ماجرای عجیب برداشت محصول از «درخت ماکارونی» +عکس

  جمعه، 13 بهمن 1402 ID  کد خبر 373707
ماجرای عجیب برداشت محصول از «درخت ماکارونی» +عکس
ساعد نیوز: سال 1957، تلویزیون بی‌بی‌سی مردم را با یک شوخی عجیب مبهوت کرد؛ این شوخی سرآغاز تحولی در سنت «دروغ اول آوریل» در رسانه‌های رسمی بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرادید، تصور کنید که اعضای یک خانوادۀ سوییسی در حال چیدن رشته‌های ظریف ماکارونی از درخت هستند. عجیب است، اینطور نیست؟ با این حال، این صحنه عجیب در برنامۀ پانورامای بی‌بی‌سی در سال 1957 به عنوان یک گزارش به ظاهر معتبر پخش شد. چطور؟ چون ماکارونی در آن زمان برای بسیاری از بریتانیایی‌ها هنوز یک معمای آشپزی بود.

به همین دلیل وقتی آن‌ها گزارش «برداشت ماکارونی» را از اخبار شنیدند، با خود فکر کردند می‌توانند ماکارونی را پرورش دهند! خیلی زود، بی‌بی سی با دریایی از پرسش‌های بینندگان مشتاق مواجه شد که می‌خواستند درخت ماکارونی خودشان را پرورش دهند. اما با فروکش کردن هیجان؛ هرج و مرج بپا شد. عناوین روزنامه‌ها سروصدا بپا کردند و بحث‌ها شدت گرفت؛ مردم بر سر یک حقیقت ساده به جان هم افتادند: ماکارونی روی درخت نمی‌روید.

این یک شوخی عجیب بود که هم قدرت رسانه‌ها و هم زودباوری مردم را آشکار می‌کرد. شوخی درخت ماکارونی در سال 1957 برشی از تاریخ است که همچنان ما را به یاد قدرت یک دروغ حساب‌شدۀ اول آوریل می‌اندازد.

مردی که بیش از همه مسئول این دروغ بود، فیلمبردار پانوراما متولد اتریش، شارل دویاگر بود که عاشق شوخی‌های عملی بود. در کودکی، یکی از معلمان مدرسه‌اش به دانش آموزان می‌گفت: اگر به شما بگویند ماکارونی روی درخت می‌روید، شما باور می‌کنید. چارلز همیشه آرزو داشت دروغ اول آوریل را بگوید و سرانجام سال 1957 فرصت به حقیقت پیوستن این آرزو فراهم شد. روز اول آوریل با پخش دوشنبه‌ی پانوراما مصادف شد و این یک فرصت عالی بود.

چارلز یک مورد قانع‌کننده مطرح کرد و اطمینان داد از پس فیلمبرداری از نظر اقتصادی برمی‌آید. مایکل پیکاک، سردبیر پانوراما، سرش را به نشانه تایید بودجه ناچیز 100 پوندی این پروژه تکان داد.

صحنه در هتلی در کاستیلیونه، واقع در سواحل آرام دریاچه لوگانو آغاز میشد. نقشه چارلز تهیه 20 پوند ماکارونی خام خانگی بود. او به طرز ماهرانه‌ای رشته‌های ماکارونی را روی شاخه‌های درختان غار (برگ بو) که اطراف دریاچه را احاطه کرده بودند، آویزان کرد و توهم فریبنده‌ی «درختان ماکارونی» را ایجاد کرد. کار با ماکارونی نپخته ساده نبود. برای جلوگیری از خشک شدن آن‌ها قبل از فیلمبرداری، آن‌ها را با دقت بین پارچه‌های مرطوب گذاشتند. چارلز به این صحنه، زنان محلی با لباس ملی سوئیس را اضافه کرد. نقش آن‌ها چه بود؟ «برداشت» ماکارونی، پر کردن سبدهای حصیری و پهن کردن آن‌ها زیر نور خورشید طوری که انگار قرار است زیر آفتاب خشک شوند.

این حقه با مشارکت گوینده، ریچارد دیمبلبی، اعتباری به دست آورد. دیمبلبی، یک مجری کهنه‌کار معتبر و خبرنگار جنگ بی‌بی سی، به طنز معروف نبود. با این حال، با جدیت کامل در این شوخی مشارکت کرد. دیمبلبی به سبک معمول خود، با جدیت از برداشت فراوان ماکارونی در سوئیس خبر داد که به لطف ریشه‌کن کردن تقریباً کامل آفت اصلی درخت ماکارونی یعنی «شپشک ماکارونی» میسر شده بود!

صدای دیمبلبی با فیلم‌هایی از زنان سوئیسی شاد همراه شد که با ظرافت رشته‌های ماکارونی را از شاخه‌های درخت می‌چینند: «پس از چیدن، آن را در هوای گرم آلپ پهن می‌کنند تا خشک شود. بسیاری از مردم از این واقعیت که ماکارونی با چنین طول‌های یکنواختی رشد میکند بسیار متحیر هستند. این نتیجه سال‌ها تلاش صبورانه‌ی پرورش‌دهندگان گیاهی است که موفق به تولید ماکارونی عالی شدند.» راوی توضیح می‌دهد که چگونه هر سال پایان ماه مارس زمان بسیار نگران‌کننده‌ای برای برداشت ماکارونی در سراسر اروپاست چون یخبندان شدید می‌تواند روی طعم آن اثر بگذارد.

تخمین زده می‌شود هشت میلیون نفر این برنامه را در 1 آوریل 1957 تماشا کردند و صدها فرد شگفت‌زده با بی‌بی سی تماس گرفتند و در مورد تهیه درخت ماکارونی شخصی خود در خانه سوال داشتند. بی‌بی‌سی در کنار این شوخی، با شوخی به مردم توصیه کرد: «یک شاخه ماکارونی را در یک قوطی سس گوجه‌فرنگی قرار دهید و به بهترین‌ها امیدوار باشید».

به گفته لئونارد میال، خبرنگار بی‌بی‌سی: «این تماس‌ها عمدتاً درخواست حل و فصل مشاجرات خانوادگی بود: شوهر می‌دانست این موضوع حقیقت دارد چون ریچارد دیمبلبی خبرش را اعلام کرده و همسرش هم مطمئن بود ماکارونی با آرد و آب درست می‌شود، اما هیچ کدام نمی‌توانستند دیگری را قانع کنند.»

حتی مدیر کل بی‌بی‌سی، سر ایان جاکوب، در ابتدا گول خورد. او و همسرش سعی کردند با مراجعه به دایره‌المعارف بریتانیکا خبر را تأیید کنند، اما متوجه شدند در دانشنامه آن زمان هیچ اشاره‌ای به ماکارونی نشده است.

او بعداً برای چارلز نوشت: «برداشت اماکارونی یک ایده عالی بود که به زیبایی فیلمبرداری و سازماندهی شده بود. این ایده به هر شکل موجب خوشحالی زیادی شد».

ماکارونی و پاستا، به طور کلی، تا اواخر قرن بیستم در بریتانیا محبوبیت پیدا نکردند. آن روزها، بیشتر مردم بریتانیا، ماکارونی را در قوطی از فروشگاه‌ها می‌خریدند. به همین دلیل، اطلاعات محدودی در مورد تولید یا منشأ آن داشتند و در نتیجه تعداد زیادی از بینندگان گول خوردند.

بی‌بی‌سی با انتقادهایی نیز مواجه شد که موجب شعله‌ور شدن گفتمان عمومی در مورد صداقت رسانه‌ها شد. برخی به شدت از این رسانه به دلیل فریب بینندگان انتقاد کردند.

دیوید ویلر، تهیه‌کننده برنامه، از دخالت خود در جنون ماکارونی ابراز پشیمانی نکرد. او سال 2004 در مصاحبه‌ای با بی‌بی سی اظهار داشت: «من اصلاً از این بابت پشیمان نیستم.» او این چنین از این شوخی دفاع کرد: «فکر می‌کنم این فکر خوبی بود که مردم بدانند نباید هر چیزی را که در تلویزیون می‌بینند باور کنند» و بر اهمیت اتخاذ دیدگاه کمی نقادانه نسبت به محتوای تلویزیونی تأکید کرد


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (631 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (28 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان