دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی استان ختای(هاتای) 

یکشنبه، 02 آبان 1400
استان ختای یا هاتای در جنوب بخش مرکزی ترکیه, یک فرورفتگی در خاک سوریه است که تحت حاکمیت ترکیه قرار دارد . ختای از قدیمی ترین بخش های ترکیه محسوب می شود . ختای چند شهر مهم دارد. مهمترین شهر آن آنتاکیه، مرکز استان است. اما بزرگترین شهر این استان اسکندرون است.شهرهای مهم دیگر این استان «کوچوک ‌دالیان» و «سمعان‌ داغ» هستند.

استان ختای (یا حاتای یا هاتای) نام یکی از استان های ترکیه است به مرکزیت شهر انتاکیه. این استان با کشور سوریه هم مرز است.سنجاق اسکندرون یکی از مناطق سوریه در زمان معاصر بوده که با وجود اینکه در سال ۱۹۳۹ به ترکیه الحاق شد اما برای سوری ها استان پانزدهم به می رود. در سال ۱۹۳۹ قیمومت فرانسه بر سوریه (البته با سعایت عصمت اینونو رئیس جمهور وقت ترکیه)، منطقهٔ اسکندرون که سرزمینی با ساکنان اکثراً عربی بود و ترک ها و کردها فقط ۳۹٫۴٪ از جمعیت تشکیل می داد را به دولت ترکیه واگذار کرد و نیروهای خود را از این منطقه بیرون کشید و نیروهای ترک وارد این منطقه شدند و آن را جزء ترکیه تحت نام استان ختای خواندند. این اقدام موجب خشم عرب زبان های جهان و به ویژه مردم سوریه و اهالی اسکندرون شد. کشورهای عربی در نهایت ضعف قرار داشتند و نتوانستند اقدامی انجام دهند. ترکیه زبان عربی را در طول سالهای بعد از جنگ جهانی دوم ممنوع کرد. سوریه همواره در نقشه های کشوری اسکندرون را جزو اراضی لاینفک سوریه محسوب می کند.استان ختای (یا حاتای یا هاتای) نام یکی از استان های ترکیه است به مرکزیت شهر انتاکیه. این استان با کشور سوریه هم مرز است.سنجاق اسکندرون یکی از مناطق سوریه در زمان معاصر بوده که با وجود اینکه در سال ۱۹۳۹ به ترکیه الحاق شد اما برای سوری ها استان پانزدهم به شمار می رود. در سال ۱۹۳۹ قیمومت فرانسه بر سوریه (البته با سعایت عصمت اینونو رئیس جمهور وقت ترکیه)، منطقهٔ اسکندرون که سرزمینی با ساکنان اکثراً عربی بود و ترک ها و کردها فقط ۳۹٫۴٪ از جمعیت تشکیل می داد را به دولت ترکیه واگذار کرد و نیروهای خود را از این منطقه بیرون کشید و نیروهای ترک وارد این منطقه شدند و آن را جزء ترکیه تحت نام استان ختای خواندند. این اقدام موجب خشم عرب زبان های جهان و به ویژه مردم سوریه و اهالی اسکندرون شد. کشورهای عربی در نهایت ضعف قرار داشتند و نتوانستند اقدامی انجام دهند. ترکیه زبان عربی را در طول سالهای بعد از جنگ جهانی دوم ممنوع کرد. سوریه همواره در نقشه های کشوری اسکندرون را جزو اراضی لاینفک سوریه محسوب می کند.

جاذبه های گردشگری استان خاتای

این شهر دارای جاذبه های دیدنی و اماکن تاریخی است با ما همراه باشید تا شما را با زیباترین دیدنی ها آشنا کنیم.

کلیسای سنت پیترانتاکیه (Church of Saint Peter Antakya)

کلیسای سنت پیترانتاکیه یا سنت پیتر، شامل غاری است که در کنار کوه ستاریوس با عمق ۱۳ متر، عرض ۹/۵ متر با ارتفاع ۷ متر کنده شده. می گویند این غار توسط اولین مسیحیان مورد استفاده قرار گرفته است. به همین دلیل از این مکان به عنوان قدیمی ترین کلیساها یاد می شود. محوطه بیرونی و باغ کلیسا به مدت ۱۰۰ سال گورستان بوده. امروزه این کلیسا به موزه تبدیل شده و برخی مراسم مذهبی در آن برگزار می شود.

موزه موزاییک آنتاکیه

این موزه دومین مجموعه ارزشمند موزائیک های باستانی در جهان است. نقاشی های موزائیکی که به دوران رم باستان و بیزانس باز می گردند, در آن قابل مشاهده می باشند.

ستون یونس

این مکان جایی است که معتقدند حضرت یونس در آنجا از شکم ماهی بزرگی که در آن گیر افتاده بود رهایی پیدا کرد.

غار گهواره باستان (Besikli)

غاری پر از گورهای باستانی. این نزدیکی تونل Titus-Vespasianus است. گورها در سنگ ها حک شده است.

صومعه سنت سیمون (Monastery of St. Simeon)

صومعه سنت سیمئون نزدیک آنتاکیا، هاتای، ترکیه قرار دارد. سیمون استیلیتس جوان در این تپه و به عبارت دقیق تر، بر روی یک ستون بلند که بر روی آن نصب شده زندگی می کرد.

و در پایان...

ختای در ناحیه مدیترانه قرار دارد.استان، که در گذشته با نام شهرستان سانجاک (Sandjak) ،به عنوان بخشی از قیمومیت فرانسه از سوریه بین سالهای 1920 و 1938 تحت کنترل فرانسه بود در سال 1938، آن به عنوان دولت مستقل در نقشه بنام هاتای (ختای) ظاهر شد و یک سال بعدآن در سال 1939 پس از همه پرسی به عنوان استان HATAY به ترکیه پیوست.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید با ساعد نیوز همراه باشید.


2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری