معایب و نقاط ضعف خودروهای دیفرانسیل عقب

  شنبه، 04 بهمن 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
معایب و نقاط ضعف خودروهای دیفرانسیل عقب
خودروهایی که دیفرانسیل عقب هستند نسبت به دیفرانسیل جلو از تقسیم وزن مناسب تری در جلو و عقب خودرو برخوردارند که این مسئله موجب کاهش فشار وزن خودرو روی محور محرک عقب می شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، تمامی خودروهایی که تاکنون تولید شده اند با توجه به نیاز بازار و هدف سازنده خود، از محورهای محرک متفاوتی برخوردار هستند؛ برخی از آن ها به صورت دیفرانسیل عقب (RWD)، برخی دیگر از نوع دیفرانسیل جلو (FWD) یا حتی بعضی به صورت چهار چرخ محرک (AWD/4WD) هستند.

خودروهای دیفرانسیل جلو از عمومیت بیشتری برخوردار بوده و در یک مقیاس کلی نسبت به انواع دیفرانسیل عقب حجم تولید بیشتری را در کارخانه های خودروسازی سراسر دنیا به خود اختصاص داده اند؛ حتی هزینه تولید آن ها نیز نسبت به ماشین های دیفرانسیل عقب بسیار کمتر است، اما خودروهای دیفرانسیل عقب نیز از مزایای فراوانی برخوردار هستند و طرفداران بسیاری دارند.

در خودروهای دیفرانسیل جلو مجموعه پیشرانه، گیربکس، دیفرانسیل و چرخ های محرک کاملا در بخش جلویی خودرو قرار دارند، اما در خودروهای دیفرانسیل عقب، نیروی موتور بواسطه محور انتقال نیرو (میل گاردان) به چرخ های عقب منتقل می شود و در واقع با اینکه در اغلب موارد موتور و گیربکس در قسمت جلویی خودرو قرار دارند، اما چرخ های محرک به همراه دیفرانسیل به بخش عقب خودرو انتقال داده شده اند.

معایب ماشین هایِ دیفرانسیل عقب

افزایش مصرف سوخت و اتلاف انرژی

در اتومبیل های دیفرانسیل عقب با توجه به وزن بالا، شاهد مصرف سوخت بیشتری هم نسبت به خودروهای دیفرانسیل جلو هستیم.

گفتیم که در اتومبیل های مجهز به محور محرک عقب، نیروی تولیدی موتور و گیربکس به کمک میل گاردان به تایرهای عقبی خودرو انتقال داده می شود.

اما وزن اضافه این گونه خودروها و وجود قطعات اضافی که برای انتقال قدرت موتور به چرخ ها در اتومبیل های دیفرانسیل عقب به کار می روند؛ موجب افزایش وزنی در حدود ۱۰ درصد نسبت به خودروهای دیفرانسیل جلو خواهد بود.

هدر رفتن انرژی دو درصدی و افزایش مصرف سوخت در خودروهای دیفرانسیل عقب به خاطر سنگینی و وزن بیشتر آنها و همچنین انتقال نیرو به میل گاردان و دیفرانسیل عقب صورت می گیرد.

پایداری کمتر خودرو در برخی شرایط

خودروهایی که دیفرانسیل عقب هستند نسبت به دیفرانسیل جلو از تقسیم وزن مناسب تری در جلو و عقب خودرو برخوردارند که این مسئله موجب کاهش فشار وزن خودرو روی محور محرک عقب می شود.

این موضوع سبب شده تا قسمت پشتی در اتومبیل های دیفرانسیل عقب موقع عبور از پیچ های بسیار تند جاده، تمایل زیادی به انحراف و لغزش پیدا کنند و این مسئله زمانی بسیار افزایش یافته و به اوج خود می رسد که می خواهیم با این گونه خودروها در جاده های کوهستانی و یا خیس و لغزنده رانندگی کنیم.

البته فکر نکنید که خودروهای دیفرانسیل جلو هیچ مشکلی در عبور از جاده های خیس و لغزنده و یا کوهستانی ندارند؛ اما پایداری آنها در چنین جاده ها و شرایطی بسیار بیشتر از خودروهای دیفرانسیل عقب است.

معمولاً در این شرایط اگر اتومبیل شما که محور دیفرانسیل عقب است؛ اگر کنترل پایداری و کششی مناسبی را نداشته باشد؛ با مشکلاتی مانند بکسواد و پیش فرمانی در خودرو مواجه خواهد شد.

بهتر است این نکته را هم بدانید که برای ساخت خودروهای باری، به علت اینکه وزن بار بر روی چرخ های عقب است؛ استفاده از محور دیفرانسیل عقب در آن ها بسیار بهتر است.

کاهش فضای مفید در کابین خودرو

چون مجموعه ی اجزای فنی خودرو مانند: موتور، جعبه دنده و دیفرانسیل خودروهای FWD در قسمت جلویی خودرو و درون محفظه موتور جایی گرفته اند؛ برای همین در خودروهای دیفرانسیل جلو برجستگی و برآمدگی در میان کف اتومبیل مشاهده نخواهید کرد و فضای بسیار بازتر و بیشتری در کابین، برای سرنشینان ایجاد خواهد شد.

در خودروهای دیفرانسیل عقب به خاطر وجود میل گاردان در زیر کابین خودرو و وجود برآمدگی دیفرانسیل در قسمت وسط و میانی کابین، کابین از طول کمتر و فضای داخلی محدودتری نسبت به خودروهای دیفرانسیل جلو برخوردار خواهد بود.

در نتیجه ما شاهد فضای جادارتری در کابین در خودروهای دیفرانسیل جلو نسبت به ماشین های دیفرانسیل عقب خواهیم بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (447 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس