مراحل انجام مخراج کاری

  چهارشنبه، 08 مرداد 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
مراحل انجام مخراج کاری
مخراجکاری اصلی ترین مرحله نهایی ساخت زیورآلاتی است که از تلفیق سنگ و فلز ساخته میشوند. نحوه قرار گرفتن سنگ یا نگین بر روی زیورآلات و فلزات را مخراجکاری گویند. مخراجکاری, یکی از مراحل اساسی و نهایی ساخت زیورالات جواهرنشان هست, که دقت و ظرافت در اجرای این مرحله, تاثیر بسزایی در کیفیت و قیمت نهایی جواهر خواهد داشت.

مخراجکاری اصلی ترین مرحله نهایی ساخت زیورآلاتی است که از تلفیق سنگ و فلز ساخته میشوند. نحوه قرار گرفتن سنگ یا نگین بر روی زیورآلات و فلزات را مخراجکاری گویند. مخراجکاری, یکی از مراحل اساسی و نهایی ساخت زیورالات جواهرنشان هست, که دقت و ظرافت در اجرای این مرحله, تاثیر بسزایی در کیفیت و قیمت نهایی جواهر خواهد داشت.نحوه قرارگیری سنگ بر روی طلا یا فلزات دیگر, روشهای مختلفی دارد و به فراخور هر روش, سنگ یا جواهر خاص با تراش ویژه ای استفاده میگردد. حساسیت مرحله مخراجکاری در اینست که, اگر در حین مخراج کاری پایه های نگهدارنده سنگ, به خوبی سنگ را در محل خود نگه ندارد به مرور به سنگ آسیب وارد میشود و از کیفیت آن کاسته میشود. نکته دیگر اینکه, برای تثبیت بیشتر جواهرات بر پایه, استفاده از هیچگونه چسب و مواد شیمیایی مجاز نمیباشد و جواهر بدون هیچ واسطه ای و با مهارت مخراجکار باید بر پایه نگین فلزی سوار شود. به همین دلیل دقت و ظرافت در فشردن پایه های جواهر حسایت زیادی دارد, و در صورتیکه اندکی فشار بیشتر بر روی سنگ وارد شود, پریدگی یا ترک خوردگی در سنگ ایجاد شده و یا بر اثر استفاده نادرست از ابزار، روی پایه های نگه دارنده خط و خش ایجاد میگردد, که همه بر کیفیت و ارزش نهایی جواهر تاثیر داشته و در تعیین قیمت نهایی آن تاثیر چشمگیری دارد.

مراحل انجام مخراج کاری چیست؟

چنانچه از چسب برای نصب نگین روی انگشتری استفاده شود، نتیجه اصلا رضایت بخش نیست. از طرفی عملیات مرصع کاری هم بسیار ظریف و دقیق است. استفاده از ابزار مخصوص برای ثابت شدن پایه های نگهدارنده مرسوم است. خود این ابزار هم می تواند موجب آسیب به پایه یا جواهر شود. مخراج کار با تجربه و متخصص می تواند تنظیم ابزار را به گونه ای مناسب انجام دهد.در طی ساخت گوشواره، انگشتری، گردنبند و دستبند همیشه از ابزار مخصوص برای ثابت ماندن پایه نگهدارنده استفاده می شود.

چنانچه در هنگام عملیات مخراجکاری، پایه های نگهدارنده قادر به نگهداری ثابت سنگ در محل خود نباشند به سنگ سیب وارد می شود. در این صورت نتیجه زحمات هنرمند مخراجکار از بین رفته و جواهر دچار افت قیمت زیادی خواهد شد. با توجه به اینکه امکان استفاده از چسب یا دیگر مواد شیمیایی برای تثبیت سنگ، غیر ممکن است حساسیت کار بسیار بیشتر می شود. فشار بیش از حد ابزار نیز منجر به ایجاد خط و خراش روی پایه نگهدارنده شده و کیفیت نهایی کار را کاهش می دهد.

هنرمندان ایرانی از هزاران سال پیش در صنعت طلا و جواهرسازی صاحب سبک بوده اند. در کاوش های باستان شناسی انواع زیور آلات، کاسه ها و جام های جواهر نشان از دوران کهن به دست آمده است. آثار به جای مانده از دوره مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و دیگر دوران نشان می دهد که مخراجکاری و هنر قرار دادن جواهر بر روی فلزات گرانبها در ایران سابق ای طولانی دارد.

بدون تردید ابزار استفاده شده در ادوار گذشته دارای تفاوت هایی با تجهیزات مرصع کاری در این سالهاست ولی نتیجه کار همواره خلق اثری شگفت انگیز بوده است. امروزه ساخت ظروف جواهر نشان کمتر رواج دارد ولی زیورآلات جواهر نشان همچنان پر طرفدار است.

مخراجکاری

نصب سنگ بر روی پایه فلزات قیمتی یکی از حساس ترین مراحل ساخت جواهرات میباشد که نیاز به تبحر و دقت بالایی دارد.در حقیقت زیبایی یک محصول تمام شده دارای سنگ بستگی زیادی به نحوه نصب گوهر که به آن مخراجکاری یا گوهرنشانی میگویند دارد.

  • آموزش توانایی سوار کردن انواع سنگ بر روی مصنوعات فلزات قیمتی و هم چنین روش های صحیح پیاده کردن سنگ از روی کار هدف این دوره می باشد که شامل :
  • آشنایی وکار با انواع ابزار مخراج کاری
  • آشنایی با انواع قلم ها و کاربرد صحیح آن ها
  • آموزش انواع روش های سوار کردن سنگ های ریز به صورت قلم خور ،چنگی ، ریلی و کاسه ای
  • آموزش انواع روش های سوارکردن سنگ های درشت به صورت دیواره ای، چنگی و نبشی
  • روش های setting سنگ به صورت flower ،invisible ، pave
  • آشنایی با روش Micro setting
  • بررسی درجه سختی سنگ ها ، کالیبره کردن سنگ و اطلاعات مفید راجع به سنگ های قیمتی
  • روش های پرداخت کاری


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (474 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (378 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (123 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (111 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (109 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (40 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (32 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (20 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) نگاهی به طلاهای بهاره رهنما که همسر سابقش سر عقد به او هدیه داد+عکس/ از حلقه ایی زرد رنگ تا گردنبندی به شکل الله (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز