دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی دریاچه سد شیرین دره و جاذبه های آن! 

سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402
این رودخانه که پشت سد پدید آمده است باعث به وجود آمدن طبیعتی زیبا در اطراف خود شده است که محل مناسبی برای تفریح و گشت و گذار به شمار می رود. در این سد ماهی های گوناگونی وجود دارد که یکی از آنها ماهی های زرده محسوب می شوند که در سد شیرین دره بجنورد زیست می کنند .

دریاچه سد شیرین دره در 65 کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد و در محدوده شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. سد شیرین دره یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان خراسان شمالی به ‌شمار می‌رود که بر روی رودخانه شیرین دره (یکی از سرشاخه‌های رود اترک)، برای کنترل و مهار سیلاب‌ها، تامین آب آشامیدنی مورد نیاز بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، تامین آب مورد نیاز صنایع و همچنین تامین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است. عملیات احداث این سد در مهر ماه سال 1375 آغاز شد و در فروردین ماه سال 1384 به پایان رسید. دریاچه سد شیرین از جاهای دیدنی استان خراسان شمالی به حساب می‌آید و از فعالیت‌های تفریحی و گردشگری رایج در آن می‌توان به شنا، قایقرانی و ماهیگیری اشاره کرد.

65 کیلومتر در شمال غربی شهر بجنورد، بین شهرستان مانه و سملقان دریاچه‌ای زیبا دیده می‌شود به نام دریاچه شیرین دره که پشت سدی به همین نام قرار گرفته است.این سد یکی از بزرگترین سدهای استان خراسان شمالی است که بر روی روخانه شیرین دره ساخته شده است .هدف از ساخت این سد کنترل و مهار سیلابها، تامین آب آشامیدنی موردنیاز شهر بجنورد،تامین آب مورد نیاز صنایع و زمینهای کشاورزی است . عملیات ساخت این سد در سال 1375 هجری شمسی آغاز شد و در فروردین 1384 به پایان رسید . دریاچه این سد مکانی دیدنی وجالب توجه برای گردشگران است و گردشگران در این دریاچه به شنا،قایقرانی و ماهیگیری می پردازدند.

مشخصات سد شیرین دره

سد شیرین دره که یک از جاهای دیدنی مانه و سملقان می باشد،با 65 میلیون و 800 هزار متر مکعب آب بزرگترین سد استان خراسان شمالی است .ارتفاع این سد از بستر رودخانه 63 متر است .با اینکه هنوز بیش از یک دهه از بهره برداری این سد که یکی از جاذبه های طبیعی مانه و سلمقان می باشد، نمی گذرد اما کارشناسان و صاحب نظران از کاهش وعمر مفید این سد ابراز نگرانی می کنند و علت این نگرانی رسوب گذاری و انباشت گل و لای در مخزن این دریاچه است و مسولان میگویند هنوز آمار دقیقی از اینکه چه میزان رسوب در .پشت این سد انباشته شده است ندارند اما تاکید میکنند که میزان رسوب بیش از میزانی است که پیش بینی شده و به سبب گل و لای زیاد مزه آب آشامیدنی نیز تغییرکرده و این مساله موجب گلایه شهروندان بجنوردی شده است . به گفته مسولان به علت کمبود اعتبار تاکنون در بخش های کمی از حوزه آبخیز این سد عملیات اجرایی آبخیز داری انجام شده است و لذا با این روند فرسایش و حجم زیاد رسوبات وارده به محزن سد باید اقدامات عجله ای را نسبت به افزایش اعتبارات آبخیزداری در این حوزه انجام گیرد. رها سازی آب سد شیرین دره که گفته میشود بی ارتباط به موضوع گل و لای در سد شیرین دره نیست بیانگر خروج گل و لای و رسوب های سد است . رها سازی با حجم زیاد و بالا انجام می شود تا رسوب ها از سد خارج شوند.

تفریحات دریاچه سد شیرین دره

رودخانه پرآب و خروشان سد شیرین دره، بهترین مکان برای قایقرانی و ماهیگیری است. در این رودخانه ماهی‌های مختلفی از جمله ماهی زرده وجود دارد؛ اما صید آن مجاز نیست؛ ولی می‌توانید دیگر ماهی‌های این دریاچه را صید کنید. پیاده‌رو آسفالت شده کنار این دریاچه نیز بهترین مکان برای پیاده‌روی و لذت بردن از این طبیعت زیباست. چراغ‌های تعبیه شده در کنار این دریاچه منجر شده تا شب‌های آن از نور کافی برخوردار باشد؛ از این رو می‌توانید حتی شب‌ها نیز به دیدن زیبایی‌های این منطقه بروید و از آرامش و سکوت شب‌های آن در زیر نور مهتاب و در کنار دریاچه‌ای نقره‌ای رنگ لذتی دوچندان ببرید.

ماهی های سد شیرین دره

ماهی های زرده پر یکی از گونه های ماهی های شیرین دره است که در سد شیرین دره بجنورد زیست میکنند و صید آنها از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست ممنوع اعلام شده است اما به گفته برخی شاهدان این روزها صید این ماهی ها توسط صیادان به صورت غیر مجاز صورت میگیرد .

خلاصه

مرکز استان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد است. شهر بجنورد یکی از سرسبزترین و خوش آب‌وهواترین شهرهای خطه خراسان است. این شهر زیبا با جاهای دیدنی مختلف و آب‌وهوای بی‌نظیرش در مسیر رفت‌وآمد زائران مشهدالرضا قرار گرفته است؛ از این رو هرساله مسافران زیادی به این شهر رفت‌وآمد دارند. یکی از دیدنی‌های باصفا و زیبای این شهر، دریاچه سد شیرین دره بجنورد است.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مرگبارترین تلاشهای زنان برای زیبا بودن در اوایل قرن 19/ وحشتناکترین ملاک زیبایی در میان زنان غرب+ عکس
تمرینات سخت ورزشی ابریشم ارجمندخواه دختر وزنه بردار ایرانی/هزار ماشالله شیر زن ایرانی +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
خاصترین سکانس عاشقانه ی سینمای ایران/ عاشقانه جذاب هدیه تهرانی و بهرام رادان در اولین فیلم مشترکشان / میبینین 25 سال پیش چقدر چهره هاشون فرق داشته؟
انگشترهای طلای دخترانه و ظریف در مدل‌های لاکچری
حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ویدیو/ خانۀ چشم‌نواز خالق هنر ایرانی استاد محمود فرشچیان در محلۀ زیبای احمدآباد اصفهان/ یه شهر سبز دلنواز...