دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

کوه ترسناک زندان دیو یا زندان سلیمان + فیلم 

سه شنبه، 03 مرداد 1402
کوه سلیمان واقع در آذربایجان غربی، یکی از کوه‌های آتشفشانی است، که در زمان‌های گذشته فعالیت آتشفشانی این کوه موجب وحشت مردم از آن شده و خروج بخار و صداهای ترسناک از آن را به دیوانی که در این کوه زندانی بودند، نسبت می‌دادند. برای آشنایی بیشتر با این کوه مخوف با ما همراه شوید.

زندان سلیمان

زندان سلیمان یا زندان دیو، در استان آذربایجان غربی قرار گرفته و هر سال، گردشگران زیادی را به این منطقه از ایران می‌کشاند. این کوه میان تهی و مخروطی شکل در نگاه اول، بسیار وهم‌انگیز به نظر می‌رسد چراکه دارای گودالی بسیار عمیق با روایات تاریخی عجیب است. اگر بتوانید از این کوه بالا بروید، در دهانه آن با حفره‌ای بسیار عمیق و ترسناک روبه‌رو خواهید شد که با نگاه کردن به انتهای آن، سرگیجه خواهید گرفت. حفره درون کوه در طول هزاران سال از رسوبات کانی‌ها در آب به وجود آمده است. کوه زندان سلیمان، بین 87 تا 108 متر ارتفاع دارد؛ با این حال، حفره عمیق داخل آن با حدود 80 متر ارتفاع و با دهانه تقریبی 65 متر، گسترش پیدا کرده است. کوه زندان سلیمان، پس از بررسی ویژگی‌های شاخص اثر طبیعی در تاریخ 25 اسفند 1379 با شماره ثبت 3257 به‌عنوان اولین اثر طبیعی آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این کوه تاریخی و طبیعی همچنین در تاریخ 14 تیر سال 1382 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

زندان سلیمان، افسانه دیو و پری یا تاریخی حقیقی!؟

مردم بومی این منطقه بر این باور هستند که حضرت سلیمان از این سیاهچاله برای محبوس کردن دیوهایی استفاده می‌کرده است که از او نافرمانی می‌کردند؛ زندانی با دیواره‌های بلند که دیوان را کامل در خود حبس می‌کرد. آن‌ها می‌گویند که بنای سنگی روی تپه نیز برای محافظت از این زندان ساخته شده است. همان طور که می‌دانید خداوند پس از انتخاب حضرت سلیمان به‌ عنوان پیامبر خود، قدرت‌های بسیاری مانند توانایی تکلم با حیوانات، کنترل عنصر باد در جهت استفاده در امور حمل و نقل در دریا، کشاورزی و غیره در اختیار او قرار داد. حضرت سلیمان طبق افسانه‌ها، انگشتری داشت که با آن به تمام موجودات عالم از جمله انسان‌ها، اجنه و دیوها حکومت می‌کرد.

اشاره به زندان سلیمان، در کتاب یهودیان

جالب است بدانید که اعتقاد مردم بومی بر زندانی شدن دیوان به دست حضرت سلیمان در این کوه می‌تواند ناشی از باورهای یهودیان نیز باشد؛ زیرا در کتاب میدراش یهودیان به دو فرشته مطرود که از بارگاه الهی رانده شده بودند و به فرمان خداوند در میان شکاف عمیق کوهی به زنجیر کشده شده و تا قیامت در آن زندانی شدند، اشاره شده است. این فرشتگان همان فرشتگان مطرودی بودند که در کالبدی انسانی پای بر زمین گذاشته و در روی زمین گناهان زیادی مرتکب گشته و سبب ایجاد فساد شدند. بعدها در همین کتاب در روایتی آمده است که حضرت سلیمان به این کوه که فرشتگان در آن به زنجیر کشیده شده بودند، مراجعه کرده و توسط انگشتری که اسم اعظم خداوند بر آن هک شده بود این فرشتگان را وادار نموده تا علوم غریبه را در اختیارش قرار دهند.

زندان سلیمان معبدی در زمان زرتشیان

به نظر برخی از محققان، زندان سلیمان در هزاره اول قبل از میلاد مسیح و در دوره مانایی‌ها (830 تا 660 پس از میلاد مسیح)، نیایشگاهی مقدس بوده است. و در زمان مانایی‌ها در قسمت جنوبی این کوه یک دهکده محقر بنا شده بود؛ دهکده‌ای که به نظر در دو مرحله ساخته شده و کمتر از یک قرن عمر کرده است. تمام ساختمان‌های زندان سلیمان بر اثر آتش‌سوزی و به احتمال زیاد جنگ از بین رفته است.

آدرس کوه زندان سلیمان: آذربایجان غربی، جاده بیجاب به تکاب، جاده دندی، سه کیلومتری تخت سلیمان

تصاویری از زندان مخوف سلیمان

فیلمی ترسناک از زندان سلیمان


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
دکوراسیون دلنشین و دهه شصتی حیاط خانه احسان علیخانی+عکس/ حوض آبی رنگ وسط حیاط با دو صندلی مخصوص آقای مجری و مادرش
هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی