دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

خواص روغن میوه گل رز برای پوست و مو 

سه شنبه، 15 مهر 1399
روغن میوه گل رز از رز هیپ یا میوه گل رز به دست می آید که پس از گل دادن و پژمرده شدن گلبرگ های گل رز روی شاخه باقی می ماند و از آن جا که سرشار از ویتامین ها، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان های فراوان می باشد به خصوص برای پوست بسیار مفید بوده و از این نظر با خواص روغن نارگیل برابری می کند.

روغن میوه گل رز از رز هیپ یا میوه گل رز به دست می آید که پس از گل دادن و پژمرده شدن گلبرگ های گل رز روی شاخه باقی می ماند و از آن جا که سرشار از ویتامین ها، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان های فراوان می باشد به خصوص برای پوست بسیار مفید بوده و از این نظر با خواص روغن نارگیل برابری می کند.

از جمله خواص روغن میوه گل رز می توان به سلامت پوست، تسکین درد آرتریت و بیماری های التهابی، تقویت سیستم ایمنی بدن و روشن شدن پوست اشاره کرد.

جالب است بدانید:

  • در دوران جنگ در کشور انگلستان از روغن میوه گل رز شربت تهیه شده و برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان در برابر عفونت ها استفاده می شده است.
  • برای تهیه این روغن معمولا از فرایند پرس سرد استفاده می شود.
  • برای تولید بطری 30 میلی لیتری روغن رزهیپ نیاز به 210 هزار دانه رزهیپ می باشد.
  • حدود 85 درصد روغن رزهیپ دنیا در شیلی، هند، آسیا و آفریقای جنوبی تولید می شود.

روغن میوه گل رز چگونه بدست می آید ؟

روغن میوه گل رز از دانه های میوه ی رز بدست می آیند. زمانی که گل رز شکوفا می شود، میوه های آن از ساقه جدا شده و می ریزند.روغن میوه گل رز را می توان هدیه ای از طبیعت دانست که جزو باارزش ترین روغن های گیاهی در دنیا می باشد. استشمام عطر این روغن می تواند باعث تقویت میل جنسی شده و به تنظیم هورمون های تولیدی در بدن شما کمک کند. برای افزایش میل جنسی، این روغن را برروی قلب و کف پاهای خود ماساژ دهید.جالب است بدانید که روغن های گیاهی ۵۰ تا ۷۵ درصد قوی تر از خود گیاه هستند. پس پیشنهاد ما این است که حتما از فواید این روغن گیاهی بهره مند شوید.روغن میوه گل رز آنطور که باید مورد مطالعات مختلف قرار نگرفته و بسیاری از خواص آن هنوز توسط محققان اثبات نشده اند، اما افرادی که از این روغن استفاده کرده اند به شدت آن را مفید و پرخاصیت توصیف کرده اند

خواص روغن میوه گل رز برای پوست و مو

روغن گل سرخ حاوی مقادیر بالای ویتامین A، ویتامین C و اسید های چرب است که برای سلامتی پوست مفید هستند؛

  • روغن میوه گل رز خطر ابتلا به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد
  • با کاهش چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود
  • آکنه و جوش صورت را درمان می کند

عوارض و مضرات روغن میوه گل رز

آلرژی و حساسیت

روغن میوه گل رز در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود که با علائمی مانند راش یا کهیر، مشکل تنفسی، تپش قلب، سرگیجه، خارش چشم ها، خس خس سینه و شوک آنافیلاکسی مشخص می شود.

برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک توصیه می شود که مقداری روغن میوه گل رز را بر روی مچ دست، آرنج یا فک خود بمالید و بگذارید 24 ساعت بماند. در صورت عدم وجود بثورات، احتمال ابتلا به آلرژی کم است.

بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر روغن میوه گل رز بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن جدا اجتناب کنند.

نوزادان و کودکان

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر روغن میوه گل رز بر روی نوزادان و کودکان منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که از مصرف این روغن برای آن ها خودداری کنید.

چه افرادی نباید از روغن میوه گل رز استفاده کنند؟

  • افراد دیابتی : ویتامین C موجود در روغن میوه گل رز ممکن است بر کنترل دیابت تأثیر بگذارد
  • سنگ کلیه : مقادیر زیادی ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد
  • کم خونی : ویتامین C ممکن است بر چگونگی جذب آهن بدن تأثیر بگذارد

طرز تهیه روغن میوه گل رز

روغن گل رز را بیشتر به روش پرس سرد تولید می کنند.برای تهیه روغن میوه گل رز در خانه مقداری میوه گل رز تازه یا خشک شده را در یک ظرف شیشه ای تیره ریخته و مقداری روغن حامل مانند روغن زیتون به آن اضافه کنید. بگذارید دو هفته بماند تا عصاره آن خارج شود.روغن میوه گل رز آماده است، از صافی رد کرده، درون یک ظرف شیشه ای بریزید و در یک جای تاریک نگهداری کنید.

طریقه مصرف روغن میوه گل رز

روغن میوه گل رز بیشتر به صورت موضعی استفاده می شود و مصرف خوراکی آن به هیچ وجه توصیه نمی شود.متخصصان توصیه می کنند که روزی دو بار از روغن میوه گل رز به عنوان مرطوب کننده یا برای درمان زخم ها و بیماری های پوستی مانند اگزما استفاده کنید.برای آروماتراپی، چند قطره روغن ضروری دلخواه را با مقداری روغن میوه گل رز (به عنوان روغن حامل) ترکیب کرده و به صورت موضعی بر روی بدن بمالید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
سابمیت مقاله چیست؟
مراحل سابمیت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
مراحل اکسپت مقاله