کراتین چگونه موجب عضله سازی میشود؟

  چهارشنبه، 20 تیر 1397 ID  کد خبر 9708
کراتین چگونه موجب عضله سازی میشود؟
ساعد نیوز: برخی افراد فکر می کنند که مصرف کراتین بدون انجام ورزش موجب افزایش ذخیره چربی بدن می شود، اما این درست نیست. کراتین کالری ندارد و تاثیری بر سوخت و ساز چربی نمی گذارد. از این رو، مصر

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از عصر ایران: 

کراتین یکی از مواد محبوب برای عضله سازی است و شاید شما هم برای افزایش وزن خود مصرف این ماده را مد نظر قرار داده باشید.

 

باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ فردی نباید بدون ارزیابی فواید و خطرات مصرف ماده ای را آغاز کند. این مساله برای هر چیزی از بستنی و شکلات تا اسید آمینه ای شگفت انگیز به نام کراتین صادق است.

 

کراتین چیست؟

کراتین ماده ای است که معمولا به شکل پودرهای طعمدار و در ترکیب با یک مایع مصرف می شود و توانایی بدن برای تولید انرژی را به سرعت افزایش می دهد. کراتین به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد و سوخت مورد نیاز عضلات را تامین می کند و بر همین اساس است که برخی افراد برای تقویت عملکرد خود در باشگاه های ورزشی آن را در قالب مکمل مصرف می کنند.

 

فواید مصرف کراتین چه چیزهایی هستند؟

زمانی که موضوع بهبود نیروی عضلانی مطرح می شود، کراتین به عنوان ماده ای «احتمالا موثر» دسته بندی می شود. پژوهش های صورت گرفته درباره توانایی کراتین برای افزایش نیروی عضلانی نتایجی یکدست و واحد را نشان نمی دهند. با این وجود، تجزیه و تحلیل این پژوهش ها نشان می دهد که کراتین به میزان متوسط نیروی قسمت بالایی و پایینی بدن را هم در جوانان و هم در بزرگسالان مسن‌تر بهبود می بخشد.

 

آیا کراتین به افزایش وزن کمک می کند؟

اگر کراتین مصرف کنید، وزن اضافه خواهید کرد. کراتین روشی سریع برای عضله سازی است، اما این شرایط با مقداری افزایش در وزن آبی نیز همراه است. بیشتر افراد در هفته نخست مصرف بین دو تا چهار پوند (حدود یک تا دو کیلوگرم) احتباس آب در بدن را تجربه می کنند. اما این وزن آبی چیز بدی نیست. کراتین آب بیشتری را جذب عضلات می کند و به بزرگ‌تر و پرحجم‌تر شدن آنها منتج می شود.

پس از احتباس آب اولیه، افزایش وزنی که در ادامه رخ می دهد به واسطه افزایش حجم کاری است که می توانید تحمل کنید.

برخی افراد فکر می کنند که مصرف کراتین بدون انجام ورزش موجب افزایش ذخیره چربی بدن می شود، اما این درست نیست. کراتین کالری ندارد و تاثیری بر سوخت و ساز چربی نمی گذارد. از این رو، مصرف کراتین بدون انجام ورزش به هیچ ختم می شود.

 

بهترین کراتین کدام است؟

همه مکمل های کراتین با هم برابر نیستند. اگر قصد مصرف مکمل کراتین دارید، نمونه های کراتین مونوهیدارت را خریداری کنید. بسیاری از مکمل ها دارای مواد کم ارزشی هستند که نیازی به آنها ندارید و ممکن است هزینه بیشتری نیز برای خرید آنها پرداخت کنید.

مکمل کراتین به شکل پودر بهترین گزینه است. مطالعات نشان داده اند که کراتین مایع و کراتین اتیل استر (CEE) ناپایدار بوده و در دستگاه گردش خون تجزیه می شوند.

چاد کرکسیک، استادیار فیزیولوژی ورزش در دانشگاه اوکلاهاما، پودر کراتین 100 درصد خالص را توصیه می کند. برخی شرکت ها الکترولیت ها و مواد دیگر را به کراتین اضافه می کنند، اما آزمایش های صورت گرفته نشان داده اند که آنها تاثیر اندکی بر بهبود عملکرد دارند. به گفته کرکسیک، بهتر است با خرید پودر کراتین و ترکیب آن با آبمیوه هم در هزینه های خود صرفه جویی کرده و هم بهترین نتایج را کسب کنید. قند موجود در آبمیوه سطوح انسولین را افزایش می دهد که به افزایش جذب کراتین در عضله کمک می کند.

