دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی شهر دیدنی و زیرزمینی کاریز در کیش + فیلم 

چهارشنبه، 15 شهریور 1402
قنات کاریز که به شهر‌ زیرزمینی کیش نیز معروف است، در گذشته منبع آب شیرین جزیره بوده است. این قنات، امروزه با تغییراتی که در آن داده شده است، به محلی دیدنی برای گردشگری تبدیل شده است و بازدیدکنندگان بسیاری را پذیرا می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این قنات زیبا با ما همراه شوید.

قنات کاریز یا شهر زیرزمینی کیش

شهر زیرزمینی کاریز کیش از جاهای دیدنی استان هرمزگان محسوب می‌شود. کاریز واژه فارسی قنات است و در گذشته از آن برای هدایت آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شده است. قنات کیش بیش از 2500 سال قدمت دارد و آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می‌کرد. امروزه مجموعه قنات با تغییر کاربری به یک شهر زیر‌زمینی شگفت‌انگیز بدل شده است که با بیش از 10000 متر مربع وسعت از جاهای دیدنی کیش به شمار می‌رود و کاریز کیش خوانده می‌شود.

ویژگی‌های قنات کاریز

کاریز یک شهر زیرزمینی نیست؛ بلکه در اصل قناتی است دارای شبکه‌ای از آب‌های زیرزمینی می‌باشد. شهر زیرزمینی کاریز شامل قسمت‌های مختلف از جمله غرفه‌های صنایع دستی ایران و جهان، رستوران سنتی و جدید، موزه و... می‌شود. این شهر در عمق 16 متری زیر زمین قرار دارد و منصور حاجی حسینی مؤسس این مجموعه است. قنات دو هزار ساله کیش با ارتفاع 45 متری و طول 15 کیلومتر می‌باشد. در طول مسیر این قنات‌های قدیمی تعداد زیادی چاه برای برداشت آب وجود دارد. آب شیرین کاریز حاصل از بارندگی‌های فصلی جزیره است.

گِل مارن در قنات کاریز

در این قنات نوعی از خاک به نام گِل‌مارن موجود است. گل‌مارن نوعی گل‌رس محسوب می‌شود که در حالت طبیعی نرم و انعطاف‌پذیر است و چنانچه در معرض هوا قرار گیرد، خشک و محکم می‌شود. در مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کیش برای حفاظت از این گل ارزشمند دیوارهایی جلوی آن کشیده شده است. گل‌مارن علاوه بر استفاده‌های درمانی برای درد مفاصل با ترکیبات اضافی برای تولید آجر، کوزه و سیمان مورد استفاده خاص قرار می‌گیرد.

پایاپ‌ها در قنات کاریز

کاریزها بسیار ماهرانه به دست ایرانیان باستان حفاری شده‌اند که با شیبی ملایم در طول 15 کیلومتر حرکت از آب آن برای آبیاری استفاده می‌شد و امکان برداشتن از آن با چیزی شبیه به دلو نیز فراهم بود. پایاب‌ها مکانی پیش‌بینی شده برای برداشتن آب از کاریز هستند. در طول مسیر کاریز 6 پایاب وجود دارد که یکی از آن‌ها در مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کیش موجود و قابل‌مشاهده است. در گذشته اهالی بومی جزیره از این محل آب شرب خود را تامین می‌کردند.

مسیر دسترسی به قنات کاریز

شهر زیرزمینی کاریز کیش در استان هرمزگان محسوب می‌شود و در بلوار میرمهنا قرار دارد. این مجموعه بعد از میدان المپیک و نرسیده به میدان فارور واقع شده است.

فیلمی از قنات کاریز


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
ترجمه تخصصی متن
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
ترجمه تخصصی کتاب
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ویراستاری تخصصی مقاله