خرید سهام و خرید و فروش در بورس چگونه است؟

  سه شنبه، 27 خرداد 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
خرید سهام و خرید و فروش در بورس چگونه است؟
ساعد نیوز: گام اول برای ورود به بورس، دریافت کد بورسی است. برای این کار لازم است با در اختیار داشتن مدارک شناسایی خود به یکی از شرکت‌های کارگزاری بورس در سراسر کشور مراجعه کنید. پس از دریافت کد بورسی، سوالی که به وجود می‌آید این است که چگونه سهام بخرم? ما در این مطلب شما رابا راه و کار خرید سهام و حتی خرید و فروش آشنا خواهیم کرد.

دو نکته ی زیر حائز اهمیت هستند

نکته ۱: افرادی که در زمان ثبت نام کد بورسی مدرک تحصیلی دیپلم ارائه داده اند، می توانند از طریق نرم افزار آنلاین آگاه اقدام به خرید و فروش سهم نمایند.
نکته ۲: اشخاصی که مدرک تحصیلی دیپلم ندارند یا کم تر از ۱۸ سال سن دارند، باید از طریق پنل معاملاتی آفلاین اقدام به خرید و فروش کنند.

چهار روش برای خرید و فروش سهام و یا سایر اوراق بهادار موجود در بورس

تصویر
۱- خرید و فروش از طریق مراجعه حضوری به کارگزار

۲- خرید و فروش از طریق ارائه سفارش به صورت تلفنی
۳- خرید و فروش از طریق ارائه سفارش به صورت اینترنتی
۴- خرید و فروش به روش برخط (آنلاین)

معاملات حضوری (In Person Trading)

در این روش، کافی است سرمایه گذار به صورت حضوری به شرکت کارگزاری مراجعه کرده و فرم درخواست خرید یا فروش اوراق بهادار را تکمیل کند. این فرم شامل اطلاعاتی مثل مشخصات کامل فرد، نشانی و تلفن تماس، کد بورسی و همچنین مشخصات کامل سهام و یا سایر اوراق بهاداری است که فرد قصد خرید یا فروش آن را دارد.
هنگام پر کردن فرم خرید یا فروش چند روش برای مشخص کردن قیمت پیشنهادی توسط سرمایه گذار وجود وجود دارد، که در ادامه به صورت مختصر آن ها را توضیح می دهیم …
الف. درخواست خرید یا فروش به قیمت بازار:
در این روش، سرمایه گذار در فرم درخواست خرید سهام و در ستون حداکثر قیمت، عبارت “قیمت بازار” را ثبت می کند. به این معنا که سرمایه گذار به کارگزار این اختیار را می دهد که به تشخیص خود، سهام و یا سایر اوراق مورد نظر وی را در مناسب ترین قیمت روز بازار، برای فرد خریداری کند. توجه کنید که هنگام خرید سهام، هر اندازه قیمت خرید سهام پایین تر باشد، بهتر است و در نقطه مقابل، در هنگام فروش، سرمایه گذار ترجیح می دهد کارگزار سهام و یا سایر اوراق بهادار وی را به بالاترین قیمت ممکن به فروش برساند.
ب. درخواست خرید یا فروش به قیمت معین:
در این نوع درخواست، سرمایه گذار قیمت مورد نظر خود برای خرید یا فروش سهام را به طور مشخص در فرم درخواست خرید یا فروش درج می کند و کارگزار نیز بر اساس همین قیمت، اقدام به ثبت درخواست در سامانه معاملات می نماید. بنابراین، در روش دوم، کارگزار موظف خواهد بود، سهام و یا سایر اوراق بهادار مورد نظر شما را دقیقا براساس قیمتی که برای او تعیین کرده اید، خریداری کرده و یا به فروش برساند. طبیعی است که اگر قیمت سهم در بازار به قیمت مورد نظر شما نرسد معامله ای انجام نخواهد شد.
ج. درخواست خرید یا فروش محدود:
در این روش نیز سرمایه گذار حداکثر و یا حداقل قیمت مورد نظر خود برای خرید یا فروش سهام را در ستون قیمت فرم درخواست وارد می کند. برای مثال، فرض کنید شما قصد دارید سهام شرکت الف را خریداری کنید و حداکثر قیمت مورد نظر شما برای خرید این سهم، ۱۵۰ تومان است، اما طبیعتا ترجیح می دهید سهم را به قیمتی کمتر از ۱۵۰ تومان بخرید، پس در فرم سفارش خرید و در قسمت حداکثر قیمت، عدد ۱۵۰ تومان را درج می کنید. به این ترتیب، به کارگزار اجازه می دهید تا سهام مورد نظر شما را نهایتا با قیمت ۱۵۰ تومان خریداری کند، اگرچه قطعا خرید با قیمت پائین تر مطلوب خواهد بود.
در فروش نیز به به همین صورت عمل می شود با این تفاوت که شما برای فروش سهام خود یک حداقل قیمت تعیین می کنید. البته قطعا ترجیح شما این خواهد بود که قیمت فروش، بالاتر از حداقل تعیین شده باشد و توانمندی کارگزار در این موضوع می تواند در تصمیم شما برای انتخاب کارگزار نیز مؤثر باشد.

معاملات تلفنی (Phone Trading)

کارگزاران بورس بر اساس ضوابط و مقررات خاصی که از سوی سازمان بورس تعیین و ابلاغ شده خدماتی را به سرمایه گذاران ارائه می دهند تا فرآیند سرمایه گذاری را برای آن ها تسهیل کنند. یکی از این خدمات، امکان ارائه سفارش خرید و فروش اوراق بهادار به صورت تلفنی است، در این روش سرمایه گذار می تواند بدون مراجعه حضوری و از طریق استفاده از سامانه مرکز تماس کارگزاری، به صورت تلفنی سفارش خود برای خرید یا فروش سهام و سایر اوراق بهادار ارائه دهد. تنها کافی است سرمایه گذار یک بار به کارگزاری مراجعه کرده و قرارداد مربوطه را امضا کند. حداکثر ظرف مدت یک هفته نام کاربری و رمز عبور مخصوص مشتری به صورت محرمانه در اختیار وی قرار می گیرد و سرمایه گذار می تواند به صورت تلفنی و از طریق کارگزار سفارش های خود را وارد سامانه معاملات کند.
توجه داشته باشیدکه ارائه سفارش به صورت تلفنی هیچ تفاوتی با ارائه سفارش به صورت حضوری ندارد و کارگزاری، سفارش های ارائه شده از طریق مرکز تماس را همانند سفارش های حضوری پیگیری خواهد کرد. همچنین سامانه مرکز تماس کارگزاری موظف است به صورت خودکار شماره پیگیری را به سرمایه گذار بدهد تا در هر لحظه بتواند از آخرین وضعیت سفارش خود مطلع شود.
فعال سازی امکان سفارش تلفنی برای مشتریان به صورت رایگان است و کارگزاران بورس، به جز کارمزد خرید و فروش اوراق بهادار، وجهی در این خصوص از مشتریان دریافت نخواهند کرد.

معاملات اینترنتی (Internet Trading)

روش اینترنتی از نظر عملکرد شبیه روش تلفنی است. در این روش، سرمایه گذار به جای تلفن از طریق اینترنت سفارش خرید یا فروش خود را به کارگزاری ارائه کرده و کارگزاری پس از دریافت سفارش مذکور، آن را وارد سامانه معاملات بورس می کند. در روش اینترنتی مشتری پس از دریافت رمز عبور از شرکت کارگزاری می بایست به سایت اینترنتی کارگزاری مراجعه کرده و سفارشات خود را از این طریق ثبت نموده و پیگیری کند.

معاملات آنلاین (Online Trading)

تصویر
به طور کلی در هر سه روش مراجعه حضوری، ارائه سفارش به صورت تلفنی و یا ارائه سفارش به صورت اینترنتی، مشتری سفارش خود را به کارگزار ارائه کرده و این کارگزار است که درخواست مشتری را وارد سامانه معاملات می کند. بنابراین مشتری خود مستقیما اقدام به خرید یا فروش اوراق بهادار نمی کند. اما روش چهارم یعنی معاملات آنلاین این امکان را برای سرمایه گذار فراهم می کند که خود مستقیما درخواست های خرید یا فروش سهام را بدون واسطه کارگزار، وارد سامانه معاملات بورس نماید. در این روش کارگزار یک رابط کاربری به صورت نرم افزار در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد تا وی شخصا بتواند سفارش های خرید و فروش خود را وارد سامانه کند. به این ترتیب سرمایه گذار کاملا می تواند روند معاملات خود را زیر نظر داشته باشد.

امروزه با گسترش معاملات آنلاین تقریبا تمام روش های قبلی منسوخ شده و کمتر کسی است که از آن ها استفاده کند. البته کارگزاری ها موظف اند همچنان این خدمات را ارائه دهند. پیشنهاد ما به شما نیز این است که از روش معاملات آنلاین استفاده کنید.

چگونه نماد سهامی را که می خواهم بخرم جستجو کنم؟ (جستجوی نماد)

برای جستجوی نام نماد مدنظر به منظور خریدوفروش، باید از قسمت بالای صفحه در کادر جستجو نام نماد را وارد کرده و روی شکل ذره بین کلیک کنید. نماد مدنظر نمایش داده می شود و با کلیک بر روی آن، اطلاعات نماد از قبیل جدول عرضه و تقاضا، مشخصات نماد، نمودار روند سهم و اطلاعات حجم خریدوفروش حقیقی و حقوقی نمایش داده می شود.

چگونه می توانم سهام بخرم؟

بعد از جستجوی نماد، کنار نام نماد دو آیکون رنگی برای خریدوفروش وجود دارد. با کلیک بر روی آیکون سبزرنگ پنجره خرید باز می شود. در کادر ۱ که بازه قیمت خرید روز نماد هم نوشته شده قیمتی که تمایل به خرید دارید را وارد نمایید. در کادر ۲ میزان حجم خرید را وارد کنید. در نظر داشته باشید برای راحتی در محاسبه حجم خرید، می توانید روی آیکون ماشین حساب کلیک کنید و سرمایه ای که برای خرید در نظر دارید را وارد نمایید و پس از اعمال، حجم خرید شما با توجه به سرمایه ای که تعریف کردید نمایش داده می شود. درنهایت بعد از انجام این فرآیند گزینه ۳ را کلیک کنید. سفارش خرید شما توسط سازمان بورس بررسی شده و در جدول عرضه و تقاضای نماد اعمال می شود، لذا بنا به قیمتی که شما انتخاب نموده اید خرید شما انجام خواهد شد.

چگونه می توانم سهام خود را بفروشم؟

برای فروش سهام، با کلیک بر روی آیکون قرمزرنگ در کنار اسم نماد پنجره فروش باز می شود. در کادر ۱ قیمت مدنظر خود را که باید در بازه قیمت روز نماد باشد وارد کنید و در کادر ۲ میزان حجم فروش سهام را تعریف نمایید. با انجام این کار ارزش ناخالص سفارش نمایش داده می شود. در انتها با انتخاب گزینه فروش (۳) سفارش شما توسط سازمان بورس بررسی شده و بنا به قیمتی که وارد نموده اید سفارش فروش شما در جدول عرضه و تقاضای نماد جای گرفته و فروش انجام خواهد شد.

چگونه برای خرید سهام حساب معاملاتی را شارژ کنم؟

برای خرید سهام لازم است پیش از ارسال سفارش حساب معاملاتی خود را شارژ کنید. برای شارژ حساب در برخی کارگذاری ها 3 روش وجود دارد که در ادامه به توضیح هر یک از این ۳ روش می پردازیم.

پرداخت شتابی

معمول ترین و ساده ترین روش برای شارژ حساب معاملاتی پرداخت شتابی است. برای پرداخت شتابی می توانید از دو قسمت منوی اصلی در سمت راست و دسترسی سریع در سمت چپ صفحه استفاده نمایید. با کلیک بر روی گزینه پرداخت شتابی، مبلغ واریزی موردنیاز برای انجام معامله را به ریال وارد کرده و پس از انتخاب درگاه بانکی گزینه پرداخت را کلیک کنید. با این کار به صفحه بانکی انتخاب شده جهت واریز مبلغ هدایت می شوید. پس از انجام این فرآیند در قسمت بالای صفحه، گزینه مانده قابل معامله عددی را نمایش می دهد که شما از طریق پرداخت شتابی اقدام به آن نمودید.

فیش واریز نقدی

روش دوم برای افزایش اعتبار یا واریز وجه در حساب معاملاتی، فیش واریز نقدی است. به همین منظور شما می توانید مبلغ موردنظر خود را از طریق بانک به یکی از حساب های کارگزاری واریز نمایید. با کلیک بر روی منوی اصلی و انتخاب گزینه فیش واریز نقدی وارد صفحه موردنظر می شوید. در این مرحله روی آیکون کلیک کنید تا پنجره مربوطه باز شود. با تکمیل فیلدهای موجود در این بخش و کلیک بر روی گزینه ذخیره،درخواست شما توسط کارشناسان کارگزاری آگاه در اسرع وقت موردبررسی قرارگرفته و تایید می شود.

انتقال وجه بآشگاه به آنلاین

روش سوم برای افزایش اعتبار یا واریز مبلغ برای انجام معاملات، انتقال وجه بآشگاه است. شما با انجام فعالیت های مختلف در حساب کاربری بآشگاه مشتریان کارگزاری قادر به کسب امتیاز ریالی هستید. لذا به منظور استفاده از وجه موجود در حساب بآشگاه این امکان برای شما وجود دارد که از طریق سامانه معاملات آنلاین درخواست انتقال وجه بآشگاه به آنلاین را انجام دهید. به همین منظور از طریق گزینه های دسترسی سریع در قسمت چپ صفحه می توانید درخواست خود را ثبت نمایید.
نکته۲: توجه داشته باشید حداقل وجه موردنیاز برای خرید سهام (بدون احتساب کارمزد) ۱۰۰ هزار تومان است.

چگونه وجه نزد کارگزاری را به حساب بانکی خود واریز کنم؟ (تقاضای وجه)

برای برداشت وجه در سامانه معاملات آنلاین، شما می توانید از طریق منوی اصلی و یا از طریق دسترسی سریع سمت چپ صفحه اقدام نمایید. به همین منظور با کلیک بر روی گزینه تقاضای وجه پنجره ای باز می شود. شما در این مرحله قادر هستید با انتخاب کادر ۱ الی ۳ که تاریخ های ثابت را نمایش می دهند نسبت به تقاضای وجه خود اقدام نمایید. توجه داشته باشید اگر تاریخ خاصی غیر از ۳ انتخاب اول مدنظر شما است، می توانید از کادر ۴ تاریخ را انتخاب کنید. در هر ۴ کادری که قیمت در آن نمایش داده می شود شما قادر هستید میزان مبلغ درخواستی را ویرایش نمایید. در ادامه از کادر ۵ باید شماره حساب خود برای انتقال وجه را انتخاب کنید و درنهایت کادر شماره ۶ یا گزینه ثبت را کلیک نمایید.
نکته: دقت داشته باشید که مهلت ثبت درخواست تقاضای وجه جهت دریافت به تاریخ فردای کاری تا قبل از ساعت ۱۴ روز کاری قبل از آن می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان