دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی مناطق دیدنی‌ کازرون در استان فارس 

سه شنبه، 28 شهریور 1402
شهر زیبای کازرون در شمال غربی استان فارس واقع شده است. این شهر باستانی از بناهای تاریخی و گردشگری بسیاری برخوردار بوده و از شهرهای مهم در حوزه گردشگری می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با مناطق دیدنی کازرون با ما همراه باشید.

آتشکده گره کازرون

آتشکده گره که با نام آتشکده جره نیز شناخته می‌شود، از مناطق دیدنی کازرون در مجاورت روستای بالاده است و گرد تاریخ و گذر زمانی بس طولانی بر آن سایه افکنده است. به نظر می‌رسد این عمارت چهارتاقی به دستور وزیر «بهرام پنجم» که «مهرنرسی» نام داشت، در کنار رودخانه‌ و روی تپه‌ای که در گذشته اطراف آن شهری واقع بود، احداث شده است. از ویژگی‌های بارز و جالب آتشکده‌ی گره می‌توان به نوع کاربری آن اشاره کرد. باستان‌شناسان معتقد هستند که این آتشکده علاوه بر امور مذهبی، برای امور تقویمی و گاه‌شماری نیز مورد استفاده بوده است. این اثر در تاریخ 21 آبان 1317 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

غار شاپور کازرون

غار شاپور در انتهای تنگ چوگان و در چهار کیلومتری شهر باستانی بیشاپور در شهرستان کازرون قرار دارد. غار کاملا مشرف به دره‌ای بزرگ است. در پایین دست غار روستایی آباد وجود دارد که به روستای شاپور معروف است. این غار در ارتفاع حدود 800 متری از سطح زمین واقع شده و دهانه آن حدود 30 متر است. غار شاپور از غارهای تاریخی بسیار پراهمیت ایران است و از دیدنی‌های استان فارس به شمار می‌آید. دیواره​‌های ورودی تنگه پوشیده از نقش‌های برجسته​‌ای تراشیده‌شده روی سنگ هستند که هر یک بخشی از تاریخ دوره ساسانیان را به نمایش گذاشته​‌اند. در سمت راست ورودی تنگه، آثار قلعه​‌ای به چشم می​‌خورد که گویا محل نگهبانی از شهر بیشابور بوده‌اند. کف دره، بستر رود شاپور است که آب آن از طریق کانال‌​هایی متعدد به داخل شهر منتقل می‌​شد. داخل غار شاپور دارای چندین بخش است که سه تالار آن اهمیت بیشتری دارند.

آبشار کوهمره سرخی کازرون

آبشار کوهمره سرخی از مناطق دیدنی کازرون به شمار می‌آید که در روستای رمقان و در فاصله 76 کیلومتری شیراز واقع شده است. این منطقه جنگلی و کوهستانی حدود 3000 کیلومتر مربع وسعت دارد. در مسیر آبشار جنگل‌های بلوط کهن و انبوهی دیده می‌شود. رمقان دارای آبشارهای بسیار زیبا و خاصی است که مشهورترین آن آبشار کوهمره سرخی است. این آبشار از بین درختان پر شاخ و برگ بلوط و چنار در ارتفاعات کوهمره جریان می‌یابد و به رگ حیات منطقه تبدیل شده است. در واقع آبشار کوهمره سرخی از دل زمین می‌جوشد و در قالب رودخانه‌ای وسیع وارد شالیزارهای انبوه می‌شود. سپس در ادامه مسیر خویش، روستاها را در می‌نوردد. این رود همانند شاهرگی مهم از میان زمین‌های روستاها عبور می‌کند و در نهایت از روی کوهستان به سمت پایین سرازیر می‌شود. آبشار دارای ارتفاعی بیش از 60 متر است و در بین جنگل‌های انبوه و قدیمی بلوط در جریان است. این ترکیب، منظره‌ای بسیار تماشایی ایجاد می‌کند به طوری که آب در آن حرکت داده شده و وارد رودخانه می‌شود.

دشت برم کازرون

دشت برم کازرون یا تفرجگاه میان کتل بزرگ‌ترین دشت بلوط ایرانی است که از جاهای دیدنی کازرون به حساب می‌آید و در 30 کیلومتری شرق این شهر قرار دارد. کاروانسرای میان کتل که تنها کاروانسرای سنگی ایران به شمار می‌رود، در میان دشت برم جای گرفته است. دشت برم پوشش گیاهی و جانوری قابل‌ توجهی دارد. علاوه بر بلوط، گونه‌های جنگلی دیگری همچون بادام کوهی، کیالک و ارژن در این دشت یافت می‌شوند و نقش مهمی در تلطیف و اعتدال هوای مناطق جنوبی کشور دارند. از مهم‌ترین گونه‌های جانوری ساکن در دشت برم نیز می‌توان به گوزن زرد ایرانی اشاره کرد.

آبشار حکیم باشی کازرون

آبشار حکیم باشی آبشاری فصلی در روستایی با همین نام است که از جاهای دیدنی کازرون در استان فارس به شمار می‌آید. حرکت سیل‌آسا و شدت جریان آبشار موجب به وجود آمدن حوضچه‌های بسیار زیبا و نادری در پایین آبشار شده است، که بسیار دیدنی هستند. بلندای آبشار حکیم باشی نزدیک به 25 متر است. در قسمت انتهایی آبشار چندین حوضچه‌ دیده می‌شود که سرعت و شدت زیاد جریان آب از بالا به پایین باعث خلق چنین حوضچه‌هایی شده است. آنچه زیبایی این آبشار را چندین برابر کرده است، جریان یافتن آب از دل شکاف صخره‌هایی عظیم است.

تالاب برم شور کازرون

تالاب برم شور از تالاب‌های زیبای ایران و جاهای دیدنی استان فارس است. این دریاچه در حدود 20 کیلومتری جنوب امامزاده شاه تسلیم و 35 کیلومتری بابامنیر قرار دارد. دریاچه برم شور نام یکی از دریاچه‌های استان فارس است که به این دلیل که آب این دریاچه از کوه‌‌های گچی جمع می‌شود، به آن برم شور یا دریاچه شور می‌گویند. طول دریاچه برابر با 1000 متر، عرض آن 500 متر است. وسعت دریاچه 30 هکتار و عمق آن در بعضی نقاط تا 20 متر نیز می رسد. آب این دریاچه تلخ و شورمزه است.

چشمه سرآب اردشیر کازرون

چشمه سرآب اردشیر یکی از جاذبه‌های طبیعی تاریخی و جاهای دیدنی کازرون است که قدمت آن به دوره ساسانیان بازمی‌گردد. این چشمه با سنگ‌های زیبای چینی تزئین شده است اما در طی زمان بخش‌های زیادی از آن از بین رفته است. این چشمه یکی از منابع تامین آب آشامیدنی و کشاورزی مردم منطقه محسوب می‌شود.

دریاچه پریشان کازرون

دریاچه پریشان از عرصه‌های آبی جنوب ایران در استان فارس و غرب شیراز به شمار می‌رود و فاصله کوتاهی تا کازرون دارد. تالاب پریشان را با نام‌هایی مانند «پیرشون»، «مور»، «یون» «موز» و تالاب کازرون نیز می‌شناسند. این تالاب در منطقه خوش‌آب‌و‌هوا و ییلاقی ارژن قرار دارد که از مناطق حفاظت‌شده در کشور ما به شمار می‌رود. ارتفاع دریاچه پریشان از سطح دریا حدود 820 متر است و مساحت این تالاب در دوره پرآبی و به‌ خصوص در اردیبهشت ماه در حدود 4,300 کیلومتر مربع بوده است. نام تالاب پریشان را در فهرست تالاب‌های بین‌المللی ثبت کرده‌اند و در زمره مناطق حفاظت‌شده قرار دارد. اطراف دریاچه پریشان را کوهسارهای رشته کوه زاگرس پوشانده‌اند؛ کوه‌های شمالی این تالاب در حدود پنج کیلومتر و کوهستان‌های جنوبی تنها حدود 500 متر با دریاچه پریشان فاصله دارند.

شهر باستانی بیشاپور کازرون

شهر باستانی بیشاپور که در شهرستان کازرون استان فارس قرار گرفته، در زمان ساسانیان ساخته شده است. بیشاپور با 200 هکتار وسعت از شهرهای مهم آن زمان به حساب می‌آمد. این شهر از قدیمی‌ترین شهرهایی است که تاریخچه ساخت آن به‌‌صورت مکتوب در سنگ‌نوشته‌ای محفوظ مانده است. در کتاب‌های تاریخی، نام این شهر با عنوان‌های بیشاپور، بیشابور، به شاپور، بیشاور و «به اندیوشاپور» ثبت شده ‌است. شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیرخوره به‌ شمار می‌رفت. از شاپور اول به‌عنوان سازنده شهر باستانی بیشاپور یاد می‌کنند و واژه «بیشاپور»، احتمالا واژه‌گونه‌ای از واژه «به‌شاپور» به معنای «شاپور نیک‌سیرت» بوده است. هر چند در برخی از منابع دیگر از این شهر به‌ عنوان «سرای شاپور» یا «محلی که شاپور آن را بهبود داده است» نیز یاد می‌کنند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
ویراستاری تخصصی مقاله
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
ترجمه تخصصی متن
دکوراسیون دلنشین و دهه شصتی حیاط خانه احسان علیخانی+عکس/ حوض آبی رنگ وسط حیاط با دو صندلی مخصوص آقای مجری و مادرش