کابل‌های برق بر اساس چه استاندارد هایی تولید می‌شوند؟

  پنجشنبه، 19 بهمن 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
کابل‌های برق بر اساس چه استاندارد هایی تولید می‌شوند؟
آیا می‌دانید یک کابل و سیم سالم از چه استانداردهایی باید پیروی کند یا چگونه باید مناسب‌ترین انواع سیم و کابل را شناسایی کنیم؟برای آگاهی از استانداردهای لازم برای تولید سیم و کابل تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

این‌ها ممکن است سوالاتی باشند که هر شخص بنا بر ضرورت استفاده از این ابزار از خود بپرسد و اکثر افراد برای یافتن پاسخ مورد نظر به سایت‌های مختلفی مراجعه می‌کنند. در این مطلب که توسط نیرو مارکت تهیه شده است قصد داریم استانداردهای لازم را به صورت جامع و کامل برای شما توضیح بدهیم تا شما دیگر نیاز به گشتن در سایت‌های مختلف نداشته باشید. پس برای آگاهی از استانداردهای لازم برای تولید سیم و کابل تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

سیم و کابل را بیشتر بشناسید

صنعت ساخت سیم و کابل یکی از مهمترین صنایع در تمامی دنیا می‌باشد و شرکت‌های بسیاری در کل دنیا در این حوزه فعالیت دارند. همانطور که می‌دانید سیم و کابل دست بسیاری از صنایع کاربردهای فراوانی دارند. به طور مثال در حوزه مکانیک برای بالا بردن ابزار و وسایل و در حوزه برق برای هدایت جریان الکتریکی از سیم و کابل استفاده می‌شود.

سیم‌ها از دو جنس آلومینیومی و مسی ساخته می‌شوند و بدون شک مس بهترین جنس برای ساخت سیم است. زیرا این عنصر رسانایی بالایی دارد که برای عبور سریع و آسان جریان برق بسیار مناسب است. البته در برخی مواقع برای ساخت سیم‌ها به آن آهن اضافه می‌شود که این کار موجب کاهش درصد خلوص در میزان رسانایی سیم‌ها خواهد شد.

سیم و کابل

انواع سیم و کابل

سیم و کابل‌ها انواع و کاربردهای مختلفی دارند که در ادامه شما را با مهم‌ترین انواع آنها آشنا خواهیم کرد:

سیم افشان

سیم افشان از رشته‌های بسیار نازکی که به یکدیگر پیچیده شده‌اند تشکیل می‌شود. این رشته‌ها به هم تابیده می‌شوند و یک روکش پلاستیک با رنگ‌های سبز، زرد، سیاه، آبی یا بنفش بر روی آنها قرار می‌گیرد. سیم افشان بر اساس ولتاژ به دو گروه سیم افشان دارای ولتاژ نامی 450/750 ولت و سیم افشان دارای ولتاژ نامی 300/500 تقسیم می‌شوند.

سیم مفتول

سیم مفتول از مس نرم با روکش پلاستیکی به رنگ‌های سبز، زرد، سیاه، آبی و قهوه‌ای تولید می‌شود. این سیم‌های مفتولی که با نام‌های سیم نصب ثابت یا خشک نیز شناخته می‌شوند برای استفاده در سیم کشی داخلی تابلوها و توزیع کننده‌های برق به کار گرفته می‌شوند. از این سیم‌ها می‌توان در زیر لوله‌ها و زیر گچ نیز استفاده کرد. سیم‌های مفتولی بر اساس استانداردهای بین‌المللی یا استاندارد ملی ایران شماره با ولتاژ نامی 450/750 با سطح مقطع بیش از 1 میلی‌متر مربع بر اساس استاندارد بین‌المللی یا استاندارد ملی ایران شماره با ولتاژ نامی 60227 IEC 01 و یا استاندارد ملی ایران شماره ISIRI(607)01 با ولتاژ نامی 750/450 و با سطح مقطع بیش از 1 میلیمتر مربع و بر اساس استاندارد بین المللی 60227 IEC 05 و یا استاندارد ملی ایران شماره ISIRI(607)05 با ولتاژ نامی 300/500 ولت باسطح مقطع 5/0 ، 75/0 و 1 میلیمتر مربع تولید می‌شوند.

کابل

کابل‌ها سیم‌هایی با ضخامت بالاتر هستند که گاهی از چند رشته سیم بسیار ضخیم با عایق‌بندی دقیق‌تر و مقاوم‌تر متناسب با شرایط محیط و کاربرد مورد استفاده در انواع مختلفی ساخته می شوند. به عنوان مثال کابل های افشان از چندین سیم مسی افشان به همراه غلافی از PVC ساخته شده است که با توجه به انعطاف پذیری این کابل ها، قیمت کابل افشان در رده مناسبی قرار دارد.

کابل‌ها و سیم‌ها استانداردهایی دارند که متناسب با مصرف کاربران تعیین می‌شوند و توجه به این استانداردها از اهمیت بالایی برخوردار است.

استاندارد سیم و کابل

سازندگان سیم و کابل بر اساس مقررات موجود موظفند پروانه کاربرد علامت استاندارد را برای محصولات تولید شده خود دریافت نمایند و اطلاعات آن را در صورت نیاز به مصرف کنندگان ارائه دهند. معمولا برای هر فرآورده واجد شرایط که استانداردهای مستقل ملی دارد یک پروانه خاص صادر خواهد شد. در صنعت سیم و کابل نیز با توجه به نوع محصول و ولتاژ آن استانداردهای مختلفی تهیه و تدوین شده است. بر این اساس تمامی مشخصات ساختاری و کارکرد سیم و کابل‌های استاندارد باید منطبق با الزامات استاندارد مرجع مربوطه تولید شوند.

