ساعدنیوز
ساعدنیوز

خاک ژله ای چیست؟ و چه کاربرد هایی دارد؟ + فواید و معایب آن

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
خاک ژله ای چیست؟ و چه کاربرد هایی دارد؟ + فواید و معایب آن
خاک ژله‌ ای نوعی پلیمر است که با جذب آب، حجمش افزایش می‌یابد. استفاده از این خاک به جای خاک معمولی علاوه بر اینکه یک گلخانه رنگارنگ برای شما به ارمغان می‌آورد، تعداد دفعات آبیاری را کاهش می‌دهد. همراه ساعدنیوز باشید تا بیشتر با این خاک آشنا شوید.

خاک ژله ای آب را ذخیره می کند و آن را به مرور در اختیار گیاهان قرار می دهد، بنابراین در صورتی که فرصت کافی برای آبیاری گیاهان ندارید می توانید از این خاک استفاده کنید. کاشت گیاهان آپارتمانی در گلدان های شیشه ای پر شده با خاک ژله ای رنگارنگ منظره ای فوق العاده در آپارتمان شما ایجاد می کند. اما کاربرد این خاک تنها محدود به کاشت گیاهان آپارتمانی نمی شود. برای آشنایی با تمام کاربرد های این خاک، مزایای آن نسبت به خاک معمولی و معایب آن با ما همراه باشید.

خاک ژله ای

خاک ژله ای یا فلاورژل نوعی پلیمر است که می تواند به سرعت مقدار زیادی آب را جذب کند و به مرور آن را برگرداند. این ویژگی منحصر به فرد خاک ژله ای آن را به یک جایگزین مناسب برای خاک تبدیل کرده است. این دانه های ریز و سفت بعد از جذب آب حجمشان بین ۴۰ تا ۸۰ برابر حجم اولیه افزایش می یابد. تنوع رنگ این خاک به آن جذابیت خاصی می دهد، این رنگ ها در مقابل نور خورشید ثابت هستند.

پوستر خاک ژله ای

انواع خاک ژله ای

خاک ژله ای همانطور که معرفی شد آب را ذخیره می کند و آن را به مرور در اختیار گیاهان قرار می دهد، بنابراین در صورتی که فرصت کافی برای آبیاری گیاهان ندارید می توانید از این خاک استفاده کنید. این خاک با توجه به شکل و اندازه در دو دسته تقسیم بندی می شود.

  • خاک ژله ای پودری: به محض اینکه داخل آب ریخته شود، به سرعت آب را جذب می کند و حجمش در مدت چند ساعت افزایش می یاد.
  • خاک ژله ای مکعبی: نسبت به نوع پودری باید زمان بیشتری در آب باقی بماند تا حجمش افزایش یابد و معمولا بعد از ۸ الی ۱۲ ساعت به حداکثر میزان حجمش می رسد.

طرز تهیه و استفاده خاک ژله ای

خاک ژله ای اغز آن دسته خاک های مصنوعی ولی کاربردی است که این خاک را می توانید از گلخانه ها یا گلفروشی ها تهیه و سپس مطابق با روش زیر از آن ها استفاده کنید:

  • ابتدا این خاک را در یک ظرف بزرگ بریزید و به ازای هر بسته از این خاک، ۱ لیتر آب به آن اضافه کنید. زمان حجیم شدن این خاک بسته به نوع خاکی که استفاده کرده اید، متفاوت است. همانطور که ذکر شد نوع پودری این خاک سریعتر به حداکثر میزان حجمش می رسد.
  • زمانی که این خاک به حجم دلخواه رسید، آن ها را داخل گلدان های کریستالی یا شیشه ای بریزید. در صورتی که بعد از حجیم شدن این خاک همچنان مقداری آب داخل ظرف باقی مانده است، قبل از ریختن خاک ژله ای درون گلدان، آن را داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود.
  • قبل از قرار دادن گیاه داخل این خاک، خاک اطراف ریشه های آن را بتکانید، ریشه های پوسیده را جدا کنید و ریشه گیاه را کاملا شست و شو دهید، سپس آن را درون خاک ژله ای قرار دهید.
  • گلدان شما بسته به نوع گیاه، درجه حرارت و شرایط محیطی هر ۱۵ الی ۳۰ روز یکبار به آبیاری نیاز دارد.

کاربرد خاک ژله ای

خاک گیاهان یکی از مهم ترین فاکتورهای نگهداری و رشد آن ها محسوب می شود. استفاده از خاک های ژله ای فواید گوناگونی دارد. اولین ویژگی این خاک ها این است که رطوبت مورد نیاز گیاهان را برآورده می کنند. از آن جایی که خاک گیاهان به آبیاری مستمر نیاز دارد، این ویژگی اهمیت خود را نشان می دهد علاوه بر آن برخی از کاربرد های منحصر به فرد این خاک عبارتند از:

۱. استفاده در زمان مسافرت

آبیاری گلدان ها یکی از دغدغه هایی است که در زمان مسافرت طولانی مدت با آن روبه رو می شوید. استفاده از خاک ژله ای می تواند این مشکل را برطرف کند. مقدار کمی از این خاک را در آب بریزید تا حجمش افزایش یابد، سپس آن ها را روی سطح خاک گلدان بریزید تا احتمال خشک و پژمرده شدن گل های تان در زمان مسافرت کاهش یابد.

۲. کاشت گیاهان آپارتمانی

برای کاشت گیاهان آپارتمانی که به رطوبت بالایی نیاز دارند، می توانید از خاک ژله ای استفاده کنید. گندمی، نخل مرداب، سانسوریا، دیفن باخیا، سین گینیوم، کاکتوس، لیندا، آگلونما، یوکا، سیکلمه، لیلیوم، شاپسند، پاپیتال، پتوس تنها برخی از گیاهان آپارتمانی هستند که می توانید آن ها را در این خاک بکارید.

۳. استفاده در خاک های شنی

آب به سرعت داخل زمین های شنی فرو می رود، بنابراین دفعات آبیاری در این نوع زمین ها افزایش می یابد و هزینه های گزافی برای کشاورزان به دنبال دارد. اضافه کردن هیدورژل یا سوپر جاذب به اطراف خاک ریشه، دفعات آبیاری را کاهش می دهد و در مناطقی که آبیاری قطره ای به صرفه نیست جایگزین مناسبی برای این روش است.

۴. استفاده در زمان انتقال گیاهان

هنگامی که می خواهید خاک گیاه را عوض کنید ممکن است گیاه شوکه شود. در واقع در زمان جابه جایی گیاه کرک های ریز ریشه به علت خشک شدن یا کنده شدن آسیب می بینند و جذب مواد مغذی و آب دچار اختلال می شود. استفاده از خاک ژله ای در زمان انتقال گیاه این خطر را به حداقل می رساند و از شوکه شدن گیاهان جلوگیری می کند.

۵. کاشت سبزه

کاشت سبزه با خاک ژله ای یکی از پرطرفدارترین روش ها برای کاشت انواع سبزه عید نوروز است. از آنجایی که خاک های ژله ای رنگ های متنوعی دارند، می توانید رنگ آن را متناسب با سفره هفت سین خود انتخاب کنید. برای تهیه سبزه مقداری از این خاک را داخل ظروف شیشه ای یا بلور بریزید و سپس بذر هایی که می خواهید برای سبز کردن سبزه از آن استفاده کنید مانند بذر تربچه، تخم کدو، ارزن، گندم و … را درون ظرف بریزید.

امکان کاشت چه گیاهانی در خاک ژله ای وجود دارد؟

اکثر گیاهان را می توان در خاک ژله ای کاشت. برخی از گیاهان شناخته شده هستند، که بیش تر برای کاشت در این نوع خاک استفاده شده اند و نتیجه مثبتی در رشد آنها حاصل شده است. از جمله این گیاهان می توان به سانسوریا، نخل مرداب، دیفن باخیا، آکلونما، شاهپسند، پاپیتال، پتوس، انواع پیچ، یوکا و ... اشاره کرد. هم چنین می توان بذر سبزه عید را نیز در خاک ژله ای کاشت؛ این کار نگهداری و طول عمر سبزه را افزایش می دهد و به خصوص برای افرادی که در آپارتمان زندگی می کنند، انتخاب هوشمندانه ای می باشد. هم چنین مثل روش های قدیمی درست کردن سبزه، نیازی به خیساندن بذر آنها قبل از کاشت نیست. برای نگهداری از آن تنها لازم است هر روز با اسپری آن را مرطوب نگه دارید. علاوه بر این تا زمانی که بذرها شروع به جوانه زدن کنند، روی آن را با نایلون بپوشانید. از خاک های ژله ای می توان برای کشاورزی نیز استفاده کرد. در مناطقی که سطح خاک شنی است و سرعت نفوذ آب در آن بالاست، استفاده از این نوع خاک می تواند کارایی زیادی داشته باشد. خاک های ژله ای در کشاورزی، باعث کاهش تعداد دفعات آبیاری و هدر رفتن آب می شوند. خاک های ژله ای می توانند در مقیاس کوچک، جایگزین روش آبیاری قطره ای شوند، بنابر این در گلخانه ها کاربرد زیادی می توانند داشته باشند.

پوستر کاشت گیاه در خاک ژله ای

نحوه استفاده از خاک ژله ای

بعد از تهیه خاک ژله ای از گلفروشی ها یا گلخانه ها، مقدار مورد نیاز از آن را داخل یک کاسه بزرگ ریخته و به ازای هر بسته از خاک، 1 لیتر آب به آن اضافه کنید. مقدار آب باید به اندازه ای باشد که سطح دانه های ژله ای را کاملا پوشش دهد. چند ساعت صبر کنید تا خاک به حجم دلخواه برسد، سپس آن را داخل گلدان ریخته و گیاه مربوطه را از گلدان قبلی با احتیاط جدا کنید و در گلدان حاوی خاک ژله ای قرار دهید. گلدان جدید را بسته به نوع گیاهی که داخل آن است، میزان درجه حرارت محیط و تبخیر، هر 15 تا 30 روز یک بار آبیاری کنید. فلاور ژل دارای ترکیباتی مانند نیتروژن، فسفات، پتاسیم و عناصر دیگر و هم چنین مواد غذایی موثر برای رشد گیاه می باشد. در صورتی که از فلاور ژل همراه خاک استفاده شود، به دلیل همین مواد غذایی باعث اصلاح خاک می شود و بسته به نوع آن و ترکیب خاک، توسط میکروارگانیسم ها تخریب خواهد شد، بنابر این باعث ایجاد آلودگی های زیست محیطی نمی شود. مزیت فلاور ژل این است که علاوه بر نگه داشتن آب، به دلیل تغییر مداوم حجم آن، میزان هوای داخل خاک افزایش می یابد.

علت ایجاد بوی نامطبوع در گلدان خاک ژله ای

از جمله دلایلی که می تواند باعث ایجاد بوی نامطبوع در گلدان خاک ژله ای شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبیاری بیش از اندازه گلدان
  • قرار گرفتن گلدان در معرض تابش نور مستقیم خورشید
  • وارد شدن خاک معمولی و ریشه پوسیده گیاه در گلدان حاوی خاک ژله ای بعد از تعویض گلدان

در این موارد، باید گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه آن را کاملا تمیز کنید. سپس خاک ژله ای را در ظرف بزرگی پر از آب ریخته و منتظر بمانید تا بوی بد از آن گرفته شود. اکنون می توانید از این خاک مجددا استفاده کنید. می توانید چند قطره مایع سفید کننده روی ژل ریخته و بعد از شستشوی کامل آن را داخل آبکش یا صافی ریخته تا آب اضافی آن خارج شود.

فواید خاک ژله ای

  1. صرفه جویی در مصرف آب: مهم ترین فایده استفاده از خاک ژله ای صرفه جویی در مصرف آب است. این خاک آب را داخل خود ذخیره می کند، مانع فرورفتن و یا تبخیر آن می شود و تعداد دفعات آبیاری را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.
  2. حفظ کود: زمانی که آب در خاک فرو می رود، مقداری از کود را در خود حل می کند و به داخل خاک فرو می برد، در نتیجه این مواد از دسترس ریشه گیاه خارج می شوند. خاک ژله ای سرعت نفوذ و میزان آبی که در خاک فرو می رود را کاهش می دهد و مانع از هدر رفتن کود ها می شود.
  3. جلوگیری از رشد حشرات موذی: آبیاری مداوم گلدان ها شرایط مناسبی برای رشد و ورود حشرات در فضای خانه ایجاد می کند. استفاده از خاک ژله ای میزان آبیاری را کاهش داده و از رشد این حشرات جلوگیری می کند. همچنین آلودگی های ناشی از استفاده از کود های دامی و گیاهی را کاهش می دهد.
  4. ماندگاری بالا: این خاک فاسد شدنی نیست و به مدت ۶ الی ۷ سال ماندگاری دارد.
  5. دوچندان کردن زیبایی گلخانه: این خاک تنوع رنگ زیادی دارد و استفاده از آن زیبایی گلدان ها را دوچندان می کند.
  6. تجزیه پذیر: این خاک تجزیه پذیر است و محیط زیست را آلوده نمی کند. خاک ژله ای مورد استفاده در کشاورزی معمولا بعد از ۴ سال کاملا تجزیه می شود.

معایب و مضرات خاک ژله ای

  • خاک های ژله ای منبع آب نیستند و تنها زمان از دست رفتن رطوبت خاک را افزایش می دهند.
  • مصرف بیش از اندازه از این خاک، ممکن است منجر به سفت شدن خاک شود و به گیاه آسیب برساند.
  • ایجاد بوی نامطبوع یکی دیگر از مشکلات استفاده از خاک ژله ای است. در صورت بروز این مشکل گیاه را از داخل گلدان خارج کنید، خاک را داخل یک ظرف پر از آب بریزید و چند ساعت صبر کنید تا بوی نامطبوع آن از بین برود. سپس ریشه گیاه را کاملا تمیز کنید و آن را مجددا داخل این خاک قرار دهید.

بنابراین استفاده از خاک ژله ای باعث می شود علاوه بر ساقه و برگ گیاهان، ریشه ها هم نمایان شوند و زیبایی گلخانه شما دو چندان شود. خوشبختانه اکثر گیاهان آپارتمانی قابلیت کاشت و نگه داری در این خاک را دارند، البته فراموش نکنید در زمان استفاده از این خاک گیاه به آبیاری کمتری نیاز دارد و آبیاری بیش از حد باعث ایجاد بوی نامطبوع خواهد شد. امیدوارم از محتوای خاک ژله ای نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که گیاه دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (430 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (85 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (27 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (19 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (16 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) رونمایی از مادر کم سن و سال و محجبه امید نورافکن ستاره فوتبال/ همیشه کنار هم و سلامت +عکس (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(عکس) اوستون اورونوف، بازیکن محبوب پرسپولیسی ها در حال بچه داری / مهاجم گلزن پرسپولیس چه خونه ای برای خانومش درست کرده ... (عکس) میز شام عاشقانه اوستون اورونوف برای همسرش با گل های رز قرمز / چقدر عشقولانه نگاه خانومش می‌کنه 🥰 (عکس) تصویر دیده نشده از عروسی جلال الدین ماشاریپوف، ستاره استقلال در یک تالار شیک و جذاب / فقط کلی پول این گل آرایی ها شده ... (عکس) تبریک تولد اینستاگرامی گلزن امشب استقلال برای رونالدو / ماشاریپوف نشون داد واقعا هم بازی رونالدو بوده .... فال انبیاء روزانه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد! سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر ماجرای خنده دار بچه دار شدن پدر حاج آقا قرائتی بعد از یک اتفاق عجیب/ بعد از 45 سال بلاخره...+فیلم مبلمان خاص و بوهم خونه عروس شیرازی محمود پاک نیت به سبک نچرالیسم/ ای جانم چه دختر خوشگلی 😍+عکس خاطره خنده دار حامد آهنگی از اولین تجربه جریمه شدنش در خیابان یک طرفه/ فقط مدل خندیدنش که خداست😂+ویدئو نگاه عاشقانه شهاب حسینی به هانده ارچل، بازیگر خوش چهره سریال مست عشق/ عاشقانه های هانده ارچل و شهاب حسینی ارزش صد بار دیدن رو داره شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس مراسم تشییع محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ از مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور تا سحر دولتشاهی و امیر آقایی... معرفی 6 قلعه‌ عظیم و شکوهمند تاریخی برای بازدید در تور هند پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن نگاهی به کارت دعوت به مراسم عقد در دوره قاجار +عکس/ با اینکه پولدار بوده ولی خبری از شام و ریخت و پاش نیست! خوانندگی خنده دار احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت با صدای زنانه/ آخه بابا پیرت بسوزه عاشقی تو که منو رسوا کردی😂 خلاقیت خنده دار چوپان برای حفظ گوسفندش از سرما حماسه آفرید+ویدئو /مغز تو رو باید طلا گرفت😂 هدیه ارزشمند امام خمینی(ره) به مادر عادل فردوسی پور سر عقدشان+ویدئو بی ربط ترین و خصوصی ترین سوالی که یک دانشجو از آیت الله هاشمی رفسنجانی پرسید+ ویدیو/ این سوال باید توی گینس ثبت میشد بازگشت عادل فردوسی‌پور به صداوسیما پس از چند سال و حضور چند ساعتی در محل کار سابقش+ویدیو (عکس) نگاهی به امضای زیبا عادل فردوسی پور مجری پُرحاشیه/ چه هنرمندانه و زیبا، امضاش شبیه خودشه پاسخ مهران غفوریان به حواشی ایجاد شده درخصوص پدرش: پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی بود+ویدئو میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس کیک تولد و جشن لاکچری پوریا پورسرخ+عکس/این کیکه یا پادشاه کاخ سلطنتی... مراسم آشتی کنان بهاره رهنما و بهنوش بختیاری با حضور جمع زیادی از مردم+ویدیو/ دعوا بر سر چه بود؟ شیرین و سلمان نون خ بچه دار می شوند/ چه اسمی هم رو بچه شون گذاشتن!! سلیمان +فیلم تغییر چهره هوش پران فاطمه گودرزی با گریم مردانه و ریش+عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز کم سن و سالِ علاقمند به ازدواج در پاسخ به سوال درسی حماسه آفرید+عکس/ فقط جواب معلمش منو کُشته😂 هنرنمایی خلاقانه دکتر دندانپزشک در طراحی دندان مشتری هایش به شکل نقوش چینی/ دکترای افتخاری هنر حق توئه +عکس نگاهی به خونه زندگی لاکچری و اعیانی سیدمهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال و تیم ملی+ عکس/ خونه نه انگار کاخه اینجا😍 حدیث میرامینی همبازی مرد عنکبوتی شد/ شاهکاری جدید از اُسکار مهران مدیری +فیلم شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان سرقت عجیب گل رز از باغچه توسط دو پیرمرد پرایدسوار با بیل و کلنگ!+ ویدئو جشن تولد ساده و بدون تجملات پسر پرویز پرستویی در خانه زیبایش و با دکوری های نوستالژی‌اش با رونمایی از نوه بانمک آقای بازیگر+عکس / مبارک باشه
تیتر امروز   
همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد! سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس فال انبیاء روزانه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! خودداری مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2)
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ...