خودروی ساینا بخریم یا پراید؟

  دوشنبه، 26 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
خودروی ساینا بخریم یا پراید؟
ساینا بر روی همان پلتفرمی طراحی‌شده است که تیبا از آن استفاده می‌کند. ساینا را می‌توان تلفیق تیبا با ال 90 دانست. در حقیقت تیبا اولین تلاش سایپا برای جایگزینی با پراید بود. پس از موفقیت نسبتاً خوب تیبا جرقه‌های خودرو ساینا به عنوان یک فیس لیفت جدید در ذهن مهندسان زده شد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، سایپا ۱۳۱ EX ( پراید ۱۳۱ ) به عنوان مدل فیس لیفت شده ی پراید صبا ( صندوقدار ) در سال ۱۳۸۹ به بازار عرضه شد. ۱۳۱ بر روی پلتفرم X100 ساخته شده است. ۱۳۱ نیز مانند بقیه پراید ها از همان موتور ۴ سیلندر ۱۳۲۳ سی سی استفاده می کند که بعد از بهینه سازی های انجام شده بر روی آن در سال ۱۳۹۳ و یورو ۴ شدن آن، قادر است ۶۹ اسب بخار تولید کند.از امکانات برتر ۱۳۱ نسبت به پراید صبا می توان به ۲ کیسه هوا، ترمز ضد قفل، فرمان هیدرولیک، تنظیم ارتفاع چراغ جلو و کریستالی شدن چراغ ها اشاره کرد. سایپا ۱۳۱ را می توان ارزان ترین خودرو بازار نام برد. ارزان سازی هایی که بر روی این خودرو انجام شده است ( حذف سیستم صوتی، حذف زه های روی در، حذفلچکی روی ستون های عقب ) کمی عجیب به نظر می رسد و موج اعتراض مشتریان و رسانه ها را در پی داشته است.

ساینا دارای موتور ۱.۵ لیتری منطبق با استاندارد یورو ۴ اروپا و نیز قابل ارتقا به یورو ۵ می باشد و در دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک تولید می گردد. ترمز ABS مجهز به سیستم EBD از ویژگی های دیگر این محصول می باشد. تمامی این ویژگی های عنوان شده می تواند لذت صفر تا صد رانندگی را برای سرنشینان این محصول به ارمغان آورد.

تصویر
طراحی ظاهری ساینا

مقایسه ساینا و پراید در سه پرده؛ اختلاف قیمت دو خودرو کمتر از 10 میلیون تومان است

رایج ترین ملاک خریداران برای انتخاب یک ماشین چه در پرداخت نقدی یا خرید خودرو اقساطی بودجه و هزینه ای است که می خواهند انجام دهند. بنابراین ما هم به عنوان اولین فاکتور به سراغ قیمت ساینا و پراید می رویم. در زمان نگارش این مقاله اختلاف قیمت ساینا با پراید کمتر از 10 میلیون تومان است و بعید است در ماه ها و سال های آینده هم تغییر عمده ای را در اختلاف قیمت شاهد باشیم. در ادامه مقاله قصد داریم ساینا و پراید را از نظر طراحی ظاهری و داخلی، قدرت موتور و تجهیزات رفاهی بررسی کنیم.

ظاهر مدرن و جذاب ساینا، اولین دلیل خرید ساینا

یکی از رایج ترین اعتراضات به سایپا چهره قدیمی محصولاتش است. تیبا اولین گام برای به روز رسانی و مدرن کردن محصولات دومین خودروساز بزرگ کشور بود اما ساینا را می توان برگ جدیدی دانست که سایپا با رو کردن آن قصد دارد طراحی اتومبیل های خود را مدرن کند.

مقایسه طراحی خارجی ساینا و پراید

ساینا بر روی همان پلتفرمی طراحی شده است که تیبا از آن استفاده می کند. ساینا را می توان تلفیق تیبا با ال 90 دانست. در حقیقت تیبا اولین تلاش سایپا برای جایگزینی با پراید بود. پس از موفقیت نسبتاً خوب تیبا جرقه های خودرو ساینا به عنوان یک فیس لیفت جدید در ذهن مهندسان زده شد.

در جلو خودرو فرم کاپوت تغییر پیدا کرده است و چراغ های جلویی نیز کاملاً کشیده طراحی شده اند. در پایین سپر نیز یک ورودی هوای عضلانی مشاهده می شود که برخلاف تیبا چهره ای خشن به ساینا داده است. در قسمت کناری خودرو همه چیز شبیه تیبا است البته خطوط کناری گلگیرها تغییر کرده و کمی جذاب تر شده است. در قسمت عقبی ساینا کمی از تویوتا پاریس سندان الگو گرفته که این الگوبرداری بیشتر در طراحی چراغ ها و صندوق عقب مشهود است.

