جزئیات وام ۶۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن

  شنبه، 10 اردیبهشت 1401 ID  کد خبر 203381
جزئیات وام ۶۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن
ساعد نیوز: به تازگی سقف تسهیلات ساخت مسکن با افزایش ۳۳ درصدی به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده که سقف این رقم در ۱۲ شهر به سازندگان حرفه‌ای که از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند تعلق خواهد گرفت.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایسنا، افزایش هزینه های ساخت مسکن و رشد سالیانه ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی، دولت را بر آن داشت تا سقف وام ساخت مسکن را افزایش دهد. سال ۱۴۰۰ سقف تسهیلات ساخت مسکن ۴۵۰ میلیون تومان بود که امسال به ۶۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد رسیده است.

دولت سیزدهم طرح ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال در قالب نهضت ملی مسکن را آغاز کرده که گفته می شود اجرای آن به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. به این ترتیب اگر دولت بتواند تولید سالیانه مسکن را از حدود نیم میلیون واحد مسکونی فعلی به حدود یک میلیون واحد برساند به نوعی در سیاست های کلان خود در بخش مسکن موفق بوده است.

کارشناسان معتقدند تجربه مسکن مهر که پس از گذشت حدود ۱۵ سال هنوز به طور کامل در بخش هایی از کشور به اتمام نرسیده نشان داده دولت باید از دخالت مستقیم در ساخت و ساز خودداری کند. از آن طرف بخش خصوصی شرایط چندان مطلوبی ندارد. کاهش توان متقاضیان مسکن، رشد قیمت مصالح ساختمانی و بازده سرمایه پایین تر از نرخ تورم عمومی، منجر به کاهش انگیزه های بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش مسکن شده است.

از طرف دیگر دولت قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن را در آخرین به روزرسانی ۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع اعلام کرده که سازندگان معتقدند با این مبالغ نمی توان پروژه ها را پیش برد و هزینه ها فراتر از این ارقام است. بنابراین به نظر می رسد افزایش تسهیلات ساخت می تواند راهکاری جایگزین برای رشد ساخت و ساز در کشور باشد.

بانک مسکن برای سال جدید سقف تسهیلات ساخت مسکن را از ۴۵۰ به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش داد. در این خصوص یک بسته اعتباری جهت اعطای تسهیلات ساخت مسکن در ۱۲ سقف متفاوت با در نظر گرفتن شهر محل سکونت، استفاده از فناوری های نوین و شرایط فنی سازنده تدوین کرده است.

محمود شایان ـ مدیرعامل بانک مسکن در این خصوص گفته است: سقف این تسهیلات برحسب طبقه بندی جمعیتی شهرها به سه گروه تقسیم می شود که در هر گروه، بسته به اینکه سازنده متقاضی تسهیلات ساخت، از فناوری نوین ساختمانی در ساخت وساز استفاده کند یا خیر و همچنین برحسب اینکه سازنده حرفه ای باشد یا معمولی (غیرحرفه ای)، سقف تسهیلات نیز متفاوت تعیین شده است.

وی بیان کرد: در بسته اعتباری سال جاری رونق تولید مسکن، برای ۱۲ شهر «تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت» سقف تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگان حرفه ای که از فناوری نوین هم استفاده کنند، ۶۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد است.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: همچنین به سازندگان غیرحرفه ای که از فناوری نوین ساخت در پروژه خود بهره بگیرند، ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات به ازای احداث هر واحد مسکونی پرداخت می شود.

وی توضیح داد: در شهرهای مذکور، به سازندگان حرفه ای که از فناوری نوین ساختمانی استفاده نکنند، ۵۰۰ میلیون تومان و به سایر سازنده ها نیز ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده ساخت پرداخت می شود.

شایان تصریح کرد: در سایر مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات به ترتیبی که برای سازندگان گروه اول اعلام شد، با مبالغ ۵۰۰ میلیون تومان، ۴۵۰ میلیون تومان، ۴۰۰ میلیون تومان و ۳۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی قابل پرداخت است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، مدیرعامل بانک مسکن افزود: همچنین در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات در چهار حالت ذکرشده به ترتیب ۴۵۰ میلیون، ۴۰۰ میلیون، ۳۵۰ میلیون و ۳۰۰ میلیون تومان است.

شایان با اشاره به اینکه سقف تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن در سال جاری بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: پیش بینی می شود بر اساس سیاست جدید تأمین مالی ساخت و تولید مسکن، بخش قابل توجهی از هزینه های احداث واحد مسکونی، با تسهیلات جدید بانک مسکن پوشش داده شود.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: این بسته کمک خواهد کرد تا تولید مسکن علاوه بر سهمیه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، در شهرهای کشور رونق مضاعف پیدا کند و درنهایت، مشکل خانه دار شدن اقشار هدف در کشور برطرف شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه (287 نظر) الهام چرخنده: نمی‌خواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم! (85 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک میوه فروش تهرانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ به ایشون باید گفت فرشته زمینی+عکس (57 نظر) (ویدیو) پیام مهم شهربانو منصوریان ووشوکار قهرمان برای مردم ایران / وی بعد از ثبت نام در دانشگاه گفت : رییس جمهور بعدی خودمم منتظر باشید ! (45 نظر) خلاقیت عاشقانه یک مادر ایرانی برای پختن پیتزا حماسه آفرید/ مامان نگو معدن طلا بگو+عکس (27 نظر) شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم (26 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش شمالی با عکس حشمت فردوس حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (22 نظر) لحظه اعطای جایزه 60 میلیاردی بهروز تابانی قهرمان پرورش اندام تبریزی در دبی پرو +فیلم (22 نظر) نگاهی به ست ورزشی زرد قناری بهروز تابانی شیرشاه ایرانی در سالن بدنسازی فوق لاکچری/ رقیب تبریزی هادی چوپان در حال درخشیدن +فیلم (21 نظر) زهرا گونش نه مرسی ما آیتک سلامت داریم / فیلم درخشش ستاره آذری چشم رنگی والیبال ایران در زمین مسابقه 😍 (21 نظر) نگاهی به کیک تولد شکلاتی آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (18 نظر) خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در ابداع توالت خیلی عمومی در هوای آزاد/ دکترای معماری و طراحی حق توئه😂+عکس (18 نظر) نگاهی به رنگ آمیزی، چیدمان و نورپردازی دکوراسیون هنرمندانه کافه خانم المیرا شریفی مقدم/ دنج ترین کافه ای که دیدم +عکس (18 نظر) چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی امین حیایی به زیبا بروفه در مراسم تشییع همسر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (17 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای ترک سیگار همسرش حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
گوشی‌های سامسونگ ساخت هند و ویتنام و کره چه تفاوتی دارند؟
11 نکته مهم برای نگهداری کولرگازی
رهبر معظم انقلاب: از 18 کانال، اطلاعات به من می رسد، اطلاعاتی که مسئولین دفتر نیز از آن بی خبرند
معاون جدید رئیس جمهور، از عدم علاقه به کار سیاسی تا مقام اول علمی در مسکو
رئیس شورای شهر تبریز معاون رئیس جمهور شد
(ویدئو) هوش عجیب و باورنکردنی یک میمون در مقابل انسان / همکاری جالب میمون با عکاس حیات وحش
کشف 14 بی ام دبلیوی قاچاق از یک خانه در تهران!
(ویدیو) شلوغ‌بازی خنده‌دار هادی کاظمی در مراسم عقد حدیث میرامینی/ انگار قصد کرده عقد رو کلا به‌هم بریزه/ تا آخر ببینید، روده‌بر میشین از خنده🤣
(تصاویر) معروف‌ترین لباس گران‌قیمت فرح پهلوی/ ولخرجی فرح با لباس‌های فاخر در شرایطی که مردم به نان شبشان هم محتاج بودند
(ویدئو) ژست عجیب و غریب وحید رهبانی بازیگر سریال "گاندو" در اکران فیلم یادگار جنوب / این چه ژستیه آخه خداوکیلی 😂
گزارش تصویری از اکران خصوصی فیلم "یادگار جنوب" با حضور چهره‌های مشهور سینما/ از نفس بازغی و عباس جمشیدی‌فر به همراه نوعروسش، با دستمال لنگی، تا یکتا ناصر و همسر شیک‌پوش احمد مهران‌فر
احکام جدید پزشکیان برای طیب‌نیا و پورمحمدی
(ویدئو) اجرای قشنگ قطعه اقیانوس فرزاد فرزین در کنسرت
یادی کنیم از تیکه‌ی آخر‌خنده‌ی بهرنگ علوی در برنامه " جوکر 2" / فقط ببینین احسان علیخانی چه ریسه‌ای میره🤣
(ویدیو) سکانس خیلی خنده دار از سریال پایتخت/ فقط اونجا که میگه این خورده بچم برا ما دم در اورده،چرا اینجوری صدام میکنه/ ارسطو میگه باید بگه حاج نقی🤣🤣
منتخب روز   
(عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟ میز عزای ساده و بدون تجملات پدر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد+عکس/ روحش شاد و مسیرش پرنور شهاب حسینی: نارنگی رو باز میکنی می بینی 10 پَره طبیعت داره خودش میگه این میوه کام ده نفرو میتونه شیرین کنه+ویدئو جنجال شبانه ژیلا صادقی و نیما شعبان‌نژاد با رنگ و بوی المپیک (فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم تغییر چهره سایت رهبر معظم انقلاب بعد از ترور اسماعیل هنیه+عکس شهاب حسینی باعث جدایی این کارگردان از نامزدش شد+ویدئو حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس