کفش مناسب کویرگردی چیست؟

  سه شنبه، 24 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
کفش مناسب کویرگردی چیست؟
کویر گردی و تفریح در کویر یکی از آن جمله تفریحاتی است که بسیاری از افراد به آن علاقه خاصی دارند. گاهی سکوت و دیدن منظره ای یک دست و با آرامش در کناز هیاهوی زندگی شهری سفر کویرنوردی را بسیار لذت بخش تر می کند.

کویر گردی و تفریح در کویر یکی از آن جمله تفریحاتی است که بسیاری از افراد به آن علاقه خاصی دارند. گاهی سکوت و دیدن منظره ای یک دست و با آرامش در کناز هیاهوی زندگی شهری سفر کویرنوردی را بسیار لذت بخش تر می کند.

به همین منظور تصمیم گرفتیم تا شما عزیزان را با لباس های مناسب کویر آشنا کنیم و هم چنین حشرات موذی و حیوانات کویر را نیز بشناسید تا برای یک تفریح در کویر دچار مشکل نشوید. با این بخش از مجله ناز وب همراه باشید.

کویر یا نمک زار منطقه ای است که به دلیل موقعیت جغرافیایی (معمولاً ختم رودخانه ها در آن) و حرارت شدید آفتاب به نمک زار بدل شده باشد. برخی کویرها قبلاً دریاچه یا دریاهایی بوده اند که در اثر تبخیر آب از آن ها به نمک زار بدل شده اند.کویر مرکزی ایران که دشت کویر نامیده می شود، درون خود تعداد زیادی کویر کوچک تر، مانند کویر درانجیر، کویر ساغند، روح مرغوم را جا داده است.

تفاوت کویر و بیابان

با وجود این که در بین عامه مردم رایج است که اصطلاح «کویر» و «بیابان» را به جای یکدیگر به کار می برند ولی بین این دو اصطلاح تفاوت اساسی وجود دارد.بیابان به بخشی از مناطق خشک گفته می شود که بارندگی سالانه آن کمتر از ۵۰ میلی متر است و ممکن است چند سال در آن باران نبارد و با کم آبی و تبخیر شدید مواجه است و پوشش گیاهی آن بسیار ضعیف است.اما کویر به زمین های رسی پف کرده، با شوری و نمک بسیار شدید گفته می شود که گیاهان نمی توانند در آن رشد نمایند. در بعضی از کویرها که شوری خاک کمتر است، ممکن است گیاهانی مانند گز که دربرابر املاح نمکی مقاوم است، در آن رشد نماید؛ بنابراین کویر معمولاً زمین هایی با شوری بالا و بدون گیاه است که به آن «نمک زار» نیز گفته می شود.

کفش مناسب کویرگردی

همان طور که می دانید، مناطق کویری دارای آب وهوای خشکی هستند و احتمال بارندگی بسیار کمی دارند. پس نیاز به ضدآب بودن رویه کفش نیست. مسیرهای نسبتا هموار و بدون شیب نیز استفاده از کفش های راحت و سبک را امکان پذیر می سازد.نکته مهمی که برای انتخاب کفش مناسب کویرگردی باید به آن توجه داشته باشید این است که، کویر پوشیده از شن و خاک است و احتمال وجود جانوراتی مانند مار و عقرب نیز در آن وجود دارد. با توجه به این موارد بهترین گزینه انتخاب کفش ساق دار است. پوتین های ساق دار، پاهای شما را از نیش عقرب و مار محافظت کرده و با حمایت از زانوهایتان، از پیچ خوردگی مچ پا در حین راه رفتن بر روی تلی از خاک، جلوگیری می کنند. علاوه بر این، وجود ساق ها باعث می شود تا شن و سنگریزه به داخل کفش نفوذ پیدا نکند و باعث ناراحتی و آسیب پاهایتان نشود.

با چه افرادی به کویر برویم؟

پیشنهاد می شود اگر تا به حال به کویر نرفته اید، برای گردش و اقامت در آن با تورهای طبیعت گردی که گردانندگان شان تجربیات خوبی دارند، همراه شوید. دقت داشته باشید که تور حداقل پنج سفر گروهی را به کویر تجربه و مدیریت کرده باشند.

چه بپوشیم؟

این سوال ممکن است گاهی خنده دار باشد ولی برای سفر به کویر حتما باید از قبل تکلیفش را معلوم کنید. اولین و مهم ترین ویژگی لباس سفر به کویر باید پوشاندن بدن در برابر آفتاب، گرما، حشرات، خزندگان و حفظ تعریق معمولی بدن است. لباس های سبک با رنگ روشن که از مواد و الیاف طبیعی مانند پنبه تهیه شده باشند برای سفر به مناطق کویری مناسب ترین لباس ها هستند.

چه شلواری بپوشیم؟

بهترین انتخاب برای سفرهای کویری، شلوارهای ارتشی است که جنس شان صددرصد پنبه می باشد. گشادبودن، داشتن جیب های فراوان، بند بالای مچ، ضخامت در ناحیه نشیمنگاه و زانوها از مهمترین ویژگی یک شلوار ارتشی مناسب کویرنوردی می باشد.

چه کفشی بپوشیم؟

پاهای شما حساس ترین نقطه بدن تان به حساب می آید چرا که با آن راه می روید و اگر آسیب بینند یا زخمی شود سفرتان مختل می شود. کفش مناسب کویرنوردی، پوتین است. پوتین پاهای شما را در برابر نیش مار و عقرب محافظت کرده و با حمایت از زانوها، کمک می کند قدم های محکمی بردارید. البته توجه داشته باشید که قبل از پوشیدن پوتین حتما یک جوراب ضخیم به پا داشته باشید. اگر ساق پایتان نیاز به مراقبت بیشتر دارند می توانید از مچ بندهای ورزشی نیز استفاده نمایید.

پابرهنه راه نروید

هیچ وقت بدون کفش در کویر راه نروید، زیرا شن کویر پاهای تان را اذیت کرده و کم کمک دچار سوختگی سایشی می کند. مراقب باشید نوک پاهای تان دچار آفتاب سوختگی نشود، چرا که آفتاب سوختگی در این نقطه از بدن بسیار دردناک بوده و با وجود آن دیگر نمی توانید پوتین بپوشید.

محافظت از پوست

اشعه خورشید در کویر به صورت تابش مستقیم خورشید، گرمایی شن ها و سنگ های زمین، بادهای گرم و بازتابش نور خورشید از زمین به پوست بدن آسیب می رساند.عینک های مخصوص کویر، روسری های بزرگ و نخی برای پوشاندن گردن، استفاده از کلاه دولایه، ضدآفتاب های پوستی و کرم های مخصوص لب را برای محافظت صورت و بدن در برابر نور خورشید فراموش نکنید.

نکات مهم برای خرید کفش مناسب

به اندازه پای خود دقت کنید و کفش مناسب پایتان را انتخاب نمایید.بهترین زمان برای خرید کفش، عصرهاست. زیرا در این زمان پاهای شما بر اثر فعالیت هایی که در طول روز انجام داده اید، متورم شده و به بیشترین اندازه خود میرید.زمانی که برای خرید کفش می روید، جوراب مناسب با برنامه تان را بپوشید. دقت داشته باشید ضخامت جوراب در اندازه مناسب کفش بسیار مهم است.وقتی کفش را می پوشید، مقداری در مغازه قدم بزنید و اگر امکان دارد بر روی سطح شیب دار یا پله ای کمی راه بروید تا بتوانید میزان راحتی کفش را به درستی بسنجید.سعی کنید کفشی را انتخاب کنید که پای شما را تحت فشار قرار ندهد. بند کفش را به طور کامل ببندید و مقداری با آن راه بروید. کفش باید طوری باشد که به انگشتان شما فشار وارد نکند و از طرف دیگر فضای خالی نیز نداشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان