معرفی موزه‌ی آکروپولیس آتن و جاذبه های آن!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی موزه‌ی آکروپولیس آتن و جاذبه های آن!
موزه آکروپولیس، بزرگ‌ترین موزه یونان و یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان در رابطه با آثار مربوط به تمدن یونان باستان است. موزه آکروپولیس بخش بزرگی از گنجینه و آثار باستانی مرتبط با اکتشافات مجموعه تاریخی آکروپولیس را در خود جای داده‌است.

موزه‌ی آکروپولیس در یونان، به یافته‌های مرتبط با آکروپولیس، معبد پارتنون و معابد اطرافش اختصاص داده شده و در شمار بهترین موزه‌های جهان قرار دارد.«موزه‌ی آکروپولیس» (Acropolis Museum)، در آتن واقع شده و یکی از بهترین موزه‌ها در دنیا به حساب می‎آید. شیشه‌های بزرگ این موزه، از جمله ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شود و امکان دسترسی به چشم‌انداز بی‌نظیری از شهر باستانی آتن را برای شما فراهم می‌کند. این موزه، بهترین پناهگاه برای حفاظت از آثار باستانی باارزشی به شمار می‎رود که در نزدیکی آکروپولیس پیدا شده‌اند و همچنین به خوبی نشان می‎دهد که مجسمه‌های معبد پارتنون و معابد اطرافش در آن زمان به چه شکل بوده‌اند.

موزه‌ی آکروپولیس از سال 2009 برای بازدید بر روی مردم باز گذاشته شد و آثارش را در 3 طبقه به نمایش می‌گذارد. علاوه بر آن می‌توانید از بخش کاوش‌های باستان‌شناسی نیز دیدن کنید که ویرانه‌هایی از یک شهر قدیمی، حمام، سیستم زهکشی و موزاییک‌هایش را دربرمی‌گیرد. تجربه‌ی بازدیدکنندگان این موزه نشان می‌دهد که بهتر است گشت و گذار خود را از طبقه‌ی سوم و «گالری پارتنون» (Parthenon Gallery) شروع کنید که نقطه‌ی عطف موزه‌‎ی آکروپولیس به حساب می‌آید. به این شکل هم بازدیدتان نظم بیشتری پیدا خواهد کرد و هم می‌توانید به نمای دیدنی آکروپولیس و آتن دسترسی داشته باشید. به معماران این موزه، یعنی «مایکل فتیادیس» (Michael Photiadis) و «برنارد چومی» (Bernard Tschumi) برای میزان تفکر و وقتی که صرف طراحی آن کرده‌اند، واقعاً می‌بایست آفرین گفت.

محور، اندازه و تعداد ستون‌های طبقه‌ی سوم به گونه‌ای سازماندهی شده که به معبد پارتنون شباهت داشته باشد. از دیدنی‌های مهم این بخش می‌توان سنتوری (سه گوش بالای در)، میتوپ (بخش مستطیل شکل تزیینات دیواری) و فریز یا همان گچکاری برجسته در بالای دیوار را نام برد. سنتوری شرقی قبلاً در بالای درب ورودی پارتنون قرار داشته و تولد خارق‌العاده‌ی الهه‌ی شهر آتن، یعنی آتنا را به نمایش می‌گذارد که از سر زئوس بیرون آمد! سنتوری غربی نیز رقابت آتنا و «پوسایدون» یا همان «پوزئیدون» را نشان می‌دهد. برجسته‌کاری‌های میتوپ هم زمانی بخشی از ستون‌بندی‌های خارجی معبد پارتنون بوده و صحنه‌هایی از اساطیر و جنگ‌های افسانه‌ای یونان را یادآور می‌شود. جدیدترین نقش برجسته‌ای که از این معبد به موزه انتقال داده شده، مربوط به نبرد انسان و «قِنطَروس» یا همان «سانتور» (Centaur) می‌باشد که آن را با دقت فراوان، تمیز و ترمیم کرده‌اند.

فریز، پر جزئیات‌ترین بخش معبد پارتنون است که بر روی دیوار بخش درون‌خانه‌ی آن قرار گرفته بود. طول این فریز به 160 متر می‌رسید و نقش برجسته‌هایی از صحنه‌های مختلف را مثل یک داستان، پشت سر هم به نمایش می‌گذارد. البته فقط 50 متر از آن به فریز اصلی تعلق دارد و بقیه‌اش را متخصصان موزه‌ی آکروپولیس با مهارت بالایی تکمیل کرده‌اند تا به داستان معنا ببخشند. 80 متر باقی‌مانده‌ی آن در مکان‌های مختلفی در جهان از جمله موزه لوور، موزه بریتانیا و موزه‌های شهرهای دیگری از جمله «پالرمو» (Palermo)، واتیکان، وین، مونیخ، کپنهاگ و «وورتسبورگ» (Würzburg) نگهداری می‌شود. یکی از این فریزها، سواره نظام و یک اسب را نشان می‎دهد که معتقدند کار «فیدیاس» (Pheidias) پیکرتراش یونانی بوده است.

بعد از اتمام بازدیدتان از این بخش، به طبقه‌ی اول بروید و از 5 ستون «کاریاتید» (Caryatid) یا همان «ستون‌های زن‌پیکر» دیدن کنید که همان مجسمه‌هایی هستند که زمانی سقف ایوان جنوبی «معبد ارکتیون» (Erechtheion) را سرپا نگه می‌داشتند و مقدس‌ترین قسمت آکروپولیس به حساب می‎آمدند. این ستون‌ها، با دقت و ظرافت بالا و از سنگ مرمر پاروس ساخته شده و جایی را در کنارشان خالی گذاشته‌اند، به این امید که شاید زمانی ششمین ستون آن هم به این 5 مورد ملحق شود که هم‌اکنون در موزه بریتانیا در لندن قرار دارد. نمایشگاه دائمی طبقه‌ی اول این موزه، بقایایی از دوران یونان کهن همچون سنتوری بزرگ متعلق به معبد پارتنون را دربرمی‌گیرد. علاوه بر آن، نام معبد «هکاتومپدون» (Hekatompedon temple) یا همان «هکاتومپدوس» که بر روی یک لوح حک شده نیز در این بخش قرار گرفته که در زبان یونانی به معنی «100 فوت» می‎باشد و حتی از پارتنون نیز قدیمی‌تر است. سایر آثار باقی‌مانده هم غولی با سه بدن را نشان می‎دهد و هر کدام وسیله‌ای به دست گرفته‌اند که نمادی از آب، باد و آتش هستند. همچنین این بخش، هرکول را نیز شامل می‌شود که در حال جنگ با هیولایی افسانه‌ای می‌باشد.

موزه‌ی آکروپولیس

معماری موزه آکروپولیس آتن

اولین مسابقه معماری برای طراحی یک موزه جدید در سال 1976 برگزار شد و به شرکت کنندگان یونان محدود شد. هر دو رقابت سال 1976 و دیگری که در سال 1979 به دنبال آن بود ، نتوانستند نتیجه ای بدست آورند ، زیرا قطعات زمین انتخاب شده برای ساختمانهای پیشنهادی نامناسب تلقی می شدند.

در سال 1989 ، سومین مسابقه برای طراحی موزه جدید آکروپولیس اعلام شد که بین المللی خواهد بود. انتخابی از سه سایت ممکن ارائه شد. این مسابقه توسط معماران ایتالیایی ، مانفردی نیکولتی و لوسیو پاسارلی برنده شد.پس از تاخیر در طول دهه 1990 ، کار بر روی ساخت موزه بر اساس این طرح سوم پیشرفت کرد و به مرحله کاوش های پایه ها رسید ، اما اینها به دلیل بقایای ظاهرا حساس باستان شناسی در سایت متوقف شدند و منجر به ابطال این مسابقه در سال 1999 شد.

موزه‌ی آکروپولیس

در گذشته نگر ، مکان موزه جدید کاملاً واضح بود: بخش بزرگی از پادگان های ژاندارمری بلااستفاده “Camp Makrygianni” ، روبروی تئاتر دیونیوس. این پادگان ها در اراضی عمومی ساخته شده و تعداد محدودی از سلب مالکیت خانه های خصوصی اطراف برای آزادی فضای لازم مورد نیاز بود. ساختمان اصلی پادگانهای قدیمی ، نئوکلاسیک “ساختمان ویلر” ، بازسازی شده و موزه مرکز مطالعات آکروپولیس را در خود جای داده است.

مسابقه چهارم هیچ گونه شرطی برای حفظ مکان باستانی فراهم نکرده بود. این اقدامات تا حدی پس از آن آغاز شد که مبارزان محلی و بین المللی ICOMOSاین نظارت را در معرض دیدند و این رقابت نهایی شد. نقشه های جدید به گونه ای تنظیم شد که ساختمان از بالای زمین ، بر روی ستون ها بالا گرفته شود.

این رقابت تنها با دعوت به شیوه های معماری باز بود و توسط معمار مستقر در نیویورک ، برنارد تسوومی ، با همکاری معمار یونانی مایکل فوتیادیس برنده شد. کاوش ها دو لایه از خانه ها و کارگاههای متوسط ​​، متوسط ​​و کنار جاده ای خصوصی را نشان داده است ، یکی از اوایل دوران بیزانس و دیگری از دوره کلاسیک.پس از ایجاد طرح و چینه شناسی یافته ها ، مکان های مناسبی برای ستون های پایه مشخص شد.

اینها خاک را به بستر زیرین می گذرانند و روی یاتاقان های غلتک شناور قادر به مقاومت در برابر زلزله 10 ریشتری در مقیاس ریشتر هستند. با نزدیک شدن کار ساخت و ساز ، عملیات انتقال آثار باستانی تاریخی فاصله 280 متری از سنگ آکروپولیس تا موزه جدید در اکتبر 2007 آغاز شد ، چهار ماه طول کشید و برای جابجایی استفاده از سه جرثقیل برج نیاز داشت. مجسمه ها در مسافت بدون فاصله. مقامات یونان ابراز امیدواری کردند که موزه جدید در کارزار بازگشت ماربلز پارتنون کمک کند.

موزه‌ی آکروپولیس

زیبایی موزه‌ی آکروپولیس در شب بیشتر هم می‌شود و رستوران آن از ساعت 8 صبح فعالیت دارد و 3 گزینه‌ی قهوه، صبحانه یا ناهار را پیش رویتان می‌گذارد. در این رستوران هم می‌توانید صندلی‌های داخل و هم فضای آزاد را انتخاب کنید که به پارتنون اشراف دارند. اگر در روزهای جمعه که موزه تا ساعت 10 شب فعالیت می‌کند به این مکان بروید، گزینه‌ی صرف شام نیز به رستوران آن اضافه می‌شود. علاوه بر آن، یک کافی‌شاپ هم در طبقه‌ی هم‌کف این موزه ایجاد کرده‌اند و اگر سؤالی راجع به آثار داشتید، می‌توانید از باستان‌شناسانی کمک بگیرید که از ساعت 9:30 تا 5 بعد از ظهر در موزه حاضر می‌باشند و با درجه‌های بزرگ سفید و قرمز رنگشان به راحتی قابل شناسایی هستند. موزه‌ی آکروپولیس چند بار در سال، تورهای راهنما هم برگزار می‌کند که نیازی نیست هزینه‌ای جدا از بلیت ورودی را برای آن بپردازید. بهتر است قبل از مراجعه، سری به سایت آن بزنید و علاوه بر اطلاع از ساعت دقیق کاری موزه‌ی آکروپولیس، از این تورهای ویژه نیز مطلع شوید. همچنین این موزه در نزدیکی باغ ملی آتن واقع شده و فرصت مناسبی است تا از هر دوی این جاذبه‌ها در یک روز دیدن کنید.

خلاصه

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هر تور گردشگری در آتن بازدید از موزه جدید آکروپلیس است که در کنار تپه‌ای درمجاورت شهر قرار‌ دارد.این موزه دارای مجموعه‌ای بزرگ از بقایای معماری یونان و نیز مجسمه‌های قدیمی شامل مجسمه خدایانی نظیر آتنا و پسر‌کریتوس است. ساخت و افتتاح این موزه برای بازی‌های المپیک سال 2004 برنامه‌ریزی شده‌بود ولی بدلیل کشمکش‌های حقوقی به‌تاخیر‌ افتاد. این موزه دارای پنج طبقه و نزدیک به 4000 اثر تاریخی است. نمایشگاه‌های دائمی در این موزه شامل پاتنون‌فریز، مجسمه آتنا، رنگ پپلوس‌کور، گالری پاتنون و آتنا‌نایک است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (442 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (260 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (118 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (57 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (36 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (22 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (17 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (12 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (10 نظر) نشسته نماز خواندن احمدرضا عابدزاده در خانه اش در کنار کریم باقری+عکس (8 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی با برگزاری مهمانی در خیابان جلوی خانه اش حماسه آفرید/ این مهمونا برن پشت سرشونم نگا نمیکنن🤣 (8 نظر) گریه های تلخ سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه در خانه ابدی پدرش / روحش شاد و یادش گرامی (8 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 27 خرداد 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
فواید فوق العاده پوست پرتقال برای قلب🍊 + فواید دیگر
فال ابجد روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
بازداشت شکارچی عروسک های شهر | او دختر بچه ها را می ربود و ...
فال انبیاء روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
به کوری چشم مجاهدین خلق حمید نوری آزاد شد‎
لامبورگینی خاندان سلطنتی عربستان رکوردشکنی کرد+عکس
پیشنهاد ازدواج دوم پارسا پیروزفر به خانم همسایه جوان در خلوت دونفره شان+فیلم
ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه
ناگفته هایی جالب از زندگی فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ از استفاده نکردن از امکانات مملکتی تا وام گرفتن از صندوق های کوچک!
روایت شنیده نشده از خواهر داغدار شهید سید ابراهیم رئیسی از کارکردن رئیس جمهور همزمان با تحصیل بعد از فوت پدرشان/ دلسوز و صبور+عکس
گران بهاترین ماده جهان که قیمتش 1000 برابر نفت است +عکس/ ماده ای که جان انسان ها را نجات داد