دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

مراحل کشیدن دندان چگونه است؟ 

سه شنبه، 02 دی 1399
روزانه بسیاری از بیماران مجبور به کشیدن دندان خود می شوند، در نتیجه مراقبت های بعد از کشیدن دندان بسیار حائز اهمیت است. به توصیه های زیر عمل کنید تا هرچه سریعتر محل دندان کشیده شده بهبود یابد و دوره نقاهت کوتاه و بی دردسری را تجربه کنید.

روزانه بسیاری از بیماران مجبور به کشیدن دندان خود می شوند، در نتیجه مراقبت های بعد از کشیدن دندان بسیار حائز اهمیت است. به توصیه های زیر عمل کنید تا هرچه سریعتر محل دندان کشیده شده بهبود یابد و دوره نقاهت کوتاه و بی دردسری را تجربه کنید. این مراقبت ها به دو دسته مراقبت های اولیه که طی 24 ساعت اولیه انجام می شود و مراقبت های عمومی تا بهبودی کامل تقسیم می شوند.تكه گاز گذاشته شده بر محل دندان كشيده شده را به مدت حداقل نيم ساعت با فشار ملايم فك در دهان نگهداريد. گاز استریل در ناحیه جراحی شده را تا 4 ساعت محکم با دندانهایتان فشار دهید. بعد گاز را به آرامی برداشته ، دهان را با آب سرد بشوئید و آبمیوه خنک یا بستنی میل کنید. سعی کنید شب اول و مخصوصا در 4 ساعت اول بعداز جراحی و کشیدن دندان کمتر صحبت کنید. شب اول آن ناحيه مسواك نشود. جهت بهداشت دهان و دندان از روز دوم با آب و نمك رقيق ولرم و يا محلول شستشوي نمكي روزانه چند بار دهان را به آرامي و بدون پمپاژ نمودن شستشو دهيد. از فردای کشیدن دندان مسواک کل دهان به غیر از ناحیه جراحی شده انجام می شود. همچنین از فردای کشیدن دندان از دهانشویه کلر هگزیدین و بنزیدامین را هر هشت ساعت یکبار استفاده نمائید. می توانید محل جراحی شده را با سرنگ حاوی دهانشویه کلرهگزیدین با فشار آرام بشوئید.توجه داشته باشيد به علت طولاني بودن زمان بي حسي (معمولاً 4-3 ساعت) و بي حس بودن بافت هاي نرم اطراف دندان، لب، گونه يا زبان گاز گرفته نشود.

در صورت عارض شدن خونريزي در منزل، يك تكه گاز استريل مرطوب شده را بر روي محل دندان كشيده شده گذاشته و با فشار ملايم دهان را ببنديد و ضمناً از بيرون دهان، كمپرس سرد (كيسه يخ) نمائيد. در صورتي كه خونريزي شديد و غير قابل كنترل باشد به كلينيك مراجعه نموده و از گذاشتن داروها و مواد مختلف بر موضع اجتناب نمائيد.

بيرون آوردن دندان در بزرگسالان

سعي كنيد اين مسئله را حل كنيد كه چرا دندان تان به كشيدن نيازدارد: اگر بخوبي از دندان هاي خود مراقبت كنيد، تا ميانسالي به كشيدن آنها نيازي نيست. اما اگر كشيدن لازم است، مي تواند دلايل متعددي داشته باشد:

  • دهان متراكم: دندان فعلي شما فضاي كافي براي دندان تان ندارند و سعي مي كند آن را به محل درست خود جابجاكند. دندانپزشك به كشيدن دنداني كه مشكل دار است، مبادرت مي كند.
  • كشيدن دندان براي ايجاد فضاي كافي براي ترازكردن دندان قبل از استفاده از بريس هاي ارتودنسي ضروري است.
  • عفونت يا خرابي دندان: اگر عفونت دندان به كل پالپ پخش شود، دندانپزشك آنتي بيوتيك تجويزمي كند يا حتي كانال ريشه را امتحان مي كند. اگر كانال ريشه مشكل را برطرف نكند، بايد دندان را كشيد.
  • سيستم ايمني به خطرافتاده: اگر عمل پيوند اعضا، شيمي درماني يا جراحي قلب داشته ايد، يا حتي خطر عفونت، دكتر دندان را مي كشد.
  • بيماري پريودنتال: اين بيماري سبب عفونت بافت ها و استخوان هاي پيراموني و تقويتي دندان مي شود. اگر بيماري پريودنتال به دندان نفوذكرده باشد، كشيدن دندان الزامي است.

مراحل کشیدن دندان چگونه است؟

مرحله اولیه: بی حسی

در ابتدا پزشک با بی حسی موضعی در ناحیه استخوان فک، بافت لثه و دندان، باعث می شود که در زمان کشیدن، درمان بدون درد انجام گردد. این مرحله بعد از تزریق ماده بی حسی می باشد که ناحیه تزریق شده شروع به بی حسی می کند و باعث می شود که در هنگام کشیدن دندان، احساس درد نکینم.

مرحله دوم: سوا کردن دندان از استخوان فک

ناحیه ریشه دندان بسیار سفت در داخل استخوان فک قرار دارد و با رباطی به نام پریودنتال محکم در جای خود نگهداری میشود.دندانپزشک با ابزاری که در اختیار دارد، شروع به باز نمودن کناره های دندان کرده و کم کم دندان را از استخوان فک جدا میکند.در این هنگام اگر مراجعه کننده احساس درد کند، پزشک با تزریق بیشتر مواد بی حسی، به کم تر کردن درد ناحیه دندان، کمک شایانی می کند.

مرحله سوم: بزرگ و پنه کرده ناحیه های کناری دندان

اگر توجه کرده باشید زمانی که میله یا چوبی در زمین فرو رفته باشد، باید ابتدا نواحی کناری آنرا با کمک ابزارآلات مرتبط، به کمک حرکت دادن به عقب و جلو پهن کرد تا به راحتی بیرون آورده شود. این عمل برای دندان هم صدق میکند.به این صورت که دندانپزشک با حرکت دادن و خالی کردن کناره های دندان، به راحتی جایگاه دندن را شل میکند و دندان را خارج می نماید.

دندانپزشک برای کشیدن دندان از چه ابزارهایی استفاده می کند؟

دندانپزشک معالج ابزارهای مخصوصی برای این کار دارد تا بتواند با فشار ملایمی که به دندان وارد می نماید، آنرا به بیرن بکشد. نام ایکی از ین ابزارها، فروس پش کشیدن دندان ها نام دارد و با آن می تواند به راحتی دندان را از استخوان فک خارج نماید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس