کودکان انرژی خود را چگونه تخلیه کنند؟

  چهارشنبه، 12 آذر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
کودکان انرژی خود را چگونه تخلیه کنند؟
تخلیه نشدن انرژی کودک از طریق بازی و یا حتی شیطنت به شدت روی آرامش روانی و عصبی کودک تاثیر منفی دارد و همین موضوع سبب می‌شود یک کودک در سال‌های ابتدایی زندگی خود تبدیل به فردی عصبی شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بیشتر کودکان از انرژی زیادی دارند که با این انرژی بیش از اندازه به کودک شلوغ مشهور می شوند. شلوغ بودن در پر جنب و جوش بودن کودکان خلاصه می شود.

والدین از پرانرژی بودن فرزندشان شکایت دارند و نگران این هستند که فزندشان بیش فعال است و همین باعث می شود که آن ها را به مراکز درمانی بکشاند.

امروزه با پیشرفت جوامع و کوچک شدن خانه ها و کمبود فضا برای بازی بچه ها، بسیاری از کودکان در این باره با مشکل مواجه هستند و نمی توانند انرژی خود را تخلیه کنند و همین ناتوانی در تخلیه انرژی در بسیاری از مواقع باعث می شود که کودک دچار آسیب های رفتاری مانند پرخاشگری شوند و نتوانند به طور طبیعی رشد کنند.

آزادی در انتخاب نوع بازی، بازی کردن با آسودگی کامل، دخالت نکردن بزرگترها برای تغییر مسیر بازی یا همبازی شدن با کودکان،باعث می شود که آن ها از بازی های انفرادی و گروهی به طور واقعی لذت ببرند و همه اینها از شرایط اصلی بازی های آزاد است.


تخلیه انرژی کودکان باید با در نظر گرفتن اصول تربیتی باشد. این که می گوییم کودک باید بتواند انرژی خود را تخلیه کند به معنای صادر کردن مجوز رفتارهای پرخاشگرانه و نامناسب به کودک نیست. بلکه منظور ما این است که فرصت های مناسبی در اختیار کودک قرار بگیرد تا او بتواند به اندازه کافی فعالیت کند و بازیگوشی های مربوط به سن خود را داشته باشد. در ادامه به چند مورد از مهم ترین مواردی که در این زمینه باید آن ها را در نظر بگیرید اشاره کرده ایم.

به خاطر محدودیت فضا کودک خود را سرزنش نکنید

امروزه دیگر مانند گذشته خبری از خانه های حیاط دار نیست. به همین خاطر کودکان مجبور هستند بیشتر ساعات روز را در فضای کوچک خانه های آپارتمانی بگذارند. قرار داشتن وسایل تزییناتی در این محیط باعث می شود که بسیاری از والدین دائماً کودک خود را محدود کنند و او را به خاطر بازیگوشی هایش مورد شماتت قرار دهند. این رفتارها نه تنها باعث تخلیه انرژی کودکان نمی شود بلکه تأثیرگذاری روش های تربیتی شما را نیز کاهش می دهند. در حقیقت مادر و پدری که دائماً به خاطر کوچک ترین فعالیت فرزندشان او را دعوا می کنند نمی توانند انتظار داشته باشند که کلامشان همواره از تأثیرگذاری کافی برخوردار باشد.

به همین خاطر بهتر است هنگامی که فرزندتان بسیار کوچک است و هنوز متوجه دستورات شما نمی شود تغییراتی در چینش خانه به وجود بیاورید تا فرزندتان بتواند آسان تر در محیط حرکت کند. می توانید برای مدتی لوازم گران قیمت یا زینتی را از دسترس او دور نگه دارید چرا که در هر صورت کودک در سنین کم نیازمند فعالیت و گردش در محیط است و می خواهد با کنجکاوی پیرامون خود را کشف کند.

به کودک خود برچسب نزنید

آنچه شما به کودک خود می گویید در نهایت به صدای درونی ذهن او تبدیل می شود. در واقع حرف های شما اعتماد به نفس فرزندتان را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار داده و شخصیت او را شکل می دهد. در نتیجه تلاش کنید تا بیشتر مراقب کلامتان باشید و هنگامی که می خواهید به فرزندتان تذکر دهید از برچسب های بد، نظیر دیوانه، شیطون، غیر قابل تحمل و... استفاده نکنید.

مهارت های تنظیم هیجانی را به کودک آموزش دهید

کودکان از همان سنین پایین به فراگیری مهارت های زندگی نیاز دارند. در واقع آن ها باید از خردسالی تحت آموزش قرار بگیرند تا بتوانند رفتارهای مناسب را تمرین کنند و در نتیجه به مهارت کافی دست یابند. درست است که کودکان توانایی کم تری برای کنترل هیجانات خود دارند، با این حال لازم است که شما در مقام پدر یا مادر صبوری را به فرزندتان آموزش دهید و با الگو قرار دادن خود به او یاد بدهید که چگونه در شرایط ناکام کننده هیجانات خود را کنترل کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان