دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

خطرات سفید کننده‌های دندان رایج در بازار  

چهارشنبه، 14 خرداد 1399
تغییر رنگ دندان می‌تواند به مرور زمان در اثر مصرف سیگار، مواد غذایی نظیر قهوه، چای، نوشابه‌های رنگی، میوه‌های حاوی کاروتن (مثل هویج)، مواد آهن‌دار یا در اثر زیادی فلوراید آب مصرفی یا در اثر بیماری‌هایی مثل یرقان (زردی یا هپاتیت) یا مصرف داروهایی مانند تتراسایکلین در دوران رشد باشد

تغییر رنگ دندان می تواند به مرور زمان در اثر مصرف سیگار، مواد غذایی نظیر قهوه، چای، نوشابه های رنگی، میوه های حاوی کاروتن (مثل هویج)، مواد آهن دار یا در اثر زیادی فلوراید آب مصرفی یا در اثر بیماری هایی مثل یرقان (زردی یا هپاتیت) یا مصرف داروهایی مانند تتراسایکلین در دوران رشد دندانی (قبل از 8 سالگی، درواقع تتراسایکلین با کلسیم موجود در سطح دندان ترکیب شده و تغییر رنگ ایجاد می کند) یا تغییر رنگ در اثر ماده پر شده تاج یا ریشه دندان یا تغییر رنگ در اثر ضربه به دندان به علت خونریزی داخل پالپ دندان ایجاد شود. استفاده بیش از حد از دهانشویه های حاوی کلرهگزیدین، داروهای آنتی هیستامین و آنتی سایکوتیک و داروهای کنترل کننده فشار خون بالا نیز در تغییر رنگ دندان ها موثر است.

خطرات سفید کننده های دندان رایج در بازار

هر چند خیلی ها دوست دارند دندان هایی سفیدتر و درخشان تر داشته باشند، اما هستند کسانی که دچار وسواس فکری شده و به این کار وابسته شده اند. دکتر ایروین اسمیگل (Irwin Smigel)، سرپرست انجمن دندان پزشکی زیبایی آمریکا در مورد مد شدن سفید کردن دندان ها می گوید: «افرادی هستند که ظاهرا هرگز به رضایت نمی رسند؛ دیده ام کسانی را که به دلیل زیاده روی در سفید کردن دندان ها (بلیچ کردن) و آسیبی که به همین خاطر به بافت ها وارد شده نیاز به روت کانال پیدا کرده اند، بخشی از مینای دندان های شان از بین رفته و دندان ها نیمه شفاف، غیرطبیعی و آبی یا خاکستری رنگ شده اند.

پژوهش ها نشان داده است که محصولات سفید کننده دندان می توانند با نازک کردن مینای دندان به آن آسیب بزنند. استفاده ی مکرر از این محصولات به مرور زمان موجب فرسایش مینای دندان می شود و حساسیت دندان را مخصوصا هنگام خوردن مایعات گرم و سرد یا غذاهای اسیدی بیشتر می کند. دندان پزشکان آکادمی آمریکایی Cosmetic Dentistry گفته اند: «تمام محصولاتی که در مطب دندان پزشکان استفاده می شود و نیز محصولاتی که بدون نیاز به نسخه فروخته می شوند بی ضررند، اما در میان آنها محصولات اسیدی ای وجود دارد که اگر بیش از اندازه مصرف شوند، به دندان ها آسیب می رسانند.»

نتیجه اینکه جهت مراقبت بهتر از دندان ها باید از این محصولات در حد اعتدال و ترجیحا بعد از به کار بردن راهکارهای طبیعی استفاده کنید.

محصولات سفیدکننده ی دندان تنها باید با مشورت دندان پزشک مصرف شوند. یادتان باشد این مواد موقتا دندان ها را سفید می کنند و اثرات طولانی مدت ندارند. بهترین راه سفید کردن دندان ها این است که تغذیه ی سالم داشته باشید، هر روز دندان ها و لثه هایتان را مسواک بزنید و خوب آبکشی کنید و مصرف چای، قهوه و خوراکی های شیرین را به حداقل برسانید. اولین اقدامی که باید انجام بدهید این است که اگر سیگار می کشید آن را ترک کنید! و البته در هر سن وسالی که هستید، با کمک یک محصول خانگی، طبیعی و بی خطر، هر روز به دندان هایتان رسیدگی کنید و به آنها عشق بورزید

آیا سفیدکننده های طبیعی نیز ممکن است به دندان ها آسیب بزنند؟

بله! برخی سفیدکننده های طبیعی نیز می توانند مینای دندان را از بین ببرند و به همین دلیل مصرف آنها توصیه نمی شود برای مثال آب لیموترش. همان طور که گفتیم پوست لیموترش یک راهکار خوب و سالم برای سفید کردن دندان هاست اما آب لیموترش اسید بسیار قوی ای است. اسید موجود در آب لیموترش برای سفید کردن پارچه و لباس، درخشان کردن موها و برطرف کردن لکه ها ی مبل و پرده بسیار عالی است، اما نباید از آن برای سفید کردن دندان ها و تمیز کردن لثه ها استفاده کنید. به علاوه اسید می تواند در دندان هایتان حفره های ریزی ایجاد کند و بنابراین هر نوع خوراکی که مستعد لکه دار کردن است وارد این حفره ها شده و در آنجا باقی می ماند. اسید لیموترش آن قدر قوی است که در نهایت می تواند دندان را خالی و نابود کند!برای استفاده ی مناسب و به اندازه از هر نوع محصول سفیدکننده ی دندان ، بهتر است مقدار کمی از آن را به کار ببرید، دستورالعمل ها را جدی بگیرید و به علائمی که نشان دهنده ی تشدید حساسیت هستند توجه داشته باشید.

ماندگاری و دوام سفید کردن

برای افزایش دوام نتایج حاصل از روش درمانی سفید کردن دندان، دندان پزشک احتمالاً پیشنهادات زیر را به شما ارائه خواهد کرد:

  • استفاده از روش های حفظ سفیدی دندان که بلافاصله پس از این روش یا در فواصل زمانی مشخص همچون سالی یک بار انجام می شود.
  • اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که رنگ دندان ها را تیره می کند. انجام این کار باید حداقل برای مدت یک هفته پس از سفید کردن دندان انجام شود.
  • در هر زمان ممکن، استفاده از نی برای مصرف نوشیدنی هایی که رنگ دندان ها را تیره می کند.
  • حفظ سلامت دهان و دندان در سطح مناسب با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پس از غذا خوردن و قبل از خواب

سفید کردن با محصولات داروخانه ای

استفاده از خمیردندان های سفیدکننده توصیه نمی شود زیرا ذرات ساینده موجود در آنها باعث ساییده شدن مینای دندان می شود. وقتی مینا ساییده می شود یا از بین می رود دیگر با هیچ چیز نمی توان آن را جبران کرد. این مشکل به خصوص در طوق دندان ها اتفاق می افتد و باعث می شود دندان حساس شود. در این صورت مجبور می شویم دندان را ترمیم کنیم. محصولات و نوارهای سفیدکننده دندان که در داروخانه ها به فروش می رسند هم معمولا اثر موقت و پیش بینی نشده ای دارند. غلظت ماده سفیدکننده این محصولات معمولا آنقدر کم است که نمی تواند ضرر جبران ناپذیری به مینا یا کل سیستم بدن وارد کند. درواقع تا به حال تحقیقات علمی این موضوع را ثابت نکرده اند. آدامس های سفیدکننده هم ممکن است تاثیرگذار باشند اما از آنجایی که غلظت ماده موثره آنها خیلی کم است، باید برای مدت خیلی طولانی مصرف شوند تا تاثیر خود را نشان دهند. از طرفی هم ممکن است بعد از مصرف طولانی مدت آنها نتیجه دلخواه به دست نیاید. پس بهتر است برای سفید کردن دندان ها در ابتدا با دندانپزشک مشورت کنید تا میزان پاسخ دهی دندان به مواد سفیدکننده مشخص شود. سپس دندانپزشک براساس آن، روش مناسب را پیشنهاد می کند. این عمل اگر با روش های علمی توسط دندانپزشک انجام شود دیگر نگرانی از بابت آسیب رسیدن به مینای دندان باقی نمی ماند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم