دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

کشف فندق‌های 3000 ساله در یک محوطه باستانی در ترکیه +عکس 

چهارشنبه، 10 مرداد 1403
ساعدنیوز: در شهر مقدس هیتایت‌های نِریک، واقع در شمال منطقه وِزیرکوپرو استان سامسون در منطقه مرکزی دریای سیاه ترکیه، پوسته‌های فندق 3000 ساله و قطعات چوبی بریده‌شده با ابزار برنزی پیدا شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فرادید، از پاییز 2005، یک تیم تحقیقاتی شامل دانشگاهیان ایالات متحده، استرالیا، آلمان و ترکیه به سرپرستی پروفسور یورگ کلینگر و دکتر راینر زیشون، کاوش‌هایی را در این محوطه انجام داده‌اند.

تحقیقات درباره پایتخت سیاسی در هاتوشا در طول قرن گذشته ادامه داشته، اما درباره تاریخ تمدن نریک که می‌دانیم در کوه‌های هاهاروا نزدیک رودخانه کیزیلیرماک در شمال آناتولی واقع شده، هنوز اطلاعات کمی داریم.

دکتر راینر زیشون گفته که آن‌ها در دو سال نخست، یک بررسی سطحی انجام دادند و سپس حفاری را آغاز کردند: «ما می‌دانستیم این منطقه یک سکونتگاه هیتایتی است. ما لوح‌هایی به خط میخی پیدا کردیم که ثابت میکند این مکان نِریک است. در چهار لوح خط میخی که امسال یافتیم، دست‌نوشته‌هایی درباره نِریک وجود دارد. در دو تا از لوح‌ها قسمتی به نام «تاهانگا» وجود دارد. تاهانگا بخشی از معبد «خدای هوای» نریک است. این مدرک محکمی است که اویماآچ (Oymaağaç) نریک است. ما 95 درصد مطمئن هستیم. »

تیم تحقیقاتی در طول کارشان در سال جاری به یافته‌های شگفت‌انگیزی دست یافتند.

به گفته آن‌ها، با اشاره به اینکه پوسته‌های فندق 3000 ساله از آب مقدس داخل تونل استخراج شدند، گفت: «ما باور داریم که از معبد آنجا سال‌ها استفاده شده است. در تپه اویماآچ می‌بینیم که از دوره هیتایت قدیم، یعنی از قرن 16 قبل از میلاد تا قرن 12 قبل از میلاد از آن استفاده شده است. ما بالای معبد تونلی پیدا کردیم و وقتی داشتیم آن را حفاری می‌کردیم، به سمت آب حرکت کردیم. در عمق تقریبی 8 متری به منطقه‌ای رسیدیم که هیتایت‌ها آن را «آب مقدس» می‌نامیدند.

«ما معتقدیم نریک دارای تاریخ 3500 ساله است. اما وقتی بقایای چوبی را داخل آبگیر یافتیم شوکه شدیم چون در آناتولی هیچ ماده مرطوبی وجود ندارد. وقتی کمی بیشتر آن منطقه را حفر کردیم، پوسته‌های فندق هم پیدا کردیم. پوسته‌های 3000 ساله فندق تأیید کرد که منطقه دریای سیاه مرکز تولید فندق بوده است. آزمایش‌های قدمت‌گذاری کربن روی یافته‌های چوبی و پوسته‌های فندق نشان داد قدمت آن‌ها تقریباً 3000 سال است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 10 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تصویری از نیکی کریمی در سال های دور با لباس عروس ؛ سلیقه زیبا خانم بازیگر در انتخاب تور
مراحل سابمیت مقاله
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
دیدار هادی چوپان با همسر عزیز و سه فرزند دُردانه اش در فرودگاه بعد از سه ماه دوری/ سورنا کوچولو چقدر دلش برای بابای قهرمانش تنگ شده +فیلم
فوری: اسماعیل هنیه در تهران ترور شد
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
رونمایی کیانو ریوز، بازیگر موقر و محبوب هالیوودی، برای اولین‌بار از مادر خوش‌لباس و باکلاسش/ چقدر جوان و بیبی فیسه مادرش! از خودشم جوونتر بنظر میاد
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