دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / کودک /

کودکان دوقلو را چگونه بخوابانیم؟ 

سه شنبه، 26 بهمن 1400
در این متن قصد داریم تا نکاتی را درمورد خواب دوقلوها برای شما بیان کنیم تا بدانید که لذت بردن از یک خواب شبانه حتی بعد از به دنیا آمدن دوقلوها نیز ممکن است.

خواباندن دو نوزاد به شکل همزمان در طول شب ممکن است کمی پیچیده تر از خوابیدن یک نوزاد به نظر برسد، اما به طورکلی، قوانین مربوط به خواباندن یک کودک معمولاً برای کودکان دو یا چندقلو نیز مؤثر است. اما با توجه به اینکه دوقلوها شخصیت های مستقلی از هم دارند، یکی از آنها ممکن است شب ها اصلاً بیدار نشود، اما قُل دیگر برای شیر خوردن در نیمۀ شب بیدار شود. در این مطلب می توانید با راهکارها و قوانینی برای خواباندن نوزادان دوقلو آشنا شوید.

چه زمانی می توانید آن ها را بخوابانید؟

برای نوزادان بهترین زمان خواب بین ۴ تا ۶ ماهگی است، زیرا این زمانی است که نوزادان به اندازه کافی بزرگ شده اند تا خودشان را آرام کنند و به طور مستقل به خواب می روند. اگر دوقلو های شما زودتر از موعد به دنیا آمدند (قبل از هفته ۳۷ بارداری) ممکن است لازم باشد زمان خواب را تنظیم کنید.

آیا دوقلوها را باید در یک تخت خواباند؟

آکادمی اطفال آمریکا در رابطه با فواید یا خطرات این موضوع چیزی اعلام نکرده است اما برخی متخصصان معتقدند خواباندن نوزادان دوقلو در کنار هم بویژه زمانی که قادر به غلت زدن باشند می تواند احتمال بروز سندروم مرگ ناگهانی و خفگی نوزادان در خواب را بالا ببرد. این موضوع اهمیت بالاتری در مورد دوقلوها دارد زیرا آنها معمولا با وزن پایین و نارس متولد می شوند که احتمال بروز این سندروم را در آنها افزایش می دهد. اگر یک تخت برای دوقلوها تهیه کرده اید بهتر است به نحوی دو سمت آن را از هم جدا کنید. در ضمن اگر فضای کافی برای تخت نوزاد ندارید می توانید دوقلوها را در اتاق والدین نگهداری کنید اما با رسیدن به سن مهد بهتر است اتاق کودک و والدین از هم جدا شود. بدون تردید متراژ خانه و عادات خواب والدین و نوزادان در تصمیم گیری در رابطه با محل خواب اهمیت بالایی دارد.

آیا دوقلوها را می توان در خارج از تخت کنار هم خواباند؟

حتی اگر قرار است نوزادان چرت روزانه بزنند باید مراقب ایمنی آنها در خواب باشید. فرقی نمی کند آنها را در گهواره یا تخت خودشان یا روی زمین بخوابانید. در هر شرایطی باید مراقب سندروم مرگ ناگهانی نوزاد باشید که در صورتی که نوزاد را روی بالشت، یا دشکچه نرم بخوابانید افزایش می یابد. نوزادان را با فاصله روی سطحی صاف و سفت بخوابانید و از سطوح خیلی نرم دوری کنید.

نکاتی برای تمرین خواب دوقلو ها

هنگام تمرین خواب دوقلو ها بایدصبر داشته باشید اما بدانید که با گذشت زمان و تمرین قطعاً می توانید موفق باشید. این نکات هوشمندانه مربوط به تغذیه، چرت زدن و روتین های قبل از خواب بوده که می تواند بر برنامه خواب دوقلو ها تأثیر بگذارد:

برنامه غذایی

نکته کلیدی در برنامه خواب دوقلوها این است که ابتدا فرزندتان را در یک برنامه غذایی قرار دهید زیرا نوزادانی که همزمان غذا می خورند احتمالاً در همان زمان نیز خواب آلود خواهند شد.

مراقب علائم خواب باشید

بعد از اینکه دوقلو ها را تغذیه کردید، آروغ زدید و دوقلو ها را عوض کردید هر دوی آن ها را از نظر علائم خواب مانند خمیازه کشیدن و مالیدن چشم بررسی کنید. در مرحله بعد آن ها را خواب آلود اما بیدار روی زمین بگذارید.

یک روال ثابت قبل از خواب ایجاد کنید

روال منظم قبل از خواب برای همه نوزادان مهم است به ویژه برای دوقلو ها. با حمام شروع کنید و سپس نور را کم کنید، لالایی و کتاب بخوانید و قبل از خواب گرسنگی آن ها را برطرف کنید. هر شب همین روال را تکرار کنید تا نوزادانتان بدانند که به زودی زمان خواب فرا می رسد.

یک دستگاه صوتی داخل اتاق بگذارید

یک دستگاه صوتی که ریتمی تکراری می نوازد می تواند به خوابیدن کودک کمک کند.

شب ها شیر به نوزاد دهید

از آنجایی که بسیاری از دوقلو ها با وزن کمتری نسبت به تک قلو ها به دنیا می آیند هنگام خواب به آن ها شیر دهید تا گرسنه به خواب نروند.

نوزادان را جدا از هم بخوابانید

اگر یکی از دوقلو ها در طول شب می خوابد به او اجازه دهید به طور موقت در اتاقی متفاوت از خواهر یا برادرش چرت بزند حتی اگر این به معنای جابجایی تخت باشد.

اول نوزاد آرام تان را بخوابانید

اگر به طور معمول یکی از نوزادانتان آرام و قرار ندارد ولی دیگری معمولا آرام می باشد، ممکن است از روی وسوسه به سمت نوزادی بروید که سروصدا می کند. دکتر الکساندر گلبین، رئیس انستیتو پزشکی رفتار و خواب به شدت مخالف این امر است. او توضیح می دهد که در این صورت موقع خوابیدن به نوزاد آرام به اندازه موردنیاز توجه نمی شود. از همین رو پیش از آنکه کج خلقی های بیشتر از سمت نوزاد ناآرام را مورد توجه قرار دهید، مطمئن شوید که نوزاد دیگر سرحال و خواب است. نگران این نباشید که یکی از نوزادان دیگری را بیدار کند. به نظر نمی رسد بیشتر دوقلوها و چندقلوها حتی زمانیکه در یک اتاق هم هستند با گریه کردن خواهر یا برادر هم شیر خود اذیت شوند.

اجازه ندهید که کولیک یا قولنج نوزاد شما را از پای درآورد

کولیک یک الگو از گریه کردن نوزاد است که معمولا در اواخر بعدازظهر یا عصر بی هیچ دلیل روشنی اتفاق می افتد. هر روش تسکین دهنده ای را که فکر می کنید بکار گیرید. نظیر حمام گرم، ماساژ، قنداق کردن، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش، حمل کودک در آغوشی نوزاد، گذاشتن او صندلی متحرک یا گهواره ای و یا ترکیبی از این راهکارها.

نکاتی ایمنی خواباندن نوزادان دوقلو

در حالی که احتمال بروز سندروم مرگ ناگهانی برای نوزادان زیر 3500 گرم بالاست (از هر 2600 نوزاد یک نفر دچار این مشکل می شوند) با در نظر گرفتن اقدامات احتیاطی می توان خطر را تا حد زیادی کاهش داد.

  • تخت نوزادان را از هم جدا کنید: نوزادان دوقلو را باید جدا از هم و در سطوح ایمن خواباند.
  • به پشت بخوابانید: نوزادان را باید به پشت خواباند.
  • تشک نوزاد باید سفت باشد: از تشکی محکم و سفت برای نوزادان استفاده کنید و از خواباندن آنها روی بالشت یا دشک خیلی نرم خودداری کنید.
  • اتاق نوزادان را گرم نکنید: از گرم کردن بیش از حد نوزادان با پتو یا لباس یا روشن کردن شوفاژ در اتاق نوزادان بپرهیزید. سر و گردن نوزاد نباید در طول خواب عرق کند.
  • در اتاق نوزادان سیگار نکشید: سیگار می تواند احتمال ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش دهد. هیچ یک از والدین در دوران بارداری و پس از آن نباید سیگار بکشند.
  • نوزادان را با شیر مادر تغذیه کنید: شیر مادر می تواند احتمال ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی جنین را کاهش دهد.
  • تخت نوزادان را در اتاق والدین بگذارید: قرار دادن تخت نوزادان برای 6 تا 12 ماه نخست این امکان را به والدین می دهد تا نظارت دقیق تری روی دوقلوها داشته باشند.

همانطور که دیدید گرچه خواباندن نوزادان دوقلو یک چالش برای افرادی است که به تازگی مادر و پدر شده اند، اما چندان هم سخت نیست و می توانید با رعایت چند نکته ساده راه و چاه آن را پیدا کنید.

نتیجه گیری

تمرین خواب دوقلو ها نیازمند یک رویکرد انعطاف پذیر است بنابراین آماده باشید که در صورت نیاز تغییر دهید و تاکتیک های مختلف را امتحان کنید. شاید خوابیدن دوقلو ها بیشتر طول بکشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل اکسپت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله !
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی