در ساخت اهرام مصر دست داشتند؟ + اسناد و مدارک واقعی
ایرنا: شهادت یک شهروند غیرنظامی در پی حمله اسرائیل
داستان های هزار و یک شب ؛ شب اول : داستان دهقان و درازگوش
منتخب روز