دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی مناطق دیدنی و زیبا در اطراف میاندوآب 

شنبه، 18 شهریور 1402
شهر میاندوآب در میان دو رود پر آب زرینه رود و سیمینه رود قرار گرفته است. این شهر زیبا که در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است کوه‌ها و آبشارهای بسیار زیبا و جذابی دارد. برای آشنایی بیشتر با مناطق دیدنی در اطراف این شهر با ما همراه باشید.

آبشار اوزان

آبشار اوزان در نزدیکی روستای اوزان در فاصله 70 کیلومتری میاندوآب و 35 کیلومتری از شاهین دژ قرار گرفته است. این آبشار 15 متر ارتفاع دارد و در دره‌ای سرسبز و مصفا واقع شده است. به دلیل قرارگیری در ناحیه‌ای کوهستانی، این منطقه آب‌و‌هوایی معتدل و مطبوع دارد و از مقاصد گردشگری و مکان‌های دیدنی استان آذربایجان غربی به شمار می‌آید.

چشمه دوه اوچان

حمام طبیعی حیدر‌باغی که با نام چشمه دوه اوچان نیز شناخته می‌شود، در روستای حیدرباغی باروق، از توابع شهرستان میاندوآب قرار دارد. این پدیده طبیعی زیبا در واقع چشمه‌ای گوگردی است که در طول زمان رنگ‌های مختلفی پیرامون آن پدید آمده‌‌اند. آب چشمه در ارتفاع 10 متری و به‌ شکل دوش به درون رودخانه سرازیر می‌شود. به همین دلیل نیز با نام حمام طبیعی شهرت یافته است. بسیاری از گردشگران برای شنا و آب‌تنی در آب این چشمه گوگردی به این مکان می‌آیند. چشمه دوه اوچان از مقاصد طبیعت‌گردی و جاذبه‌‌های گردشگری میاندوآب به شمار می‌آید و در فهرست آثار ملی طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

غار جبیگلو

غار جبیگلو که با نام غار جبیکلو نیز شناخته می‌شود در نزدیکی روستای جبیگلو، از توابع شهرستان میاندوآب قرار دارد. به دلیل تنگ بودن ورودی، این غار از دور قابل تشخیص نیست. فضای غار شامل دو دالان می‌شود. بخش‌هایی از غار نیز در اثر زلزله فروریخته است. غار جبیگلو از جاذبه‌های گردشگری میاندوآب است که در مسیر میاندوآب به سمت باروق و جاده جدید سرچم قرار دارد.

صخره‌های بی‌بی‌کند

مجموعه صخره‌‌ای بی‌‌‌بی‌کند در روستای بی‌بی‌کند از توابع شهرستان شاهین دژ قرار دارد و فاصله آن تا شاهین دژ 16 کیلومتر است. این مجموعه شامل سه طبقه از کف زمین و پنج اتاق تو در تو می‌شود که به‌ وسیله تونلی به یک‌دیگر متصل هستند. در قسمت جلو دخمه، ستون‌های کنده‌کاری شده سنگی دیده می‌شود و در فضا‌های داخلی، پنجره‌ها و طاقچه‌هایی حجاری شده‌‌‌اند. مجموعه صخره‌‌ای بی‌‌‌بی‌کند با قدمتی که به هزاره اول بازمی‌گردد، در تاریخ 25 اسفند 1379 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این مجموعه از مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی است و دسترسی به آن به دلیل عدم وجود جاده مناسب بسیار سخت است.

قلعه جان‌آقا

قلعه جان‌آقا که با نام جان‌آغا‌قالاسی نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی میاندوآب به حساب می‌آید و در نزدیکی روستای جان آقا، از توابع شهرستان میاندوآب واقع شده است. با قرارگیری در کرانه شمالی زرینه رود، این بنا بزرگ‌ترین قلعه نظامی مانایی‌ها به‌ شمار می‌رود. از نکات جالب توجه در این قلعه، مکان خاص قرارگیری در ارتفاعات کوه جان آقا و همچنین استفاده از مصالح بدون ملات است. دژ طولی معادل 250 متر دارد و ارتفاع دیوارهای آن بین 80 تا 180 سانتی‌متر تغییر می‌کند. از مهم‌ترین بخش‌های قلعه خط رابط برای حرکت سربازان قلعه و هفت پیوند چهارگوش در فاصله‌های مشخص در قسمت بیرونی هستند.

پل میرزا رسول

پل میرزا رسول با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، از جاهای دیدنی میاندوآب به شمار می‌آید و در جاده میاندوآب به مهاباد، روی رودخانه سیمینه‌رود، توسط میرزا رسول احداث شده است. پل 52 متر طول دارد و از هفت دهانه آن تنها پنج دهانه سالم مانده‌اند. مصالح به‌کار رفته در ساخت این سازه شامل سنگ در قسمت پایه‌ها و سیل شکن‌ها و آجر در سایر قسمت‌ها می‌شود. این اثر در تاریخ 29 تیر 1377 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قلعه بخدک

قلعه بخدک که با نام قلعه بختک نیز شناخته می‌شود، در روستای میلان از توابع شهرستان میاندوآب قرار دارد و از بنای اولیه آن تنها ویرانه‌هایی به‌ جای مانده‌اند. به نظر می‌رسد ساخت این قلعه مستحکم به هدف آزمودن قدرت نظامی و نشان دادن آن به شاه ساسانی صورت گرفته و احداث آن توسط یکی از سرداران خسرو انوشیروان به نام بخدک پیشنهاد شده است. طبق آثار موجود، آب مورد نیاز قلعه از فاصله چهار فرسنگی قلعه تهیه می‌شد که جز بخدک و برخی از نزدیکانش، فرد دیگری از سرچشمه آن اطلاعی نداشت. در حال حاضر قلعه بخدک از جاذبه‌های گردشگری میاندوآب به حساب می‌آید.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ترجمه تخصصی متن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
ترجمه تخصصی کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب