مدت اعتبار ترجمه‌های رسمی چقدر است؟

  شنبه، 25 تیر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
مدت اعتبار ترجمه‌های رسمی چقدر است؟
از آنجایی که هریک از اسناد و مدارک در طول زمان دستخوش تغییرات می‌شود و لازم است این تغییرات در ترجمه رسمی مدارک نیز اعمال شود؛ مدت اعتبار هر مدرک مادام العمر نبوده و برای هر مدرک تارخ انقضا لحاظ می‌شود که البته این تاریخ انقضا به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه به بررسی بیشتر این موارد می‌پردازیم. با ماهمراه باشید

ترجمه رسمی مدارک چیست؟

اسناد و مدارکی که توسط مترجم رسمی قوه قضائیه روی سربرگ مخصوص و ممهور به مهر مخصوص مترجم رسمی، ترجمه شده باشد در واقع ترجمه رسمی شده و ارزش قانونی و حقوقی دارد. ترجمه رسمی می تواند پس از دریافت مهر مترجم رسمی، مهر دادگستری و مهر وزارت امور خارجه را نیز دریافت و ارزش دوچندان داشته باشد. لازم به ذکر است که تمامی مدارک رسمی ما از جمله شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت، کارت پایان خدمت، اسناد ازدواج و طلاق، اسناد املاک، پاسپورت، مدارک تحصیلی و ... همگی به عنوان سند محسوب میشوند که قابلیت ترجمه رسمی را نز دارند.

ترجمه رسمی می تواند تنها با مهر مترجم رسمی قوه قضائیه اعتبار قانونی یابد؛ یعنی در صورت عدم نیاز به مهر دادگستری و وزارت امور خارجه هچ موردی برای اعتبار ترجمه پیش نخواهد آمد.

لازم به ذکر است که ترجمه رسمی فقط توسط مترجم رسمی که مورد تایید اداره امور مترجمین قوه قضائیه است صورت میگیرد و ترجمه اسنادی که توسط مترجم غیررسمی ترجمه شده است دارای ارزش حقوقی نمی باشد.

اعتبار ترجمه رسمی چقدر است؟

حقیقتا در پاسخ به این سوال نمیتوان جواب واحدی را بیان کرد چراکه اعتبار ترجمه اسناد رسمی به عوامل مختلفی بستگی دارد. تاریخ انقضای برخی اسناد بسیارمحدود و برخی مادام العمر است. متن ترجمه شده نمی تواند جایگزین متن اصلی شود اما محتوای آن را تایید می کند. بنابراین زمانی که متن اصلی اعتبار خود را از دست بدهد، متن ترجمه شده نیز اعتبار خود را از دست خواهد داد. روی ترجمه هیچ مدرکی تاریخ اعتبار درج نمیشود و فقط زمان و مکان ترجمه رسمی مدارک بصورت یک جمله در برگه ترجمه عنوان میشود؛ به عنوان مثال :True Translation Certified- 12-July-2020-Tabriz-Iran

ساعت و تقویم

اعتبار ترجمه های رسمی به چه عواملی بستگی دارد؟

اما اینکه اعتبار ترجمه مدارک دقیقا چه مدت است به عواملی بستگی دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم :
  1. ماهیت سند ترجمه شده : نوع مدرک بر روی تاریخ اعتبار ترجمه رسمی آن موثر است. تاریخ انقضا در برخی از ترجمه های رسمی وجود ندارد؛ ترجمه پس از مدت معینی اعتبار خود را از دست نمی دهد و نیاز به ترجمه مجدد ندارد، مانند برخی دانشنامه ها و ریز نمرات که دستخوش تغییر شده و اطلاعات ثابتی دارند. اما بعضی مدارک مانند گواهی عدم سوءپیشینه همانطور که برروی آن درج شده است با اعتبار یک ماهه صادر می شود؛ ترجمه رسمی این گواهی تا یک ماه بعد از صدور ممکن نیست و در صورت ترجمه رسمی و دریافت تاییدات دادگستری و وزارت امور خارجه تا 3 ماه اعتبار ارائه دادن به سفارتخانه ها را دارد که البته شرایط در برخی سفارت ها متفاوت است. بنابراین مدت اعتبار برای هر مدرک متفاوت است.
  2. نظر سفارت یا اداره مربوطه: هر اداره و یا سفارتخانه طبق قوانین خود تاریخ اعتباری را برای مدارک مشخص می کند بنابراین ابتدا باید از تاریخ اعتباری که مرجع موردنظر شما برای مدارک دریافتی خود مشخص کرده است مطلع شوید تا با خیال راحت تری روند کاری خود را طی کنید. برای اطلاع از این مورد میتوانید به سایت سفارت یا اداره مدنظر مراجعه کنید و یا درصورت امکان به صورت حضوری این اطلاعات به دست آورید.
  3. تغییر مهر دادگستری و وزارت امور خارجه ( در صورتی که ترجمه رسمی شما ممهور به مهر دادگستری و وزارت بوده باشد) : دادگستری و وزارت امور خارجه هر دوسال یکبار به دلایل امنیتی و جلوگیری از جعل شکل و مشخصات مهرها اقدام به تغییر مهر خود میکنند. اگر ترجمه رسمی شما ممهور به مهر این دو دستگاه میباشد باید قبل از تغییر مهر، آن را به نهاد مدنظر خود تحویل دهید در غیر اینصورت مجبور به انجام مجدد روند ترجمه رسمی مدارک خود خواهید بود.

اما به طور کلی بیشتر سفارت خانه ها مدت 3 الی 6 ماه ترجمه مدارک را معتبر دانسته و بعد از گذشت این زمان متقاضی را موظف به ترجمه مجدد مدارک خود میکند. البته باید به این نکته اشاره کرد که تاریخ اعتبار ترجمه رسمی مدارک تا قبل از تحویل آن به نهادهای لازم مهم است و پس از آن نیاز به ترجمه مجدد نمیباشد. برای مثال اگر شما کارت ملی خود را ترجمه رسمی کرده باشید و بخواهید آن را برای اخذ ویزا به سفارت یک کشور خارجی ارائه نمایید چنانچه پیش از گذشت 6 ماه از تاریخ ترجمه آن را به سفارت تحویل دهید نیاز به ترجمه مجدد ندارید اما اگر بعداز گذشت 6 ماه آن را به سفارت تحویل دهید ممکن است به شما گفته شود که ترجمه شما اعتبار نداشته و باید مجددا روند ترجمه را طی نماید.

اسناد و مدارک

انواع مدارک بر اساس تاریخ اعتبار ترجمه رسمی

  • مدارکی که اعتبار ترجمه رسمی شان بسیار کوتاه است نهایتا یک الی دو ماه اعتبار دارند برای مثال: گواهی عدم سوء پیشینه

  • مدارکی که دارای مدت اعتبار یک ماه الی 6 ماه هستند مانند کارت ملی، سند ازدواج، شناسنامه، سند مالکیت، سند خودرو

  • مدارکی که فاقد تاریخ انقضا می باشند مثل مدرک دیپلم و ریز نمرات ، کارنامه های تحصیلی، دانشنامه و ...


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (562 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (146 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (46 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان