دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

معنی علامت های رنگی روی لاستیک خودرو 

پنجشنبه، 31 فروردین 1402
در این مقاله از ساعد نیوز بیان میکنیم که نقاط رنگی که بر روی لاستیک ها درج می شود چیست و چه مفاهیمی را دارد و چگونه میتوانیم از این رنگ ها برای بهره وری بهتر از لاستیک خودروهای خود استفاده کنیم . پس با ما همراه باشید.

در هنگام خرید لاستیک جدید ممکن است مسئله ی دیگری بروی دیواره لاستیک توجه شما را جلب کرده باشد و آن نقاط قرمز و زرد رنگی است که روی تایر جدید وجود دارد که البته باید گفت که در بسیاری از تایرها نیز این نقاط رنگی وجود ندارد. قطعاً شما نیز تا به امروز با آنها برخورد کرده اید، اگر فکر می کنید آنها لکه هستند، باید گفت که نگران نباشید این کاملا طبیعی است. در ادامه درباره ی این اینکه این علامت های رنگی به چه معنا هستند بیشتر توضیح خواهیم داد.

علامت قرمز و زرد روی لاستیک به چه معناست؟

نقاط رنگی که بر روی دیواره لاستیک وجود دارند و با رنگ زرد و قرمز و یا دایره ی توخالی نشان داده می شوند، به طور خاص توسط سازنده برای هدایت فرآیند نصب و بالانس لاستیک قرار داده شده است. این نقاط در اصل برای راهنمایی و کمک به متخصصان و تکنسین های نصب و بالانس بر روی لاستیک درج شده است که البته گفته می شود که بسیاری از آنها به این علامت ها توجه نمی کنند و لاستیک را فقط با سرب فراوان بالانس می کنند که این امر خود بسیار هزینه بر است.

  • نقطه زرد رنگ روی دیواره لاستیک نشان دهنده ی : سبک ترین نقطه لاستیک است که توسط سازنده مشخص گردیده و باید والو (والف) روی آن قرار گیرد تا تعادل و بالانس را در تایر ایجاد کند.جایی که والو (والف) روی رینگ قرار دارد سنگین ترین نقطه رینگ است. با تراز کردن سبک ترین نقطه روی تایر با سنگین ترین نقطه روی رینگ، تعادل بین رینگ و لاستیک تا حد ممکن به حالت بهینه نزدیک می شود.

  • نقطه قرمز رنگ روی دیواره لاستیک نشان دهنده ی : این نقطه زمانی کاربرد خواهد داشت که روی رینگ نیز علامتی وجود داشته باشد. زمانی که علامت روی رینگ وجود داشت، نقطه ی قرمز نسبت به نقطه زرد برای قرار دادن والو دارای الویت است.

طبق بررسی هایی که کارشناسان حوزه تایر انجام داده اند، لاستیک ها کاملاً گرد و متعادل نیستند. آنها به دلیل محل اتصال استیل کورد دارای نقاط بالا و پایین هستند و این نقاط می توانند هنگام چرخش و حرکت لاستیک در جاده باعث ایجاد لرزش شوند. بنابراین سازندگان لاستیک این نقاط رنگی را روی تایر قرار می دهند تا در زمان نصب تایر این تعادل و بالانس اصلاح گردد.

اهمیت بالانس بودن چرخ خودرو

بالانس چرخ‌ها با به حداقل رساندن لرزش و پرش لاستیک، سواری نرم‌تری را فراهم می‌کند. این امر به بهبود کنترل کشش و فرمان کمک می‌کند و عمر لاستیک را افزایش می‌دهد. اما مهم نیست لاستیک‌ها و چرخ‌ها چقدر با دقت بالانس می‌شوند، آن‌ها در نهایت بالانس خود را از دست خواهند داد. مادامی که آج لاستیک ساییده می‌شود، توزیع وزن روی محیط لاستیک، اصلاح بالانس مجموعه‌ی چرخ و لاستیک را تغییر می‌دهد. در نهایت لاستیک ممکن است مجبور به بالانس مجدد شود چرا که تنها مقدار هرچند ناچیز نابالانسی می‌تواند ارتعاش قابل توجهی تولید کند.

عوارض بالانس نبودن چرخ خودرو

به جز لرزش فرمان و خودرو، بالانس نبودن چرخ‌ها مشکلات دیگری نیز به بار خواهد آورد. از جمله آن‌ها عبارتند از:

  • دیرتر عمل کردن ترمز

  • ریسک بالاتر سرخوردن در مسیرهای لغزنده

  • افزایش لاستیک سایی

  • بالا رفتن مصرف سوخت

  • کاهش عمر مفید قطعات

  • خرابی کمک فنرهای خودرو

  • شتاب و ترمزگیری ضعیف

سخن پایانی

به طور کلی می توان گفت این علائم ، راهنمایی هایی به منظور دستیابی راحتتر به توازن وزنی (بالانس) در هنگام تعویض لاستیک میباشد.البته شایان ذکر است این تطبیق نمیتواند دلیلی برای عدم انجام عملیات بالانس توسط دستگاههای دیجیتالی – کامپیوتری – روکار -و… باشد و برای دستیابی به توازن وزنی (بالانس) دقیق میبایست حتما لاستیک ها توسط دستگاه های دقیق بالانس شوند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 28 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(تصاویر) چیدمان ایرانی پسند خانه ی رحمان عموزاد، دارنده مدال نقره المپیک 2024، و همسر جوان و موقرش با کابینت های چوبی و مبلمان استخوانی/ واای به این میگن حیاط👌 شیک و باصفا
خلاقیت منحصربفرد قنّاد تبریزی در طراحی و پخت کیک برای "کراتین کار" ها حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😍
(ویدئو) سنگ بن‌بن؛ گنجینه‌ای آسمانی در دل اهرام مصر / آیا این شهاب‌سنگ، کلید رمزگشایی از تمدن‌های باستانی است؟
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس
حال و هوای فروشگاه لباس ورزشی علی دایی در روز افتتاحیه +عکس/ از حضور افتخاری رضا گلزار و امیر جعفری تا سید جواد هاشمی و ......
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
حضور حامد آهنگی در افتتاحیه کلینیک زیبایی خواهرش در تهران+عکس/ رابطه صمیمی خواهر و برادری رو میشه تو این تصویر دید😍
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله