کشف حیرت انگیز مومیایی باستانی با لباس ها و جواهرات طلا +عکس

  چهارشنبه، 20 دی 1402 ID  کد خبر 370421
کشف حیرت انگیز مومیایی باستانی با لباس ها و جواهرات طلا +عکس
ساعد نیوز: باستان‌شناسان مشغول در یک پروژه کاوش 2ساله در محل شهر باستانی تارکینیا در شمال رم در ایتالیا، یک گورستان باستانی دوران رومی متشکل از 67اسکلت را در 57گور تزیین‌شده پیدا کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از راهنماتو، آزمون‌های اولیه حاکی از آن است که این گورها و ساکنان آن‌ها به یک طیف زمانی از قرن دوم تا چهارم میلادی تعلق دارند.

این گورستان بی‌تردید برای نخبگان قدرتمند و ثروتمند رومی حفظ شده بوده است. اسکلت‌های آن‌ها که به خوبی سالم مانده است ملبس به جواهرات طلایی بوده و کفش‌هایی فانتزی از جنس چرم به پا داشتند و گورهایشان طوری طراحی شده بود که به خانه‌های این دنیایی‌شان (در مقیاس کوچک‌تر) شبیه باشد.

مدیر این پروژه، امانوئل جیانینی، می‌گوید: «ما چندین اسکلت را که هنوز جوراب و کفش‌های گران‌قیمت‌شان را به پا داشتند پیدا کرده‌ایم. همه این ثروت و این حقیقت که روی استخوان‌ها هیچ علامتی از فشار یا کار فیزیکی نبود، ما را به این باور هدایت می‌کند که آن‌ها کشاورزان محلی نبوده‌اند بلکه اعضای عالی‌رتبه خانواده‌های رومی بودند که در شهر زندگی می‌کردند.»

هرچند در این ناحیه بارها چنین اکتشافاتی صورت گرفته است، این کشف که در یک زمین 52هکتاری در نزدیکی شهر باستانی تارکینیا، در شمال رم، انجام شده، مسئولان را شگفت‌زده کرده است. با توجه به اینکه هیچ ارجاعی در تاریخ به این مسئله نشده بود، آن‌ها اصلا تصورش را نمی‌کردند که گورستانی متعلق به اشراف‌زادگان در محل فعلی وجود داشته باشد.

مجموعه اشیاء مجللی که به همراه افراد متوفا دفن شده بود بسیار حیرت‌انگیز بود. در میان این یافته‌ها حلقه‌های نقره‌ای با کهربا و کنده‌کاری حروف اول اسم، طلسم‌هایی حاوی سنگ‌های قیمتی، چندین قطعه سفال از گل رس، سکه‌های رومی با ارزش‌های متفاوت، اشیاء شیشه‌ای درخشان و حتی چند تکه لباس که هنوز سالم مانده‌اند، وجود دارند.

باستان‌شناسان با توجه به تفاوت و تنوع اشیاء گور که در نزدیکی اجساد پیدا شده و همین‌طور طراحی‌های مجلل و تزیینات مقبره‌ها، حدس می‌زنند که ساکنان این گورها می‌خواستند یک فضای آسمانی مشابه به زندگی زمینی‌شان برای خودشان خلق کنند.

مشخص است که بسیاری از گورها با روکش‌های پارچه‌ای گرانقیمت تزیین یا دورتادور آن‌ها محصور و با کاشی‌ یا قطعاتی از گل رس، درست شبیه تزیینات یک خانه، پوشیده شده بوده است.

بقایای اسکلت خیلی نزدیک به سطح زمین پیدا شدند و درواقع در عمق 50سانتی‌متری دفن شده بودند. بسیاری از گورها، گورهای خانوادگی بودند که حداقل دو عضو از یک خانواده در آن‌ها دفن شده بودند. چندین اسکلت هم درحالیکه به هم بسته شده بودند پیدا شدند.

جیانینی می‌گوید: «وضعیت منحصربه‌فرد حفظ‌شدگی این گورها به وجود بلوک‌های آهکی که از زمین بیرون‌زده‌اند نسبت داده شده که درواقع شخم‌زدن، بذر کاشتن و کشاورزی مدرن را در این ناحیه دشوار می‌کرده است. این گورستان سال‌ها دست‌نخورده باقی مانده بوده است.»

مسئولان مطمئن هستند که در آینده شگفتی‌های بیشتری در این محوطه رخ می‌نماید. این ناحیه که قبلا بنا بود به یک نیروگاه پنل‌های خورشیدی تبدیل شود، دیگر بخشی از این پروژه نیست و عموم نیز دیگر نمی‌توانند از آن بازدید کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (38 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (29 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (29 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (28 نظر) تور عروس و آرایش شبیه عروس، ترکیب جدید بهاره رهنما برای جدیدترین استوری اش بعد از بازگشت از کربلا+ عکس (24 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (24 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (19 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (20 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (17 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (16 نظر) رونمایی شهاب حسینی از جدیدترین عکس فرزاندان خودش و همسر سابقش/ آقا پسرشون بزرگ تر از خودشونن (13 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (13 نظر) جشن تولد مفصل و شاهانه بهاره رهنما با حضور دختر اروپا نشینش+عکس/ از تدارک کیک به شکل قو تا چیدمان میزها با انواع و اقسام خوردنی ها به شکل سوپرمارکتی😍 (12 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 3 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 3 تیر 1403
محسن تنابنده: برای صحنه های کُشتی گرفتنم در سریال پایتخت 11 کیلو وزن کم کردم!/ روایت نقی معمولی از آسیب های وارده بر بدنش طی فیلمبرداری از کُشتی گرفتنش
مرگ 2 کودک هنگام تمرین تیراندازی پسر جوان
فال ابجد روزانه یکشنبه 3 تیر 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 3 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید «میزنم قدم» مسعود صادقلو+فیلم/ ببین هم واسه تو آدم زیاده هم واسه من ...
نگاهی به اتاق خواب هنری و ساده نیما شعبان نژاد+عکس/چقدرم شلخته و شلوغ و پلوغه...
حکم اعدام توماج صالحی لغو شد
عیادت رهبر معظم انقلاب از همسرشان در بیمارستان دولتی/ 20 روز بستری به صورت ناشناس و احوالپرسی رهبری در آخرین روز حضور همسرشان در تخت بیمارستان
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 3 تیر ماه 1403
تذکر جدی رهبر انقلاب به هر 6 کاندیدای ریاست جمهوری: از اظهارات دشمن شادکن پرهیز کنید
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 3 تیر 1403 + فیلم
بیوگرافی و زندگی نامه شخصی مسعود پزشکیان/روایتی از دنیای پزشکی تا دنیای سیاست+ فیلم و عکس‌های جالب
این زن خاطرات دوران جنینی‌ خود را در شکم مادرش به یاد دارد😲