دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

نحوه کشیدن نخ دندان برای بیماران ارتودنسی 

سه شنبه، 21 اردیبهشت 1400
استفاده از نخ دندان برای جلوگیری از مشکلات دهان و دندان بسیار مفید است اما قبل از آن باید بهترین زمان استفاده از مسواک و نخ دندان را بدانید.

فواید استفاده از نخ دندان بر هیچ کسی پوشیده نیست. نخ دندان یکی از راهکارهایی است که می توان با آن از پوسیدگی زودهنگام دندان ها پیشگیری کرد. نخ دندان نقش مهمی در بهداشت دهان و دندان دارد به خصوص نخ دندان کشیدن دندان های عقب اهمیت بالایی دارد. متأسفانه بسیاری از افراد با اینکه مسواک و نخ دندان استفاده می کنند اما همچنان دندان های پوسیده ای دارند. مسواک به تنهایی نمی تواند تمامی سطوح دندان به خصوص سطوح بین دندانی را پاکیزه و تمیز نماید و در دراز مدت باعث پوسیدگی و از بین رفتن دندان می شود که باید از روش های مختلفی مانند ایمپلنت دندان، لمینت دندان استفاده نمایید که توسط بهترین دندانپزشک زیبایی انجام بگیرد.دلیل عمده این موضوع عدم شناخت روش صحیح استفاده از این ابزار است. که می توانید برای مشاوره و آموزش روش صحیح نخ دندان کشیدن به دندانپزشک خوب مراجعه نمایید.

نحوه کشیدن نخ دندان

نخ دندان یک بافته نایلونی است که برای برداشتن خرده های غذایی و پلاک بین دندانی بکار می رود. کشیدن نخ دندان هنگامی که روی دندانهای خود براکت ارتودنسی دارید مشکل تر و در عین حال از هر زمان دیگری مهمتر است. این کار برای بیماران ارتودنسی به دو شیوه صورت می گیرد:

استفاده از سوپر فلاس

یک نوار سوپرفلاس سه بخش دارد:

  • یک انتهای محکم و مستقیم
  • یک قسمت میانی اسفنجی
  • یک انتهای نخ معمولی

استفاده از سوپرفلاس ارتونسی، مرحله اول رد کردن انتهای محکم نخ از زیر سیم ارتودنسی استاستفاده از سوپرفلاس ارتودنسی در مرحله دوم به صورت رد کردن نخ به ناحیه تماس دندانی استاستفاده از سوپرفلاس ارتودنسی در مرحله سوم به صورت کشیدن نخ دندان در ناحیه تماس دندانی به زیر لثه می باشد

مرحله اول: بخش انتهایی محکم و مستقیم نخ را از زیر وایر بین دو دندان رد کنید.

مرحله دوم: انتهای معمولی نخ را به آرامی به ناحیه تماس بین دو دندان برده و با حرکتی C شکل به صورت بالا و پایین به دیواره هر دندان بکشید.

هر دو مرحله را برای هر دندان تکرار کنید. پس از کشیدن نخ دندان بین سیم ارتودنسی و براکت ها نوبت به دندانهای دیگری که روی آنها براکت نیست می رسد که به روش معمول انجام خواهد شد. همیشه پس از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، دهان خود را با آب بشویید.

استفاده از فلاس تریدر

فلاس تریدر ارتودنسی ابزاری یک بار مصرف و ارزان است که به راحتی در هر مغازه ای که مسواک و خمیر دندان یافت می شود قابل دسترس می باشد. طول کوتاهی از نخ دندان را داخل فلاس تریدر رد کرده و سپس به کمک فلاس تریدر نخ را از پشت سیم ارتودنسی عبور دهید. در ادامه نخ را در ناحیه تماس دندانها بالا و پایین ببرید.فلاس تریدر ارتودنسی برای عبور دادن نخ دندان معمولی از زیر سیم ارتودنسی بکار می رود.

اگرچه کشیدن نخ دندان در حضور براکت ها کار مشکلی است ولی با رعایت نکات ذیل می توان آن را تسهیل نمود:

  • از نخ دندان مومی (Waxed) استفاده کنید زیرا نخ غیر مومی (Unwaxed) بیشتر احتمال گیر کردن و ریش ریش شدن بین دندانها و روی براکت ها دارد.
  • از طول کافی نخ در حدود ۵۰ سانتی متر استفاده کنید. انتهای نخ را دور انگشتان میانی دو دست خود پیچیده و آن را بین تمامی دندانها تا زیر لثه ببرید و بیرون بکشید تا خرده های غذایی و پلاک خارج گردند. بخش تمیز نخ را از دور انگشتان خود به تدریج آزاد کنید تا به این ترتیب نخ را از ابتدا تا انتهای آن استفاده کرده باشید.
  • دقت کنید که نخ را تنها بین دندانها بالا و پایین نبرید بلکه با حرکات دقیق روی سطوح دندانی و زیر لثه ببرید تا به خوبی پلاک و خرده های غذایی روی دندان ها پاک شوند.
  • برای کشیدن نخ دندان ارتودنسی باید بیمار نخ را دور انگشتان میانی دو دست بپیچدبا شنیدن صدای جیرجیر نخ روی سطح صاف دندان قادر به تشخیص تمیز شدن دندان خواهید بود. با احتیاط نخ را استفاده کنید و خیلی محکم نخ نکشید.
  • هنگامی که برای نخستین بار اقدام به کشیدن نخ دندان دور براکت ها می کنید، لثه های شما ممکن است مقداری خونریزی کنند. اگر خونریزی پس از چند بار اول کاهش نیافت، جلسه آینده یکی از کارکنان مطب را در جریان قرار دهید.
  • وقتی که براکت ها روی دندانهای شما کار گذاشته می شوند، کسی در مطب متخصص ارتودنسی شما باید تکنیک نخ کشیدن را برای شما مرحله به مرحله مرور کند. اگر مطمئن نیستید که آن را به درستی انجام می دهید جلسه آینده از متخصص ارتودنسی خود بپرسید.

نباید انتظار داشته باشید که کودکان کم سن و سال تر مهارت کافی برای کشیدن صحیح نخ دندان در حضور سیم و براکت های ارتودنسی داشته باشند. شما باید به او کمک کنید. بهترین حالت این است که از او بخواهید در مکانی با نور کافی مقابل شما بنشیند یا زانو بزند زیرا این کار ممکن است زیاد طول بکشد. اگر کودک شما برای نشستن طولانی مشکل دارد او را جایی بنشانید که بتواند برنامه تلویزیونی مورد علاقه اش را ببیند یا به آهنگی در آن مدت گوش دهد.

انواع نخ دندان کدامند؟

نخ دندان انواع مختلفی دارد. اینکه کدام نوع نخ دندان برای شما بهتر است به وضعیت دندان، میزان فاصله بین دندان ها و بریس یا پل بستگی دارد. استفاده از برخی از نخ دندان ها در فضاهای باز بین دندان ها آسان تر است، در حالی که استفاده از انواع دیگر نخ دندان در فضاهای کم بهتر خواهد بود.

انواع مختلف نخ دندان، عبارتند از:

  • نوار دندانپزشکی. این نوع نخ دندان مانند روبان پهن تر و مسطح است و در صورت داشتن بریس، شکاف یا فضای زیاد بین دندان ها، کنترل آن راحت تر است.
  • نخ استاندارد. نخ استاندارد یک رشته نایلون نازک است که می تواند در بین دندان ها قرار بگیرد. به صورت مزه دار یا بدون طعم و همچنین موم یا بدون موم وجود دارد. اگر دندان های شما زیاد نزدیک به هم باشند، نخ دندان با روکش موم راحتتر بین آنها قرار می گیرد.
  • نخ دندان فوق العاده. این نخ دندان برای مواردی با بریس، پل و شکاف بین دندان ها استفاده می شود کند.

این نوع نخ دندان ها از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند:

  • انتهای سفت شده برای نخ دندان
  • نخ دندان اسفنجی برای تمیز کردن اطراف
  • نخ دندان منظم برای از بین بردن پلاک های زیر خط لثه

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل اکسپت مقاله
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه