معرفی طبیعت بکر و شگفت‌انگیز تنگ خرم‌ناز + فیلم

  یکشنبه، 29 مرداد 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
معرفی طبیعت بکر و شگفت‌انگیز تنگ خرم‌ناز + فیلم
یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های شهر یاسوج، تنگ خرم‌آباد است. این منطقه از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار است که متشکل از رودخانه‌ها، پوشش گیاهی جذاب و آب و هوای دلپذیر است. برای آشنایی بیشتر با این منطقه زیبای گردشگری با ما همراه شوید.

تنگ خرم‌ناز

در آخرین نقطه استان فارس و در جوار استان کهگیلویه، تنگ سرخ قرار دارد که خاک سرخ منطقه موجب نام‌گذاری آن شده است. شهرستان یاسوج نیز در این نقطه بنا شده است. در این منطقه چندین دره زیبا با نام‌‌های تنگ‌خشک، تنگ‌سرخ و تنگ‌خرم‌ناز خود‌نمایی می‌کند. تنگ‌خرم‌ناز همچون قطعه‌ای از بهشت در این منطقه می‌درخشد. این منطقه از نظر وضعیت توپوگرافی بیش از هفتاد درصد آن تیپ کوهستانی و سی درصد آن تپه ماهوری است و دامنه ارتفاعی آن بین 1876 تا 3200 متر می‌باشد. این منطقه با وسعتی حدود 35 کیلومتر مربع در شهرستان بویراحمد قرار گرفته است.

وجه تسمیه خرم‌ناز

به علت زیبایی و پر آبی این منطقه هر عشایری که به منطقه می‌آمد وسایل خود را می‌گستراند و به مرور زمان منطقه خر‌انداز نام گرفت اما ترک‌‌های عشایر نام این دره زیبا را خرم‌ناز می‌دانند.

تنگ خرم‌ناز

جاذبه‌های اطراف تنگ خرم‌ناز

در ورودی تنگ، رودخانه‌ای زلال و خروشان به رنگ آبی فیروزه‌ای و گل‌ها و پوشش گیاهی سرسبز کنار رودخانه، نظر گردشگران را به خود جذب می‌‌کند. دشت وسیع پر از درختان و طبیعت زیبا و سرسبز از دیگر مشخصات این جاذبه گردشگری است. عبور از رودخانه خروشان خاطره یک گردش هیجان‌انگیز را برای بازدید‌کنندگان رقم می‌زند. بعد از تپه‌‌های مرتفع و سرسبز، چشمه و سایه‌ای برای استراحت وجود دارد. بلندی‌های مشرف به مناظر اطراف، زیبا و خیره کننده است و از بالا دو طرف تنگه را صخره‌‌های سر به فلک کشیده محاصره کرده است. پس از حدود دو ساعت راهپیمایی به سه راهی می‌‌رسیم که همه کوهنوردان آب آشامیدنی خود را از چشمه گوارا در این منطقه تامین می‌کنند. البته می‌توانید مانند بسیاری از کوهنوردان و طبیعت‌گردان در این استخر طبیعی و زیبا شنا نیز بکنید.

تنگ خرم‌ناز

ویژگی‌های زیستی تنگ خرم‌ناز

رودخانه زیبای خرم‌ناز که از کوه‌های کمهر و کاکان سرچشمه می‌گیرد، پس از طی مسافتی در منطقه‌ای به نام دورود به رودخانه بشار وصل می‌شود که در تمامی فصول سال آب فراوان دارد. تنگ تیزاب، تنگ‌براق و تنگ‌سرخ نیز در مسیر این رود شکل گرفته‌اند. رودخانه این تنگ که با انبوه درختان از نعمت تابش آفتاب چندان بهره‌ای نمی‌تواند ببرد، دارای آبی سرد است و در آن تنها ماهی قزل‌آلا و آبزیان سرد آبی به زیست خود ادامه می‌دهند. اطراف رودخانه در فصل بهار پوشش گیاهی بسیار زیبایی دارد. رودخانه بشار یکی از سرشاخه‌‌های اصلی رودخانه کارون است که از دامنه‌‌های جنوبی رشته کوه‌‌های زاگرس سرچشمه می‌‌‌گیرد و پس از طی مسیر جنوب به شمال غرب با گذر از مجاورت شهر یاسوج و پیوستن به رودخانه‌‌های دیگر، نام کارون به خود گرفته و به دشت‌‌های خوزستان جاری می‌شود. سنگ‌‌های این منطقه مربوط به دوران سوم زمین‌شناسی است و دو گسل خاص نیز در منطقه وجود دارد. گسل اسلام آباد باعث جلوگیری از نفوذ آب و انتقال آن شده است.

تنگ‌ خرم‌ناز

پوشش گیاهی تنگ خرم‌ناز

منطقه شکار ممنوع خرم ناز پوشش گیاهی بسیار زیبایی دارد که خوشبختانه به علت جلوگیری از چرای بی‌رویه دام‌‌ها حفظ شده و گسترش یافته است. خارهای کوتاه، کنگر، کاهوی وحشی و گیاهان مرتعی پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل داده‌اند. همچنین درختان بادام وحشی، بلوط، بنه، بید، گلابی و گردوی وحشی، زالزالک و سنجد از درختان این منطقه هستند. در این منطقه جنگل‌های انبوه، نیمه انبوه، تنک و مرتع خوب و متوسط مشاهده می‌گردد.

پوشش جانوری تنگ خرم‌ناز

پوشش گیاهی متنوع موجب جلب پرندگان و جانوران زیادی به منطقه می‌شود. بسیاری از عشایر در این تنگ زیبا و پرآب حیوانات وحشی مانند گراز، گرگ و حتی خرس نیز مشاهده کرده‌اند. همچنین انواع سهره، دم جنبانک، جغد، دارکوب، گنجشک‌سانان، خرس، گراز، گرگ، شغال، کفتار، روباه، سنجاب، خرگوش و انواع پستانداران کوچک از جانداران حیات وحش منطقه شکار ممنوع خرم‌ناز هستند. در سال 75 در این منطقه پلنگ نیز مشاهده شده است.

تنگ خرم‌ناز

مسیر دسترسی تنگ خرم‌ناز

تنگ زیبای «خرم ناز» در ابتدای استان کهکیلویه و بویر احمد در سمت راست گردنه ماه پرویز واقع شده است. از سه مسیر مختلف می‌توان به تنگ خرم‌ناز رسید. برای دیدن آن باید از روستاهای وزک و قلات عبور کرد. مسیر دیگر آن از سمت کمر و کاکان و مسیر سوم که بیشتر مورد‌ استفاده قرار می‌‌گیرد از تنگ سرخ و روستای گردو کنک است.

فیلمی از منطقه زیبای تنگ خرم‌ناز


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (22 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (21 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (18 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
چه کسانی پیشنهاد وزارت به رائفی پور دادند؟
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!