دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

کاربرد انواع ورق و پروفیل در بخش صنعت و ساختمان 

سه شنبه، 08 خرداد 1403
در این نوشتار قصد داریم نگاهی به کاربرد انواع ورق پروفیل در بخش صنعت ساختمان داشته باشیم.

پروفیل و ورق از جمله مقاطع فولادی پرکاربردی هستند که به دلیل ویژگی‌ها و مزایایی که در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند قابل استفاده در طیف وسیعی از حوزه‌ها از جمله حوزه ساختمانی هستند. از ساخت انواع درب و پنجره گرفته تا صنعت خودروسازی و نظامی امکان استفاده از این محصولات وجود دارد. در این نوشتار قصد داریم نگاهی به کاربرد انواع ورق پروفیل در بخش صنعت ساختمان داشته باشیم.

پروفیل چیست؟

اگر سری به بازار آهن زده باشید مشاهده می‌کنید که پروفیل‌ها در ابعاد 6 و 12 متری توسط تولید کنندگان مختلف تولید و به بازار عرضه شدند این این محصولات به دلیل ویژگی‌هایی که دارند به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد که از برخی کاربردهای آن می‌توان به ساخت راه پله نرده و پل عابر پیاده اشاره کرد تنوع پروفیل‌ها بسیار زیاد است و این محصولات را می‌توان به انواع مختلف دسته‌بندی نمود.

پروفیل ساختمانی از جمله محصولاتی است که در حوزه ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضخامت این محصولات معمولا بین 2 تا 4 میلی‌متر است و با توجه به معیارهای خاصی در انواع گوناگونی تولید می‌شوند. ​​​​​​​پیش از آنکه به طور مفصل در رابطه با کاربرد پروفیل در حوزه‌های مختلف صحبت کنیم قصد داریم نگاهی به دسته بندی انواع پروفیل بیندازیم.

انواع پروفیل از نظر شکل ظاهری

از نظر شکل ظاهری پروفیل‌ها به دو دسته باز و بسته تقسیم می‌شوند که در ادامه در رابطه با آنها توضیح خواهیم داد.

پروفیل بسته

برای تولید پروفیل‌های بسته معمولاً از دو روش استفاده می‌شود. در روش اول، شکل‌دهی به ورق از طریق غلطک نورد انجام می‌شود و سپس لبه‌های لوله یکدیگر نزدیک شده و جوش داده می‌شوند. در روش دوم که فرایند اکستروژن نامیده می‌شود یک قطعه که دمای بسیار بالایی دارد با عبور از حفره‌ای، شکل حفره را به خود می‌گیرد و سبب شکل‌دهی پروفیل بسته می‌شود.

پروفیل باز

علت نامگذاری این پروفیل‌ها وجود گستردگی در قسمت دهانه آن‌ها است. منظور از دهانه پروفیل، فاصله میان دو لبه دهانه از یکدیگر است. پروفیل‌های باز دارای مزایای بسیار زیادی همچون وزن سبک، قیمت پایین و مقاومت بالا هستند. از جمله معروف‌ترین پروفیل‌های باز می‌توان به تسمه، تیرآهن، پروفیل زد، ناودانی، میلگرد و نبشی اشاره کرد.

انواع پروفیل از نظر جنس

پروفیل‌ها را می‌توان از نظر جنس نیز دسته‌بندی کرد که در ادامه در رابطه با آن‌ها صحبت می‌کنیم.

پروفیل استیل

از جمله رایج‌ترین پروفیل‌های استیل می‌توان نبشی و تسمه‌ای را نام برد. به دلیل وجود درصد بالایی از کروم در ساختار این پروفیل‌ها، این محصولات دارای قابلیت ضد زنگ هستند.

پروفیل کامپوزیتی

از جمله مزایای این نوع از پروفیل‌ها باید به پایین بودن هزینه تمام‌شده تولید، وزن پایین و مقاومت بالا در برابر خوردگی و ارتعاشات اشاره کرد. این نوع از پروفیل‌ها، قابلیت سوراخکاری را در اختیار شما قرار نمی‌دهند و تولید آن‌ها با سرعت بالایی انجام می‌شود.

پروفیل گالوانیزه

به دلیل وجود پوششی از فلز روی بر روی سطح این پروفیل‌ها، این محصولات در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار هستند. امکان بازرسی پروفیل‌های گالوانیزه به صورت چشمی و بدون نیاز به انجام تست مخرب وجود دارد. در کنار این ویژگی‌ها باید به مناسب بودن قیمت پروفیل نیز اشاره کرد.

بررسی کاربرد انواع پروفیل در حوزه‌های مختلف

تا به این بخش از این نوشتار، با انواع پروفیل از نظر جنس، وزن و شیوه ساخت آشنا شدید. کاربرد پروفیل‌ها با توجه به ضخامت و جنسی که دارند بسیار متنوع است. به همین دلیل امکان استفاده از این محصولات در طیف وسیعی از صنایع از جمله راه‌سازی، ساختمان‌سازی و سایر صنایع وجود دارد. پروفیل‌ها یا قوطی‌ها دارای سطح مقطع استاندارد هستند و در هر نوعی که باشند اندازه‌های متنوعی دارند. هرچند که این محصولات در جنس‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند اما استفاده از پروفیل‌های آلومینیومی و فولادی در صنایع مختلف بسیار رایج است. دلیل این امر آن است که پروفیل آلومینیومی ضد زنگ است و وزن کمی دارد. به همین دلیل در ساخت سازه‌هایی که در آن‌ها مقاومت بالا و وزن پایین در اولویت است، گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شود. در ادامه این بخش به طور مختصر نگاهی به کاربرد پروفیل در حوزه‌های مختلف می‌اندازیم.

پروفیل فولادی در چه حوزه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

همانطور که گفتیم استفاده از پروفیل‌ها تنها محدود به حوزه ساختمان‌سازی نمی‌شود بلکه امکان استفاده‌های صنعتی نیز از آن‌ها وجود دارد. با نگاهی به صنعت خودروسازی و صنایع نظامی می‌توان متوجه شد که بخش قابل توجهی از سازه‌های مورد استفاده در این صنایع را پروفیل‌ها تشکیل می‌دهند. با این حال همچنان می‌توان گفت صنعت ساختمان بیشترین کاربرد پروفیل را به خود اختصاص داده است. در صنعت ساختمان‌سازی از پروفیل‌های ساختمانی به طور گسترده در تولید درب و پنجره استفاده می‌شود. همچنین امکان ساخت انواع نرده‌های حفاظ با استفاده از پروفیل‌ها وجود دارد. در کنار این موارد برای ساخت نرده‌های محافظ به منظور جداسازی بخشی از زمین از کل زمین اصلی، از پروفیل استفاده می‌شود.

از جمله محل‌های دیگری که در آن‌ها می‌توان از پروفیل استفاده نمود، قسمت سقف و پشت بام خانه است. دلیل استفاده از پروفیل در سقف منازل آن است که این محصولات در برابر خوردگی و رطوبت از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و همچنین وزن کمی دارند. این قابلیت زمانی اهمیت می‌یابد که قصد ساخت منزل در مناطق مرطوب کشور وجود داشته باشد. جالب است بدانید در صنایع پزشکی نیز از پروفیل به دلیل وزن سبک و ایمنی بالا استفاده می‌شود. علاوه بر این، در ساخت وسایلی که به منظور حمل مصدمان و بیماران استفاده می‌شود نیز کاربرد پروفیل به وضوح قابل مشاهده است. به دلیل ایمنی بالا و وزن سبکی که پروفیل‌ها دارند از آن‌ها در ساخت پل عابر پیاده نیز استفاده می‌شود. از دیگر مزایایی که سبب محبوبیت پروفیل‌ها در صنایع مختلف شده، باید به سهولت حمل و نقل و همچنین ابتکار عمل بالا که در اختیار طراحان سازه قرار می‌دهد اشاره کرد.

ورق چیست؟

یکی از محصولات دیگری که در کنار پروفیل‌ها کاربرد فراوانی در حوزه‌های مختلف دارد ورق‌ها هستند در حال حاضر کارخانجات مختلفی در کشور ما در حوزه تولید انواع ورق فولادی مشغول به فعالیت هستند کارخانه فولاد اکسین فولاد کاویان و فولاد مبارکه اصفهان از جمله کارخانجات هستند که به دلیل اعضای محصولات با کیفیت توانستند تا ایران را در خاورمیانهتبدیل به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات فولادی کندورق‌های فولادی معمولاً به روش نبرد تولید می‌شود تنوع محصولات زیاد است و هر یک از آنها در کاربردهای مختلف قابل استفاده هستند.

بررسی کاربرد انواع ورق‌ها در حوزه‌های مختلف

همانطور که گفتیم ورق‌های فلزی انواع مختلفی دارند و با توجه به ویژگی‌های خود در صنایع مختلف قابل استفاده هستند. بنابراین پیش از استفاده از این محصولات نیاز است تا با انواع آن‌ها و همچنین کاربرد دقیق آن‌ها در صنایع مختلف آشنا باشید.

ورق سیاه و کاربرد آن

یکی از پرکاربردترین انواع ورق‌های فولادی، ورق سیاه نام دارد که علت نامگذاری آن براق و صیقلی نبودن سطح این ورق‌ها است. برای تولید ورق فلزی سیاه از روش نورد گرم استفاده می‌شود و این محصول در حال حاضر توسط کارخانه‌هایی همچون فولاد کاویان، اکسین اهواز، فولاد سبا و کارخانه فولاد مبارکه تولید و به بازار عرضه می‌گردد.

از آنجایی که برای تولید ورق‌های سیاه از مواد و متریال مرغوب استفاده می‌شود، امکان استفاده از آن در صنایع مختلف وجود دارد. برخی از کاربردهای ورق سیاه را باید تانکرسازی، کشتی‌سازی، لوله درزدار، انواع پروفیل، بدنه خودرو، ورق کف خودرو و... دانست.

ورق روغنی و کاربرد آن

ورق‌های روغنی سطحی براق و صیقلی دارند، به همین دلیل است که به این نام در بازار شناخته می‌شوند. برای تولید این ورق‌ها از روش نورد سرد استفاده می‌شود و هدف از تولید آن‌ها تهیه ورق‌هایی با کیفیت سطحی بالا و ضخامت پایین است.

امکان استفاده از ورق روغنی در طیف گسترده‌ای از صنایع وجود دارد. از برخی کاربردهای این نوع از ورق‌ها می‌توان به ساخت مبلمان اداری، تولید لوله، ساخت پنل غیر قابل انعطاف، ورق پایه به منظور تولید ورق گالوانیزه، ساخت لوازم خانگی، ساخت قطعات خودرو و... اشاره کرد.

ورق اسید شویی و کاربرد آن

ورق‌های اسیدشویی یکی از انواع ورق‌های پرمصرف هستند. پس از آنکه ورق به روش نورد گرم تولید شد لازم است تا به منظور خنک‌کاری آن، فرایند پاشش مداوم آب بر روی سطح آن انجام گیرد. این امر منظر به تشکیل سطح ورق اکسیدن آهن می‌گردد. به منظور آنکه این پوسته‌ها را از روی سطح ورق حذف نمود، لازم است تا فرایند اسیدشویی بر روی آن انجام شود.

از جمله کاربردهای ورق اسیدشویی می‌توان به تولید شاسی و رینگ خودرو، تولید لوله نفت و گاز، صنعت ساخت کشتی، پایه تولید ورق روغنی اشاره کرد.

ورق گالوانیزه و کاربرد آن

ورق‌های فولادی همواره در معرض تهدیداتی همچون زنگ‌زدگی و خوردگی قرار دارند. همچنین استفاده ازورق‌های فولادی ضد زنگ که در برابر خوردگی مقاوم هستند از نظر اقتصادی چندان به صرفه نیست. چنین ویژگی‌هایی سبب تولید و عرضه ورق‌های گالوانیزه به بازار شد. گالوانیزه کردن ورق‌ها یکی از روش‌های کاملاً اقتصادی است تا بتوان مقاومت ورق‌های فولادی را در برابر خوردگی و زنگ‌‌زدگی افزایش داد. میتوان گفت قیمت ورق گالوانیزه به مواردی از قبیل ضخامت و ... بستگی دارد.

از ورق‌های گالوانیزه به دلیل ویژگی‌ها و مزایایی که دارند به طور گسترده در تولید لوازم منزل از جمله ماشین لباسشویی، یخچال و...، انواع تجهیزات آشپزخانه، مخازن، استفاده در سقف و بدنه سالن‌های بزرگ و ساخت انواع تابلوهای برقی استفاده می‌شود.

ورق رنگی و کاربرد آن

ورق‌های رنگی نوع دیگری از انواع ورق‌های فولادی هستند. این ورق‌های رنگی در حقیقت همان ورق گالوانیزه هستند که بر روی آن‌ها یک پوشش رنگی الکترواستاتیک قرار داده شده است. تنوع رنگی این ورق‌ها در بازار بسیار زیاد است و به دلیل ویژگی‌هایی که دارند در طیف وسیعی از صنایع قابل استفاده هستند.

اگر به طور خلاصه بخواهیم نگاهی به کاربرد ورق رنگی در صنایع بیندازیم باید گفت امکان استفاده از این ورق‌ها در صنایع ساختمانی به منظور ساخت سقف نمای داخلی و خارجی ساختمان، تولید لوازم خانگی، صنایع فلزی صنعت حمل و نقل مانند ساخت اتاقک خودرو، ماشین سنگین و... وجود دارد.

ورق آجدار و کاربرد آن

ورق‌های آجدار نوعی از ورق‌های فولادی هستند که بر روی سطح آن برجستگی‌هایی منظم و با ترتیب قابل مشاهده است. همان‌طور که می‌دانید ورق‌های فولادی معمولاً دارای سطحی صاف و مسطح هستند به همین دلیل نمی‌توان بر روی آن‌ها به سادگی حرکت کرد و یا سایر اجسام را روی آن‌ها قرار داد. به همین منظور و با هدف جلوگیری از لغزش اجسام بر روی این ورق‌ها، ورق‌های فولادی آجدار تولید و به بازار عرضه شدند. برای تهیه ورق‌های آجدار از ورق‌های روغنی و ورق‌های سیاه استفاده می‌شود.

به دلیل شکل ظاهری که ورق‌های آجدار دارند امروزه از آن‌ها در بخش‌های مختلفی همچون کف پل‌های عابر پیاده، سطوح دستگاه‌های صنعتی، پله‌های اضطراری، کف اتاق کامیون‌ها یا وانت‌ها و کف عرشه کشتی‌ها استفاده می‌شود.

همانطور که گفتیم تنوع ورق‌های فولادی در بازار بسیار زیاد است از دیگر انواع ورق‌های فولادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· ورق استیل: ساخت لوازم خانگی، صنایع غذایی، ساخت بدنه وسایل نقلیه

· ورق آلیاژی: ساخت کشتی، هواپیماسازی، پتروشیمی، مخازن حمل سوخت

· ورق آلومینیوم: صنایع داروسازی، نظامی، تولید انواع لوازم خانگی، مخزن سوخت

· ورق پانچ: تجهیزات مربوط به صنایع غذایی، تولید انواع ماشین‌آلات، اتومبیل‌های صنعتی و نیمه صنعتی

​​​​​کلام آخر

در این نوشتار شما خوانندگان گرامی را با انواع پروفیل‌ها و ورق‌ها آشنا کردیم و به طور مفصل به بررسی کاربرد این محصولات در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع و ساختمان‌سازی پرداختیم. همانطور که مشاهده کردید استفاده از این مقاطع فولادی در حوزه‌های مختلف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین شما به عنوان تولیدکننده یا مصرف‌کننده این محصولات فولادی موظف هستید تا برای پروژه‌های خود از پروفیل و ورق‌های مناسب و با کیفیت استفاده کنید. برای این امر لازم است تا خرید خود را از مراکز معتبری انجام دهید که از کیفیت و اصالت کالاهای عرضه شده توسط آن‌ها اطمینان داشته باشیدو یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید انواع آهن‌آلات، پروفیل و ورق، مجموعه آهن ملت است. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت روز انواع پروفیل ساختمانی و ورق و همچنین دریافت مشاوره پیش از خرید، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه به شماره 02167103 تماس حاصل نموده و محصولات مورد نظر خود را با قیمت مناسب از سایت https://ahanmelat.com خریداری نمایید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 29 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ترجمه تخصصی کتاب
ترجمه تخصصی متن
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ویراستاری تخصصی مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ویدیو/ سوال چینی "حامد آهنگی" از مترجم‌ زبان چینی/ اومد اداشونو دربیاره ولی محتواش جالب‌تر شد
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