ماجرای دلخراش مرگ چترباز حرفه‌ای در اکباتان چه بود؟

  شنبه، 04 بهمن 1399 ID  کد خبر 131228
ماجرای دلخراش مرگ چترباز حرفه‌ای در اکباتان چه بود؟
ساعد نیوز: چترباز جوان هنگام پریدن از نردبان آتش‌نشانی به‌دلیل تغییر جهت باد چترش کامل باز نشد

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از همشهری آنلاین، بدشانسی مرگبار چترباز حرفه ایچترباز جوان قصد داشت برای ادای دین به شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو از یک نردبان آتش نشانی با چتر بپرد اما در حادثه ای تلخ جان خود را از دست داد. حادثه ای که به گفته کارشناسان، یک بدشانسی و بسیار نادر بود. به گزارش همشهری، محمد بزرگی، چترباز 36ساله از مدت ها در تلاش بود تا در چهارمین سالگرد وقوع حادثه ساختمان پلاسکو که به شهادت جمعی از آتش نشانان منجر شد با پرش از یک نردبان آتش نشانی به آنها ادای احترام کند. او از مدت ها قبل به دنبال گرفتن مجوز این کار بود تا اینکه سرانجام با پافشاری و اصرارهایش توانست یک نردبان آتش نشانی را برای این کار در اختیار بگیرد.

صبح روز پنجشنبه محمد و دوستانش که برنامه ریزی این پرش را از مدت ها قبل انجام داده بودند، این نردبان را که حدود 56متر ارتفاع داشت در شهرک اکباتان مستقر کردند و او بالا رفت. قرار بود بزرگی بعد از پریدن از نردبان با چتر فرود بیاید. کاری که او بارها انجام داده بود و این بار نیز برای موفقیت در این پرش فکر همه چیز را کرده بود؛ به جز حادثه ای پیش بینی نشده. محمد بالای نردبان رفت و بعد از کنترل چند باره همه مسائل ایمنی و تنظیم کردن دوربین کوچکی که روی کلاهش نصب کرده بود، پرید و تلاش کرد چترش را باز کند. او چند لحظه بیشتر برای این کار زمان نداشت اما چتر او دچار مشکل شد و تلاش هایش برای باز کردن چتر فایده ای نداشت و او بدون اینکه بتواند چترش را باز کند سقوط کرد. همه چیز در یک لحظه اتفاق افتاد و افرادی که برای دیدن یک برنامه هیجان انگیز در شهرک اکباتان جمع شده بودند از دیدن این صحنه شوکه شدند. هرچند او در کوتاه ترین زمان ممکن به بیمارستان منتقل شد اما درنهایت به دلیل شدت آسیب های وارده جانش را از دست داد.

علت سقوط چه بود؟

امیر حزینی، از مربیان حرفه ای ورزش های هوایی و از دوستان محمد بزرگی درباره علت وقوع این حادثه به همشهری می گوید: «در بین ورزش های هوایی، چتربازی خطرناک ترین ورزش است چرا که کوچک ترین اشتباه یا حادثه می تواند به قیمت جان ورزشکار تمام شود. من سال ها بود محمد را می شناختم. او در این رشته از بهترین ها بود. در کارش به خوبی مهارت داشت و بارها دست به پرش های مهمی زده بود. محمد دوره های مختلف چتربازی را در روسیه، دوبی و چند کشور دیگر دیده بود و بارها از برج های زیادی مثل برج آزادی پریده بود. حتی پیش از این 4مرتبه از ارتفاعی مشابه نردبان آتش نشانی بدون هیچ مشکلی پریده بود. محمد از 3سال قبل قصد داشت این پرش را به یاد آتش نشانان پلاسکو انجام دهد اما به او اجازه داده نمی شد تا اینکه امسال توانست مجوز بگیرد.

حزینی در ادامه درخصوص علت وقوع حادثه می گوید: «محمد یک دوربین روی کلاهش نصب کرده بود. وقتی او بعد از پرش چتر کوچک را به پشتش انداخت تا باز شود در یک لحظه به دلیل تغییر جهت باد، چتر کوچک جلوی صورتش آمد و به پایه دوربین گیر کرد. محمد فورا چتر را از پایه دوربین جدا کرد و در ادامه چتر بزرگ عمل کرد اما این کار حدود 3ثانیه زمان برد و چتر بزرگ به طور کامل باز نشد و محمد سقوط کرد. اگر این 3ثانیه از دست نمی رفت یا اینکه ارتفاع حدود 10متر بیشتر بود این حادثه اتفاق نمی افتاد.»

او درباره اینکه چرا از تشک نجات استفاده نشده بود نیز می گوید: «در چنین پرش هایی چون ورزشکار به خودش اطمینان دارد مرسوم نیست که از تشک استفاده شود اما اگر تشک در محل حادثه بود محمد دچار حادثه نمی شد. باز نشدن چتر اصلا حادثه معمولی نیست و اگر یک میلیون بار دیگر محمد می پرید این حادثه اتفاق نمی افتاد.» این دوست صمیمی محمد بزرگی ضمن تسلیت به خانواده و دوستان او گفت: «روز حادثه افراد زیادی از صحنه فیلمبرداری کردند اما به خواست خانواده محمد این فیلم ها منتشر نشد و از طرف خانواده بزرگی از افرادی که فیلم حادثه را در اختیار دارند خواهش می کنم فیلم را منتشر نکنند.»


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (81 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (75 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (63 نظر) پسر الهام چرخنده: دیگر مادری به این اسم ندارم+عکس (63 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یه آخوندی تو کشتی هر چی از کنار دستیش سوال کرد جواب نداد گفت من از عمامه و نژاد آخوند بدم میاد اونم عمامشو پرت کرد تو دریا و گفت بخاطر این پنبه... +ویدئو😂👌 (41 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (39 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (36 نظر) نگاهی به چهره نچرال و متفاوت بازیگران و هنرمندان بدون آرایش+عکس/ الهام حمیدی، هدیه تهرانی، بهاره رهنما، لیلا اوتادی و... (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (34 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه ای رویا نونهالی، داور برنامه عصرجدید/ انصافا مو نمیزنن+عکس (28 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (27 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش +عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (25 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (25 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: شب اول عروسی دوماد اومده پیش عروس میگه توحید و نبوت یعنی چی اونم گفته والا نمیدونم شب اول قبرمونه یا عروسیمون+ویدئو😂👌 (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در تبریز ؛ روستای حیله ور تبریز و راهنمایی سفر به سرزمین مدفون در دل دامنه کوه
فال روزانه امروز پنجشنبه 25 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 25 مرداد 1403
فال ابجد روزانه پنجشنبه 25 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 25 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 25 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 14 ترفند طلایی و ساده برای تشخیص برنج تقلبی
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 25 مرداد 1403
همسر فوتبالیست مشهور با 4 فرزند ریز و درشت به شوهر قهرمانش خیانت کرد +جزئیات و تصاویر/ طلاق مجازات زن بی وفا
فوت و فن خانه‌داری؛ ترفند طلایی برای پخت انوع ته دیگ با کنجد، سیب زمینی و نان تا تخم مرغ و کاهو+عکس
لیست کامل بازیگران و هنرمندان ایرانی که مرداد ماهی هستند/ از حسن جوهرچی و لیلا اوتادی تا منوچهر هادی+تصاویر دیدنی
رونگورونگو؛ سنگ نوشته‌های مرموزی که هیچ دانشمندی نتوانست آنها را رمزگشایی کند!
(ویدئو) خوشحالی ناهید کیانی و همراهانش بعد از کسب مدال نقره المپیک 2024 بیرون از ورزشگاه
(عکس) روبرو شدن لیلا اوتادی با یکی از بزرگترین و وحشتناکترین فوبیاهای زندگیش/ واقعا عجب دل و جراتی داره
(عکس) محمدهادی ساروی، قهرمان المپیک در آغوش مادر و اهدای مدال طلای خود به مادرش
منتخب روز   
واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