طبعیتا ازآنجاکه بارها و بارها پراید را از نزدیک دیده ایم بررسی ظاهر پراید ساده تر از ساینا است. زمانی که به پراید نگاه می کنید متوجه می شوید که مهندسان طراح همه چیز را فدای قیمت آن کرده اند. ازآنجاکه در زندگی روزمره و در طی سالیان دراز به نوعی با پراید بزرگ شده ایم این اتومبیل اگر جذابیتی هم داشته دیگر هیچ چیز ندارد.

طراحی پراید از چراغ ها و کاپوت تا بدنه و صندوق عقب در عین سادگی و به دوراز هر پیچیدگی صورت گرفته است. در پرایدهای مدل های مختلف مثل سایپا 111 یا سایپا 131 نیز تغییرات بسیار اندکی را شاهد هستیم. تقریباً می توانیم بگوییم چراغ ها، گلگیرها، کاپوت و صندوق عقب هیچ المان ویژه ای ندارند که بخواهیم به آن بپردازیم.

احتملا همین سادگی بیش از حد بوده است که طراحان سایپا را به انداختن طرحی نو در ساینا تشویق کرده است. البته پیشگام این طراحی ایران خودروست که با طراحی سمند و پژو پارس کمی المان ایرانی و شکیل به خودروها اضافه کرد.

مقایسه طراحی داخلی ساینا و پراید؛ ساینا از ارگونومی و مواد با کیفیت تری استفاده می کند

وقتی در ساینا و پراید را باز می کنیم با یک حسرت بزرگ مواجه می شویم که چرا در سال ها سوار اتومبیلی مثل پراید می شدیم. طراحی داخلی ساینا را سرنشینان را به یاد پژو 206 می اندازد. یک مانیتور کوچک در دل داشبورد نصب شده است و در کنسول میانی نیز ضبط، دریچه های کولر و تعدادی دکمه قرارگرفته است. طراحی ارگونومی ساینا از پراید بسیار بهتر است و سازندگان از مواد باکیفیت تری به جای مواد بی کیفیت پراید بهره برده اند.

نشستن در پراید اما حس یک ماشین قدیمی را به شما می دهد و با دست کشیدن بر روی داشبورد می توانید تفاوت ها را احساس کنید. پلاستیک خشک و کم کیفیت در تمام پراید استفاده شده است. ارگونومی بد و فضای محدود برای سرنشین از ایرادات اساسی این اتومبیل است.

دومین دلیل خرید ساینا؛ موتور تغییریافته و قدرت مند است

موتور ساینا در ظاهر همان موتور پراید است اما با تغییراتی که قدرت پیشرانه را افزایش داده است. پراید در بهترین حالت می تواند 69 اسب بخار تولید کند اما پیشرانه تغییریافته ساینا قدرت تولید 87 اسب بخار را دارد که این نیرو شما را در مسیرهای سخت و سربالایی ها اذیت نمی کند.

موتور 8 سوپاپ ساینا 200 سی سی بیش از پراید حجم دارد. مصرف سوخت دو خودرو نیز کمابیش شبیه یکدیگر است و برای طی کردن 100 کیلومتر مسافت به 7 لیتر بنزین نیاز دارند. در حقیقت در مقایسه فنی تنها نقطه قوت ساینا نسبت به پراید قدرت بیشتر موتور است.

سومین دلیل خرید ساینا؛ تجهیزات رفاهی و ایمنی ساینا از پراید کامل تر است

درباره ایمنی و تجهیزات پراید که نمی توان انتظارات چندان بالایی داشت. درواقع همیشه یکی از انتقادات رایج به پراید ایمنی پایین آن بوده اما در ساینا اوضاع به کلی تغییریافته است.

سایپا ساینا را در دو تیپ SX و EX روانه بازار کرده که مدل EX تا دندان مجهز به امکانات رفاهی است. فرمان هیدرولیک، دو ایربگ جلو، گرم کن شیشهٔ عقب، پنجره های برقی جلو، تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی و نور چراغ های جلو، پروژکتورهای جلو و عقب، نمایش دمای بیرون از امکاناتی است که بر روی این خودرو سوار شده است.

تجربه سواری آخرین آزمون مقایسه ساینا و پراید

حس سوارشدن بر خودرو را نمی توانیم با خواندن مقاله یا نوشته تجربه کنیم اما ما سوار این دو اتومبیل شدیم و باید بگوییم ساینا به مراتب بهتر است. سواری بر پراید با توجه به فضای کم راننده قدرت مانور چندان رضایت بخشی نمی دهد. اما سوارشدن بر ساینا به ما یادآوری کرد که سایپا واقعاً قصد ایجاد تغییراتی را داشته است.

از نظر سرعت و قدرت درحرکت ساینا 2 ثانیه از پراید سریع تر است و 100 کیلومتر سرعت را در 12 ثانیه پر می کند. در انتهای مقایسه ساینا و پراید باید بنویسم که ظاهر جذاب، مواد باکیفیت، قدرت موتور و سواری لذت بخش مهم ترین دلایلی است که می توانید پراید را کنار بگذارید و از ساینا استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (649 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان