دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / حوزه روانشناسی /

خصوصیات افراد خودخواه چیست؟ با افراد خودخواه چگونه باید رفتار کنیم؟ 

پنجشنبه، 30 تیر 1401
افراد خودخواه خودشان را بالاتر از دیگران می‌بینند و حتی گاهی از خودخواهی فراتر رفته و دچار خودشیفتگی می‌شوند. در ادامه این مطلب خصوصیات افراد خودخواه و نحوه برخورد با آن ها را بررسی می کنیم.

ممکن است با خودخواهی خود و یا اطرافیانتان درگیر باشید. افرادی که مدام سعی می کنند از خود و موفقیت هایشان تعریف کنند و به دنبال توجه و تمجید شدن از جانب دیگران هستند. افراد خودخواه خود را ستاره درخشان جمع ها می پندارند و در عین حال برای هیچ کس ارزش قائل نیستند. برخورد و رفت و آمد با افراد خودخواه انرژی روانی زیادی از شما می گیرد و به جای تمام آن ها انرژی منفی را به اطراف انتقال می دهد. در این بخش خصوصیات اخلاقی آنها را خواهیم گفت.

خصوصیات اخلاقی افراد خودخواه

  • آنها مدام تهمت می زنند و اتهام کارشان است:آنهایی که سعی میکنند شما را آزار دهند از اشتباهاتتان سوء استفاده می کنند و شما را تحریک می کنند تا بحث کنید ، بحثی که در حقیقت هدفش قربانی کردن شماست.
  • به احساس دیگران لطمه می زنند:اینگونه افراد با احساس دیگران بازی می کند ،آنها سعی میکنند احساس شما را بفهمند و از آن به عنوان نقطه ضعفتان استفاده کنند و شما را عصبانی و ناراحت کنند. وقتی شما تسلیم احساستان باشید خیلی زود مورد طعمه قرار می گیرید.
  • به علاقه مندی های دیگران آسیب می زنند:بعضی افراد از روی قصد به چیزهایی که برای تان اهمیت دارد آسیب می زنند ، این آسیب در قدم اول برای ناراحت کردن شما و در مرحله بعدی رسیدن به هدف خودخواهانه آنهاست.
  • حسادتتان را برمی انگیزند:حسادت یکی دیگرازحس های آنهاست، وقتی حسادت چشم های شما را کور کند دیگران به راحتی می توانند شما را در مسیری قرار دهند که هر کاری انجام دهید .اگر همسرتان مقابل شما با شخصی دیگر شوخی کند یا عمدا شما را مقایسه کند نمونه بارزی از مورد طعمه قرار گرفتن است.
  • آنها همیشه نقش افراد قربانی را بازی می کنند:این گونه افراد موقعیت را طوری سازماندهی می کنند و از کلماتی به کار می برند که خودشان را بی گناه جلوه دهند و طرف مقابل را گناهکار به حدی که خودتان هم باور کنید اشتباه کرده اید وقتی مورد طعمه قرار گرفتید متوجه می شوید تحت کنترل بوده اید.
  • دیگران را در تصمیم گیری دچار استرس می کنند:یکی دیگر از نشانه های مورد طعمه قرار گرفتن این است که آنها همیشه شما را در تصمیم گیری هول می کنند و به شما زمان تصمیم گیری نمی دهند. آنها می دانند هر چه بیشتر در تصمیم گیری به شما فشار بیاورند شانس بیشتری دارند.

علت و ریشه های اصلی خودخواهی

  1. فقدان عزت نفس : نکته جالب اینجاست که افراد خودخواه اکثرا یک تصویر مثبت از خودشان ندارند. آنها بیشتر در سعی و تلاش می باشند که شخصیت واقعی خود را استتار کنند و شخصیت کاذبی را از خود جلوه دهند.
  2. الگوهای فکری خود بزرگ بینی: داشتن انتظارات بالای هر شخص از خودش، یک قاب سالم و مولد از ذهنش می باشد. با این حال صرف زمان زیادی برای فکر کردن در مورد اینکه چگونه چیزهایی که می خواهیم امکان پذیر خواهند شد، خوب نمی باشد. داشتن فکرهای اغراق آمیز در واقع یک اختلال روانی شناخته شده و به عنوان جنون در جامعه بشری امروز از آن یاد می شود. افراد خودخواه در این موضوع نیز دارای درجات مختلفی می باشند.
  3. میل شدید برای اغراق بیش از حد و نمایش چیزهایی که ندارند: همانطور که گفته شد، افراد خود خواه یک میل سیری ناپذیر برای نشان دادن خودشان به دیگران به هر قیمتی دارند. آنها برای این کار، از اغراق های بیش از حدی استفاده می کنند و از چیزهایی که ندارند سخن می گویند.
  4. برخورداری از هاله برتر: در تعریف رفتارهای خودخواهانه می شود گفت که آنها دارای باورهای غیر قابل باور می باشند. در واقع آنها فکر می کنند که جذاب ترین، هوشمند ترین و منطقی ترین افراد بر روی این کره خاکی می باشند و به جز خودشان به هیچکس اعتمادی نمی کنند و برای سخنان دیگران به هر حال یک نقض می گویند.
  5. نیازمند به توجه دیگران : وقتی موضوع یک بحث، آنها را شامل شود به هیچ وجه خود را در آن شریک نمی کنند مگر اینکه بتوانند تغییری در آن موضوع دهند که آنها را شامل شود. در این صورت در آخر بحث تمام نکات مثبت حتما و باید به آنها ختم بشود.
  6. نیاز به احساس کنترل : جای تعجب دارد که همه ی افراد خودخواه به این باور رسیده اند که راهی که آنها می روند همیشه بهترین راه است و غیر از آن، راه دیگری برای رسیدن به موفقیت که تنها برای آنها به وجود آمده و تنها آنها به آن خواهند رسید، راهی نیست و اگر هم باشد چنان جلوه می دهند که انگار نیست.

چگونه باید با افراد خودخواه رفتار کرد؟

  1. خودتان را بازیچه ی دست افراد خودخواه قرار ندهید، بلکه مرز مشخصی را در روابط خود با این افراد قائل شوید.
  2. اگر احساس کردید که باید از خودتان دفاع کنید، حرف تان را خلاصه و بدون حاشیه بزنید، چرا که افراد خودخواه معمولا شنونده های خوبی نیستند و دیوار دفاعی خیلی محکمی برای حفاظت از خودانگاره شان ساخته اند.
  3. خودخواهی این افراد را تأیید نکنید و به خودبینی آنها پر و بال ندهید. در عوض، سعی کنید خود واقعی تان باشید و از ریاکاری در مقابل افراد خودخواه بپرهیزید.
  4. اگر در موقعیتی قرار دارید که باید نظرتان را قاطعانه عنوان کنید، هرگز با حالت حمله با افراد خودخواه وارد بحث نشوید، بلکه فقط نشان بدهید که با دیدگاه شان مخالف هستید.
  5. به افراد خودخواه وابسته نشوید.
  6. در برخورد با افراد خودخواه متعصبانه رفتار نکنید و قدرت تحمل خود را بالا ببرید.
  7. صبور باشید.
  8. یاد بگیرید رفتار افراد خودخواه را بی طرفانه و بدون غرض ورزی مشاهده و ارزیابی کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
گام به گام مراحل چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله !
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!