معرفی استانداردهای کابل و سیم

استانداردهای کابل معمولاً از روی حروف و اعدادی که بر روی سیم‌ها حک می‌شوند مشخص می‌شود. در ایران استاندارد آلمانی مورد تایید قرار گرفته است که مشخصات سیم و کابل با حروف انگلیسی بر روی پوشش سیم و کابل حک می‌شود. در ادامه به شما توضیح خواهیم داد که هر حرف حک شده بر روی سیم و کابل نشانه چه چیزی می‌باشد.

· حرف اول جنس هادی سیم و کابل را نشان خواهد داد. N برای جنس مس و NA برای جنس آلومینیوم استفاده می‌شود.

· حرف دوم جنس عایق سیم را مشخص خواهد کرد. Y نشان دهنده جنس پلاستیک و G نشان دهنده جنس لاستیک می‌باشد. البته در صورتی که حرف روی کابل وجود نداشته باشد باید بدانید که جنس عایق از کاغذ است.

· حرف سوم نشان دهنده نوع غلاف سیم است. Y غلاف پلاستیکی KL غلاف آلومینیومی و K غلاف سربی را نشان می‌دهد.

· حرف چهارم نوع زره موجود بر روی سیم و کابل را مشخص می‌کند. B‌برای سیم فولادی و GB برای سیم فولادی گالوانیزه استفاده می‌شود.

· حرف انتهایی جنس پوشش خارجی سیم و کابل را به شما نشان خواهد داد. Y نشان دهنده جنس پلاستیک و A نشان دهنده جنس الیاف گیاهی می‌باشد.

استانداردهای کابل و سیم

استانداردهای سیم و کابل در کشور ایران

معمولاً یه کد 10 رقمی بر روی بدنه کابل و سیم حک می‌شود که به شرکت تولید‌کننده سیم و کابل مربوط می‌شود. برای اینکه از استاندارد بودن سیم یا کابل مطمئن شوید باید به کد 10 رقمی درج شده بر روی بدنه سیم و کابل توجه کنید. تمامی سیم و کابل‌های استاندارد باید این کد 10 رقمی را داشته باشند وگرنه نمی‌توان به آنها عنوان استاندارد را داد. یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید از استاندارد بودن سیم و کابل اطمینان حاصل پیامک کردن کد 10 رقمی حک شده بر روی سیم و کابل به سامانه پیامکی سازمان ملی استاندارد ایران به شماره 10001517 می‌باشد. پاسخ این پیامک که در همان لحظه برای شما ارسال خواهد شد شامل موارد زیر می‌باشد:

· برند محصول

· نام محصول

· تاریخ تولید محصول

· استان محل تولید

· شهرستان محل تولید

· وضعیت پروانه ساخت

· نوع استاندارد محصول

کلام نهایی

در این مطلب از سایت نیرو مارکت به بررسی استانداردهای تولید کابل برق و سیم در ایران پرداختیم و به شما گفتیم که چگونه می‌توانید از استاندارد بودن کابل و سیم مورد استفاده مطلع شوید. چنانچه به دنبال محلی معتبر برای خرید کابل می‌گردید و یا قصد دارید از بهترین قیمت کابل در بازار مطلع شوید می‌توانید از وب سایت ما دیدن فرمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (179 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (69 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (24 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (13 نظر)
تیتر امروز   
(عکس) خلاقیت خنده دار یک نانوایی برای افزایش فروشش پای سوپراستار مشهور ایرانی را نیز به تبلیغات باز کرد/ عکس تبلیغاتی محمدرضا گلزار برای نان بربری
(ویدئو) اشک های بی امان علی دایی به هنگام شنیدن روضه امام حسین(ع)/ تا بحال این روضه ترکی رو شنیده بودین اصلا؟
(ویدیو) مکالمۀ انگلیسی تاریخی حامد آهنگی و استاد نیکخواه/ مای نیم ایز جک/ فقط اون تیکه آخر آقای نیکخواه 😂
روزی که رهبر معظم انقلاب گوشت قربانی را پس زدند/ ایشان سال‌ها حتی یخچال هم نداشتند+عکس
فهرست کاملی از مهریه های نامتعارف زن و شوهرهای ایرانی/ از 100 لیتر بنزین تا چشم های داماد و بال مگس!
سنگ تمام زیبا کرمعلی برای سریال « در انتهای شب » با یک دلنوشته احساسی از نزار قبانی / اگر سخن میان من و تو پایان یافت...
ورود نمایندگان تهران به تنش بین شورا و شهرداری
صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده | هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟
ماهانه 200 پرستار مهاجرت می‌کنند! / مسئولان به هوش باشند
تذکر جالب رهبر انقلاب وقتی فرزندشان اجازه دست زدن به خرمای مهمانان را نداشتند!
(تصاویر) کشف نیم‌کیلو طلای ناب، یک «کمربند» خارق‌العاده در شهر چهل‌دروازه
پزشکیان در مجلس حاضر شد و سرجای خودش نشست
تقویم آموزشی دانشگاه پیام‌نور اعلام شد
جزئیات استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای جذب دانش‌آموختگان برتر به عنوان عضو هیئت علمی
پوشش بازیگر زن ایرانی، راز زندگی‌اش را فاش کرد!+ویدئو
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت