خطیب‌زاده: ۳ کشور اروپایی به جای فرافکنی سیاسی به اجرای کامل برجام بازگردند

  جمعه، 30 آبان 1399 ID  کد خبر 115658
خطیب‌زاده: ۳ کشور اروپایی به جای فرافکنی سیاسی به اجرای کامل برجام بازگردند
ساعد نیوز: سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: از سه کشور اروپایی انتظار می رود که به جای فرافکنی سیاسی، در جهت پایبندی کامل به تعهداتشان طبق برجام و مصوبات کمیسیون مشترک اقدام نمایند و به اجرای کامل برجام برگردند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایسنا: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه در خصوص همکاریهای جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای، ضمن محکوم کردن این مواضع غیرمسئولانه اظهار داشت: از سه کشور اروپایی انتظار می رود که به جای فرافکنی سیاسی، در جهت پایبندی کامل به تعهداتشان طبق برجام و مصوبات کمیسیون مشترک اقدام نمایند و به اجرای کامل برجام برگردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران کاملا در چارچوب قوانین بین الملل و کاملا قانونی و مشروع بوده و در راستای حقوق ذاتی لاینفک کشورها دنبال می شود.

خطیب زاده در ادامه عنوان کرد : با خروج ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم ها و تداوم بدعهدی اروپا در زمینه انتفاع اقتصادی ایران از رفع تحریم های تعهد شده در برجام، جمهوری اسلامی ایران طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام گام های هسته ای را برداشته است که کاملا منطبق با برجام است و همواره تاکید داشته است که در صورت اجرای کامل برجام از سوی طرف های مقابل، بازگشت پذیر خواهند بود.

سه کشوز آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه ای در شورای حکام درباره فعالیت هسته ای ایران، ضمن تاکید بر پایبندی به توافق هسته ای از فعالیت های هسته ای ایران پس از کاهش تعهدات داوطلبانه هسته ای اش در پی خروج آمریکا از این توافق، ابراز نگرانی کردند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس، تروئیکای اروپا(آلمان، فرانسه و انگلیس) در بیانیه ای در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران مطرح کردند: به عنوان عضوی از برجام(توافق هسته ای) تعهد مداوم خود را به حفظ و اجرای کامل توافق هسته ای تکرار می کنیم. ما سه کشور اروپایی برای حفظ توافق سخت تلاش کرده ایم. ما همواره گفته ایم که بابت خروج آمریکا از توافق هسته ای و اعمال تحریم ها بر ایران متاسف هستیم. ما تحریم ها را همان طور که در توافق مقرر شده بود لغو کرده و اقداماتی اضافی انجام دادیم تا ایران بتواند تجارت قانونی را از طریق توسعه سازوکار مالی اینستکس دنبال کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: اگرچه برخلاف این اقدامات که با حسن نیت انجام شد، ایران اکنون به مدت یک سال و نیم است که تخطی هایی متعدد و جدی از تعهدات هسته ای اش انجام می دهد. ما همچنان نگران عملکرد ایران هستیم که منافع مربوط به عدم اشاعه در توافق را از میان بر می دارد. پیش رفتن ها، تحقیقات و توسعه ها عواقبی جدی دارند.

سه کشور اروپایی علاوه بر این ادعا کردند: ما نگران هستیم که ایران اورانیوم را بیش از حد ۳.۶۷ درصد تعیین شده در برجام غنی سازی می کند و به افزایش ذخایر اورانیوم ادامه داده است که اکنون ۲۴۴۳ کیلوگرم است. این دوازده برابر بیش از حد تعیین شده در برجام است. برخلاف برجام، ایران در حال استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته برای تولید اورانیوم با غنای پایین است. ایران همچنین برخلاف برجام در حال غنی سازی در تاسیسات فردو است که این محل هیچ کاربرد غیرنظامی معتبری ندارد.
این بیانیه می افزاید: ایران به انجام دادن تحقیقات و توسعه در چندین نوع سانتریفیوژ پیشرفته که در برجام و برنامه R&D برجام مجاز نیستند، پرداخته است. این شامل فعالیت صدها سانتریفیوژ IR-۲m, IR-۴ و IR-۶ است. ایران همچنین نوع جدیدی از سانتریفیوژهایی را که در برجام مجاز نیستند معرفی کرده است. ایران باید از انجام دادن هر تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته که برخلاف مقررات برجام است، خودداری کند.
سه کشور اروپایی در ادامه بیانیه خود گفتند: مهم تر از تمام اینها، ایران اعلام کرده است که قصد دارد سانتریفیوژهای پیشرفته را در واحد غنی سازی سوخت در نطنز نصب کند. گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید می کند که این روند آغاز شده است و یک زنجیره سانتریفیوژ IR-۲M و برخی IR-۴ ها در این تاسیسات نصب شده است. این گزارش همچنین می گوید که این زنجیره ها به انباشته سازی اورانیوم ادامه خواهند داد. آژانس در ۱۷ نوامبر گزارش داد که روند تزریق گاز اورانیوم هگزافلورید به سانتریفیوژهای IR-۲m آغاز شده است.
این بیانیه همچنین مطرح می کند: برجام به وضوح می گوید که تمام تحقیقات و توسعه سانتریفیوژها باید تحت PFEP انجام بگیرد. برجام همچنین به طور شفاف می گوید که تنها سانتریفیوژ های IR-۱ می تواند در واحد غنی سازی سوخت برای اهداف غنی سازی نصب شود و تعداد آن ها محدود به ۵۰۶۰ و نه بیشتر از آن است. تصمیم اخیر ایران برای تغییر محل فعالیت های تحقیف و توسعه اش که به روشی جدید و مغایر با برجام انجام شده است، همچنین افزایش تعداد کلی سانتریفیوژهایی که در واحد غنی سازی سوخت نصب شده اند باعث نگرانی جدی هستند. این موارد کار را برای گسترش فعالیت های ایران با سانتریفیوژهای پیشرفته در آینده در صورتی که تصمیم به انجام دادن آن کند، آسان می کند. این واحد غنی سازی سوخت گنجایش هزاران سانتریفیوژ دیگر را دارد و بنابراین، انتقال سانتریفیوژهای پیشرفته به یک محل بزرگ تر نگرانی جدی درباره قصد ایران را ایجاد می کند. ما از ایران می خواهیم به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در واحد غنی سازی سوخت و برنامه هایش برای انتقال امکانات R&D به این واحد غنی سازی سوخت ادامه ندهد. این فعالیت ها تخطی بیشتر از برجام است و پیامی غیرقابل قبول به جامعه جهانی می فرستد که برای حفظ برجام گرد هم آمده است.

تروئیکای اروپا افزود: مهم است که ایران بدون تاخیر بیشتر فورا اقداماتش را به حالت اول بازگردانده و به پایبندی کامل به تعهداتش در برجام بازگردد. ما به همکاری با دیگر شرکای برجام برای پیدا کردن مسیر دیپلماتیکی رو به جلو ادامه داده و قصد داریم این بحث ها را در چارجوب برجام دنبال کنیم. از آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست داریم که به تلاش های سرسختانه اش برای مشارکت دادن ایران در گفتمانی اساسی در جهت ارزیابی اظهارات ایران در پروتکل الحاقی ادامه دهد.

این سه کشور اروپایی همچنین در این بیاینه همکاری های اخیر پادمانی ایران با آژانس و ایجاد دسترسی برای نمونه برداری بازرسان آژانس از دو محل تعیین شده توسط آژانس در ایران را مورد توجه قرار دادند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (440 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (240 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (192 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (160 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (113 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
تسلیت پزشکیان به خانواده های داغدار کارگران معدن طبس در بدو ورود به تهران
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW