خطرات و عوارض مصرف جینسینگ در بارداری

  چهارشنبه، 12 بهمن 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
خطرات و عوارض مصرف جینسینگ در بارداری
عده‌ی زیادی از قرص جینسینگ، پودر جینسینگ یا عصاره‌ی آن به طرق مختلف در رژیم غذایی خود استفاده می کنند. اما آیا در دوران بارداری نیز استفاده از این گیاه بی‌خطر است؟ در ادامه در مورد عوارض جینسینگ در بارداری بیشتر توضیح خواهیم داد.

جینسینگ قرن هاست که به طور گسترده، مصارف خوراکی و دارویی فراوانی دارد و عمدتا به دلیل فواید سلامتی اش شناخته شده است. به نظر می رسد این گیاه به تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با خستگی و کاهش استرس کمک می کند و درمجموع گیاهی نشاط آور و نیروزا تلقی می شود. اما بااین وجود، تحقیقات نشان می دهد که مصرف جینسینگ در بارداری خطرناک است و زنان باردار برای حفظ سلامت خود و جنین باید از مصرف هرنوع مکمل یا افزودنی حاوی جینسینگ خودداری کنند. این مقاله نگاهی دقیق تر به عوارض، فواید، میزان دوز مجاز و هشدارهای مصرف جینسینگ در بارداری خواهد داشت.

جینسینگ چیست؟

جینسینگ ریشه خشک شده گیاهی با نام علمی پاناکس جینسینگ (Panax ginseng) است که ریشه دوکی شکل یا استوانه ای دارد و رنگش سفید مایل به خاکستری تا زرد کهربایی با بوی مشخصی است. ریشه جینسینگ در ابتدا کمی شیرین و بعد کمی تلخ می شود. نام جینسینگ از یک واژه یونانی به معنای درمان کننده تمام بیماری ها گرفته شده است.جینسینگ گیاهیست چند ساله که بلندی آن تا ۸۰ سانتمیتر می رسد. این گیاه دارای برگ هایی مشتمل بر ۵ برگچه نوک تیز دندانه دار، که دو برگچه پایینی کوچکتر از بقیه بوده و گل های آن به صورت چتری مجتمع شده اند. ریشه گیاه که قسمت مستعمل آن است دراز، ضخیم یک شاخه یا منشعب و دو شاخه، طول آن یک متر و بیشتر و قطر آن در ناحیه یقه گیاه تا ۱۰ الی ۲۰ سانتی متر می رسد.

فواید مصرف جینسینگ در بارداری

فواید مصرف جینسینگ در بارداری تقریبا می توان گفت مصرف جینسینگ در بارداری هیچ سودی ندارد. جینسینگ معمولاً به عنوان یک گیاه خطرناک در بارداری معرفی می شود. اگرچه شواهد علیه این گیاه قطعی نیست، اما برخی تحقیقات نشان می دهد جینسینگ می تواند برای سلامت مادر و جنین درحال رشد مضر باشد. به عبارت دیگر، مصرف آن در دوران بارداری ارزش ریسک کردن را ندارد.

 جینسینگ

عوارض مصرف جینسینگ در بارداری

در شرایطی که بعضی معتقدند جینسینگ می تواند به درمان ناباروری کمک کند، اما متاسفانه از نظر بسیاری از متخصصین، صحت این ادعا بسیار بعید به نظر می رسد. بعلاوه تحقیقات در مورد اثر مکمل و چای جینسینگ در بارداری هنوز به طور کامل انجام نشده و کارشناسان نگران عوارض جینسینگ در بارداری هستند. مصرف این گیاه به طور کلی در دوران بارداری توصیه نمی شود، و در ادامه دلایل آن آمده است:

  • خطر وقوع نقص های مادرزادی: همه چیز سر ماده ای به نام جینسنوزید Rb1 است که در تحقیقات آزمایشگاهی مشخص شده که می تواند خطر نقص مادرزادی را افزایش دهد.
  • خطر خونریزی: جینسینگ خاصیت ضدانعقادی دارد و می تواند در روند زایمان که به لخته شدن نیاز دارید مشکل ایجاد کند. بعلاوه خطر افزایش خونریزی خطرناک در اوایل بارداری را نیز افزایش می دهد.
  • اسهال می آورد: یکی از عوارض قرص جینسینگ افزایش خطر اسهال در بارداری است که می تواند منجر به کم آبی بدن شود. به ویژه در مورد چای جینسینگ که اسهال می تواند یک عارضه ی حتمی و البته شدید باشد.
  • اختلال در خواب: اختلالات خواب در بارداری به خودی خود به دلیل تغییر در هورمون های بارداری رخ می دهد. با این حال مصرف جینسینگ یکی دیگر از عوارض قرص جینسینگ برای خانم ها است که می تواند این مشکل را حتی بدتر کند. همچنین افزایش نوسانات خلق و خو که در نتیجه ی استراحت ناکافی ایجاد می شود، می تواند از دیگر عوارض جینسینگ در بارداری باشد.
  • خشکی دهان: آنزیم های جینسینگ می تواند غدد بزاقی را ضعیف کند و همین موضوع منجر به تولید آب دهان کمتر و خشکی دهان می شود. زنان باردار به صورت خود به خودی به دلایل مختلفی مانند اضطراب و استرس و مصرف بعضی داروها خشکی دهان را تجربه می کنند و مصرف ریشه جینسینگ یا به هر نحو دیگر آن می تواند تنها شرایط را بدتر کند.
  • کاهش قند خون: یکی از خواص جینسینگ که طرفداران زیادی دارد، تاثیر آن در کاهش قند خون و لاغری است. اما این موضوع می تواند در بارداری خطرناک باشد و منجر به سرگیجه و کاهش ضربان قلب شود که حتی زندگی جنین را نیز به خطر می اندازد.
  • عدم تعادل هورمونی: از دیگر عوارض قرص جینسینگ در بارداری، می توان به تغییر در تعادل هورمونی اشاره کرد که می تواند در بارداری بسیار خطرناک بوده و منجر به سقط جنین شود.

چه مقدار جینسینگ در روز بی خطر است؟

به طور کلی، برای زنانی که باردار نیستند، روزانه 1-2 گرم ریشه جینسینگ خام یا 200-400 میلی گرم عصاره ی آن پیشنهاد می شود. اما این میزان برای زنان بسیار کمتر و در ماه های اول توسط بسیار از متخصصین ممنوع شده است. اگر قبل از بارداری از این گیاه استفاده نمی کردید، بهتر است در دوران بارداری نیز این کار را شروع نکنید. در زمان خرید محصولات مراقبتی و بهداشتی نیز لیست ترکیبات تشکیل دهنده را بخوانید و تا حد امکان از انواعی استفاده کنید که حاوی جینسینگ نباشد.

جمع بندی

جنسینگ نیز مثل بیشتر مکمل های گیاهی و انواع چای برای ایمنی در زنان باردار مورد مطالعه ی کافی قرار نگرفته؛ به همین دلیل بهتر است زنان باردار و مادران شیرده از مصرف جنسینگ خودداری کرده و احتیاط کنند. به طور کلی مصرف زیاد برخی از چای های گیاهی ممکن است باعث تحریک رحم سقط جنین شود؛ پس به طور کلی در پاسخ به سوال آیا مصرف جنسینگ در دوران بارداری ایمن است باید گفت که زنان باردار و شیرده باید از مصرف دم نوش ها و داروهای گیاهی خودداری کنند، مگر این که از طرف پزشک تجویز شده باشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (440 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (240 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (192 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (176 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (160 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (114 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
تسلیت پزشکیان به خانواده های داغدار کارگران معدن طبس در بدو ورود به تهران
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW