کمک اینستاگرام به طلافروشان / خرید طلا در 13 صفر شگون دارد؟

  سه شنبه، 30 مرداد 1403 ID  کد خبر 404279
کمک اینستاگرام به طلافروشان / خرید طلا در 13 صفر شگون دارد؟
ساعدنیوز: اینستاگرام و بلاگرهای آن خرافات خرید طلا و جاسوئیچی در روز 13 صفر را به نفع فروشندگان راه انداخت و بازار آن ها را سکه کرد!

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از روزنامه هفت صبح، بازار طلا و جواهر معمولا در ماه‌های محرم و صفر در یک رکود نسبی به سر می‌برد چون نه تنها مراسم‌ها به تعویق می‌افتند بلکه عقیده‌ای قدیمی می‌گوید که این ماه‌ها مخصوصا ماه صفر اصطلاحا «سنگین» هستند و بهتر است کارهایی که رنگ و بوی شادی و خوشحالی دارند در آنها انجام نشود اما دو روز پیش، در میانه ماه صفر ناگهان عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که نشان می‌داد جمعیت زیادی در بازار طلا فروش‌ها دیده شده‌اند و حتی در برابر بعضی از طلافروشی‌ها صف درست شده. اما این تنها اتفاق عجیب نبود گویا در همین روز میزان فروش جاسوئیچی هم یک تکان اساسی خورده. واقعا چرا؟

هیچ چیز عادی نبود

گزارش‌ها از بازار بزرگ طلا دست کم در تهران می‌گویند که از همان ساعت‌های اول که بازار باز شده جمعیت زیادی برای خرید حاضر بوده‌اند تا جایی که حتی خود فروشنده‌ها هم تعجب کرده‌اند. یکی از آنها که اتفاقا تعجبش را با عکسی در توئیتر نشان داده بود به هفت صبح می‌گوید: «واقعا ما فکر کردیم که اتفاقی افتاده و با خودمان گفتیم نکند خبری شده و ما نمی‌دانیم. در گروه‌های صنفی که داریم همه داشتیم تعجبمان را اعلام می‌کردیم. حتی بعضی‌ها تصمیم گرفتند کمی فروش را متوقف کنند تا بفهمیم چه خبر شده.»

کمی بعد او و همکارانش می‌فهمند که پای یک عقیده اینستاگرامی در میان است. عقیده‌ای که با استفاده از روایت‌های نه‌چندان معتبر و بعضی نقل‌ها می‌گوید خرید طلا در روز 13 صفر شگون دارد و به طور مشخص باعث ثروتمند شدن می‌شود. جالب اینکه فقط خرید طلا نیست که در این روز از سوی بعضی بلاگرها تبلیغ شده بلکه بعضی از آنها گفته‌اند که اگر جاسوئیچی ماشین بخرید هم می‌تواند روی بخت گشایی تاثیر داشته باشد و اگر سمت خریدهای دیگر هم بروید همگی برای شما آمد خواهد داشت.

با 63 سال سابقه چنین چیزی ندیدم

محمد کشتی‌آرای، فعال قدیمی بازار طلا که به گفته خودش 63 سال است در این بازار کار می‌کند، در مورد تجربه روز یکشنبه می‌گوید: «برای خود من هم عجیب بود. من از یازده سالگی در این بازار کار کرده‌ام. شاید باور نکنید در سابقه ذهنی من اصلا چنین چیزی نبود. اتفاقا اغلب مردم در ماه محرم و صفر، خصوصا تا پایان سیزدهم صفر برای خرید دست نگه می‌داشتند و ملاحظاتی می‌کردند. اعتقادی وجود داشت که این ماه‌ها سنگین است اما یک باره روز یکشنبه با این موج عجیب و غریب خریداران روبه‌رو شدیم و حتی حبابی در بازار شکل گرفت و روند قیمت‌ها را افزایشی کرد .

او در جواب اینکه آیا خودتان پرس و جویی درباره افزایش تمایل خریداران به خرید طلا داشتید یا نه؟ گفت: «منبع همه همان فضای مجازی بود. من نه به لحاظ سنتی، نه مذهبی، نه عرفی، نه تاریخی تاکنون چنین چیزی نشنیده بودم و این اصلا سنت نیست. داشتم با خودم فکر می‌کردم که شبکه‎های مجازی چقدر توانایی دارند تا مسئله‎ ای را جا بیندازند و چقدر خوب می‌شود از این ظرفیت برای کارهای مثبت بهره برد. وقتی به این سادگی می‌شود حرف بی‌مبنایی چون این را جا انداخت، این امکان هست که حرف‌های مفید را جا بیندازیم.»

او درباره شکل خریدها هم نکته می‌گوید که جالب به نظر می‌رسد و نشان می‌دهد خریدارها فقط خواسته‌اند آیین مربوط به این روز را اجرا کنند و قصد زیادی برای خرید طلا نداشته‌اند: «عمده خریدها هم برای طلاهای یک گرم و کمتر از یک گرم بود. معتقدم هر تشکیلاتی که با هر نیتی با انتشار این محتوا در فضای مجازی و شبکه اجتماعی که در روز 13 صفر باید یک تکه طلا خریداری کرد، می‌تواند در حوزه‌های دیگر هم چنین اثری را بر باور مردم بگذارد . همین اقدام مردم و باور جدید باعث شد سکه 750 هزار تومان و هر گرم طلا 100 هزار تومان گران شود در حالیکه نرخ ارز و انس جهانی تغییری نکرده بود.»جالب اینکه بیشترین تغییر قیمت هم روی سکه یک گرمی بود که نزدیک به یک میلیون تومان گران شد.

خبری در منابع دینی نیست

وقتی به جست و جوی منابعی می‌پردازیم که خرید طلا در ماه صفر را توصیه دینی می‌دانند نتیجه عجیب است. یکی از روایت‌هایی که در چند روز گذشته بارها به آن استناد شده حدیثی به نقل از امام صادق است: «در روزهای یکم، دوم، ششم، هفتم، نهم، چهاردهم، هجدهم، نوزدهم، بیستم،‌ بیست و دوم، بیست و سوم، بیست و هفتم، بیست و هشتم و بیست و نهم هر ماه قمری، آغاز هر کاری از جمله خریدن طلا مبارک است.»

اما در این روایت هم به فرض صحت، اصلا صحبتی از ماه صفر به میان نیامده بلکه به مبارک بودن کارها در روزهایی خاص از هر ماه قمری توصیه می‌کند. همینطور، در آن، هیچ تصریح یا اشاره‌ای به خوش‌یمن بودن روز سیزدهم صفر نشده است.

کار کار طلافروش‌ها بود؟

اتفاقاتی که یکشنبه افتاد باعث شد خیلی‌ها فکر کنند کار کار کسانی بوده که از این ماجرا نفع زیادی بردند یعنی فروشنده‌های طلا اما نه فروشنده‌های خرد و مغازه‌دارها. این سناریو را خیلی‌ها مطرح و تایید کردند از جمله محمد صلاحی، فعال بازار طلا که همین نظر را دارد: «دو تاریخ برای خرید طلا در فضای مجازی اعلام شده بود؛ یکی آخرین چهارشنبه ماه صفر و دیگری 13 صفر. به طور کلی خرید در 13 صفر چند سالی‌ است باب شده بر این مبنا که اگر یک ‌تکه طلا بخرید شاید تا سال بعد خانه بخرید! نمی‌دانم چه کسی این را باب کرده است اما امسال هم خیلی روی این موضوع تبلیغات کردند، یعنی هر کسی پشت این قضیه بوده، در فضای مجازی خیلی تبلیغات کرده است.

پارسال اصلاً موضوع سیزدهم صفر مطرح نبود و فقط همان هفته آخر صفر بود؛ اما حالا دو مورد شده است. یکی روز یکشنبه (سیزدهم صفر) بوده و یکی هم هفته آخر صفر. بعضی‌ها می‌گویند این یکی درست است و بعضی دیگر می‌گویند آن یکی. یعنی هر کسی بوده خیلی کارش درست بوده که دو تاریخ تعیین کرده است. کسی که طلا را با هر هدف و مصرفی وارد می‌کند، بالاخره باید آن را در بازار بفروشد؛ بازاری که خوابیده و در رکود است و مردم خریدار نیستند. تا روزیکشنبه قبل از اینکه بازار بازگشایی شود قیمت طلا پایین بود؛ اما از آن روز که طلا می‌خرند، سکه بیشتر از یک میلیون افزایش پیدا کرده و هر گرم طلا هم رشد قیمت زیادی داشته است. مشخص است که همه اینها هماهنگ‌شده است.»

او ادامه می دهد: «مردم طلا می‌خرند، وقتی شلوغی و صف است مردم دیگر به قیمت آن کاری ندارند. مثلاً اهمیت نمی‌دهند انگشتر 400 سوت است یا 500 سوت. فقط آن را می‌خرند. فقط می‌خواهند خرید انجام شود تا به مقصود برسند. حتی دو سه نفر از دوستان من که اصلاً به چنین خرافه‌هایی معتقد نیستند هم زنگ زدند که برای ما هم 250 سوت طلا کنار بگذار، حتی پولش را هم واریز کردند که نیت‌شان برآورده شود!»


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (205 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (90 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (44 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (38 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (30 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (32 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (27 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (26 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
مراسم نامزدی جواد عزتی بازیگر سریال زخم کاری و همسرش مه لقا باقری در باغ مظفر +عکس
حمله عجیب حسن عباسی به فوتبالیست‌های حاضر در پیاده روی اربعین به نفع کیست؟
(تصاویر) عجیب ترین خانه ها که در عمق 10 متری زمین حفر می شوند!/ خانه های غاری شکل با قدمت 7000 سال پیش
(عکس) قایق سواری و قاب عاشقانه فرشته با نوید محمدزاده/ الهی به پای هم پیر بشین
خنده‌دارترین سکانس مشترک سوسن پرور، بازیگر برنامه "جوکر 2"، و مرجانه گلچین/ یعنی این ویدیو 10 بارم ببینی بازم کمه🤣
(ویدئو) ناهار امروز پاستا با سس آلفردو خوشمزه مهمون خونه ستاره سادات قطبی/ کدبانوی به تمام معنا،دلمون ضعف رفت😋
(ویدئو)تراس شیک و سنتی ستاره سادات قطبی به شهربازی تبدیل شد!/ بالشت های ترمه دوزی شده دیروز ترامپولین امروز
(ویدئو) ترلان پروانه ایده آل های سعید عزت الهی را نداشت!/ بشنویم ایده آل های بازیکن تیم ملی فوتبالمون رو👌
کتک خوردن دوبلور آلن دلون سر تصادف!/ خاطره دیدنی و جالب خسرو خسرو شاهی دوبلور فیلم های آلن دلون!+ویدیو
همستر مرد؟ / شوک بزرگ لیست نشدن همستر کامبت در جامعه بزرگ همستربازان!
(عکس) رونمایی از مادر شوهر و پدر شوهر عروس افغانی معروف سینمای ایران/فرشته حسینی چه خانواده ی همسر شیک و باکلاسی داره
(تصاویر) خیره کننده‌ترین جواهرات باستانی ایران‌زمین که در موزه‌های خارج از کشور نگهداری می شوند/ میبینین حتی از اکسسوری‌های امروزی هم شیکترند👌
(ویدئو) ویزا گرفتن و انگلیسی صحبت کردن سوسن پرور و ژاله صامتی /فقط اونجا که میگه آیم ساری براتون
قاطعیت قالیباف در حد یک مقام ارشد تراز حکومتی
(ویدئو) اینم از سوتی بامزه مبینا نعمت زاده در پخش زنده / فک کنم هیشکی نفهمید یا به روش نیاوردن😁
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!