دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی قلعه تاریخی مانداگارنا در مرند + فیلم 

پنجشنبه، 23 شهریور 1402
قلعه مانداگارنا یکی از بناهای تاریخی استان آذربایجان شرقی و از جاذبه‌های دیدنی شهر مرند می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه گردشگری باستانی و عجیب با ما همراه شوید.

معرفی قلعه مانداگارنا

قلعه مانداگارنا یکی از جاهای دیدنی مرند است که قدمت آن به حدود 6000 سال قبل یعنی هزاره‌ چهارم پیش از میلاد می‌رسد. در واقع از بزرگ‌ترین نشانه‌های قدمت شهر مرند وجود بقایای این تپه باستانی است که برخی احتمال می‌دهند. از بقایای یکی از 22 قلعه خاکی اورارتویی باشد که در حملات پادشاه آشور تخریب شده است.

قدمت قلعه مانداگارنا

تاریخ‌شناسانی همچون هرودوت، گرنفون و بطلمیوس در 2,200 سال پیش، از مرند با نام مانداگارانا یاد کرده‌اند. بنابراین به‌ نظر می‌رسد مرند نام خود را از آتشکده‌ مانداگارنا یا مانداگارانا گرفته باشد. حدود 100 سال پیش ویلیامز جکسون، باستان‌شناس و جهانگرد آمریکایی از تپه‌ آتشکده‌ای یاد کرد و گفت که مرند در دوره‌ ساسانیان رونق فراوانی داشته و پایتخت واسپورگان بوده است. وجود بقایای آتشکده در تپه‌ خاکستری تاییدی بر این نظر محسوب می‌شود. گرچه در بررسی کارشناسان فقط دو لایه خاکستری به ضخامت 10 یا 20 سانتی‌متر در یک سطح افقی در تمام تپه دیده می‌شود که می‌تواند از بقایای آتش‌سوزی اشیا و سقف اتاق‌های قلعه در موقع تخریب باشد. به‌ غیر از لایه‌های خاکستری بقیه قلعه از خاک است و این تپه پس از لایه خاکستری دوباره مورد سکونت و ساختمان‌سازی قرار گرفته و ظاهرا این سکونت و تخریب چندین بار تکرار شده است.

نام‌های دیگر قلعه مانداگارنا

قلعه مانداگارانا به نام‌های قلعه یالدور و تپه مرند نیز شناخته می‌شود. همچنین برخی این قلعه را تپه خاکستری نامیده‌اند؛ به این معنی که تشکیل تپه را باقی‌مانده خاکسترهای جایگاه و آتشکده زرتشتی دانسته‌ و آن را آتشکده مانداگارانا نامیده‌اند.

مسیر دسترسی به قلعه ماندگارنا

قلعه مانداگارانا در کنار یالدور چای و در محدوده‌ای به‌ نام کول تپه واقع شده است. این قلعه در چایکنار شرقی در کوچه سیدلر قرار دارد.

فیلمی از قلعه مانداگارانا


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
ترجمه تخصصی کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
هزینه چاپ یک کتاب