پودرهای با کیفیت پایین که به سختی در مایع حل می شوند و در انتهای ظرف ته نشین می شوند نیز سود چندانی برای شما ندارند زیرا کراتین را برای عضلات خود و نه لیوان نیاز دارید. اگر این اتفاق رخ می دهد برند دیگری را خریداری کنید.

 

کدام مواد غذایی بیشترین میزان کراتین را دارند؟

همان گونه که بدن کراتین تولید می کند، این ماده به طور طبیعی در برخی مواد غذایی نیز وجود دارد. کراتین تنها در مکمل ها یافت نمی شود و می توان با مصرف گوشت گاو و ماهی نیز آن را دریافت کرد.

 

آیا کراتین برای کلیه ها مشکل ساز است؟

پژوهشگران به طور مداوم در حال مطالعه اثربخشی و ایمنی کراتین هستند. بر همین اساس است که بسیاری از مربیان و کارشناسان سلامت استفاده از کراتین را بی خطر می دانند زیرا مطالعات این گونه نشان می دهند.

به گفته چاد کرکسیک، کراتین یکی از مکمل های ورزشی است که بیشترین میزان مطالعه و پژوهش درباره آن انجام شده و تا به امروز گزارشی مبنی بر ناامن بودن آن منتشر نشده است.

گزارش های حکایتی از آسیب کلیوی، مشکلات قلبی، گرفتگی های عضلانی، کم آبی بدن، اسهال و همچنین برخی اثرات جانبی منفی دیگر وجود دارند. اما واژه کلیدی «حکایتی» است.

به گفته تاد کوپرمن، رئیس ConsumerLab.com، برخی از این شرایط می توانند به واسطه مصرف بیش از حد ویتامین های کراتین شکل بگیرند. مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند موجب اسهال شده و مصرف بیش از حد آهن ممکن است به مشکلات معده منجر شود.

برای حفظ ایمنی هرچه بیشتر، کوپرمن استفاده از کراتین را برای افراد سالم و فاقد مشکلات کلیوی توصیه می کند. این به دلیل آن است که کلیه ها کراتینین را دفع می کنند که محصولی حاصل از تجزیه کراتین است.

 

پس آیا هیچ جنبه منفی برای مصرف کراتین وجود ندارد؟

اگر می توانید بدون مصرف کراتین به حجم و وزن مورد نظر خود دست یابید، نیازی به مصرف این ماده ندارید. پیش از مصرف کراتین جنبه های مثبت و منفی را بررسی کرده و برای دستیابی به بهبود حداقلی و خطر احتمالی دست به هر کاری نزنید.

افراد زیر 18 سال باید از مصرف کراتین پرهیز کنند. کودکان و نوجوانان هنوز در مرحله رشد قرار دارند و کارشناسان درباره اثر کراتین بر عضلات و استخوان های آنها مطمئن نیستند.

 

آیا کراتین موجب تغییر در من می شود؟

پاسخ به این پرسش غیرممکن است. کراتین اثرات مختلفی بر افراد مختلف دارد. برخی افراد واکنشی به کراتین نشان نمی دهند و این یک مساله ژنتیکی است.

پس از گذشت یک هفته باید از این نکته آگاه شوید. اگر حجم تمرینات ورزشی شما افزایش می یابد، کراتین برای شما مفید بوده است. اگر این گونه نیست، احتمالا فردی هستید که واکنشی به مصرف کراتین نشان نمی دهد و مصرف این ماده کمکی به شما نخواهد کرد.

رژیم غذایی نیز اهمیت دارد. از آنجایی که برخی گوشت ها و غذاهای دریایی از سطوح بالای کراتین برخوردار هستند، گیاهخواران به طور معمول پس از مصرف کراتین واکنش چشمگیری را مشاهده می کنند. افراد گوشتخوار ممکن است تغییرات کمتری را تجربه کنند.

یک رژیم غذایی سالم عاملی کلیدی برای عضله سازی در هر فردی محسوب می شود. اگر رژیم غذایی شما از غذاهای کم ارزش تشکیل شده باشد، دلیلی برای افزودن کراتین وجود ندارد. بهتر است مصرف منابع خوب کربوهیدارت ها و پروتئین بدون چربی را مد نظر قرار دهید.

کراتین به تنهایی موجب افزایش وزن و بزرگ شدن عضلات شما نمی شود. تنها زمانی که مصرف این ماده با انجام ورزش ترکیب شده باشد، کیفیت تمرینات را بهبود می بخشد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (444 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (102 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (31 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (19 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه همسر واقعی و باکلاس پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران/ چقدرم خانومش شبیه خودشه+عکس لباس های سِت جورجینا همسر رونالدو با آقای فوتبالیست/ چه خوش ذوق و عاشقانه +عکس چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟ مراحل سابمیت مقاله رونمایی از ماشین نوستالژی پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ/ فروشی هم نیست!! +عکس پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC رونمایی ستاره سادات قطبی از نقاشی احساسی و زیبای یک دختر تهرانی برای پدر جوان فوت شده‌اش در بهشت زهرا/ با چسب چسبونده روی قبر+عکس اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت تصویری از مزار مادربزرگ مجید واشقانی، آقازاده هفت سر اژدها در همسایگی عموی جوانمرگ و آتش نشانش+عکس/ روح جفتشون شاد خلاقت منحصربفرد دو کودک اهوازی در ساخت فوتبال دستی با سبد پلاستیکی میوه و گیره لباس +عکس/ شما بزرگ بشین حتما نخبه میشین😍 پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟ مدل مانتو سنگین رنگین المیرا شریفی مقدم مجری صدا و سیما با طرح پروانه ای/ خانوما ایده بگیرین +عکس استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت صحبت های خنده دار آقای قرائتی: خانواده‌ام می‌گوید اگر من بتوانم مردم را بگریانم و حجت‌الاسلام صدیقی بتواند مردم را بخنداند، امام زمان ظهور می‌کند +ویدئو😂👌 میز عزای ساده و زیبای پدر بهاره رهنما با شمع و جا عودی طرح پر/ چه چهره دلنشینی داشتن+عکس مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!! تصویری دیده ده از مراسم خاکسپاری رضا داوودنژاد/ آقای بازیگر بر دوش دوست صمیمی اش+ عکس تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه ازدواج جذاب ترین پسر ایرانی با دختری هم سن مادرش +عکس دختر/دروغ یا واقعیت؟ ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود! نگاهی به ساعت مچی لوکس رامیین رضاییان ستاره فوتبال/ میگن قیمتش 3.5 میلیارد تومنه! +عکس طلاق غم انگیز «احسان و سولماز» زوج عاشق برنامه ماه عسل بعد از 15 سال+ ویدئو (فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری! عکس العمل جالب و هوشمندانه ابراهیم رئیسی به شعار"ابراهیم بت شکن" +ویدیو بهترین عادت های تریدر های موفق گاف خنده‌دار عادل فردوسی‌پور درباره زبان عربی+ فیلم (تصاویر) تغییر چهره «عاطفه مادر طاهر» در سریال ستایش بعد 15 سال عکس های دیده نشده از جوانی سیاستمداران مشهور ایرانی/ از حسن روحانی تا آیت الله هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی نگاهی به کیک تولد محیا اسناوندی مجری صداو سیما با طرح گل آفتاب گردون/ مبارکا باشه +عکس رونمایی از عکس جوانی و ظاهر متفاوت محمدرضا عارف، سیاستمدار معروف ایرانی در آمریکا+عکس تعریف و تمجید رهبر انقلاب از مادرش: بالغ نبودم با مادرم تو حیاط فرش مینداختیم زیر آسمان اعمال روز عرفه رو بجا می آوردیم +ویدئو/اولین معلم هرکسی مادرشه... قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش تفریح بامزه پسر ساعد سهیلی با عمویش سینا در باغ لاکچریشان همراه با شنگول و منگول+عکس/ باغ نگو کاخ بگو جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی نامه عاشقانه و بامزه یک دانش آموز ایرانی برای آقا معلمش/ این نوشته جالب پربازدید شد+عکس واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
تیتر امروز   
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر
اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم
کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود
اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
افشای راز های عجیب و افسردگی شدید جواد رضویان در برنامه زنده/رضویان:خداوند را فراموش کردم..
کارگر جوان قصد فروش یسنا کوچولو را داشت + جزییات
مردمی که مست عشق می‌شوند/ چرا استقبال از «مست عشق» مایۀ خوش‌حالی است؟
واکنش گل‌محمدی به یک خبر فوق جنجالی: بحث تعهد در میان نیست!
تاکید کردم تلگرام را از نفس بیندازید تا بیاید بگوید چشم! /گفتم اگر اینستاگرام را می بندید، درست ببندید
همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد!