خوردن کندر در بارداری چه فواید و چه عوارضی دارد؟

  چهارشنبه، 12 بهمن 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
خوردن کندر در بارداری چه فواید و چه عوارضی دارد؟
خوردن کندر در بارداری برای اینکه ضریب هوشی کودک افزایش یابد، مرسوم است. به ویژه در زمان‌های گذشته که داروهای شیمیایی کمتر استفاده می‌شد، به شت در تغذیه بارداری توصیه می‌شد اما به نظر می‌رسد که امروزه شرایط کمی تغییر کرده است. در ادامه باید و نباید های مصرف کندر در بارداری را بررسی می کنیم.

داشتن فرزندی باهوش، خواسته مشترک تمام والدین است و احتمالا کمتر کسی پیدا می شود که چنین ویژگی را دوست نداشته باشد! به همین دلیل از گذشته تاکنون، مادران باردار و خانواده هایشان به دنبال راهکارهای مختلف برای افزایش قدرت هوش جنین بوده و در این میان برخی از روش ها مانند خوردن کندر در بارداری، بیشتر از بقیه محبوب و معروف شده اند. در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم که آیا واقعا خوردن کندر در بارداری ایمن و مفید است یا می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد! پس با ما همراه شوید.

مزایای خوردن کندر در بارداری

در طب سنتی یکی از خواصی که برای کندر بیان شده است، تقویت حافظه و افزایش ضریب هوشی اشخاص است و همین امر باعث می شود بسياري از خانم های باردار برای افزایش هوش فرزندشان در این دوران کندر استفاده کنند. کندر علاوه بر تقویت حافظه و افزایش هوش، خواص فراوانی برای سلامتی دارد. در ادامه مزایای خوردن کندر در بارداری را بیان می کنیم.

می تواند آرتروز را کاهش دهد

خوردن کندر در بارداری اثرات ضد التهابی دارد و می تواند به کاهش التهاب مفاصل ناشی از پوکی استخوان و آرتریت روماتوئید کمک کند. محققان معتقدند که کندر می تواند از آزاد شدن لکوترین ها، ترکیباتی که می توانند باعث التهاب شوند جلوگیری کند. ترپن ها و اسیدهای بوزولئیک، قوی ترین ترکیبات ضد التهابی در کندر هستند. آزمایشات حیوانی نشان می دهد که اسیدهای بوزولئیک می توانند به اندازه ی داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) موثر باشند و عوارض جانبی منفی کمتری داشته باشند. مصرف عصاره های کندر توسط زنان باردار می تواند به کاهش علائم پوکی استخوان و آرتریت روماتوئید کمک کند. در یک مطالعه ی جدید مشخص شد که کندر به اندازه ی دارونماها در کاهش درد و بهبود تحرک موثر است.

می تواند عملکرد روده را بهبود ببخشد

خواص ضد التهابی کندر می تواند به عملکرد صحیح روده کمک کند. به نظر می رسد که رزین در کاهش علائم بیماری کرون و کولیت اولسراتیو، دو بیماری التهابی روده موثر است. در یک مطالعه ی کوچک که روی مبتلایان به بیماری کرون انجام شده است، مشخص شد که عصاره ی کندر به اندازه ی داروی مزالازین در کاهش علائم موثر است.

بهبود آسم و سلامت دهان

طب سنتی قرن ها از کندر برای درمان برونشیت و آسم استفاده کرده است. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات کندر می تواند از تولید لکوترین ها جلوگیری کند، که باعث انقباض عضلات برونشی در آسم می شود. کندر می تواند به جلوگیری از بوی بد دهان، دندان درد، حفره و زخم دهان کمک کند. به نظر می رسد اسیدهای بوزولئیک موجود در آن دارای خواص ضد باکتریایی قوی هستند که ممکن است به پیشگیری و درمان عفونت های دهان کمک کند.

ممکن است با برخی از سرطان ها مبارزه کند

ممکن است کندر به مبارزه با سرطان های خاص کمک کند. اسیدهای بوزولئیک موجود در آن می توانند از انتشار سلول های سرطانی جلوگیری کنند. بررسی ها نشان می دهد که اسیدهای بوزولئیک از ایجاد DNA در سلول های سرطانی جلوگیری می کنند، و این کار می تواند باعث محدود شدن رشد سرطان شود. علاوه بر این، برخی از تحقیقات نشان می دهد که روغن کندر ممکن است قادر باشد سلول های سرطانی را از سلول های طبیعی متمایز کند و فقط سلول های سرطانی را از بین می برد.

باعث تقویت حافظه می شود

براساس مطالعات مورفولوژیکی، کندر موادی دارد که می تواند به تقویت حافظه کمک کند. مطالعات حاکی از این است که مصرف عصاره ی هیدروالکلی کندر می تواند از کند شدن حافظه جلوگیری کند. با این حال این مطالعات فعلا فقط روی موش ها انجام شده است و هنوز شواهد انسانی بدست نیامده است.

 کندر

معایب خوردن کندر در بارداری

  • مصرف کندر در برخی افراد موجب حالت تهوع، رفلاکس معده، اسهال و بثورات پوستی می شود.
  • کندر با دارو هایی مانند :ایبوپروفن، آسپیرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، تداخل دارویی دارد.
  • کندر جریان خون را در رحم و لگن تحریک می کند و موجب سقط جنین در زنان باردار می شود.
  • زنان در دوران شیردهی بهتر است از مصرف کندر اجتناب کنند.
  • زیاده روی در مصرف کندر در دوران بارداری بیش فعالی را در نوزادان و کودکان، افزایش می دهد.
  • لب شکری شدن نوزاد

برخی تحقیقات حاکی از آن است که خوردن کندر در بارداری به میزان بیش از حد، ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد، بنابراین بهتر است زنان باردار به ویژه آنهایی که سابقه ی سقط جنین دارند در مصرف آن احتیاط کنند. همچنین ممکن است کندر با برخی از داروها، به ویژه داروهای ضد التهابی، رقیق کننده ی خون و قرص های کاهش دهنده ی کلسترول تداخل داشته باشد. اگر شما هر یک از این داروها را مصرف می کنید، قبل از استفاده از آن، حتما درباره شرایط خود با پزشکتان صحبت کنید.

خوردن کندر در بارداری در چند ماهگی توصیه می شود؟

بعضی بر این باورند که استفاده صمغ توسط مادران باردار باعث افزایش هوش و ضریب هوشی جنین آنها می شود. این نکته درست است؛ ولی مادران باردار باید مواظب باشند که مصرف کندر بیش از ۳ ماه باعث بیش فعالی کودک آنها شده و این مسأله بعد ها آنان را با مشکلات متعددی روبرو می کند. بنابراین مادران باردار باید توجه داشته باشند که برای افزایش میزان هوش و تقویت حافظه نوزاد، خوردن یک ماه کندر کفایت می کند و این یک ماه باید پس از ۴ ماهگی جنین صورت گیرد.

طب جدید نظر بر این دارد که مصرف کندر در ماه های نخست باعث پیدایش پیش فعالی در نوزاد می شود؛ از این جهت توجه به این نکته هم مهم بوده و بهتر است که مادران در ماه های اول کمتر از این ماده استفاده کنند.بعد از ماه های سوم که رفته رفته مغز جنین تکامل یافته و سلول های مغزی کامل می شوند؛ از این جهت بعد از سه ماهگی جنین میتوان این ماده را به صورت متعادل مورد استفاده قرار داد. در ضمن چنانچه در خانواده ی خود سابقه ی فرزند بیش فعال را دارید بهتر است به جای کندر مویز بخورید. اگر شما از آغاز حاملگی فولیک اسید استفاده کرده و می کنید ديگر نیازی به خوردن کندر نیست چرا که فولیک اسید همان عملکرد را روی جنین دارد و اگر فولیک اسید را بهمراه کندر میل کنید، احتمال این که فرزند شما لب شکری یا بیش فعال بشود بسیار زیاد است.

نحوه مصرف کندر در بارداری

برای دانستن چگونگی مصرف کندر در بارداری، با یک پزشک و متخصص حوزه طب سنتی مشورت کنید. اما به صورت کلی، توصیه می شود که در ماه سوم بارداری، روزانه به اندازه یک عدس یا کوچک تر از کندر، استفاده کنید. برای خوردن کندر، می توانید آن را در دهان گذاشته و مانند آدامس بجوید. یا اگر تلخی کندر اذیتتان می کند، آن را کوبیده و پودر کنید و سپس در یک استکان آب حل کرده و بخورید. با این روش تلخی کمتری احساس شده و حالتان بد نمی شود.

چه کسانی نباید از کندر در دوره بارداری استفاده کنند؟

  • اگر طبع و مزاج مادر و حتی پدر گرم باشد.
  • مادر باردار در منطقه گرم و خشک زندگی می کند.
  • فصل مصرف این دارو گرم باشد.
  • برخی به اشتباه می گویند کندر همان فولیک اسید است، خیر این چنین نیست.
  • اما توصیه می شود از مصرف همزمان کندر و اسید فولیک پرهیز کنید.
  • در برخی منابع ذکر شده است که مصرف کندر می تواند باعث بیش فعالی کودک در آینده شود . ما پیشنهاد می کنیم به منع مصرف های ذکر شده در مورد مصرف کندر توجه کنید.
  • فراموش نکنید که تنها با مصرف یک ماده غذایی یا دارویی نمی توان کودک باهوش داشت چون عوامل متعدد بر روی هوش کودک تاثیر گذار است.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW