معرفی دریاچه سد شیرین دره و جاذبه های آن!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
معرفی دریاچه سد شیرین دره و جاذبه های آن!
این رودخانه که پشت سد پدید آمده است باعث به وجود آمدن طبیعتی زیبا در اطراف خود شده است که محل مناسبی برای تفریح و گشت و گذار به شمار می رود. در این سد ماهی های گوناگونی وجود دارد که یکی از آنها ماهی های زرده محسوب می شوند که در سد شیرین دره بجنورد زیست می کنند .

دریاچه سد شیرین دره در 65 کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد و در محدوده شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. سد شیرین دره یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان خراسان شمالی به ‌شمار می‌رود که بر روی رودخانه شیرین دره (یکی از سرشاخه‌های رود اترک)، برای کنترل و مهار سیلاب‌ها، تامین آب آشامیدنی مورد نیاز بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، تامین آب مورد نیاز صنایع و همچنین تامین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است. عملیات احداث این سد در مهر ماه سال 1375 آغاز شد و در فروردین ماه سال 1384 به پایان رسید. دریاچه سد شیرین از جاهای دیدنی استان خراسان شمالی به حساب می‌آید و از فعالیت‌های تفریحی و گردشگری رایج در آن می‌توان به شنا، قایقرانی و ماهیگیری اشاره کرد.

65 کیلومتر در شمال غربی شهر بجنورد، بین شهرستان مانه و سملقان دریاچه‌ای زیبا دیده می‌شود به نام دریاچه شیرین دره که پشت سدی به همین نام قرار گرفته است.این سد یکی از بزرگترین سدهای استان خراسان شمالی است که بر روی روخانه شیرین دره ساخته شده است .هدف از ساخت این سد کنترل و مهار سیلابها، تامین آب آشامیدنی موردنیاز شهر بجنورد،تامین آب مورد نیاز صنایع و زمینهای کشاورزی است . عملیات ساخت این سد در سال 1375 هجری شمسی آغاز شد و در فروردین 1384 به پایان رسید . دریاچه این سد مکانی دیدنی وجالب توجه برای گردشگران است و گردشگران در این دریاچه به شنا،قایقرانی و ماهیگیری می پردازدند.

مشخصات سد شیرین دره

سد شیرین دره که یک از جاهای دیدنی مانه و سملقان می باشد،با 65 میلیون و 800 هزار متر مکعب آب بزرگترین سد استان خراسان شمالی است .ارتفاع این سد از بستر رودخانه 63 متر است .با اینکه هنوز بیش از یک دهه از بهره برداری این سد که یکی از جاذبه های طبیعی مانه و سلمقان می باشد، نمی گذرد اما کارشناسان و صاحب نظران از کاهش وعمر مفید این سد ابراز نگرانی می کنند و علت این نگرانی رسوب گذاری و انباشت گل و لای در مخزن این دریاچه است و مسولان میگویند هنوز آمار دقیقی از اینکه چه میزان رسوب در .پشت این سد انباشته شده است ندارند اما تاکید میکنند که میزان رسوب بیش از میزانی است که پیش بینی شده و به سبب گل و لای زیاد مزه آب آشامیدنی نیز تغییرکرده و این مساله موجب گلایه شهروندان بجنوردی شده است . به گفته مسولان به علت کمبود اعتبار تاکنون در بخش های کمی از حوزه آبخیز این سد عملیات اجرایی آبخیز داری انجام شده است و لذا با این روند فرسایش و حجم زیاد رسوبات وارده به محزن سد باید اقدامات عجله ای را نسبت به افزایش اعتبارات آبخیزداری در این حوزه انجام گیرد. رها سازی آب سد شیرین دره که گفته میشود بی ارتباط به موضوع گل و لای در سد شیرین دره نیست بیانگر خروج گل و لای و رسوب های سد است . رها سازی با حجم زیاد و بالا انجام می شود تا رسوب ها از سد خارج شوند.

دریاچه سد شیرین دره

تفریحات دریاچه سد شیرین دره

رودخانه پرآب و خروشان سد شیرین دره، بهترین مکان برای قایقرانی و ماهیگیری است. در این رودخانه ماهی‌های مختلفی از جمله ماهی زرده وجود دارد؛ اما صید آن مجاز نیست؛ ولی می‌توانید دیگر ماهی‌های این دریاچه را صید کنید. پیاده‌رو آسفالت شده کنار این دریاچه نیز بهترین مکان برای پیاده‌روی و لذت بردن از این طبیعت زیباست. چراغ‌های تعبیه شده در کنار این دریاچه منجر شده تا شب‌های آن از نور کافی برخوردار باشد؛ از این رو می‌توانید حتی شب‌ها نیز به دیدن زیبایی‌های این منطقه بروید و از آرامش و سکوت شب‌های آن در زیر نور مهتاب و در کنار دریاچه‌ای نقره‌ای رنگ لذتی دوچندان ببرید.

دریاچه سد شیرین دره

ماهی های سد شیرین دره

ماهی های زرده پر یکی از گونه های ماهی های شیرین دره است که در سد شیرین دره بجنورد زیست میکنند و صید آنها از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست ممنوع اعلام شده است اما به گفته برخی شاهدان این روزها صید این ماهی ها توسط صیادان به صورت غیر مجاز صورت میگیرد .

خلاصه

مرکز استان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد است. شهر بجنورد یکی از سرسبزترین و خوش آب‌وهواترین شهرهای خطه خراسان است. این شهر زیبا با جاهای دیدنی مختلف و آب‌وهوای بی‌نظیرش در مسیر رفت‌وآمد زائران مشهدالرضا قرار گرفته است؛ از این رو هرساله مسافران زیادی به این شهر رفت‌وآمد دارند. یکی از دیدنی‌های باصفا و زیبای این شهر، دریاچه سد شیرین دره بجنورد است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (155 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (153 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (74 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر)