معرفی ویژگی های خانه دکتر مصدق!

  چهارشنبه، 30 فروردین 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی ویژگی های خانه دکتر مصدق!
خانه دکتر مصدق نام قلعه‌ای خشتی در روستای احمدآباد در استان البرز است. این اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد، جزو جاهای دیدنی کرج به حساب می‌آید. مصدق بعد از کودتای 28 مرداد 1332 به تحمل چهار سال حبس محکوم شد و سپس برای 10 سال در خانه خود در روستای احمد آباد در حصر بود و سرانجام در همین خانه به خاک سپرده شد.

در تاریخ معاصر ایران خانه های تاریخی و قدیمی بسیاری وجود دارد که اغلب این ها متعلق به بزرگ مردان تاریخ سرزمین ایران است.از جمله ی این خانه های قدیمی که اغلب علاقه مندان زیادی هم برای بازدید از آن وجود دارد، خانه ی دکتر مصدق در روستای احمدآباد است. در بخش مرکزی شهرستان نظرآباد در استان البرز، بنایی وجود دارد که سالها خانه‌ی دکتر محمد مصدق بوده است. خانه‌ای که اگر دقیق بخواهیم به موقعیت آن بپردازیم، در روستای احمدآباد و در مجاورت روستاهای قارپوز‌آباد، حسن بکول و حسین‌آباد قرار گرفته است و با شهر آبیک به طول هفت و نیم کیلومتر از سمت جنوب غربی فاصله دارد. نکته‌ی جالبی این است که روستای احمد آباد توسط خود دکتر محمد مصدق نام‌گذاری شده است و اشاره به نام پسر او یعنی احمد مصدق دارد.

تاریخچه خانه دکترمصدق

خانه های تاریخی در ایران از اهمیت ویژه ای به لحاظ فرهنگی و هنرمعماری برخوردار هستند که داستان ها و اسرار فراوانی را در سینه خود پنهان کرده اند. روستای احمدآباد با قلعه ای به همین نام، توسط دکتر مصدق تاسیس گردید، که منزل شخصی و باغ و اراضی شخصی وی به شمار می رود.

روستای احمدآباد از توابع شهرستان نظرآباد در استان البرزمیزبان پیکر مردی فرهیخته، سیاستمدار و داناست که امروزه به عنوان مکانی برای بازدید گردشگران و علاقه مندان به تاریخ جذابیت خاصی دارد.

دوستداران سفر می توانند با مراجعه به سایت های معتبری همچون مستربلیط برای خرید اینترنتی بلیط اقدام نموده و با خیالی آسوده به گشت و گذار در سراسر ایران عزیز بپردازند.

خانه دکتر مصدق واقع در روستای احمدآباد یکی از قلعه های خشتی با معماری قاجاری است. دکتر دهه پایانی عمر خود را دراین عمارت گذراند. خانه در حال حاضر علاوه بر ثبت در فهرست آثار ملی در لیست موقوفات اداره اوقاف نیز مکتوب گردیده است.

روستای احمد آباد در زمره املاک و مستقلات عضدالسلطان فرزند ارشد مظفرالدین شاه و داماد دکتر مصدق بود، که بعدها مصدق آن را با املاک خود در اراک معاوضه نمود.

جالب است بدانید، نام احمدآباد از نام پسردکتر به اسم احمد، گرفته شده و طبق خواست مصدق تمام اراضی و مایملک او را احمدآباد نامیدند. محمد مصدق با خلع رضاخان و شروع حکومت پهلوی دوم بیشتر عمر خود را در زندان، تبعید و حصرخانگی گذراند و در 10 سال پایانی عمرش به احمدآباد تبعید و در همان جا چشم از جهان فروبست.

مصدق وصیت کرده بود او را در جوار کشته شدگان واقعه 30 تیر و در قبرستان ابن بابویه به خاک بسپارند، اما بنا بر دستور اکید محمدرضا پهلوی مبنی بر ممنوعیت برگزاری مراسم بزرگداشت، وی را در ملک شخصیش و باغ قلعه احمدآباد دفن کردند.

خانه دکتر مصدق

معماری خانه دکتر مصدق

نمای ظاهری خانه دکتر مصدق یادآور کوشک ساده‌ای از دور قاجاریه است. مشخصه‌هایی چون مصالح آجری، تزیینات محدود و مختصر، ایوان‌ها و ستون‌های چهارگوش، اتاق‌های ساده، درها و پنجره‌های چوبی و بام شیروانی دلیلی بر این ادعا هستند. در ضلع شرقی آن بعدها ساختمان جدیدی ساخته شد که به‌عنوان موزه و کتابخانه دکتر محمد مصدق مورد استفاده قرار گرفت.

مشخص‌ترین تزیین نمای خانه دکتر مصدق، نواری از مقرنس آجری در حد فاصل طبقات اول و دوم است. باروهای قلعه را می‌توان به‌خوبی مشاهده کرد؛ دیوارهای بلندی که ساختمان دو طبقه آجری در وسط قلعه باغ را محصور کرده‌اند. حصار خانه، یک در اصلی در شمال و یک در فرعی کوچک در غرب دارد. در اصلی خانه نیز شامل دو لنگه فلزی بزرگ می‌شود.

منزل دکتر مصدق

نقشه و معرفی بخش های مختلف منزل دکتر مصدق

منزل دکترمصدق با سابقه ای مرتبط به دوران قاجار و همچنین املاکی که از مادرش به او ارث رسیده بود، خانه و موزه ای که از وسایل وی در آن بنا گردیده، برای بسیاری از مردم به صورت ناشناخته باقی مانده است.

خانه به شیوه قلعه ای خشتی که به دو قسمت باغی و بخش قابل سکونت تقسیم شده و شامل ایوان، سرویس بهداشتی، انبار، کفش کنی و اتاق ها می شود. بافت خانه با خشت و آجر ساخته و تزئینات جزئی در بخش دیواره ها دارد.

چهار ستون مربعی در دو سوی بنا قرار گرفته، اتاق ها ساده و بدون تشریفات، پشت بام شیروانی و پنجره ها از چوب هستند. عمارت دو درب ورودی یکی چوبی و کوچک و درب اصلی بزرگ و از جنس آهن است، و ظاهری کوشک مانند را به نمایش می گذارد.

یکی از اتاق ها به عنوان محل نگهداری اتومبیل تشریفاتی مصدق در زمان وزارتش در نظر گرفته شده و دو ساختمان بعدها به عنوان موزه و کتابخانه شخصی دکتر به بنا الحاق گردید.

نوارهای مقرنس آجری با فاصله های نیم متری سراسر دیوار بیرونی را آذین بسته اند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برای اولین بار مراسم یادبودی در شان مقام دکتر مصدق بر سر مزار آن بزرگوار برگزار گردید و آیت الله طالقانی به عنوان سخنران در وصف شخصیت و اقدامات بزرگ او صحبت فرمودند.

این یادبود باشکوه ترین مراسم در طول تاریخ، با حضور حدود یک میلیون نفر از مردم برای یکی از رجال سیاسی به شمار می رود. در اوایل دهه 60 بازدید از منزل تاریخی دکتر مصدق ممنوع بود، اما در سال 1373 یکی از نوادگان دکتر با وقف این بنا به اداره اوقاف، شرایط بازدید عموم را فراهم آوردند. ترددهای فراوان و برگزاری یادبودها در سال های اخیر، موجب آسیب دیدگی خانه و بخش های تاریخی آن گردیده است.در بخش موزه که اسناد و نوشته های دکتر نگهداری می شوند، نیز با فرسایش مکتوبات رو به رو بوده و به شدت نیازمند، تدابیری در جهت حفظ این آثار ارزشمند است.

شرایط بازدید خانه دکتر مصدق

از آن جا که بافت خانه دکتر مصدق دچار فرسایش شده و به شدت نیازمند ترمیم و تعمیر می باشد، به صورت موقت از بازدید عموم ممانعت به عمل می آید، تا اداره اوقاف با کمک اداره میراث فرهنگی اقدامات لازم را در جهت مرمت مبذول دارد. اداره میراث فرهنگی طی بیانیه ای از بازسازی بنا و تاسیس موزه دکتر مصدق خبر داده و امید است هرچه زودتر، این مکان تاریخی برای بازدید علاقه مندان مهیا گردد.

خلاصه

خانه دکتر مصدق یک بنای تاریخی ارزشمند و باشکوه در روستای نظرآباد استان البرز است. این خانه تاریخی در بخش مرکزی شهرستان نظرآباد استان البرز واقع شده است. این خانه تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و به دوران حصر خانگی دکتر مصدق پس از دوران زندان ایشان مربوط می شود. مصدق در زمان سلطنت محمدرضا شاه پهلوی پس از زندان، باقی عمر خود را در حصر خانگی به سر برد. امروزه میراث فرهنگی استان البرز، خانه ی دکتر مصدق را به دلیل دارا بودن اتومبیل و اسناد و وسایل شخصی ایشان، جزو میراث فرهنگی اعلام کرده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان